Svetový festival architektúry odhalil užší výber diel, ktoré sa budú počas slávnostného večera v meste Lisabon uchádzať o významné medzinárodné ocenenia. Ako už býva zvykom, projekty, ktoré odborná porota vybrala, sú rozdelené do niekoľkých kategórii. Jednou z nich sú aj kultúrne zariadenia. Tento výber 17 diel nám ponúka náhľad do projektov, ktoré experti vyhodnotili ako to najlepšie, čo v oblasti architektúry kultúrnych zariadení za uplynulý rok vzniklo.
Ak hovoríme o kultúrnych zariadeniach, môžeme ľahko skĺznuť k mylnej predstave, že tieto budovy len prepožičiavajú svoje priestory k tomu, aby v nich mohli prebiehať rôzne kultúrne udalosti. Diela, ktoré odborná porota Svetového festivalu architektúry vybrala do užšieho výberu, sú však viac ako takýmto priestorom. Jednotlivé realizácie sú vo svojej architektúre symbolickou pripomienkou vyššieho zámeru. Stávajú sa dominantami štvrtí či dedín, v ktorých sú vybudované, a tiež miestom stretávania sa či vzájomných výmen poznatkov. To všetko jasne hovorí o tom, že architektúra kultúry by mala byť hlavným reprezentantom najvyšších hodnôt ľudského poznania.
Vo výbere nájdeme nielen múzeá či kultúrne centrá, ale tiež aj priekopnícke projekty. K nim možno zaradiť prvú budovu určenú pre tanečné vystúpia vo Fínsku, už ikonickú Ľadovú kocku s originálnou fasádou či centrum, ktoré sa snaží v architektúre jednej budovy spojiť čínske a európske kultúrne tradície.
Projekt sa nachádza v horskej oblasti mestečka Shuikou a je oslavou spoločnej revolúcie robotníkov a roľníkov na podporu sociálneho pokroku Číny. Forma budovy je čiastočne zapustená do krajiny a čiastočne vyčnieva nad úroveň terénu, aby vytvorila pevnú hmotu, ktorá je zároveň rozdelená. Toto rozdelenie vytvára dynamické porovnanie napätia a odhodlania, pretože praskliny a štrbiny odhaľujú pokojnejšie vnútorné priestory.
Projekt je zlúčením mestského a prírodného pásu medzi novovybudovaným Qiandong CBD na severe a úsekom zvlnených kopcov cez rieku Xin'an na juhu. Stal sa dominantou nábrežnej krajiny na konci rozširujúcej sa mestskej osi. Architektúra, ktorá odráža ľahkosť hmly, sa jemne vznáša nad zemou, navodzuje pocit priestorovej plynulosti a zároveň vracia verejnosti veľkorysý verejný priestor. Keďže ide o mestský kultúrny komplex, tento projekt pozostáva zo štyroch hlavných priestorov: verejnej knižnice, múzea a dvoch centier aktivít pre občanov a deti.
Xu Wei Art Museum a Green Vine Square sú navrhnuté ako verejný umelecký priestor v komunite, čo je kľúčový dizajnový postup v pláne mestskej obnovy starovekého mesta Shaoxing. Architekti sa snažia nastoliť akýsi nový priestorový výraz, s cieľom prepojiť okolitú zástavbu najmä na základe malej mierky tradičných obydlí, a zároveň vyhovieť požiadavkám výstav súčasného umenia na veľkom priestore.
Pavilón pri jazere Vanke Anlan je novým komunitným centrom dediny Liangzhu. Fasáda je tvarovaná organickou fúziou surových kameňov a kovu, ktorá reaguje na prirodzenú „drsnosť“ lokality a predstavuje jemnú textúru v súlade so súčasnou estetikou. Hlavný priestor si zachováva pocit hĺbky a poriadku vďaka tradičným stĺpom portika a tlmenému a zdržanlivému tónu.
Centrum sa nachádza na náhornej plošine Yunnan-Guizhou. Drsná horská silueta, rozľahlá červená zem a nekonečná architektúra tvoria kontext projektu. Cieľom návrhu je vrátiť sa k základom vytvorením útvaru z červeného kameňa na vyvýšenom červenom svahu lokality. Prirodzený a rustikálny tvar budovy znižuje jej umelosť a vytvára dojem surovej horniny, ktorá na pozemku stojí už roky.
Mudgee Art Gallery je srdcom umenia a kultúry v severozápadnom Novom Južnom Walese. Nová galéria poskytuje nielen lepší prístup k umeniu, ale podporuje aj miestne trhy s potravinami, vínom a cestovným ruchom. Snáď najnápadnejšou dizajnovou voľbou je zemitý červený exteriér, teda vláknocementové panely sympaticky nadväzujúce na prirodzené tóny existujúceho muriva. Vďaka nezvyčajnej forme aj materiálu sa galéria javí ako socha v krajine, súčasná ikona a zároveň pocta austrálskej prírodnej a kultúrnej histórii.
Architekti dúfali, že nájdu priesečník v kultúrnych rozdieloch medzi Východom a Západom. Celkový dizajnový koncept bol prevzatý z čínskej Ruyi v kombinácii so starovekými rímskymi oblúkmi, kupolami či reprezentatívnym námestím. Použitie čistej bielej farby na všetkých stenách dáva budove odlišný trojrozmerný svetelný efekt v slnečnom svetle, zatiaľ čo veľká plocha skla rozširuje vnútorný priestor smerom von a umožňuje úplne zmapovať vonkajšiu scenériu a stáva sa dynamickou nástennou maľbou.
Oblasť, v ktorej sa múzeum nachádza, dlhé roky trápia požiare a povodne. Budova je preto navrhnutá s ohľadom na odolnosť voči nim. Vzácne umelecké diela sú umiestnené a vystavené v podzemnom objekte. Na druhej strane, most vďaka svojej ľahkej konštrukcii umožňuje, aby ním voda pretekala bez prekážok. Zaujímavý je aj teplotný koncept - striedanie pocitu chladu v podzemnom múzeu s pocitom vlhka a tepla, keď je človek na moste, má návštevníkom pripomínať klimatické problémy, ktorým čelíme.
Forma architektúry je inšpirovaná „stromom poznania“, ktorý je prevzatý z historického príbehu Konfuciovej prednášky. Vertikálna forma fasády je formovaná zjednodušením a abstrakciou konceptu stromu. Program knižnice Xiangyang ctí historickú tradíciu zhromažďovania kníh a myšlienok v horách, vracia sa k prírode a dodržiava harmóniu a jednotu s prírodou, pokiaľ ide o architektonický priestor, formu a tvar.
The Hedberg poskytuje priestor pre kultúrne akcie. Spájajú sa v ňom staré tradície s modernými inováciami. The Hedberg preorientuje účel tvorivého priestoru zo série izolovaných priestorov na vzájomne prepojený zážitok, ktorý uľahčuje formálnu a neformálnu kultúrnu aktiváciu. Predstavuje festival v budove. Vonkajší výraz je ovplyvnený minimalistickými a tanečnými formami v súčasnej hudobnej notácii. Obloženie fasády naznačuje trblietavú divadelnú oponu.
Projekt je súčasťou plánu prestavby starého mesta Jiaxing. Cieľom projektu je opätovné využitie lokality na vytvorenie priestoru pre aktívnu komunitnú činnosť a splnenie požiadaviek verejných toaliet. Na nepravidelnom mieste sú postavené tri námestia a zachovali sa štyri gáfrové stromy. Celý priestor je tvorený sériou rámp, schodov a drobných objektov.
V budove kultúrneho centra v Skellefteå v severnom Švédsku sídlia štyri umelecké, performance a literárne organizácie. Okrem toho zo základne vystupuje hotel. 20-poschodová výšková budova je celá z dreva. V čase inaugurácie v septembri 2021 išlo o jednu z najvyšších drevených budov na svete. Otvorené dispozície v kombinácii s veľkorysým presklením odhaľujú vynaliezavosť a zručnosť spojenú s výstavbou, a to pre návštevníkov vo vnútri budovy, ako aj pre okoloidúcich vonku.
Kultúrne turistické centrum Xinxiang je architektonickou ikonou novej turistickej štvrte, ktorá bude venovaná zimným športom, vrátane prítomnosti budúcej krytej zjazdovky. Projekt nevyzerá ako klasická stavba. Je to socha mimo mierky. Textúra sklenených fasád sa skladá z množstva zamotaných priesvitných ľadových kryštálov, ktoré filtrujú svetlo a víziu z interiéru. Ľadové kryštály zachytávajú svetlo a vracajú ho späť. Budova tak akoby vyžarovala svetlo, ktoré dostáva, ako masa obývaného ľadu.
Depozitár Boijmans Van Beuningen v Rotterdame je prvý verejne prístupný sklad umeleckých diel na svete. Nešlo o to, aby sa stal múzeom, ale miestom, ktoré odhaľuje svet za skladovaním a údržbou oslnivého množstva umeleckých a dizajnérskych diel. Ambíciou bolo vytvoriť budovu, ktorá akoby zmizla vo svojom okolí, no zároveň je bezpečným domovom pre zbierku, ktorá má hodnotu miliárd eur. Zrkadlová fasáda pozostávajúca zo 6.609 m2 skla je rozdelená na 1.664 panelov, čo zaisťuje, že stavba opticky zapadá do okolia.
Vzhľadom na jeho jedinečné miesto v pamäti mesta Istanbul by nebolo možné vybudovať Atatürkovo kultúrne centrum (AKM) ako úplne nový projekt. Nový dizajn do značnej miery zachováva vonkajší vzhľad a objemy predchádzajúcej konštrukcie a dopĺňa ju rozsiahlou expanziou. Cieľom bolo premeniť bývalú operu na viacúčelový kultúrny komplex, otvorený po celý čas. Pri zachovaní vonkajšieho imidžu AKM predná vyhliadka odhaľuje najznámejší prvok nového dizajnu: koncertnú sálu s kapacitou 2.040 miest, ktorá je obsiahnutá vo veľkom pologuľovom prvku. Obložená je jasne červenými dlaždicami, ktoré boli vytvorené ako zväčšené verzie keramických dlaždíc, prítomných v starom AKM.
Narbo Via je nové múzeum rímskych starožitností, ktoré sa nachádza v srdci juhofrancúzskeho Narbonne. Budova sa má stať novým orientačným bodom pri vstupe do mesta. Priestory múzea sú zjednotené pod betónovým strešným baldachýnom, ktorý poskytuje tienenie verejným námestiam okolo múzea a prispieva ku komplexnej environmentálnej stratégii. Terénne úpravy posilňujú spojenie s vodou kanála a vytvárajú pokojné prírodné prostredie. Návrh počíta s príjemným, upraveným vstupom cez novú rampu, ktorá spája múzeum s existujúcou vlečnou cestou pozdĺž Canal de la Robine.
Projekt Tanečný dom je dlhoočakávaným míľnikom v histórii fínskeho múzického umenia, prvou budovou takéhoto rozmeru vo Fínsku určenou pre tanec. Architektúra Tanečného domu bola preto inšpirovaná tancom. Hlavné fasády pozostávajú z dvoch gigantických oceľových stien, zdvihnutých zo zeme a vznášajúcich sa vo vzduchu, zdanlivo vzdorujúcich gravitácii. Severné fasády smerujúce do parku sú pokryté stovkami kruhových hliníkových diskov. Disky vytvárajú abstraktné rytmické plochy, odrážajúce oblohu.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac