Bratislava YIMBY

Author photoAdrian Gubčo 24.08.2018 15:00

Hlavné mesto plánuje masívny rozvoj koľajovej dopravy

Bratislava - hlavné mesto SR dnes v rámci tlačového brífingu ohlásila plány, týkajúce sa rozvoja koľajovej dopravy v podobe električkových tratí. Primátor mesta Ivo Nesrovnal predstavil zámery, ktoré majú zväčšiť električkovú sieť a zlepšiť dopravnú situáciu v metropole.

Article Big

Primátor v prvej časti brífingu zosumarizoval najaktuálnejšie projekty, ktorými sú predĺženie Petržalskej radiály, teda II. etapy Nosného systému Mestskej hromadnej dopravy (NS MHD) a modernizácia Karlovesko-dúbravskej radiály, ako aj modernizácie Vajnorskej a Ružinovskej radiály. V krátkom zhrnutí primátor uviedol, že ide o projekty, ktoré sú už teraz podľa neho závislé len od procesných úkonov a lehôt.

V ďalšej časti brífingu boli predstavené vízie mesta v oblasti rozvoja električkovej siete. Malo by ísť o nasledovné projekty:

  • Predĺženie Dúbravskej radiály spoločne so Saratovskou ulicou do lokality Bory a neskôr v druhej etape pokračovanie smerom k priemyselnému areálu Volkswagen a do Devínskej Novej Vsi, pričom tento projekt ráta aj so zriadením prestupného bodu medzi železnicami a električkou.
  • Ďalším projektom je predĺženie Vajnorskej radiály k ŽST Vajnory, kde má opäť vzniknúť prestup, spoločne s veľkým P+R parkoviskom.
  • Tretím projektom je predĺženie Ružinovskej radiály smerom k plánovanému Terminálu Integrovanej Osobnej Prepravy (TIOP) Ružinov.
  • Ako veľký a zásadný projekt primátor predstavil budovanie radiály smerom do Slovnaftu a ďalej do Podunajských Biskupíc či Vrakune.
  • Vo vnútromestskej polohe je projekt prepojenia Petržalky a Ružinova cez Pribinovu a Košickú ulicu, čo je víziou spoločnosti JTRE
  • Vnútromestskú pozíciu má aj prepojenie Račianskej, Vajnorskej a Ružinovskej radiály po Tomášikovej ulici.

Primátor pripustil, že mnohé projekty sú v rozličných štádiách vývoja, pričom kvôli niektorým bude potrebné meniť územný plán. Ako prioritu určil spojenie centra mesta s Podunajskými Biskupicami, najbližšie k realizácii sú však spojenia k TIOPom v Boroch a Ružinove, ktoré však súvisia s aktivitami ŽSR, ktoré chcú vybudovať v meste minimálne štyri TIOPy (Lamačská brána - Bory, Železná studnička, Ružinov a Vrakuňa). Presné termíny však neboli určené.

Práve v otázke termínov sa skrýva problém, súvisiaci s rozvojom električkovej dopravy v meste. Mesto v podstate len predstavilo vízie, ktoré sa nachádzali už v Územnom genereli dopravy, príp. s nimi prišli súkromné spoločnosti. Fakt je taký, že konkrétne projekty sú hudbou veľmi ďalekej budúcnosti a v prípade, že bude postup prípravy pripomínať doterajší postup na predĺžení Petržalskej radiály či modernizácii ostatných radiál, nové trate nebudú realitou možno ani ku koncu 20-tych rokov tohto storočia. Ako som písal v nedávnom príspevku o rozvoji tratí, mesto nie je schopné pripravovať nové zámery, čo je vysoko pravdepodobne dané nepripravenosťou aparátu na dané úlohy.

Preto možno pochváliť fakt, že mesto má v pláne rozvíjať koľajovú dopravu, ale zároveň pripomenúť, že stále nejde o nič iné, ako len slovné proklamácie. V skutočnosti vývoj skôr stagnuje a opravované sú len havarijné stavy (ako na Špitálskej). Ak chce Bratislava reálne naplniť svoje slová, budú potrebné zásadné zmeny vo fungovaní a práci Magistrátu, ktorý je zodpovedný za obstarávanie dokumentácie a projektovú prípravu. Otázne je, či sa k takýmto zmenám nájde vôľa.

Súvisiace články

Hlavné mesto vybralo projektanta modernizácie Ružinovskej radiály

06.11.2019 10:45:00 Adrian Gubčo

Po modernizácii Karlovesko-dúbravskej radiály sa môže Bratislava čoskoro dočkať obnovy ďalších tratí. Ako som už spomínal v poslednom príspevku, Hlavné mesto podpísalo zmluvu s projektantom modernizácie trate do Ružinova, ktorým je spoločnosť Dopravoprojekt. Realizácia modernizácie sa očakáva v roku 2022. 

čítať viac

Prvá etapa modernizácie Karloveskej radiály ide do finále

04.11.2019 16:15:00 Adrian Gubčo

Prvá časť modernizácie Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály naberá finálne kontúry. Zhotoviteľ po položení koľají v celom úseku pristúpil k zhotoveniu koľajového zvršku, pričom na súvislých častiach sa už objavilo aj zazelenenie. Napriek tomu, stavba oproti pôvodným odhadom mešká, aktuálny termín dokončenia znie 17. november.

čítať viac

Komentáre

Najčítanejšie

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

pozrieť viac

YouTube