YIMBA

Author photoRED 07.07.2022 13:00

Kedy sa rozbehne výstavba križovatky D1 s D4?

ČLÁNOK BOL AKTUALIZOVANÝ Diaľničný obchvat D4 je v prevádzke už osem mesiacov. Od novembra 2021, keď otvorili jeho posledný chýbajúci úsek Vajnory – Ivanka pri Dunaji, si môžu vodiči vychutnávať cestu z Rače až k rakúskej štátnej hranici po súvislej 27-kilometrovej diaľnici, zahŕňajúcej 57 mostov, osem križovatiek a tri ekodukty. Stále mu však chýba povestná „čerešnička na torte“ – križovatka D1/D4, rozhodujúci komponent celého projektu.

Dopravní experti už dlhšie krútia hlavami, označujúc terajší stav za katastrofu. Nové diaľničné úseky v okolí Bratislavy, ktoré si vyžiadali skoro 2 miliardy eur, čím sa zaradili medzi najväčšie stavebné zákazky v histórii samostatnej SR, ostávajú v dôsledku chýbajúcej križovatky, ktorá má prepojiť obchvat D4 s diaľnicou D1, nevyťažené. Podľa nich sa momentálny stav míňa cieľom celej výstavby – obísť Bratislavu a odľahčiť preťažený Prístavný most (v minulosti dimenzovaný na oveľa nižšie parametre premávky) od medzinárodného nákladného tranzitu smerujúceho z D1 do ďalších štátov.

 

Kľúčová otázka: kedy sa začne výstavba?

Opatrný odhad bývalého šéfa NDS Juraj Tlapu z augusta 2021 znel, že po križovatke sa bude jazdiť o päť rokov, čo by po odrátaní predpokladaných troch rokov výstavby mohlo znamenať jej štart niekedy v roku 2023. Ako vyzerá prognóza dnes – takmer po roku?

So žiadosťou o poskytnutie podrobnejšej informácie k aktuálnemu stavu príprav výstavby križovatky D1/D4 sme sa obrátili na Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV SR). „Na stavbu križovatky D1/D4 prebieha v gescii Národnej diaľničnej spoločnosti verejné obstarávanie na zhotoviteľa. Termín výstavby závisí od priebehu a výsledku verejného obstarávania,“ odpovedal pre YIM.BA stručne riaditeľ Odboru komunikácie MDV SR Ivan Rudolf. V podobnom duchu sa nieslo aj vyjadrenie hovorkyne NDS Evy Žgravčákovej: „V téme križovatky D1/D4 platí naše nedávne stanovisko, vyhodnocujeme súťažné ponuky. Zatiaľ nie je možné poskytnúť bližšie informácie, preto vás poprosíme o trpezlivosť. O výsledku súťaže budeme transparentne informovať.“

Inštitúcie sa vyjadrili neurčito aj napriek pôvodným uisteniam, že výsledky verejného obstarávania budú známe do konca apríla tohto roku. Ešte v januári minister dopravy Andrej Doležal vyjadril predpoklad, že výstavba sa začne na jar. Aktuálny šéf Vladimír Jacko zas pre portál Hospodárske noviny povedal, že práce sa rozbehnú už čoskoro. Zároveň doplnil, že odhad o piatich rokoch realizácie sa znížil na tri vďaka novej legislatíve – tzv. Lex D1/D4, ktorý má urýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest.

Presný termín výstavby tak ostáva aj naďalej nejasný. Verejné obstarávanie sa naťahuje, ako to je na Slovensku v podstate už tradíciou. Verejnosť je nútená využívať doterajšie možnosti tranzitu aj napriek takmer dobudovanému projektu s enormnou cenou a diskutabilným dosahom na rozvoj zázemia Bratislavy. V každom prípade ide o obrovské fiasko. Výraznejšie je každým dňom, počas ktorého sa nestavia.

 

 

Dokončenie celého projektu je v nedohľadne

Príčin možno identifikovať hneď niekoľko: od nekvalitnej koordinácie medzi Združením Obchvat Nula a Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) cez intervencie lokálnych aktivistov až po zmeny v projektovej dokumentácii. Kardinálny omyl však dopravní analytici vidia v tom, že namiesto toho, aby sa PPP projekt hneď od začiatku koncipoval ako jednotné dielo, rozdelila sa jeho realizácia medzi koncesionára (diaľnica D4) a štát (križovatka D1/D4). Za týchto okolnosti nemôže nikto garantovať, že ho obaja aktéri dokončia súčasne.

Predpokladaný technický postup stavebných prác na križovatke D1/D4, konštrukčne rozvrhnutý do piatich krokov, je pritom už dávno známy: najprv zdvihnutie D1 za plnej prevádzky, následne využitie koncesionárom postavených pripájacích vetiev ako obchádzkových trás, potom prinavrátenie dopravy na zdvihnuté teleso D1, ďalej budovanie súvisiacich úrovňových aj mimoúrovňových pripájačov a nakoniec výstavba najdôležitejšieho pripájača D1 (od Trnavy) popod zdvihnutú D1.

Až potom sa bude môcť prúd medzinárodnej a kamiónovej dopravy prichádzajúcej z D1 rozdeliť buď doľava (na obchvat smerom do Rakúska a Maďarska), alebo neskôr aj doprava (na D2 v smere do Brna). Na to, aby bola druhá voľba možná, je však okrem spomínanej križovatky potrebný aj tunel popod Karpaty na ďalšom zvažovanom úseku D4 Rača – Záhorská Bystrica, kde by sa mala napojiť na diaľnicu D2 v smere do Brna. O tuneli sa ale medzičasom prestalo hovoriť. Nateraz ostane asi ešte nadlho hudbou budúcnosti.

 

AKTUALIZÁCIA: Ako najnovšie informuje agentúra SITA, Národná diaľničná spoločnosť (NDS) ukončila v piatok 8. 7. vyhodnocovanie ponúk a zverejnila meno jej zotoviteľa. „Úspešným uchádzačom je poľská firma Budimex. Momentálne plynie lehota na možné podanie námietok, preto v tejto chvíli nemôžeme poskytovať žiadne bližšie informácie,“ uviedol na sociálnej sieti minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nominant Sme rodina).

 

Výšku cenových ponúk ďalších uchádzačov diaľničiari neprezradili

Podľa informácie, ktorá zatiaľ nebola oficiálne potvrdená, sa mali o zákazku uchádzať štyri stavebné firmy, ktoré predkladali svoje ponuky už od 13. 12. 2021. „Na základe stanovených kritérií ponuka Budimex S.A. dosiahla 1. poradie v hodnotení podľa stanovených kritérií,“ oznámili diaľničiari výsledok vyhodnotenia ponúk vo Vestníku verejného obstarávania (VVO). Na druhom mieste skončilo v tendri Združenie D1 Bratislava – Triblavina so spoločnosťami Strabag, s.r.o. a Porr, s.r.o. a na tretej pozícii sa umiestnila spoločnosť Váhostav – SK, a.s. Počet uchádzačov ani totožnosť štvrtého z nich NDS nezverejnila, podľa nepotvrdených indícií agentúry SITA však mohlo ísť o spoločnosť Doprastav, a.s., ktorá mala navrhnúť pôvodne najnižšiu cenu, no z tendra ju pravdepodobne vylúčili.

Kritériami na vyhodnotenie ponúk boli navrhovaná cena a lehota výstavby. Predpokladaná cena stavebných prác, ktoré sa Budimex zaviazal v priebehu tri a pol roka zrealizovať, mala byť podľa VVO vyše 127 miliónov eur bez DPH. Výšku cenových ponúk ďalších uchádzačov NDS neprezradila. Ostáva preto len dúfať, že kontroverzné a v minulosti dosť spochybňované kritérium najnižšej ceny nebolo pri výbere zhotoviteľa prepojenia D1 a D4 jediným určujúcim ukazovateľom a križovatka, ktorá sa stane súčasťou rozšírenia diaľnice D1 v úseku Bratislava – Triblavina, bude postavená nielen rýchlo, ale aj v adekvátnej kvalite.

 

Určenie víťaza ešte neznamená, že sa výstavba začne a včas dokončí

Zisťovali sme, ako celú situáciu vníma Bratislavský samosprávny kraj (BSK), ktorý priebeh verejného obstarávania síce sleduje, ale v danom prípade doň nezasahuje. „Osobne som presvedčený, že štátne inštitúcie aj samosprávy sa stali rukojemníkmi verejných obstarávaní. Po príklady nemusíme chodiť ďaleko – prímestská autobusová doprava nielen v BSK, ale na celom Slovensku, električková trať do Petržalky a najnovšie aj križovatka D1xD4,“ povedal pre YIM.BA riaditeľ odboru komunikácie a propagácie BSK Michal Feik.

Vo všeobecnosti považuje za veľmi dobrý nápad, keď víťaza neurčuje len cena, ale aj rýchlosť výstavby, ako je to v prípade križovatky D1/D4. Podľa neho sa však multikriteriálne verejné obstarávanie – na rozdiel od „klasických“ súťaží, kde je jediným kritériom cena – vyhodnocuje oveľa zložitejšie. Problém spočíva v tom, že s ním pri dopravných stavbách nemáme veľké skúsenosti. „A nakoniec, keď NDS určí víťaza, ešte to neznamená, že sa výstavba aj začne a včas dokončí. Situácia na trhu so stavebnými materiálmi, narušené dodávateľsko-odberateľské vzťahy a najmä inflácia to môžu celé skomplikovať,“ uzavrel Michal Feik.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Súvisiace články

O dôležitý krok bližšie. Štát podpísal zmluvu na výstavbu kľúčovej križovatky

30.11.2022 10:05:00 Adrian Gubčo

Výstavba rozšírenia diaľnice D1, vrátane križovatky D1 s D4, je opäť o čosi bližšie. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podpísala zmluvu s víťazom tendra na jeho realizáciu. Poľská firma Budimex tak získava prakticky voľné pole, čo má v dohľadnej dobe vyústiť do spustenia stavebných prác – viac ako rok od otvorenia susedného úseku diaľnice D4.

Čítať viac

Konečne krok vpred? Štart realizácie kľúčovej križovatky ostáva nejasný

25.10.2022 09:05:21 RED

Diaľničný obchvat D4 medzi Jarovcami a Račou je v prevádzke už bezmála rok. Za tú dobu si vyslúžil epiteton „diaľnica duchov“. Nie úplne nezaslúžene. S výnimkou rannej a popoludňajšej špičky je totiž jeho vyťaženosť diskutabilná – teda nie taká, akú si od neho dopravní inžinieri a zástupcovia okolitých samospráv sľubovali. Príčina je už dávno známa: chýbajúca križovatka D1/D4, ktorá by odklonila kamiónový tranzit z preťaženého Prístavného mosta a Seneckej cesty.

Čítať viac

Spúšťa sa ďalšia časť diaľnice D4, prepojená bude Rača s rakúskou hranicou

12.11.2021 14:42:20 Adrian Gubčo

V priebehu dnešného popoludnia bude oficiálne otvorený ďalší úsek diaľnice D4. S výnimkou neslávne známej križovatky D4 a diaľnicou D1 je tak už v podstate dokončená celá prvá etapa budovania tzv. Nultého obchvatu Bratislavy. Okrem križovatky ešte ostáva v rámci projektu D4R7 dobudovať, resp. otvoriť prepojenie Prístavnej ulice s rýchlostnou cestou R7.

Čítať viac

Chýbajúci úsek R7 a D4 pred Lužným mostom sa otvára

01.10.2021 17:03:41 Adrian Gubčo

Uplynulý víkend bola konečne otvorená kľúčová časť bratislavského obchvatu, teda diaľnice D4: Lužný most, ktorý sa stal šiestym bratislavským premostením Dunaja. Význam spustenia bol však oslabený faktom, že nebol otvorený aj súvisiaci úsek D4 medzi križovatkami Jarovce a Petržalka a najmä rýchlostnej cesty R7 medzi Bratislavou – Juh a Prievozom. Hoci sa pôvodne mali otvárať s mostom, v skutočnosti k tomu príde až v priebehu tohto víkendu.

Čítať viac

Ďalšia časť D4 sa otvára, Bratislava získa šiesty most cez Dunaj

24.09.2021 13:03:09 Adrian Gubčo

V túto nedeľu, 26. septembra, sa otvorí ďalší úsek diaľnice D4. Jeho súčasťou je aj Lužný most, šieste bratislavské premostenie rieky Dunaj. Pôvodne sa mal otvárať aj zvyšok rýchlostnej cesty R7 medzi križovatkou Bratislava – Juh a Bratislava – Nivy (Prievoz), pravdepodobne kvôli chýbajúcim povoleniam to však bude o čosi neskôr. To isté platí o krátkej spojnici križovatiek Jarovce a Petržalka.

Čítať viac

Ďalší úsek diaľnice D4 je otvorený

06.09.2021 18:02:20 Adrian Gubčo

V priebehu včerajška bol otvorený ďalší úsek diaľnice D4, a to v úseku medzi Račou a Vajnorami. Ide o krátku časť, ktorá má dĺžku asi len dva kilometre, a zatiaľ jej chýba aj napojenie aj na zvyšok diaľnice. Jeho otvorením je však budúci obchvat Bratislavy opäť o čosi kompletnejší. Ako si však začína uvedomovať aj široká verejnosť, k plnému dokončeniu diaľnice medzi Jarovcami a Račou chýbajú ešte roky.

Čítať viac

Diaľnica D4 je v podstate dokončená, spojenie s D1 si počká niekoľko rokov

12.08.2021 14:07:00 Adrian Gubčo

V podstate už len niekoľko týždňov ostáva do sprevádzkovania zostávajúcich úsekov rozostavaných častí diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. Práce sú dnes prakticky dokončené, pričom sa bude dať používať aj spojenie Bajkalskej ulice s R7. Problémom však ostáva križovatka D4 a D1 – plne funkčná bude možno až v roku 2024.

Čítať viac

Výstavba diaľnice D4 medzi Jarovcami a Račou je vo finálnej fáze

24.05.2021 16:24:51 Adrian Gubčo

Výstavba kľúčových častí diaľnice D4, ktorá v budúcnosti vytvorí obchvat Bratislavy, vstupuje do finálnej fázy. Ako oznámilo Ministerstvo dopravy SR, na Lužnom moste cez Dunaj boli úspešne vykonané záťažové skúšky. Okrem toho sa začínajú procesy technického odovzdania ďalších úsekov diaľnice, ako aj dôležitého napojenia rýchlostnej cesty R7 na dopravný systém mesta.

Čítať viac

Ďalší úsek diaľnice D4 sa otvára

12.02.2021 14:05:00 Adrian Gubčo

V priebehu včerajška bol otvorený nový úsek diaľnice D4, teda nového obchvatu Bratislavy. Zhotoviteľ, spoločnosť D4R7 Construction, odovzdal do užívania 7,1 kilometra dlhý úsek medzi križovatkami Vrakuňa a Ivanka Západ (Senecká cesta). Nadväzuje tak na v novembri dokončený úsek medzi križovatkami Podunajské Biskupice a Vrakuňa a umožňuje spojenie aj s križovatkou Bratislava (Juh).

Čítať viac

Ďalší úsek diaľnice D4 bol dokončený

09.11.2020 15:19:01 Adrian Gubčo

V priebehu nedele, 8. novembra 2020, bol otvorený ďalší úsek tzv. Nultého obchvatu – teda diaľnice D4, ktorá má v budúcnosti vytlačiť tranzitnú dopravu z hlavného mesta. Ide o pomerne krátky úsek medzi križovatkami Podunajské Biskupice a Vrakuňa. Celkové dokončenie prvej etapy D4 medzi Jarovcami a Račou sa aj naďalej predpokladá v roku 2021.

Čítať viac

Prvé časti rýchlostnej cesty R7 a diaľnice D4 sa otvárajú

17.07.2020 11:02:48 Adrian Gubčo

Po dlhých rokoch plánovania a štyroch rokoch výstavby sa v nedeľu, 19. júla 2020, otvoria pre verejnosť prvé úseky rýchlostnej cesty R7 medzi Ketelcom a Holicami a D4 medzi Ketelcom a Rovinkou. Štát si od týchto ciest sľubuje výrazné zlepšenie dopravnej situácie v okolí Bratislavy, ktorej juhovýchodné predmestia sú mimoriadne zaťažené v dôsledku intenzívneho rozvoja v posledných desaťročiach.

Čítať viac

Šiesty bratislavský most spojili, odovzdaný bude na budúci rok

10.06.2020 09:30:00 Adrian Gubčo

Budovanie diaľnice D4 prekonalo významný míľnik – za účasti zástupcov Ministerstva dopravy a výstavby a koncesionára, budujúceho diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7, teda tzv. nultý obchvat, boli spojené jednotlivé strany šiesteho bratislavského mosta cez Dunaj. Ministerstvo už hľadá aj meno pre kľúčovú stavbu v rámci jedného z najväčších infraštruktúrnych projektov v dejinách Slovenska.

Čítať viac

Prvý úsek R7 a D4 sa bude otvárať už o niekoľko týždňov, celkové dokončenie sa očakáva až v roku 2021

24.02.2020 11:15:30 Adrian Gubčo

Už v najbližších týždňoch by sa mala ukončiť výstavba prvých častí novej diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, ktoré spoločne tvoria najdrahší projekt v histórii nezávislého Slovenska. Premávka bude spustená na časti R7 od Ketelca po Holice a D4 medzi Ketelcom a Rovinkou, dokončenie kľúčových úsekov, napríklad mosta cez Dunaj, sa ale očakáva až neskôr.

Čítať viac

Bratislava sa pripravuje na obmedzenia v súvislosti s výstavbou dopravných projektov

21.01.2019 15:40:17 Adrian Gubčo

Dopravu v Hlavnom meste čakajú v blízkej dobe výrazné dopravné obmedzenia, súvisiace s výstavbou diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, ako aj s prestavbou ulice Mlynské nivy. Opatrenia, akými sa bude na vzniknutú kritickú situáciu reagovať, predstavilo dnes vedenie Bratislavy, mestskej časti Ružinov a Bratislavského samosprávneho kraja na tlačovej konferencii.

Čítať viac

Šiesty bratislavský most rastie, s ním rastú aj kontroverzie

20.09.2018 14:30:00 Adrian Gubčo

Práce na výstavbe diaľničného obchvatu D4 a rýchlostnej cesty R7 (D4R7) postupne akcelerujú. Stavebné práce sa rozbiehajú na viacerých úsekoch nových komunikácii, vrátane náročnejších stavieb – k tým najnáročnejším a najvýznamnejším patrí nové premostenie Dunaja, vznikajúce východne od Jaroviec a južne od areálu Slovnaftu. Ozývajú sa však aj kritici.

Čítať viac

Ako bude vyzerať diaľnica D4?

22.12.2014 12:30:00 Adrian Gubčo

Výstavba diaľnice D4 sa pomaly blíži a v súvislosti s tým sú zverejňované stále nové informácie a materiály, existuje dokonca samostatná stránka o projekte.

Čítať viac

Mapa projektu

Najčítanejšie

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube