Mestá, regióny či celé štáty majú svoje značky. Reputácia miesta sa výrazným spôsobom podieľa na lákaní a udržaní talentov, investorov či turistov, pričom mestá alebo krajiny so silným imidžom ich prirodzene priťahujú najviac. Bratislava i Slovensko zaostávajú. Ako z toho von, prezradili v exkluzívnom rozhovore pre YIM.BA prof. Simon Anholt a Dr. Robert Govers, ktorí patria v tomto obore asi k najvýznamnejším odborníkom na svete.
Keď sa svetovej verejnosti spýtate, čo sa im ako prvé spája so Slovenskom, existuje veľká šanca, že ho označia ako fádne alebo nudné. Dôvod je jednoduchý – značka Slovenska nie je silná. To isté platí o Bratislave, ktorá je v očiach medzinárodného publika takmer neznáma. Významne to ovplyvňuje jej ďalší rozvoj, rovnako ako úspech celej krajiny.
Už niekoľko dekád sa preto rozvíja odbor tzv. nation brandingu alebo city brandingu. Mnohé štáty a metropoly majú záujem o zlepšenie svojho obrazu, preto prijímajú komplexné stratégie, zamerané na zmenu doterajšieho vnímania. Nejde pritom len o marketing – podstatou zmeny imidžu je totiž zásadná transformácia zaužívaných postupov a správania, ktorá vedie nielen k lepšiemu obrazu v očiach zahraničia, ale aj vo vnútri národnej či mestskej komunity.
„Téma značky je neobyčajne robustná,“ priznáva Martin Horváth zo združenia Brand Slovensko. „Pozná svoje indexy, merania, pozná svoju teóriu a má aj akademické pozadie. Má aj svojho zakladateľa, ktorým je vo svetovom meradle prof. Simon Anholt z Veľkej Británie.“ Profesor Anholt je nezávislým poradcom pre verejné politiky, pričom za posledné dve desaťročia radil desiatkam prezidentov, premiérov, panovníkov či vlád a mestských samospráv. Na celej planéte asi nie je lepší expert na danú tému.
Prof. Anholt spoločne s partnerom Dr. Robertom Goversom v júni zavítajú do Bratislavy, aby viedli expertný Masterclass – teda akési školenie pre kľúčové osobnosti z verejného sektora, ktoré majú byť nositeľmi a lídrami v zlepšovaní imidžu krajiny aj slovenských miest či regiónov.
„Slovensko má za sebou v tejto téme nie málo pokusov,“ upozorňuje Horváth. Z tých najnovších poukazuje na nízku profesionalitu zabezpečenia účasti Slovenska na EXPO v Dubaji alebo kompetenčný chaos pri manažovaní značky krajiny. Marketing z pohľadu cestovného ruchu má zabezpečovať nové Ministerstvo cestovného ruchu a športu SR, väčšiu expertízu a možnosti však má rezort diplomacie. Znalosti o správnych postupoch sú pritom roztrieštené.
Dôkazom majú byť niektoré mediálne výstupy nových predstaviteľov. „Nadchádzajúci rezortný šéf pre šport a cestovný ruch Dušan Keketi sa v televíznej diskusii o značke už vyjadril, no relatívne úsporne, keď hovoril o logu štátnej organizácie Slovakia Travel na drese našej skvelej lyžiarky, čím len potvrdil, ako málo odborných znalostí o strategickom riadení značky krajiny na Slovensku dnes jestvuje a ako nešťastne je zamieňaná s postupmi, známymi z korporátu,“ konštatuje.
YIM.BA je mimoriadne potešená, že preto mohla o tvorbe značiek miest a štátov diskutovať priamo s prof. Anholtom a Dr. Goversom. V exkluzívnom rozhovore v rámci najnovšej Metropoly hovoria o tom, čo je vlastne nation alebo city branding, do akej miery ovplyvňuje život obyvateľov, čo si myslia o EXPO a prečo je Slovensko v očiach sveta nudnou krajinou.
Metropola je diskusný seriál, ktorý vám YIM.BA prináša v spolupráci s portálom Startitup. V pravidelných rozhovoroch sa budeme rozprávať s developermi, architektmi, politikmi, ľuďmi z neziskového sektora a ďalšími expertmi, ktorí majú čo povedať k otázkam, ktoré trápia vývoj nielen Bratislavy. Od súkromných projektov po veľké strategické vízie, od architektúry po dopravné témy - aj o tom je vznik metropoly. Seriálom vás bude sprevádzať Adrian Gubčo, autor portálu YIM.BA - Yes In My Bratislava.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre