Author photoMartina Gregová 07.12.2022 19:00

Skutočne metropolitná architektúra: Obchodné centrum, ktoré zlepší mesto

Medzi dvoma úplne odlišnými mestskými prostrediami v japonskom Tokiu vznikne obchodno-kultúrne centrum, ktoré svojou fasádou skvele reaguje na okolitú lokalitu. Okrem toho do územia prinesie aj nový verejný priestor a peší koridor, ktorý jednotlivé oblasti navzájom prepojí.

Zdroj: OMA, INPLACE

Zdroj: OMA, INPLACE

Za návrhom nového obchodno-kultúrneho centra Harajaku Quest v Tokiu stojí jedna z najznámejších architektonických kancelárií na svete OMA - Office for Metropolitan Architecture. Jej zakladateľ Rem Koolhaas v rozhovoroch, ktoré poskytol, často kritizuje súčasný urbanizmus miest. „Architektúra nemôže urobiť to, čo neurobí kultúra. Všetci sa sťažujeme, že sa stretávame s úplne rovnakými mestskými prostrediami. Vravíme, že chceme vytvoriť krásu, identitu, kvalitu, jedinečnosť. A pritom možno chceme práve tie mestá, ktoré máme teraz,” konštatuje.

Projekt nového centra Harajaku Quest nahrádza pôvodné, rovnomenné obchodné centrum, ktoré na danom mieste stálo od roku 1988. Centrum bolo v roku 2021 zatvorené a následne zbúrané. Výstavba nového komplexu, ktorý bude mať po dokončení viac ako 8.000 metrov štvorcových, sa začala nedávno a očakáva sa, že bude dokončená do roku 2025.

Výnimočnosť spomínaného komplexu spočíva v jeho urbanistických kvalitách. Spája totiž dve, na prvý pohľad úplne odlišné mestské štruktúry. Harajuku Quest pritiahne ľudí a aktivity z dvoch štvrtí: Omotesanda a Oku-Harajuku a po prvýkrát tieto dve oblasti prepojí.

Galéria

  • Zdroj: OMA, INPLACE
  • Zdroj: OMA, INPLACE
  • Zdroj: OMA, INPLACE
  • Zdroj: OMA, INPLACE
  • Zdroj: OMA, INPLACE
  • Zdroj: OMA, INPLACE
  • Zdroj: OMA, INPLACE
  • Zdroj: OMA, INPLACE
  • Zdroj: OMA, INPLACE

Omotesando predstavuje dôležitú dopravnú tepnu, ktorá je súčasťou oblasti, charakteristickej kľukatými, nelineárnymi ulicami, so silnou urbanistickou identitou, širokými chodníkmi a zelenými alejami. Okrem toho je Omotesando považované za jednu z popredných ulíc s množstvom módnych vlajkových lodí, umiestnených v tesnej blízkosti medzi sebou. Práve potreba rozsiahlych obchodných priestorov pre známe módne značky viedla k zväčšovaniu architektonickej mierky budov, lemujúcich dopravnú tepnu.

Na druhej strane sa nachádza oblasť Oku-Harajuku, ktorá je charakteristická až "dedinskou" panorámou. Úzke organické ulice a budovy s ľudskou mierkou ponúkajú obyvateľom a návštevníkom mesta úplne odlišný, intímnejší priestorový zážitok. 

Návrh nového obchodno-kultúrneho centra, ktoré bude čoskoro ležať uprostred týchto úplne odlišných urbanistických štruktúr, si dáva za cieľ tieto oblasti prepojiť. „Spojenie Omotesanda a Oku-Harajuku stelesňuje dualitu mestského kontextu," opisuje projekt Shohei Shigematsu, partner OMA a vedúci projektu Harajaku Quest. „Pre novú budovu bolo nevyhnutné premostiť dve oblasti a vyjadriť dva príbehy. Ako dve strany tej istej mince, jediná budova sprostredkúva alternatívne osobnosti, spojené novým verejným koridorom. Harajuku Quest pôsobí ako vizuálny aj programový konvergenčný bod Omotesanda a Oku-Harajuku – miesto stretávania, kde môžu návštevníci súčasne zažiť aktivity a auru globálnej módy a miestnej kultúrnej scény." 

Ako reakcia na tieto dve kontexy vznikol návrh, ktorý je prispôsobený potrebe prepojenia spomínaných častí. Zatiaľ čo smerom k Omotesandu je fasáda novonavrhovanej budovy stláčaná a naťahovaná, na opačnej strane, smerom k Oku-Harajaku, je charakterická ustupujúcim objemom a živším verejným priestorom. Monolitická a priehľadná obálka budovy, smerujúca k dopravnej tepne Omotesanda, je stláčaná a naťahovaná tak, aby vniesla do objektu a jeho okolia viac denného svetla. Zároveň opticky navádza okoloidúcich k využitiu nového pešieho koridu, ktorý sa nachádza v spodnej úrovni objektu. 

Architektonické gesto v podobe ustupujúcej fasády naopak pomáha znižovať vnímanú mierku budovy, vďaka čomu lepšie nadviaže na menšiu mierku zástavby v oblasti Oku-Harajuku. Zároveň v rámci návrhu vznikajú pobytové terasy a schody, čím sa rozšíri verejný priestor samotného objektu. Verejná základňa na druhom podlaží je rozšírená tak, aby vytvorila veľké námestie pre kultúrne programy a stretnutia, čím sa zvyšuje využívateľnosť objektu nad rámec tradičného maloobchodného zážitku. Dve spomínané oblasti sú zároveň prepojené novým peším koridorom, ktorý podporuje aktívny partner, v ktorom sa nachádzajú nové maloobchodné prevádzky.

Celý objekt je charakteristický pomerne extravagantným architektonickým výrazom. Do oblasti však prináša hneď niekoľko dôležitých momentov. Svojou formou budova reaguje na odlišné mestské štruktúry. V snahe prispôsobiť svoju mierku a objem prostrediu, do ktorého je zasadená, navyše vznikol v jej okolí nový verejný priestor a už na prvý pohľad živý mestský organizmus. Obchodno-kultúrne centrum Harajuku Quest tak prináša do oblasti aj iné ako primárne funkcie a stáva sa tak novým mestotvorným prvkom.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube