Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Ďalšie informácie  

YIMBA

Author photoAdrian Gubčo 01.08.2018 12:30

Bratislava potrebuje kvalitnú električkovú dopravu, robí pre to málo

Už nejakú dobu je ako všeobecný fakt daný úzus, že nosným systémom verejnej dopravy (NS MHD) v Bratislave sú električky. To by sa malo odzrkadľovať v dynamickom rozvoji tohto dopravného systému a veľkú podporu rozvoju električkovej dopravy vyjadruje aj Magistrát Hlavného mesta SR Bratislavy. Aká je teda súčasná situácia v rozvoji električkovej dopravy a modernizovania tratí?

Article Big

Najočakávanejším projektom je pokračovanie výstavby druhej etapy NS MHD, teda Petržalskej radiály, ktorá spojí centrum mesta s Janíkovým dvorom na južnom okraji najväčšieho slovenského sídliska. Druhá časť trate má dĺžku približne 4,2 kilometra, bude vedená povrchovo a bude sa tu nachádzať sedem zastávok. Pôvodný predpoklad hovoril o výstavbe v rokoch 2018-2020, vzhľadom na neschopnosť Magistrátu urýchliť projektovú prípravu sa však tento termín ukázal ako absolútne nereálny. V tejto chvíli mesto požiadalo mesto o územné rozhodnutie, následne bude musieť požiadať o stavebné povolenie a vybrať zhotoviteľa stavby. Optimistický termín výstavby je aktuálne 2021-2023.

Druhým veľmi zásadným projektom, ktorý už mal byť v realizácii, je obnova karlovesko-dúbravskej radiály, teda modernizácia električkovej trate v úseku od tunela na Nábreží arm. gen. L. Svobodu až po zastávku Damborského v mestskej časti Dúbravka. Projekt za približne 60 miliónov eur je v štádiu vyhodnocovania ponúk zo súťaže na zhotoviteľa. Avizované termíny začiatku rekonštrukcie v apríli či júli sa nepodarilo naplniť, v tejto chvíli nie je známy ani žiaden iný termín. Vzhľadom na rozsah a význam projektu si tento vyžiada rozsiahle dopravné obmedzenia, Dopravný podnik však zatiaľ neoznámil, ako si ich presne predstavuje a ako pozmení fungovanie verejnej dopravy počas modernizácie.

Kedysi sa predpokladalo, že v rovnakom čase, ako sa zrealizuje modernizácia Karlovesko-dúbravskej radiály, prebehne aj modernizácia Ružinovskej a Vajnorskej radiály. Zhotoviteľ projektovej dokumentácie, Dopravoprojekt, a.s., však podľa iMHD.sk nebol schopný dodať dokumentáciu k ani jednej z týchto modernizácii načas, preto sa mesto rozhodlo vyhlásiť súťaže pre dopracovanie týchto dokumentácii. Z podmienok súťaží vyplýva, že by projektové dokumentácie mohli byť dokončené koncom roka 2019, čo znamená, že prípadná realizácia prebehne až hlboko v 20-tych rokoch tohto storočia. Pôvodný plán rátal s financovaním ešte z eurofondov z programového obdobia 2007-2013, nestihne sa však ani obdobie 2014-2020.

Keď neprší, aspoň kvapká, čiže predsa len nejaké zmeny v tomto roku na električkových tratiach nastanú. V rámci minuloročnej rekonštrukcie električkovej trate na Špitálskej ulici zanikla zastávka Mariánska v smere do centra mesta, keďže sa pôvodne predpokladal presun zastávky do polohy naproti zastávke z centra. Proti tomu sa však postavili miestni vplyvní obyvatelia, ktorí dosiahli, že sa zastávka v zmysle pôvodného projektu budovať nebude. Zároveň však nedošlo ani k obnoveniu zastávky v pôvodnej polohe, čo vyústilo v zníženie komfortu cestujúcej verejnosti, ktorá aktuálne využíva provizórnu zastávku na Kamennom námestí. Výstavba sa spustí 4. augusta a bude trvať približne dva týždne, podľa iMHD.sk však zároveň nepríde k žiadnemu zlepšeniu uličného priestoru. Počas výstavby zastávky bude zrušená električková doprava na Špitálskej ulici a presunutá na Obchodnú.

Už dlhodobo sa čaká na vybudovanie ďalšej zastávky, a to konkrétne pod domom Manderla na Námestí SNP, čo je reakcia na existenciu mimoriadne dlhého medzizastávkového úseku medzi zastávkami električiek smerujúcich do Petržalky (L1). V tejto chvíli však nie je známa presná poloha ani termín výstavby. Pôvodne sa predpokladalo jej dokončenie v roku 2017, pri projektovaní prvej etapy NS MHD ju totiž "zabudli" naprojektovať. Mala by mať charakter viedenskej zastávky (podobne ako zastávka Blumentál), odhadované náklady sú asi 200-tisíc eur. Aktuálne by mala prebiehať len príprava projektovej dokumentácie.

Ako sa zdá, napriek slovným deklaráciám o priorite električkovej dopravy, v realite sa táto podpora nijako neukazuje. Medzičasom, trate v meste čelia zhoršujúcej sa kvalite, pričom portál iMHD.sk pripomína, že v katastrofálnom stave sú predovšetkým trate v Záhumeniciach, spojka na Americkom námestí, na Vazovovej či na Nábreží arm. gen. L. Svobodu. Hoci Dopravný podnik plánoval lokálne rekonštrukcie už v priebehu tohto roka, doteraz sa nespustila ani jedna, čo je vzhľadom na fakt, že už prešla polovica letných prázdnin, celkom hrozivé.

Ešte hrozivejší je fakt, že v priebehu jesene sa má naplno spustiť výstavba diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. Ako sa v nedávnom rozhovore pre Denník N vyjadril riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, Jiří Hájek, prestavba diaľničnej križovatky Prievoz v spojení s uzávierkami komunikácii v meste v rámci súčasnej obnovy povrchov či prestavby ulice Mlynské nivy, spôsobí obrovské dopravné problémy v celej metropole. Odporúčanie využívať MHD je preto logické, no dopravný systém, ktorý je nezávislý od cestnej dopravy, lebo má vlastné teleso - teda električky - a ktorý pokrýva relevantnú časť Bratislavy, je, ako to vyplýva z textov vyššie, vo veľmi zlej situácii. Nanešťastie, ani deklarovaná podpora železničnej dopravy, ktorá má potenciál v niektorých smeroch odľahčiť dopravnú záťaž, nepriniesla výsledky - zo siedmich plánovaných zastávok sa zatiaľ nezačala realizovať žiadna a zrejme ešte roky ani nebude.

Bratislava má už teraz podľa zistení aplikácie Waze jednu z najpomalších dopráv. Pre to, aby sa to zmenilo, sa spravilo zatiaľ len veľmi málo. Ukazuje sa, že podpora automobilovej dopravy je slepá ulička a čoskoro bude potrebné prijať radikálne kroky, aby sa situácia zlepšila. To však neznamená kreslenie nateraz fantazmagorických tratí, ako to nedávno prezentoval Magistrát, ktorý po stretnutí zo zástupcami spoločnosti Slovnaft oznámil plán budovať trať do Vrakune a Podunajských Biskupíc (čo síce ako obyvateľ tejto časti mesta vítam, ale nie za danej situácie) či veľkolepých projektov (Filiálka), ale prijatím a dodržiavaním jasnej stratégie podpory verejnej a alternatívnej dopravy, pozostávajúcej zo súboru veľkého množstva krokov, ktoré budú postupne obracať situáciu.

Na to však treba skutočný záujem o zlepšenie, nielen otáčať sa podľa marketingových predpokladov, ako budú reagovať potenciálni voliči.

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Súvisiace články

Ponuky na zhotovenie druhej etapy Petržalskej radiály boli uzavreté, realizácia môže byť ďaleko

24.03.2021 10:27:00 Adrian Gubčo

DOPLNENÉ V priebehu včerajška bolo ukončené predkladanie cenových ponúk v rámci verejného obstarávania na vybudovanie druhej etapy Nosného systému MHD, teda pokračovania električkovej trate v Petržalke. Ponuky predložilo 8 uchádzačov, pričom mesto ich bude teraz vyhodnocovať. Podľa zistení Denníka E však v tomto procese hrozia komplikácie.

Čítať viac

Dopravný podnik hľadá projektanta na rozšírenie električkovej zastávky na Račianskom mýte

11.03.2021 11:30:29 Adrian Gubčo

Dopravný podnik Bratislava vyhlásil v priebehu včerajška zákazku na obstaranie projektovej dokumentácie pre električkové zastávky na Račianskom mýte. Predmetom zákazky je rozšírenie zastávok a doplnenie mobiliáru, vrátane nových prístreškov. Dnes ide o zastávku v asi najhoršom stave v rámci celej bratislavskej električkovej siete.

Čítať viac

Mapa projektu

Kategórie

Komentáre

Najčítanejšie

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Guthaus je už v štádiu hrubej stavby, developer Corwin očakáva dokončenie do konca roka 2021.

Guthaus is topped out, developer Corwin expects it to be completed by end of 2021.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #development #realestate #housing #living #home #city #novemesto #racianska #guthaus #architecture #contemporaryarchitecture

@alleswirdgutarchitecture @corwin.sk
Dom športu sa zmenil na elegantnú súčasnú stavbu.

Hotel Dom športu became an elegant contemporary building.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #development #realestate #housing #living #home #office #work #city #architecture #contemporaryarchitecture #domsportu #reconstruction #novemesto

@fva_architekti
Nová podoba Námestia SNP a Kamenného námestia je známa, autorom architektúry je @atelier_loidl

New look of SNP sq and Kamenné sq is revealed. It will be designed by @atelier_loidl
Mesto teasuje budúcu podobu Námestia SNP a Kamenného námestia. Výsledky súťažného dialógu budú odhalené zajtra.

City of Bratislava is teasing the future look of SNP sq and Kamenné sq. Results of the competition dialogue will be revealed tomorrow.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #publicspace #urbanism #city #verejnypriestor #greenery #architecture #contemporaryarchitecture
Byty v ďalšej časti Bory Nový Dvor miznú rýchlo, čo je dôkazom vysokého dopytu po relatívne dostupnejších bytoch v Bratislave.

Homes in the new stage of Bory Nový Dvor development are disappearing quickly what proves that the demand in Bratislava regarding relatively affordable residences is relatively high.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #development #realestate #housing #living #home #bory #city

@penta_real_estate @sadovskyarchitects
The Mill je už v príprave, starý sklad na nároží Plynárenskej a Mlynských nív sa búra.

The Mill is in preparation. Old storage facility in its place is being demolished.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #development #realestate #office #work #city #architecture #contemporaryarchitecture
Pozrieť viac

YouTube