Zatiaľ najväčšia rekonštrukcia: ŽSR hľadajú projektanta lepšej Hlavnej stanice, zaplatia mu milióny
Hlavná železnice stanica v Bratislave už nemá byť hanbou. Naznačujú to Ministerstvo dopravy SR aj Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré pripravujú jej rozsiahlu rekonštrukciu – asi najvýznamnejšiu od vyhlásenia nezávislosti. Náznakom by mohla byť suma, ktorá má byť investovaná len do projekčných prác.
Autor: Nino Belovič / YIM.BA
Hlavná stanica prejde premenou
Hlavná stanica v Bratislave je vo všeobecnosti považovaná za obrovskú hanbu slovenskej metropoly. Môže za to jej stav, ale aj celková morálna zastaranosť či vysoká koncentrácia socio-patogénnych javov v jej blízkosti. O náprave sa hovorí už desaťročia, no len s minimálnymi výsledkami. Od roku 1989, keď bola dokončená neslávne známa prístavba, došlo len k čiastkovým zmenám.
Tieto boli nezriedka naviazané na organizáciu významných medzinárodných podujatí v Bratislave – najmä na Majstrovstvá sveta v hokeji v rokoch 2011 či 2019. ŽSR okrem určitých lokálnych úprav či regulácie reklamného smogu pred časom upravili aj jedno z bočných krídiel, kde bola zriadená nová čakáreň, kým Hlavné mesto predláždilo plochu bezprostredne pre budovou stanice. Prínosy týchto úprav boli len limitované.
V posledných rokoch sa začalo intenzívnejšie hovoriť o generálnej rekonštrukcii, ktorá by priniesla posun stanice na úroveň 21. storočia. Ministerstvo dopravy SR spoločne so ŽSR aj Hlavným mestom pripravovali veľkú urbanisticko-architektonickú súťaž vo forme súťažného dialógu, ktorý mal zastrešiť Metropolitný inštitút Bratislavy. Ten začal pripravovať podklady, kým však reálne došlo k jeho vyhláseniu, došlo k zmene vlády aj vedenia ŽSR.
Dovtedajšia práca tak bola prakticky vyhodená do koša. Namiesto toho bolo oznámené, že sa pripravuje nová rekonštrukcia, hoci komornejšieho charakteru. „Čo sa týka modernizácie stanice do kultúrnejšieho stavu, je to absolútna priorita,“ vyhlásil generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Ivan Bednárik. „Sme pred vypísaním výberového konania na projektovú dokumentáciu.“ Pôvodne malo byť konanie vypísané ešte v júni.
V skutočnosti bude ale vyhlásené len v týchto dňoch. Zverejnený bol totiž zámer národného projektu Bratislava hlavná stanica – rekonštrukcia výpravnej budovy, projektová dokumentácia. Predmetom projektu je projektová príprava vrátane súvisiacej inžinierskej činnosti pre rekonštrukciu výpravnej budovy železničnej stanice Bratislava hlavná stanica.
Ako uvádzajú ŽSR, ktoré sú prijímateľom národného projektu, súčasný stav staničnej budovy je podmienený vekom, použitými materiálmi a poveternostnými vplyvmi, nezodpovedá požiadavkám na technický stav a požiadavkám na implementáciu štandardov staníc. Týka sa to jej starších častí vrátane prístavby z roku 1989. „Po technologickej stránke zodpovedá štandardom konca 80. rokov 20. storočia. Neprešla výraznejšou rekonštrukciou,“ konštatujú ŽSR.
Preto má dôjsť na výraznú modernizáciu. „Cieľový stav podstatne zlepší technické parametre budovy, najmä obvodového plášťa, tepelnej pohody v budove a zlepšia sa parametre pre využívanie priestorov cestujúcou verejnosťou. Zároveň sa dosiahne zvýšenie energetickej efektívnosti, významné zníženie spotreby energií a zvýšenie hodnoty objektov,“ hodnotia železnice.
Riešiť sa majú technicky a morálne zastarané priestory stanice aj predstaničného priestoru, zvýšiť bezpečnosť železničnej dopravy vzhľadom na možnosti súčasných trendov aj efektivita prevádzky. Vďaka tomu by sa mali zlepšiť kvalitatívne parametre výpravnej budovy a zvýšiť atraktivita železničnej dopravy.
Posledné zásahy boli dokončené v roku 2022 a priniesli obnovu verejného priestoru pred vstupom do stanice. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
Milióny pre projektantov
Za týmto účelom ŽSR hľadá zhotoviteľa projektovej dokumentácie, ktorý dodá podklady pre modernizáciu stanice. Ako firma deklaruje, má vlastné kapacity, potrebné pre projektové riadenie, hľadá však partnera pre projektovú prípravu. Dodať ju má do konca roka 2026, pričom vyhotoví stavebný zámer aj projekt stavby v podrobnosti vykonávacieho projektu. Venovať sa bude prístavbe, strednému, poštovému i dopravnému traktu, ako aj prestrešeniu prvého nástupišťa.
Pre celý účel bolo indikatívne určených 2.906.574,41 eur, z čoho viac ako 2,5 milióna tvoria náklady samotnú prípravu projektovú dokumentáciu a štvrť milióna je rezerva na nepredvídané výdavky. Zvyšné prostriedky sú určené na riadenie projektu a informovanie. Zdrojom sú prostriedky z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.
Indikatívny rozpočet na prípravu projektovej dokumentácie je nemalý a naznačuje, že ŽSR pripravuje skutočne významné zásahy. Bývalé vedenie ŽSR, vymenované už počas trvania súčasnej vlády, naznačovalo, že chce investovať približne 20 miliónov eur. V prípade ich efektívneho použitia by mohla mať stanica aspoň navonok kultivovanejší charakter.
Bližšie detaily toho, čo chcú vlastne ŽSR zmeniť, budú známe pravdepodobne až po vyhlásení verejného obstarávania. Na otázky YIM.BA odpovedali, že viac predstavia verejnosti v nadchádzajúcich týždňoch. Ako totiž vysvetľuje Petra Lániková, hovorkyňa ŽSR, ide o významný projekt, týkajúci sa viacerých stakeholderov.
Každopádne, nejde o architektonickú súťaž, takže uchádzači budú vyberaní podľa ponúknutej ceny. Nemožno vylúčiť, že si príslušný projektant do tímu prizve aj architektov, to je však len hypotetická možnosť. Očakávať od rekonštrukcie Hlavnej stanice vysokú architektonickú a dizajnovú úroveň je tak predčasné a možno aj nereálne.
Podľa vedenia ŽSR však príde na také úpravy, ktoré „zvýšia útulnosť stanice“. Bednárik naznačuje, že zásahy by mali byť dokončené do konca roka 2028, hoci prvé zmeny majú byť údajne viditeľné už tento rok. Prvá fáza ale každopádne nezačne skôr ako na prelome tohto a budúceho roka.
ŽSR v minulosti uvažovalo nad výraznejšími zásahmi v súvislosti s modernizáciou železničného uzla. Zdroj: dialnice.info
Reálna zmena bude drahšia
Ak skutočne ŽSR investujú do stanice 20 miliónov eur, výsledkom bude pravdepodobne vyššia energetická efektivita budovy, o čosi estetickejší charakter a vyššia miera bezbariérovosti. Zásadné štrukturálne problémy stanice to ale nevyrieši. Tie spočívajú v jej polohe v oblúku, slabej kapacite koľají, nedostatočnej šírke nástupíšť, absencii eskalátorov smerujúcich na nástupištia a do podchodu, nedostatočnej šírke podchodu, krátkosti nástupíšť, nekvalite a nedostatočnosti služieb či zlom verejnom priestore.
Súčasná podoba Hlavnej stanice v Bratislave už ani zďaleka nepripomína trendy, ktorými sa riadi výstavba nových európskych staníc. Kým v minulosti bol dôraz kladený na staničnú budovu, dnes je už jej účel menej významný. Namiesto toho je kľúčový podchod (alebo nadchod), zabezpečujúci rýchle spojenie s jednotlivými nástupišťami aj s mestskou infraštruktúrou. Dlhé vyčkávanie v staničnej budove je už neaktuálne.
Za 20 či 30 miliónov sa tento problém v Bratislave vyriešiť nedá. Skutočný posun dokáže zabezpečiť skutočne len totálna rekonštrukcia celej stanice, ktorej cena by sa pohybovala v stovkách miliónov eur. V ideálnom prípade by sa časť týchto nákladov vrátila späť v podobe efektívnejšieho využitia pozemkov v susedstve stanice.
Keďže sa ale štát rozhodol, že komplexné riešenie ho nezaujíma, dlhoočakávanú a potrebnú architektonickú súťaž zamietol. O tom, ako by mohla vyzerať a fungovať skutočne moderná a kvalitná stanica, sa nateraz nedozvieme. Čo namiesto toho Bratislava a cestujúca verejnosť získa, bude snáď známe už v najbližších týždňoch.
Pozrite si úpravy Hlavnej stanice vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.




















Komentáre