Realizácia predĺženia Petržalskej električkovej radiály sa chýli ku koncu. Najvýznamnejší aktuálne rozostavaný dopravný projekt v Bratislave, spájajúci Jungmannovu s Janíkovym dvorom, má byť pripravený na otestovanie už o necelých 50 dní. Na stavebníka sa tak zvyšuje tlak, aby sa mu podarilo projekt dostať do stavu, aby po trati mohli prejsť prvé električky.
Výstavba električkovej trate v Petržalke začala v novembri 2021. V priebehu roka 2022 došlo k utlmeniu prác, obnovovať sa začali až na konci roka 2022. Zhotoviteľ už každopádne nebol schopný dohnať stratený čas a dodať stavbu v pôvodne avizovanom termíne dokončenia na konci roka 2023. Neskôr sa hovorilo o septembri 2024, aktuálny termín odovzdania trate na testovanie je 15. december 2024.
Projekt je aktuálne vo finálnom štádiu výstavby. Dokončuje sa pokládka koľají, pracuje sa na budovaní viacerých priecestí a vznikajú sa aj prvé zastávky. V najbližších dňoch by mala byť dokončená križovatka Rusovskej cesty s Jantárovou na združenom moste, rovnako ako presun protitankovej steny na Lúkach. Finalizuje sa električkový most v susedstve Technopolu.
Dobudovanie trate do stavu, aby bolo možné spustenie jej testovania v decembri, je doteraz predmetom pochybností. V posledných mesiacoch sa však zvýšilo tempo realizácie a postup je viditeľný aj voľným okom. Napriek tomu je uvedenie trate do prevádzky s cestujúcimi očakávaný najskôr v druhom štvrťroku 2025. Dovtedy by mali zrealizované všetky časti projektu vrátane sadových úprav a zastávok.
Nová dvojkoľajná električková trať, dlhá 3,9 kilometrov, bude obsahovať sedem zastávok a štyri mosty. Okrem toho sa v rámci projektu opravuje aj 490 metrov existujúcej trate od Bosákovej po Jungmannovu. Buduje sa deväť križovatiek riadených dopravnou signalizáciou a šesť kilometrov dlhá segregovaná cyklotrasa s parametrami cyklodiaľnice. Pridruženou súčasťou projektu sú štyri nové premostenia Chorvátskeho ramena pre chodcov a cyklistov.
Vďaka preferencii pre električky na križovatkách sa užívatelia dostanú z Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie za 12 minút, prepravná kapacita by mala byť 30.000 cestujúcich v každom smere denne. V dopravnej špičke obslúži zastávky spoj každé 2 až 3 minúty.
Plánované náklady na výstavbu boli pôvodne 78,5 miliónov eur, pričom väčšina zdrojov pochádza z eurofondov. Po korekciách sa cena zvýšila na 89,5 milióna eur, aktuálne sa už odhaduje na minimálne 99 miliónov eur. Zhotoviteľ je Aldesa Construcciones Polska, za ktorou stojí španielsky aj čínsky kapitál.
Dokončením Petržalskej električkovej radiály sa konečne dobuduje nosná línia verejnej dopravy na najväčšom bratislavskom sídlisku. V minulosti mala mať podobu rýchlodráhy, teda v skutočnosti metra ťažkého typu. Neskôr sa plány zmenili na ľahké metro alebo električku v tzv. rozkývanom variante. Nakoniec sa rozhodlo o klasickej električke na bratislavskom (metrovom) rozchode.
Realizácia projektu prispeje k budúcemu rozvoju Petržalky. Dokončenie trate odomkne centrálny koridor pre výstavbu polyfunkčných projektov aj verejných priestorov. Z modernistického sídliska sa tak môže stať plnohodnotná mestská štvrť.
Fotografie z 28.10.2024. Pozrite si výstavbu druhej etapy Petržalskej radiály vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre