Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Ďalšie informácie  

YIMBA

Author photoAdrian Gubčo 17.07.2020 11:02

Prvé časti rýchlostnej cesty R7 a diaľnice D4 sa otvárajú

Po dlhých rokoch plánovania a štyroch rokoch výstavby sa v nedeľu, 19. júla 2020, otvoria pre verejnosť prvé úseky rýchlostnej cesty R7 medzi Ketelcom a Holicami a D4 medzi Ketelcom a Rovinkou. Štát si od týchto ciest sľubuje výrazné zlepšenie dopravnej situácie v okolí Bratislavy, ktorej juhovýchodné predmestia sú mimoriadne zaťažené v dôsledku intenzívneho rozvoja v posledných desaťročiach.

Article Big

Rýchlostná cesta R7, križovatka Dunajská Lužná. Zdroj: Združenie Obchvat Nula

Do prevádzky bude odovzdaných celkovo 29,7 kilometrov nových ciest, z toho 25,2 kilometrov na R7 a 4,5 kilometrov na D4. Súčasťou projektu je aj 22 mostov a tri diaľničné križovatky v Rovinke, Dunajskej Lužnej a v Šamoríne. O niečo dlhšie budú vo výstavbe viaceré ekodukty a odpočívadlá, tieto sú už ale tiež pred dokončením. Celkovo bude do užívania odovzdaná približne polovica projektu, ktorý bude vo výsledku zahŕňať 59 kilometrov ciest.

Hlavný zhotoviteľ D4R7 Construction dokončí stavbu s určitým omeškaním, čiastočne súvisiacim aj s dlhším procesom odovzdávania stavby do užívania. Napriek tomu pripomína, že ide o dôležitý krok. “Odovzdanie rýchlostnej cesty R7 prinesie rýchlejšie, bezpečnejšie a pohodlnejšie dochádzanie domov nielen pre ľudí žijúcich na Žitnom ostrove, ale aj pre tranzitnú dopravu. Veľmi sa z tohto míľnika dôležitého pre ľudí v regióne i všetkých vodičov tešíme,” povedal generálny manažér D4R7 Michael Heerdt.

Od odovzdania úseku si zhotoviteľ sľubuje presun tranzitu z ulíc priamo v obciach na novú rýchlostnú cestu. Komplikáciou je však zatiaľ chýbajúci úsek medzi križovatkou Ketelec a križovatkou Prievoz, tvoriaci priamy vstup do Bratislavy. Ľudia, využívajúci R7, tak budú musieť prejsť na D4 až po križovatku Rovinka, kde budú môcť pokračovať po pôvodnej ceste. V tejto fáze tak bude efekt projektu limitovaný.

Kým bude otvorený aj tento úsek, zhotoviteľ dokončuje ešte menšie a súvisiace stavby – 30. júna bola napríklad do užívania daná zrekonštruovaná Vinohradnícka ulica, ktorá bola obnovená v plnom profile v dĺžke 6 kilometrov a mostom prekonáva D4, dokončený bol aj jeden z kruhových objazdov na Slovnaftskej ulici, teda v blízkosti budúceho vstupu do mesta.

V tomto roku by mohol byť ešte otvorený úsek D4 medzi Rovinkou a križovatkou Podunajské Biskupice, teoreticky úsek po križovatku Ivanka - Západ. Sprístupnenie ostatných častí bratislavského obchvatu je naplánované až na budúci rok, vrátane poslednej zostávajúcej časti R7 či kľúčového úseku D4 medzi Jarovcami a križovatkou Ketelec, v rámci ktorej bude premostený Dunaj. Most sa zatiaľ oficiálne nazýva Dunajské súmostie, keďže pozostáva z viacerých mostných objektov, v tejto chvíli je už spojená kľúčová časť priamo nad riekou. Vo výstavbe je aj cyklotrasa, ktorá jednotlivé brehy prepojí.

Ako posledný bude dokončený úsek D4 medzi križovatkou Ivanka – Západ a križovatkou Čierna Voda, resp. Rača, kedže súčasťou výstavby tejto časti obchvatu je komplikovaná križovatka s diaľnicou D1 (Ivanka – sever), ktorá nebola dobre pripravená a nespustila sa zároveň s výstavbou D4. Dokončenie tohto úseku sa predpokladá pravdepodobne v roku 2022.

Výstavba diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, teda tzv. Nultého obchvatu, je považovaná nielen za najväčší infraštruktúrny projekt v dejinách nezávislého Slovenska, ale aj jeden z najväčších projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) v Európe. Koncesionárom projektu je spoločnosť Zero Bypass s.r.o., ktorá zabezpečuje financovanie, výstavbu a prevádzku obchvatu Bratislavy počas obdobia 30 rokov. Celkové náklady na projekt sa pohybujú približne na úrovni 1,7 miliardy eur, stavebné náklady z toho tvoria asi 860 miliónov eur.

 

Zdroj: Združenie Obchvat Nula

 

Otvorenie prvej ucelenejšej časti bratislavského obchvatu nebude znamenať len zmenu fungovania dopravy v bratislavskom metropolitnom regióne, ale výrazne ovplyvní aj jeho ďalší rozvoj. Kritická dopravná situácia na hlavnom smere od Dunajskej Lužnej až po Dunajskú Stredu už bola vážnym faktorom, ktorý potenciálni migranti zvažovali pri kúpe nehnuteľností v oblasti. Dnes tento faktor (dočasne?) zaniká, čo sa už odráža na rastúcej atraktivite bývania v zázemí.

Vo viacerých obciach juhovýchodne od Bratislavy možno vidieť rozširujúcu sa ponuku bývania, a to nielen v individuálnej bytovej výstavbe, teda v rodinných domoch, ale postupne aj v rezidenčných komplexoch, ktoré sú skôr vhodné do mestského prostredia. Zo všetkých obcí a miest sa v poslednom období zdá, že len Miloslavov pristúpil k tomuto procesu koncepčne a vyhlásil súťaž pre riešenie budúceho rozvoja obce. V ostatných prípadoch je možno vidieť skôr divoký vývoj a výstavbu, ktorá bude opäť závislá len od automobilovej dopravy.

Práve takýto typ rozvoja zapríčinil, že sa cesty v okolí Bratislavy neúmerne zaťažili a enormné množstvo prichádzajúcich automobilov zhoršilo situáciu aj v samotnom meste. Možné riešenie malo dve podoby – buď zlepšenie úrovne verejnej dopravy v meste aj zázemí, alebo výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. Štát sa rozhodol pre druhú možnosť, ktorej efekt bude s ohľadom na predpoklad dopravnej indukcie – teda zvýšenie dopytu po IAD v dôsledku zlepšenia ponuky v podobe lepšej infraštruktúry – možno dočasný.

Výstavba prvej časti D4 zároveň znamená, že v určitom časovom horizonte bude potrebné dotvorenie celého obchvatu. Súvisiaci úsek diaľnice D4 medzi Račou a Záhorskou Bystricou (resp. Mariankou) bude zahŕňať tunel pod Malými Karpatami – s (pravdepodobnou) dĺžkou 11,76 kilometrov najdlhší tunel na Slovensku – s odhadovanou cenou do 1,1 miliardy eur. Projekt na posudzovaní vplyvov na životné prostredie.

Výstavba je predbežne predpokladaná v rokoch 2023-2030, čo nepovažujem za tak pravdepodobné, keďže projekt bude treba opäť financovať ako PPP. Jeho efektivita bude otázna, preto bude musieť padnúť vážne politické rozhodnutie, ak sa má tento úsek D4 stavať. Argumentom môže byť dopravná záťaž, na ktorej zrejme nebude mať taký podiel tranzit, ako skôr mobilita v rámci záhorských a malokarpatských predmestí. Slovensko by tak opäť doplatilo na to, že si neustrážilo výstavbu v okolí hlavného mesta.

Ak sa však začne prísnejšie posudzovať hodnota za peniaze, nepochybne sa v Bratislave aj v jej okolí nájde množstvo oveľa vhodnejších a prínosnejších projektov, ktoré prinesú trvalé zlepšenie. Ak by boli zároveň spojené s takými zmenami v plánovaní, ktoré by obmedzili radikálny rast predmestských obcí a miest a naopak, posilnili efektivitu využívania pôdy v Bratislave, výsledkom by mohol byť posun mobility v metropolitnom regióne do 21. storočia. Pre súčasnú aj budúcu kvalitu života je to zásadné.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Súvisiace články

Chýbajúci úsek R7 a D4 pred Lužným mostom sa otvára

01.10.2021 17:03:41 Adrian Gubčo

Uplynulý víkend bola konečne otvorená kľúčová časť bratislavského obchvatu, teda diaľnice D4: Lužný most, ktorý sa stal šiestym bratislavským premostením Dunaja. Význam spustenia bol však oslabený faktom, že nebol otvorený aj súvisiaci úsek D4 medzi križovatkami Jarovce a Petržalka a najmä rýchlostnej cesty R7 medzi Bratislavou – Juh a Prievozom. Hoci sa pôvodne mali otvárať s mostom, v skutočnosti k tomu príde až v priebehu tohto víkendu.

Čítať viac

Ďalšia časť D4 sa otvára, Bratislava získa šiesty most cez Dunaj

24.09.2021 13:03:09 Adrian Gubčo

V túto nedeľu, 26. septembra, sa otvorí ďalší úsek diaľnice D4. Jeho súčasťou je aj Lužný most, šieste bratislavské premostenie rieky Dunaj. Pôvodne sa mal otvárať aj zvyšok rýchlostnej cesty R7 medzi križovatkou Bratislava – Juh a Bratislava – Nivy (Prievoz), pravdepodobne kvôli chýbajúcim povoleniam to však bude o čosi neskôr. To isté platí o krátkej spojnici križovatiek Jarovce a Petržalka.

Čítať viac

Ďalší úsek diaľnice D4 je otvorený

06.09.2021 18:02:20 Adrian Gubčo

V priebehu včerajška bol otvorený ďalší úsek diaľnice D4, a to v úseku medzi Račou a Vajnorami. Ide o krátku časť, ktorá má dĺžku asi len dva kilometre, a zatiaľ jej chýba aj napojenie aj na zvyšok diaľnice. Jeho otvorením je však budúci obchvat Bratislavy opäť o čosi kompletnejší. Ako si však začína uvedomovať aj široká verejnosť, k plnému dokončeniu diaľnice medzi Jarovcami a Račou chýbajú ešte roky.

Čítať viac

Diaľnica D4 je v podstate dokončená, spojenie s D1 si počká niekoľko rokov

12.08.2021 14:07:00 Adrian Gubčo

V podstate už len niekoľko týždňov ostáva do sprevádzkovania zostávajúcich úsekov rozostavaných častí diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. Práce sú dnes prakticky dokončené, pričom sa bude dať používať aj spojenie Bajkalskej ulice s R7. Problémom však ostáva križovatka D4 a D1 – plne funkčná bude možno až v roku 2024.

Čítať viac

Výstavba diaľnice D4 medzi Jarovcami a Račou je vo finálnej fáze

24.05.2021 16:24:51 Adrian Gubčo

Výstavba kľúčových častí diaľnice D4, ktorá v budúcnosti vytvorí obchvat Bratislavy, vstupuje do finálnej fázy. Ako oznámilo Ministerstvo dopravy SR, na Lužnom moste cez Dunaj boli úspešne vykonané záťažové skúšky. Okrem toho sa začínajú procesy technického odovzdania ďalších úsekov diaľnice, ako aj dôležitého napojenia rýchlostnej cesty R7 na dopravný systém mesta.

Čítať viac

Ďalší úsek diaľnice D4 sa otvára

12.02.2021 14:05:00 Adrian Gubčo

V priebehu včerajška bol otvorený nový úsek diaľnice D4, teda nového obchvatu Bratislavy. Zhotoviteľ, spoločnosť D4R7 Construction, odovzdal do užívania 7,1 kilometra dlhý úsek medzi križovatkami Vrakuňa a Ivanka Západ (Senecká cesta). Nadväzuje tak na v novembri dokončený úsek medzi križovatkami Podunajské Biskupice a Vrakuňa a umožňuje spojenie aj s križovatkou Bratislava (Juh).

Čítať viac

Ďalší úsek diaľnice D4 bol dokončený

09.11.2020 15:19:01 Adrian Gubčo

V priebehu nedele, 8. novembra 2020, bol otvorený ďalší úsek tzv. Nultého obchvatu – teda diaľnice D4, ktorá má v budúcnosti vytlačiť tranzitnú dopravu z hlavného mesta. Ide o pomerne krátky úsek medzi križovatkami Podunajské Biskupice a Vrakuňa. Celkové dokončenie prvej etapy D4 medzi Jarovcami a Račou sa aj naďalej predpokladá v roku 2021.

Čítať viac

Šiesty bratislavský most spojili, odovzdaný bude na budúci rok

10.06.2020 09:30:00 Adrian Gubčo

Budovanie diaľnice D4 prekonalo významný míľnik – za účasti zástupcov Ministerstva dopravy a výstavby a koncesionára, budujúceho diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7, teda tzv. nultý obchvat, boli spojené jednotlivé strany šiesteho bratislavského mosta cez Dunaj. Ministerstvo už hľadá aj meno pre kľúčovú stavbu v rámci jedného z najväčších infraštruktúrnych projektov v dejinách Slovenska.

Čítať viac

Prvý úsek R7 a D4 sa bude otvárať už o niekoľko týždňov, celkové dokončenie sa očakáva až v roku 2021

24.02.2020 11:15:30 Adrian Gubčo

Už v najbližších týždňoch by sa mala ukončiť výstavba prvých častí novej diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, ktoré spoločne tvoria najdrahší projekt v histórii nezávislého Slovenska. Premávka bude spustená na časti R7 od Ketelca po Holice a D4 medzi Ketelcom a Rovinkou, dokončenie kľúčových úsekov, napríklad mosta cez Dunaj, sa ale očakáva až neskôr.

Čítať viac

Veľké dopravné obmedzenia sa začínajú

15.02.2019 13:00:00 Adrian Gubčo

Dnešným dňom sa spúšťajú jedny z najvýraznejších dlhodobých dopravných obmedzení v nedávnej histórii Bratislavy. V súvislosti s uzávierkou niekoľkých zjazdov z Prístavného mosta v dôsledku výstavby Rýchlostnej cesty R7 a uzávierky ulice Mlynské nivy sa predpovedá dopravný kolaps, Hlavné mesto sa však k problému postavilo otvorene a pripravilo viacero náhradných opatrení.

Čítať viac

Bratislava sa pripravuje na obmedzenia v súvislosti s výstavbou dopravných projektov

21.01.2019 15:40:17 Adrian Gubčo

Dopravu v Hlavnom meste čakajú v blízkej dobe výrazné dopravné obmedzenia, súvisiace s výstavbou diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, ako aj s prestavbou ulice Mlynské nivy. Opatrenia, akými sa bude na vzniknutú kritickú situáciu reagovať, predstavilo dnes vedenie Bratislavy, mestskej časti Ružinov a Bratislavského samosprávneho kraja na tlačovej konferencii.

Čítať viac

Šiesty bratislavský most rastie, s ním rastú aj kontroverzie

20.09.2018 14:30:00 Adrian Gubčo

Práce na výstavbe diaľničného obchvatu D4 a rýchlostnej cesty R7 (D4R7) postupne akcelerujú. Stavebné práce sa rozbiehajú na viacerých úsekoch nových komunikácii, vrátane náročnejších stavieb – k tým najnáročnejším a najvýznamnejším patrí nové premostenie Dunaja, vznikajúce východne od Jaroviec a južne od areálu Slovnaftu. Ozývajú sa však aj kritici.

Čítať viac

Odhalené: Rýchlostná cesta R7

25.02.2015 13:00:00 Adrian Gubčo

V súvislosti s možným začiatkom výstavby rýchlostnej cesty R7 ešte tento rok získavame stále lepší prehľad o tom, ako bude táto významná dopravná stavba vyzerať. Firma Render Systém, venujúca sa tvorbe vizualizácii, zverejnila kvalitné vizuály časti novej dopravnej tepny.

Čítať viac

Ako bude vyzerať diaľnica D4?

22.12.2014 12:30:00 Adrian Gubčo

Výstavba diaľnice D4 sa pomaly blíži a v súvislosti s tým sú zverejňované stále nové informácie a materiály, existuje dokonca samostatná stránka o projekte.

Čítať viac

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube