Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Ďalšie informácie  

YIMBA

Author photoAdrian Gubčo 08.08.2019 10:25

Druhá časť petržalskej električky žiada o stavebné povolenie

Jeden z najočakávanejších dopravných projektov v metropole za posledné desaťročia je o krok bližšie k plnému dokončeniu. Hlavné mesto požiadalo petržalský Stavebný úrad o stavebné povolenie k predĺženiu petržalskej električkovej radiály, teda k tzv. druhej etape Nosného systému MHD. Do spustenia výstavby však ešte ostávajú približne dva roky.

Article Big

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

Mesto žiada o povolenie pre podstatnú časť trate, vrátane zastávok, cyklotrasy, prekládok sietí a vegetačných úprav. Ide o jedno zo štvorice potrebných povolení, o ďalšie je nutné žiadať iné úrady. Podanie žiadostí o tieto povolenia možno očakávať v najbližšej dobe, rozdiel je daný snahou mesta o také úpravy projektu, ktoré by ho ešte lepšie začlenili do prostredia a s okolitými štvrťami bol spojený čo najpohodlnejšie.

„Čo sa týka prípravy samotných prác, ideme presne podľa harmonogramu, ktorý bol stanovený a určuje koniec stavby na rok 2023,“ uviedla pre agentúru SITA viceprimátorka Bratislavy Tatiana Kratochvílová. Napriek vyššie naznačeným zmenám by tak nemalo prísť k zdržaniu projektu ako takého, ak povoľovanie prebehne hladko.

Po povoľovacom procese a vydaní povolenia musí prebehnúť ešte súťaž na zhotoviteľa, pre ktorú už Hlavné mesto aktuálne pripravuje podklady, a mesto musí požiadať o nenávratný finančný príspevok z európskych fondov. Celý proces je dozorovaný európskym poradenským orgánom Jaspers. Odhadované náklady sa podľa agentúry SITA pohybujú vo výške 121 miliónov eur, hoci sa dá predpokladať, že výsledná cena sa v rámci verejného obstarávania zníži.

Ak sa podarí všetky procesy zvládnuť bez zbytočných zdržaní a odvolaní (čo je však vysoko pravdepodobne skôr zbožné želanie), výstavba by sa mala spustiť v priebehu roka 2021, zrejme na jar, a ukončená by mala byť v druhej polovici roka 2023. Ide o hraničný termín, v rámci ktorého je Bratislava ešte oprávnená čerpať európske zdroje.

 

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

 

Nová električková trať naprieč Petržalkou je výsledkom dlhoročného čakania na výstavbu nosnej linky verejnej dopravy, ktorá by tvorila hlavnú dopravnú os najväčšieho slovenského sídliska. V počiatkoch výstavby Petržalky sa počítalo, že v tzv. Centrálnom rozvojovom koridore, ktorý bol pre túto stavbu vymedzený a chránený stavebnou uzáverou, vznikne metro, táto myšlienka však bola na začiatku 21. storočia opustená ako drahá a nerealistická.

Namiesto toho vznikne trať s dĺžkou 3,78 kilometra, kde vznikne sedem zastávok. Trať bude dvojkoľajná, s rozchodom 1000 mm a povrchová, mesto sa tak rozhodlo nerealizovať tzv. rozkývaný variant, ktorý rátal s mimoúrovňovým krížením Pajštúnskej ulice. Výhodou daného rozhodnutia je, že trať bude menej bariérová najmä pre cestujúcich so zhoršenou možnosťou pohybu. Povrch trate by mal byť v medzizastávkových úsekoch zazelenený.

V rámci projektu sa zasiahne aj do prvej fázy petržalskej radiály, kedy sa upraví zastávka Farského, kde vznikne prestupný bod, zastávka Jungmannova bude mať formu občasnej zastávky a popri trati vznikne cyklotrasa so šírkou štyri metre – pôjde tak o prvú bratislavskú cyklodiaľnicu, ktorá bude mať potenciál pre masívny rozvoj bezpečnej cyklistickej dopravy. V prípade križovatiek, tieto budú mať nastavenú preferenciu a pravé pruhy u štvorpruhových ciest budú mať funkciu buspruhov, aby nedchádzalo k meškaniu verejnej dopravy.

Výstavba trate tak prinesie okrem výrazného zlepšenia obsluhy Petržalky verejnou dopravou, ktorá bude skutočnou alternatívou voči automobilom, aj veľký impulz pre jej ďalší rozvoj. S dokončením trate by sa mala uvoľniť stavebná uzávera vo vyššie spomínanom koridore, ktorý bol vždy koncipovaný nielen ako dopravná, ale aj spoločenská os, kde sa budú koncentrovať mestské funkcie – bývanie, kancelárie, obchody, kultúra, vzdelávanie a ďalšie.

Zmena Územného plánu v prospech tejto transformácie je momentálne horúcou témou, keďže mesto aktívne pracuje na Urbanistickej štúdii Centrálneho rozvojového koridoru (alebo osi), ktorá má byť podkladom pre zmenu ÚP. Nanešťastie, verejnosti sa nepodarilo dobre odkomunikovať zmysel štúdie, ani nastaviť participačný proces. Štúdia je tak napriek mimoriadnej snahe o minimalizáciu výstavby kritizovaná a mnohí obyvatelia sa snažia o jej kontraproduktívne torpédovanie.

Každopádne, výstavba v prvých sektoroch koridoru skôr či neskôr príde. Územie tak konečne naplní svoj potenciál a Petržalka vďaka električke nezíska len lepšie spojenie s ľavobrežnou časťou Bratislavy, ale aj svoje centrum. Až po roku 2023 sa stane plnohodnotnou mestskou štvrťou.

Súvisiace články

Predĺženie petržalskej električkovej radiály má stavebné povolenie

29.06.2020 08:33:00 Adrian Gubčo

Príprava výstavby asi najdôležitejšieho aktuálneho projektu rozvoja verejnej dopravy v Bratislave dosiahla ďalší dôležitý míľnik: Stavebný úrad v mestskej časti Petržalka vydal stavebné povolenie pre druhú etapu Petržalskej radiály, ktorá prepojí dnešnú konečnú na Jungmannovej s Janíkovym dvorom. Povolenie ešte musí nadobudnúť právoplatnosť.

Čítať viac

Projektová dokumentácia druhej etapy Petržalskej radiály je dokončená, čoskoro by sa mala začať súťaž na zhotoviteľa

22.05.2020 11:25:00 Adrian Gubčo

Asi najdôležitejší pripravovaný projekt rozvoja verejnej dopravy v Bratislave – druhá etapa Nosného systému MHD, lepšie známa ako pokračovanie Petržalskej radiály – sa krok po kroku blíži k začiatku výstavby. V priebehu apríla projektant odovzdal dokumentáciu pre realizáciu stavby, čo je prakticky posledný krok pred štartom súťaže na zhotoviteľa a následnou výstavbou.

Čítať viac

Komentáre

Najčítanejšie

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Panoráma bratislavského downtownu z Prístavného mosta od @rasto_ba Veľká vďaka za skvelé fotografie!

Panorama of Bratislava downtown from Prístavný most.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #bratislavadowntown #development #realestate #downtown #panorama #skyline #tower #highrise #city #skypark #klingerka #nivytower #tower115  #architecture #modernarchitecture
Nová centrála spoločnosti Innovatrics zmení okolie železničnej stanice Vinohrady a zvýši prestíž mesta.

New HQ of Innovatrics will transform the surroundings of Vinohrady railway station and raise the prestige of the city

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #development #realestate #office #work #hq #techcampus #innovatrics #architecture #modernarchitecture @a.m_architects
Eurovea II počas západu slnka.

Eurovea II during sunset.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #bratislavadowntown #development #realestate #eurovea #euroveacity #riverfront #downtown #city #architecture #modernarchitecture #gfi @jtre_sk
Koniec Apollo Business Centra.

The end of Apollo Business Center.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #bratislavadowntown #development #realestate #demolition #destruction #Apollo #apollobusinesscenter #office #work #architecture #modernarchitecture @hbreavis
Vajnorská 21 je príjemným doplnkom meniacej sa ulice. Vajnorská sa už onedlho premení na pekný bulvár.

Vajnorská 21 is a nice addition to the changing Vajnorská street. Soon it will be a pretty boulevard.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #development #realestate #housing #living #home #city #novemesto #vajnorska #architecture #modernarchitecture #vsco @cakovandpartners
Ďalší veľký bratislavský development je odhalený: pokračovanie Klingerky prinesie nové výškové budovy, vrátane jednej z najvyšších v Bratislave.

Another big Bratislava development is revealed: Another stage of Klingerka contains several highrises including one of the tallest towers in the city.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #bratislavadowntown #downtown #development #realestate #housing #living #home #city #highrise #tower #office #work #architecture #modernarchitecture #urbanism #klingerka #gfi @jtre_sk
Pozrieť viac

YouTube