Nové Živé miesto prichádza. Premena okolia Vozovne Krasňany začína, zanikne hanebná plocha
Cieľom iniciatívy Živé miesta bolo zvýšiť úroveň bratislavského verejného priestoru prostredníctvom relatívne malých projektov, zameraných na dlhodobo prehliadané lokality. Za posledné roky sa skutočne podarilo upraviť viacero priestranstiev a zmeniť tak tvár nielen týchto plôch, ale aj mesta ako celku. Zoznam zrealizovaných Živých miest sa čoskoro rozšíri o ďalšiu položku.
Zdroj: Metropolitný inštitút Bratislavy
Iniciatívu Živé miesta predstavilo Hlavné mesto spoločne s Metropolitným inštitútom Bratislavy na začiatku roka 2021. Oznámilo vtedy ambíciu zrevitalizovať desiatky menších priestranstiev po celej Bratislavy s cieľom znížiť obrovský investičný dlh, ktorý je vo vzťahu k verejnému priestoru v metropole cítiť. Najprv ohlásilo približne 25 projektov, priebežne odhaľovalo ďalšie.
Dnes je už podstatná časť z týchto zámerov zrealizovaná. S veľkým úspechom sa stretlo vybudovanie skateparku pod Mostom SNP, rekonštrukcia parčíka na Legionárskej ulici, bazbariérová lávka na Partizánskej lúke či pozorovateľňa zvierat Vydrica. Niektoré tieto realizácie boli dokonca nominované na cenu za architektúru CE ZA AR, niektoré Živé miesta (mestský park Suchá Vydrica alebo rekreačný areál Malý Slavín) ju aj získali.
Ďalšie zámery však na realizáciu čakajú. Najbližšie k nej sú okolie Domu služieb v Dúbravke, časť Ulice Kataríny Brúderovej vo Vajnoroch či okolie Ružinovského jazera. Patril medzi ne aj verejný priestor v susedstve Vozovne Krasňany v Rači – ako však oznámil račiansky starosta Michal Drotován, Hlavné mesto pristúpilo k začiatku prác.
Plocha je dnes tvorená polodivokým parkoviskom, stlačeným medzi areál vozovne a električkovú trať. Chodci či cyklisti tak musia prechádzať pomedzi zaparkované automobily, čo nie je príjemné ani bezpečné. Mesto a Metropolitný inštitút Bratislavy (MIB) si preto zaumienili, že sa to výrazne zmení.
Cieľom projektu je vybudovanie pešieho chodníka a cyklistickej trasy, doplnených o sadové a terénne úpravy vrátane výsadby nového stromoradia. Súčasťou prác bude aj zriadenie vodovodnej prípojky s vodomernou šachtou a obnova dažďových vpustí v priestore dnešnej asfaltovej plochy. Nové povrchy budú pozostávať prevažne z Bratislavskej dlažby formátu 20×50×8 cm so vzorom.
Drotován uvádza, že v prvej etape bude vybúraná spevnená plocha a vysadené stromy, ktoré budú náhradnou výsadbou za výrub vo vozovni Krasňany. Počas prác má byť zachovaný koridor pre chodcov a cyklistov. Následne sa bude budovať nový chodník a cyklotrasa. Realizácia by mala trvať do apríla 2026. „Na tento projekt nadviaže projekt mestskej časti Bratislava-Rača [v podobe] rekonštrukcie a rozšírenia betónového chodníka (na jar 2026),“ dodáva starosta.
Na návrhu spolupracovalo architektonické štúdio GutGut. Pôvodné vizualizácie, ktoré boli zverejnené už skôr, nezodpovedajú úplne aktuálnemu riešeniu, keďže viaceré prvky projektu prešli úpravami. Aktualizované vizualizácie projektu zverejnené nebudú. V každom prípade môže ale verejnosť očakávať viac zelene, debarierizáciu a celkovú estetizáciu priestoru. Projekt dobre nadviaže na čerstvo dokončenú modernizáciu vozovne.
Verejné priestory sa aktívne menia aj inde v meste, napríklad v blízkosti Kozmosu v Ružinove. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
Realizácia tohto projektu je súčasťou masívnej vlny obnovy verejných priestorov, ktorá sa rozbehla v poslednom období a vyvrcholí v budúcom roku – pre komunálnymi voľbami. Najvýznamnejším projektom je rekonštrukcia Námestia SNP, čo je súčasť vízie Živé námestie. Po desiatkach rokov sa má konečne skvalitniť jedno z najdôležitejších priestranstiev v Bratislave. Novú podobu má okrem vrchnej časti Námestia SNP či spodnej časti Poštovej získať aj Námestia Nežnej revolúcie.
V priebehu budúceho roka by sa navyše mala rozbehnúť aj prvá etapa obnovy okolia zastávky Zochova, upraviť zmieňované plochy v Dúbravke, Vajnoroch či Ružinove, teoreticky opraviť parčík na Medenej alebo skvalitniť zastávky verejnej dopravy na Kramároch. Ešte tento rok budú dokončené aj úpravy v blízkosti Hlavnej stanice, kde sa predláždia niektoré plochy a získajú Bratislavskú dlažbu.
Aktívne sú aj mestské časti. Staré Mesto obnovuje Konventnú či Hlbokú cestu a opravilo Puškinovu alebo Flöglovu. Ako ďalšie sa majú opraviť Zrínskeho, Chorvátska či Tabaková. V budúcom roku by sa mohli obnoviť Kozia a Strážnická. Ružinov zas dokončuje úpravy okolia Kozmosu na Ostredkoch a ešte tento rok by chcel zrevitalizovať dvory v blízkosti Košickej ulice.
Zahanbiť sa nenechá ani Rača. V posledných týždňoch ukončila obnovu verejného priestoru pre zrekonštruovanou základnou školou na Plickovej ulici. Najvýznamnejším zámerom je však výstavba budúceho Račianskeho korza, ktoré má prepojiť Krasňany s Račou v podobe atraktívneho vychádzkového chodníka. Prvá etapa napreduje v príprave.
Postupne sa tak zlepšujú mnohé dlhodobo prehliadané či zanedbané plochy, ulice, námestia, parky, dvory a ďalšie verejné priestory. V čase predstavenia iniciatívy Živé miesta bola Bratislava skutočne extrémne zanedbaným mestom. Nemožno však uprieť, že odvtedy nastali citeľné pokroky. Ak sa podarí dokončiť aj aktuálne ambiciózne plány, o rok bude metropola omnoho upravenejšia a v neposlednom rade aj funkčnejšia.
Pozrite si obnovu verejných priestorov vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.



















Komentáre