Author photoMartina Gregová 19.12.2023 21:00

Megaprojekty nestačia. Kvalitná verejná doprava je o detailoch, zaváži komfort cestujúcich

Keď sa diskutuje o riešeniach pre lepšiu verejnú dopravu, spravidla sa hovorí o veľkých, náročných projektoch, ktorých príprava výstavba trvá roky a stoje obrovské peniaze. V skutočnosti je však potrebné prinášať kvalitu aj v detailoch - hoci už len pri dizajne zastávok, ich prepájaní s inými dopravnými módmi alebo nadväznosťou jednotlivých spojov. Po príklady rozumného prístupu netreba chodiť ďaleko.

Zdroj: Loca Plan

Zdroj: Loca Plan

V rámci rozvoja a podpory verejnej dopravy v Česku sa v poslednom období hovorí najmä o projektoch rozvoja železničnej siete. Tá totiž u našich susedov momentálne zažíva obdobie výraznej modernizácie. V horizonte niekoľkých rokov je plánované spustenie prvých sekcií vysokorýchlostnej železnice, ktorá zásadným spôsobom zmení podobu verejnej dopravy v Česku. Okrem toho však Správa Železnic pravidelne informuje o projektoch úprav konvenčných tratí, s čím mnohokrát súvisia rekonštrukcie jednotlivých železničných staníc

Zaujímavé projekty však vznikajú aj v oblasti autobusovej dopravy. Netýka sa to len väčších miest, ale aj mestečiek, v ktorých je sieť verejnej dopravy často nerozvinutá. Jeden z takýchto projektov bol nedávno zrealizovaný aj v meste Nová Paka. Do povedomia širšej verejnosti sa dostal najmä vďaka jeho nominácii na Českú cenu za architektúru. V meste s približne 10-tisíc obyvateľmi nový autobusový terminál nahradil staršiu stanicu, ktorá bola roky v  žalostnom stave. Novú podobu terminálu navrhlo české architektonické štúdio Loca Plan. 

Novovybudovaný objekt sa nachádza v centre mesta, v lokalite, ktorou denne prejde veľké množstvo obyvateľov. Aj napriek dôležitej polohe v rámci sídla nebolo pôvodné nádražie príťažlivým mestotvorným prvkom a nevynikalo ani kvalitnou architektúrou. Zmenil to až projekt od architektov z Loca Plan, ktorí okrem samotného objektu navrhli aj verejný priestor v jeho okolí. Nová podoba terminálu vzišla z architektonickej súťaže. Tú ešte pred rokmi vypísala miestna samospráva

Galéria

  • Zdroj: Loca Plan
  • Zdroj: Loca Plan
  • Zdroj: Loca Plan
  • Zdroj: Loca Plan
  • Zdroj: Loca Plan
  • Zdroj: Loca Plan
  • Zdroj: Loca Plan
  • Zdroj: Loca Plan
  • Zdroj: Loca Plan

Celková plocha riešeného územia dosahuje približne 8-tisíc metrov štvorcových. Ako architekti tvrdia, tvar objektu aj jeho osadenie na pozemku vychádza predovšetkým zo širších vzťahov a okolitej architektúry. „Navrhnuté urbanistické riešenie vychádza z kontextu miesta, t.j. zo štruktúry, podlažnosti a typu funkčného využitia susedného územia," opisujú autori. V rámci projektu bolo dôležité aj dodržanie existujúcej uličnej čiary a zachovanie priehľadov na okolité pamiatky.

Dominantou celého projektu sa bezpochyby stala lomená strecha, ktorá okrem vizuálnej stránky prihliada aj na tú funkčnú. Presah strechy totiž v okolí terminálu vytvára kryté priestranstvo pre cestujúcich, čakajúcich na autobusy. Slúži aj ako doplnkový verejný priestor. Súčasťou predpolia budovy je kvalitný mestský mobiliár a zeleň.  

Pod lomenou strechou sa v súčasnosti nachádzajú dva hlavné objekty. Rozmiestnenie jednotlivých budov pod lomenou strechou vychádza zo snahy architektov o zachovanie priehľadov na neďaleké kostoly. Jeden z objektov slúži ako odbavovacia hala. Druhý, o niečo menší, bol navrhnutý ako multifunkčný priestor. Vzhľadom na kapacitné požiadavky sa ale dnes tiež využíva ako odbavovacia hala. 

Čo sa týka použitých materiálov, dominuje tu predovšetkým betón, oceľ a drevo. Väčšina stien je obložená vertikálnym dreveným obkladom. Zvyšná časť obvodových stien následne ustupuje bohatému preskleniu, ktoré do vnútorných priestorov okrem svetla prináša aj väčšiu prehľadnosť pre cestujúcich.

Súčasťou projektu je navyše úschovňa bicyklov, ktorá funguje na princípe Bike+Ride. Vzhľadom na snahy mesta o podporu ekologickejšej formy dopravy je situovanie úschovne bicyklov v priamej nadväznosti na autobusový terminál výborným počinom. Kombinácia týchto dvoch foriem dopravy vo výsledku vedie k zásadnej redukcii automobilovej dopravy v rámci celého mesta.

Na podobných princípoch bežne fungujú mnohé železničné a autobusové stanice naprieč celým Holandskom. Napríklad v meste Zwolle bolo pod staničným námestím vybudované rovno celé parkovisko pre bicykle. Zaujímavosťou je aj fakt, že v blízkosti tejto stanice nenájdeme žiadne parkovacie miesta pre automobily. K dispozícii je len vyhradený parkovací pás pre rýchly výstup a nástup. Aj týmto spôsobom chcelo mesto docieliť, aby obyvatelia svoje autá nechali doma a na vlak prišli inak - verejnou dopravou alebo bicyklom, ktorý si môžu jednoducho uschovať v podzemnom parkovisku.    

Výstavba nového autobusového terminálu v pomerne malom českom meste je ukážkou toho, že podpora verejnej dopravy nemusí byť nutne len o veľkých projektoch, ktoré sú z časového, organizačného aj finančného hľadiska pre mnohé mestá náročné. Už relatívne jednoduchý počin tohto typu totiž môže do lokality priniesť veľa, a to nielen z funkčného hľadiska, ale aj z hľadiska kvalitnej architektúry a verejného priestoru.  

 

(eARCH, Česká cena za architektúru, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Kategórie

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube