Author photoMartina Gregová 20.11.2023 17:57

Z hanby mesta živé miesto. Dôležitý trend naznačuje rezervy, skryté aj v Bratislave

Zástupcovia slovinskej metropoly podporili vznik skateparku na mieste, kde sa ešte pred niekoľkými mesiacmi zhromažďovali najmä ľudia bez domova a díleri drog. Projekt malej mierky tak zmenil rizikový verejný priestor na plnohodnotnú súčasť mestského života.

Skatepark pod Fabianiho mostom. Autor: Miran Kambič

Skatepark pod Fabianiho mostom. Autor: Miran Kambič

Priestory pod mostami, nadjazdmi či v okolí dopravnej infraštruktúry sú nielen v našich končinách pri urbanistickom riešení alebo tvorbe verejného priestoru mnohokrát opomínané. Ide pritom o neoddeliteľné súčasti miest, ktoré si rovnako ako akékoľvek iné verejné priestranstvá zaslúžia dostatočnú pozornosť. Pri ich zanedbaní sa z nich totiž často stávajú špinavé a potenciálne nebezpečné mestské plochy, ktorými sa obyvatelia miest boja prechádzať.  

V našom prostredí vznikajú zaujímavé projekty na obnovu takýchto priestranstiev napríklad pod taktovkou ateliéru U/U. Hlavná filozofia tohto dnes už pomerne známeho architektonického štúdia je postavená na snahe vdýchnuť nevyužívanému verejnému priestoru nový život. Architekti tak svojimi návrhmi postupne prispievajú k obnove zanedbaných mestských priestorov a vďaka novým funkciám ich opäť zapájajú do organizmu mesta.

Ich najznámejším projektom je oživenie podchodu stanice metra Vltavská v Prahe. Priestor, ktorý pôvodne slúžil len na prechod, sa vďaka ich intervencii stal obľúbeným miestom stretávania viacerých komunít. V roku 2021 tu totiž vzniklo nové outdoorové športovisko. O rok neskôr vdýchli život aj ďalšiemu podchodu v blízkosti Vltavy. Projekt dostal názov Vltavská II. Aj v tomto prípade sa architektom v spolupráci s platformou re_place podarilo premeniť zanedbané a obyvateľmi mesta nie práve obľúbené miesto na atraktívny bod záujmu. 

Galéria

  • Vltavská I. Autor: Jiří Kotal
  • Vltavská II. Autor: Jiří Kotal
  • One Green Mile. Zdroj: MVRDV
  • Skatepark pod Fabianiho mostom. Autor: Miran Kambič
  • Skatepark pod Fabianiho mostom. Autor: Miran Kambič
  • Skatepark pod Fabianiho mostom. Autor: Miran Kambič
  • Skatepark pod Fabianiho mostom. Autor: Miran Kambič
  • Skatepark pod Fabianiho mostom. Autor: Miran Kambič

Prvé opatrné pokusy, smerujúce k vhodnejšiemu využitiu takýchto priestranstiev, sa objavujú aj v Bratislave. Jedným z nich je vznik nového športoviska, „Cvička", v pravobrežnom podmostí Mostu SNP. V dohľadnej dobe by k nemu mal pribudnúť aj skatepark medzinárodnej úrovne. Developer J&T Real Estate zas uvažuje nad využitím priestoru pod Mostom Apollo, kde by taktiež rád zriadil športoviská, rozvíjajúce rekreačný charakter promenády pred Euroveou.   

Atraktívny projekt sa nedávno zrealizoval v slovinskej metropole Ľubľane. Nový skatepark vznikol pod známym Fabianiho mostom. Jeho podobu navrhlo miestne architektonické štúdio Scapelab. Fabianiho most bol unikátny už od svojho otvorenia, jedná sa totiž o dvojúrovňovú dopravnú stavbu, kde vyššiu úroveň využívajú autá, nižšiu zas chodci a cyklisti. Práve v spodnej úrovni, ako dôsledok samotnej konštrukcie mosta, vznikol nevyužívaný verejný priestor.  

Na návrhu nového športoviska štúdio spolupracovalo s miestnou komunitou. Tá sa takmer jednohlasne zhodla na tom, že to, čo bolo na stavbe mosta širokou verejnosťou vnímané ako jeho najväčšie negatívum, komunita skaterov vnímala ako jeho najväčšie pozitívum. Výsledkom debát sa napokon stalo odľahlé, dostatočne kryté športovisko, umiestnené priamo pod mostom. Zároveň ide o jediný takýto mestský priestor, ktorý je otvorený 24 hodín, 7 dní v týždni a 365 dní v roku.  

Zástupcovia Ľubľany si od tohto zásahu sľubovali oživenie celej oblasti a vytvorenie novej športovej infraštruktúry, ktorej je v slovinskom hlavnom meste stále nedostatok. Hlavným prvkom sa stala minirampa, ktorá užívateľom poskytuje rôzne výšky, sklony aj zakončenia. Skatepark bol skonštruovaný z oceľových rámov a špeciálnej betónovej zmesi, ktorá umožňuje vytvorenie hladkého, nelámaného povrchu aj presné spracovanie kriviek. Chladne pôsobiaci betón dopĺňajú drevené prvky alebo z cortenovej ocele.  

Okrem rozvoja verejného priestoru sú takéto projekty dôležité aj zo sociologického dôvodu. Neustálou prítomnosťou ľudí možno hovoriť o neformálnom dohľade nad priestorom, vplyvom čoho zaniklo jeho nechcené využívanie. Odľahlé miesto, ktoré ešte nedávno využívali najmä ľudia bez domova a užívatelia drog, je dnes plnohodnotnou a živou súčasťou slovinskej metropoly. V oblasti navyše nedávno otvorili  novozrekonštruovanú budovu bývalého Cukrovaru, ktorý dnes slúži ako umelecká galéria.  

Spomenuté projekty sú skvelým dôkazom toho, že z dopravnej infraštruktúry v mestách sa dá vyťažiť oveľa viac, ako je len ich primárny účel. Trend sprístupnenia a zatraktívnenia nevábivých a často aj nebezpečných mestských priestranstiev v blízkosti dopravnej infraštruktúry už v mnohých metropolách potvrdil jedno – aj takéto lokality sa môžu plnohodnotne zapojiť do života mesta. Kľúčová je pritom spolupráca s miestnymi komunitami, ako aj ochota mesta podieľať sa na ich podpore. 

 

(Archdaily, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Kategórie

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube