Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Ďalšie informácie  

YIMBA

Author photoAdrian Gubčo 09.11.2020 15:19

Ďalší úsek diaľnice D4 bol dokončený

V priebehu nedele, 8. novembra 2020, bol otvorený ďalší úsek tzv. Nultého obchvatu – teda diaľnice D4, ktorá má v budúcnosti vytlačiť tranzitnú dopravu z hlavného mesta. Ide o pomerne krátky úsek medzi križovatkami Podunajské Biskupice a Vrakuňa. Celkové dokončenie prvej etapy D4 medzi Jarovcami a Račou sa aj naďalej predpokladá v roku 2021.

Article Big

Križovatka Podunajské Biskupice. Zdroj: Bratislavský samosprávny kraj

Novootvorená časť diaľnice má dĺžku 3,5 kilometra a spája cesty I/63 a II/572A. Tá je známa aj ako obchvat Mostu pri Bratislave a v budúcnosti bude tvoriť pripájač na potenciálne predĺženie rýchlostnej cesty R1 až do metropoly. Súčasťou nového úseku je aj nadjazd dlhý 42 metrov križujúci železnicu z Bratislavy do Komárna a preložku Vinohradníckej ulice

„Dopravná situácia pri vstupe do hlavného mesta v južnom smere od Šamorína sa vďaka tomu opäť o niečo odľahčí. Pomôže to aj vodičom smerujúcim von z Bratislavy,“ povedal Michael Heerdt, generálny riaditeľ spoločnosti D4R7 Construction, ktorá je generálnym dodávateľom stavby. Koncesionár Združenie Obchvat Nula dodáva, že súčasťou tohto úseku sú aj protihlukové zábrany, ktoré budú chrániť obyvateľov Podunajských Biskupíc, Vrakune a priľahlých obcí pred dopravným ruchom.

Nido

Celkovo je tak v tejto chvíli dokončených a odovzdaných 4,5 kilometra diaľnice D4. Celková dĺžka prvej etapy obchvatu Bratislavy (D4) je však až 27 kilometrov. Vo výstavbe sú ešte stavebne zložitejšie úseky – najmä úsek medzi Jarovcami a križovatkou Bratislava - Juh, ktorého súčasťou je šiesty bratislavský most cez Dunaj, alebo úsek, kde D4 križuje diaľnicu D1 (križovatka Bratislava – Východ). Sekcia medzi križovatkou Vrakuňa a križovatkou Bratislava – Východ by mohla byť dokončená ešte tento rok.

Rýchlejšie ukončenie prác komplikujú problémy v Jarovciach, kde bol koncesionár obvinený zo závažného pochybenia pri budovaní násypu. V jeho základoch bol totiž nájdený stavebný odpad, pochádzajúci zo skládky pri Slnečniciach. Koncesionár prisľúbil stavebné úpravy, ktoré sa realizujú len teraz. Prepojenie úseku každopádne závisí od termínu dokončenia Lužného mostu, kde sa aktuálne pracuje na zhotovovaní konštrukcie vozovky.

Ešte väčšou komplikáciou je však križovanie D4 s D1, kde nebudú pravdepodobne načas dokončené jednotlivé ramená križovatky. Na nejakú dobu tak nebude možné obchvat naplno využívať, lebo tranzit nebude mať možnosť odbočiť z D1 na D4. Ministerstvo dopravy a výstavby SR pripravuje v tomto smere vyhlásenie veľkej súťaže na urýchlené dokončenie križovatky. Presný termín vyhlásenia súťaže ani celkového dokončenia projektu nie je v tejto chvíli známy.

Bratislava tak ešte nejakú dobu neucíti zásadnejší účinok existencie prvej časti obchvatu. Výraznejšie zlepšenia pre metropolu nejakú dobu neprinesie ani vznik rýchlostnej cesty R7. Táto je totiž ukončená v križovatke Bratislava – Juh a pripájač smerom ku križovatke Prievoz bude dokončený až v priebehu budúceho roka.

 

Križovatka Vrakuňa. Zdroj: Bratislavský samosprávny kraj

 

Po dokončení projektu D4R7 sa vo všeobecnosti predpokladá, že sa výrazne zlepší dopravná situácia v obciach pri Bratislave aj v meste samotnom, a to najmä odľahčením Prístavného mosta. Po plnom spustení obchvatu (ktoré koncesionár ešte mylne uvádza v roku 2020) má objem osobnej dopravy na moste klesnúť o 15,11% a nákladnej dopravy o 49,62%. Pri očakávanom raste dopravy má do roku 2045 klesnúť záťaž pri IAD o 24,5%. Nový Lužný most by mal denne zvládať asi 35-tisíc automobilov.

Do budúcna – pravdepodobne v 30-tych rokoch 21. storočia – sa očakáva plné dokončenie obchvatu, ktorého súčasťou bude aj tunel Malé Karpaty. Tento budúci najdlhší tunel na Slovensku s dĺžkou 11,76 kilometrov prepojí Raču s obcou Marianka a napojí sa na D4 pri Stupave. Posledným úsekom bude cesta smerujúca k rakúskej hranici, kde na ňu nadviaže rakúska diaľnica S8. Až vtedy sa naplno prejavia účinky dopravného okruhu.

Kritici však upozorňujú, že tento nedokáže v žiadnom prípade vyriešiť dopravné problémy Bratislavy (v prípade dopravnej indukcie ich môže z dlhodobého hľadiska ešte zhoršiť). Na to by boli potrebné ďalšie dopravné projekty priamo v rámci intravilánu mesta. V súlade s dopravnou koncepciou Bratislavy založenou na radiálno-okružnom systéme to v prípade cestnej dopravy predpokladá najmä dobudovanie chýbajúcich tangenciálnych prepojení. Z týchto možno menovať predĺženie Tomášikovej po Račiansku, predĺženie Bojnickej po Račiansku, tzv. obchvat Vrakune (spojenie cesty II/572 s Galvaniho), a v neposlednom rade Severnú tangentu.

Z týchto projektov je však v akom-takom štádiu prípravy len predĺženie Tomášikovej ulice, ktorej nultá fáza v podobe križovatky s Vajnorskou sa vybuduje pravdepodobne už v najbližších rokoch. Otázne je jej ďalšie pokračovanie, ktoré by si vyžiadalo masívne asanácie a investície. Aktuálne vedenie mesta považuje za dôležitejšie celkové zníženie IAD jednoznačnou podporou alternatívnych foriem dopravy namiesto vytvárania nových trás.

To isté platí aj o Severnej tangente, ktorá by spojením Jarošovej a Pražskej ponad Hlavnú stanicu priniesla výrazné ukľudnenie Račianskej a predovšetkým Šancovej ulice. Ufinancovať tento projekt z peňazí mesta je nereálne, no štát dáva od neho ruky preč. Aj keby to však bolo inak, mesto nemá v rukách projektovú dokumentáciu ani povolenia, ktoré by realizáciu urýchlili – a očividne ani vôľu, aby sa v tom niečo zmenilo.

Prístup, smerujúci k intenzívnejšej podpore verejnej dopravy, cyklodopravy či pešej dopravy, je správny a treba povedať, že aj dlhoočakávaný. Dopravné problémy mesta súvisia do veľkej miery aj s dlhodobou jednostrannou preferenciou cestných projektov, ktoré pomohli len IAD (vrátane D4R7). Na druhej strane ale nemožno mnohé dôležité zámery, ktoré treba skôr či neskôr vybudovať, jednoducho odpísať.

Ak sa má stať dopravná situácia v slovenskej metropole optimálnou, bude si to vyžadovať realizáciu veľkého počtu malých aj veľkých projektov. Bolo by však nesprávne, keby sa negatívna skúsenosť s projektom D4R7, ktorý vyšiel na 1,8 miliardy eur – dosť na dobudovanie podstatnej časti bratislavskej električkovej a cyklistickej siete, všetkých TIOPov alebo P+R parkovísk – stala dôvodom, prečo by sa mali odmietnuť aj projekty rozvoja cestnej siete. Bez nich totiž nebude možné niektoré časti mesta dopravne ukľudniť a urobiť z nich lepšie miesta pre život.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Križovatka Podunajské Biskupice. Zdroj: Bratislavský samosprávny kraj
  • Nadjazd Vinohradníckej cesty ponad D4. Zdroj: Bratislavský samosprávny kraj
  • Križovatka Vrakuňa. Zdroj: Bratislavský samosprávny kraj
  • Križovatka Vrakuňa. Zdroj: Bratislavský samosprávny kraj

Súvisiace články

Chýbajúci úsek R7 a D4 pred Lužným mostom sa otvára

01.10.2021 17:03:41 Adrian Gubčo

Uplynulý víkend bola konečne otvorená kľúčová časť bratislavského obchvatu, teda diaľnice D4: Lužný most, ktorý sa stal šiestym bratislavským premostením Dunaja. Význam spustenia bol však oslabený faktom, že nebol otvorený aj súvisiaci úsek D4 medzi križovatkami Jarovce a Petržalka a najmä rýchlostnej cesty R7 medzi Bratislavou – Juh a Prievozom. Hoci sa pôvodne mali otvárať s mostom, v skutočnosti k tomu príde až v priebehu tohto víkendu.

Čítať viac

Ďalšia časť D4 sa otvára, Bratislava získa šiesty most cez Dunaj

24.09.2021 13:03:09 Adrian Gubčo

V túto nedeľu, 26. septembra, sa otvorí ďalší úsek diaľnice D4. Jeho súčasťou je aj Lužný most, šieste bratislavské premostenie rieky Dunaj. Pôvodne sa mal otvárať aj zvyšok rýchlostnej cesty R7 medzi križovatkou Bratislava – Juh a Bratislava – Nivy (Prievoz), pravdepodobne kvôli chýbajúcim povoleniam to však bude o čosi neskôr. To isté platí o krátkej spojnici križovatiek Jarovce a Petržalka.

Čítať viac

Ďalší úsek diaľnice D4 je otvorený

06.09.2021 18:02:20 Adrian Gubčo

V priebehu včerajška bol otvorený ďalší úsek diaľnice D4, a to v úseku medzi Račou a Vajnorami. Ide o krátku časť, ktorá má dĺžku asi len dva kilometre, a zatiaľ jej chýba aj napojenie aj na zvyšok diaľnice. Jeho otvorením je však budúci obchvat Bratislavy opäť o čosi kompletnejší. Ako si však začína uvedomovať aj široká verejnosť, k plnému dokončeniu diaľnice medzi Jarovcami a Račou chýbajú ešte roky.

Čítať viac

Diaľnica D4 je v podstate dokončená, spojenie s D1 si počká niekoľko rokov

12.08.2021 14:07:00 Adrian Gubčo

V podstate už len niekoľko týždňov ostáva do sprevádzkovania zostávajúcich úsekov rozostavaných častí diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. Práce sú dnes prakticky dokončené, pričom sa bude dať používať aj spojenie Bajkalskej ulice s R7. Problémom však ostáva križovatka D4 a D1 – plne funkčná bude možno až v roku 2024.

Čítať viac

Výstavba diaľnice D4 medzi Jarovcami a Račou je vo finálnej fáze

24.05.2021 16:24:51 Adrian Gubčo

Výstavba kľúčových častí diaľnice D4, ktorá v budúcnosti vytvorí obchvat Bratislavy, vstupuje do finálnej fázy. Ako oznámilo Ministerstvo dopravy SR, na Lužnom moste cez Dunaj boli úspešne vykonané záťažové skúšky. Okrem toho sa začínajú procesy technického odovzdania ďalších úsekov diaľnice, ako aj dôležitého napojenia rýchlostnej cesty R7 na dopravný systém mesta.

Čítať viac

Ďalší úsek diaľnice D4 sa otvára

12.02.2021 14:05:00 Adrian Gubčo

V priebehu včerajška bol otvorený nový úsek diaľnice D4, teda nového obchvatu Bratislavy. Zhotoviteľ, spoločnosť D4R7 Construction, odovzdal do užívania 7,1 kilometra dlhý úsek medzi križovatkami Vrakuňa a Ivanka Západ (Senecká cesta). Nadväzuje tak na v novembri dokončený úsek medzi križovatkami Podunajské Biskupice a Vrakuňa a umožňuje spojenie aj s križovatkou Bratislava (Juh).

Čítať viac

Prvé časti rýchlostnej cesty R7 a diaľnice D4 sa otvárajú

17.07.2020 11:02:48 Adrian Gubčo

Po dlhých rokoch plánovania a štyroch rokoch výstavby sa v nedeľu, 19. júla 2020, otvoria pre verejnosť prvé úseky rýchlostnej cesty R7 medzi Ketelcom a Holicami a D4 medzi Ketelcom a Rovinkou. Štát si od týchto ciest sľubuje výrazné zlepšenie dopravnej situácie v okolí Bratislavy, ktorej juhovýchodné predmestia sú mimoriadne zaťažené v dôsledku intenzívneho rozvoja v posledných desaťročiach.

Čítať viac

Šiesty bratislavský most spojili, odovzdaný bude na budúci rok

10.06.2020 09:30:00 Adrian Gubčo

Budovanie diaľnice D4 prekonalo významný míľnik – za účasti zástupcov Ministerstva dopravy a výstavby a koncesionára, budujúceho diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7, teda tzv. nultý obchvat, boli spojené jednotlivé strany šiesteho bratislavského mosta cez Dunaj. Ministerstvo už hľadá aj meno pre kľúčovú stavbu v rámci jedného z najväčších infraštruktúrnych projektov v dejinách Slovenska.

Čítať viac

Prvý úsek R7 a D4 sa bude otvárať už o niekoľko týždňov, celkové dokončenie sa očakáva až v roku 2021

24.02.2020 11:15:30 Adrian Gubčo

Už v najbližších týždňoch by sa mala ukončiť výstavba prvých častí novej diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, ktoré spoločne tvoria najdrahší projekt v histórii nezávislého Slovenska. Premávka bude spustená na časti R7 od Ketelca po Holice a D4 medzi Ketelcom a Rovinkou, dokončenie kľúčových úsekov, napríklad mosta cez Dunaj, sa ale očakáva až neskôr.

Čítať viac

Bratislava sa pripravuje na obmedzenia v súvislosti s výstavbou dopravných projektov

21.01.2019 15:40:17 Adrian Gubčo

Dopravu v Hlavnom meste čakajú v blízkej dobe výrazné dopravné obmedzenia, súvisiace s výstavbou diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, ako aj s prestavbou ulice Mlynské nivy. Opatrenia, akými sa bude na vzniknutú kritickú situáciu reagovať, predstavilo dnes vedenie Bratislavy, mestskej časti Ružinov a Bratislavského samosprávneho kraja na tlačovej konferencii.

Čítať viac

Šiesty bratislavský most rastie, s ním rastú aj kontroverzie

20.09.2018 14:30:00 Adrian Gubčo

Práce na výstavbe diaľničného obchvatu D4 a rýchlostnej cesty R7 (D4R7) postupne akcelerujú. Stavebné práce sa rozbiehajú na viacerých úsekoch nových komunikácii, vrátane náročnejších stavieb – k tým najnáročnejším a najvýznamnejším patrí nové premostenie Dunaja, vznikajúce východne od Jaroviec a južne od areálu Slovnaftu. Ozývajú sa však aj kritici.

Čítať viac

Ako bude vyzerať diaľnica D4?

22.12.2014 12:30:00 Adrian Gubčo

Výstavba diaľnice D4 sa pomaly blíži a v súvislosti s tým sú zverejňované stále nové informácie a materiály, existuje dokonca samostatná stránka o projekte.

Čítať viac

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube