Author photoMartina Gregová 27.01.2023 19:30

Môžeme len závidieť. Železnice v Prahe sa modernizujú a otvárajú územia pre rozvoj

Kilometre nových železničných tratí, výstavba nových staníc či rekonštrukcie a modernizácie tých starých. U nás zatiaľ len sen, v susednom Česku to však bude čoskoro realita. Medzi projekty pribudol ďalší, ktorý má posilniť spojenie medzi Masarykovým nádražím a Letiskom Václava Havla.

Zdroj: Správa železnic

Zdroj: Správa železnic

Vlaková doprava v Česku zažíva obdobie výrazného rozvoja. V horizonte niekoľkých rokov je tu plánované spustenie prvých sekcií Vysokorýchlostnej železnice, ktorá zásadným spôsobom zmení podobu verejnej dopravy v Česku. Okrem toho však Správa Železníc pravidelne informuje o projektoch modernizácií konvenčných tratí, s čím mnohokrát súvisia modernizácie či rekonštrukcie jednotlivých železničných staníc.  

Začiatkom tohto roku bola oznámená aj modernizácia trate, ktorá vedie z Masarykovho nádražia v centre Prahy na Letisko Václava Havla. Trať bude v dĺžke 1,3 kilometre zdvojkoľajnená a prestavaná. Výrazne zmodernizované bude stanica Bubny. V tomto smere tiež vznikne aj úplne nová železničná stanica Praha Výstaviště.  

Projekt je z 85% financovaný Európskou úniou. Vysúťažená cena dosahuje výšku 3,8 miliardy českých korún bez DPH (takmer 160 miliónov eur). Obyvateľom aj návštevníkom mesta projekt prinesie rýchlejšie a komfortnejšie vlakové spojenie medzi Prahou a Kladnom s medzizastávkou na Letisku Václava Havla. Súčasťou návrhu bude aj vybudovanie podjazdu, ktorý umožní priamy prestup medzi vlakmi a električkami.

Galéria

  • Stanica Výstaviště. Zdroj: Správa železnic
  • Stanica Bubny. Zdroj: Správa železnic
  • Stanica Bubny. Zdroj: Správa železnic
  • Okolie stanice Bubny. Priestor pod estakádou bude využitý. Zdroj: Správa železnic
  • Stanica Bubny. Zdroj: Správa železnic
  • Pamätné miesto v priestore pôvodnej stanice. Zdroj: ARN Studio

Jednou z kľúčových častí projektu má byť prestavba stanice Praha Bubny, ktorá sa presunie do novej polohy za Negrelliho viaduktom. Architektonické stvárnenie tejto časti navrhlo české štúdio Jakub Cigler Architekti. Dôležitou súčasťou hlavnej staničnej budovy bude priestranná trávnatá odpočinková plocha na streche objektu, ktorá poskytne cestujúcim výhľad na mestskú časť Holešovice. V ďalšej etape bude priamo nad nádražím vybudovaná nová administratívna budova.  

Nová železničná stanica Praha Výstaviště sa zas bude nachádzať na okraji parku Stromovka. Jej súčasťou bude nová lávka cez železničnú trať, ktorá zlepší prepojenie tohto obľúbeného parku s Letnou. Spoluautorom návrhu je studio dh architekti. „Úsek po novú zastávku Praha-Výstaviště priamo nadväzuje na už zrekonštruovaný Negrelliho viadukt. Určitým protikladom k tejto historickej stavbe sa stane moderná stanica Praha-Bubny s tromi nástupišťami a štyrmi koľajami. Z hľadiska bezpečnosti je dôležitá náhrada frekventovaného prejazdu na Bubenskej ulici železničnou estakádou," povedal o projekte generálny riaditeľ Správy železníc Jiří Svoboda.

Na modernizačné práce naviaže tretia etapa, ktorá bude zahŕňať premenu pôvodnej budovy Praha-Bubny na pamätné miesto so stálou expozíciou, pripomínajúcou pražské deportácie Židov. Za návrhom tejto časti projektu je ARN STUDIO z Hradca Králové. Aj napriek tomu, že súťaž bola ukončená už pred rokmi, vývoj projektu v roku 2019 zamrzol. „Víťazný projekt, ktorý vyšiel zo súťaže Pamätníka ticha, je fakticky sochou v architektúre. Naše partnerstvo so Správou železníc umožní premenu priestoru na galériu pod holým nebom, ktorá privíta návštevníkov Prahy putujúcich z letiska na Masarykovu stanicu," uvádza riaditeľ organizácie Pamätník ticha Pavel Štingl.

Projekt modernizácie železnice z Prahy do Kladna s pripojením Letiska Václava Havla je rozdelený na viac ako desiatku stavieb. Pred pár rokmi prešiel rekonštrukciou Negrelliho viadukt, minulý rok bol prestavaný prvý úsek trate. Tento rok plánuje Správa Železníc vyhlásiť tendre pre ďalšie 2 časti projektu, vrátane prestavby Masarykovho nádražia. Následne sa pristúpi k realizácii vyššie spomínaných objektov.  

„Výsledok bude stáť za to. Modernizovaná železnica nám prinesie rýchly spôsob prepravy po meste, pôjde o najrýchlejšie spojenie na linky metra A a B. Ďalej odstráni aj bariéru koľajiska, ktorá Prahu 7 vyše sto rokov rozdeľuje na dve časti,” skonštatoval starosta Prahy 7 Jan Čižinský. Modernizácia železničnej trate v Bubnoch zároveň otvorí pre výstavbu priľahlé okolie: zóna Bubny-Zátory sa má stať vzorovým príkladom transformácie brownfieldu, kde budú žiť a pracovať desaťtisíce ľudí. Súčasťou novej štvrte bude aj ikonická stavba Prahy 21. storočia - Vltavská filharmónia, ktorá bude takmer v dotyku s novou stanicou.  

Zatiaľ čo u nás sú železničné stanice či samotné trate mnohokrát v katastrofálnom stave, v susednom Česku je rozvoj železničnej dopravy naozaj na vzostupe. Spomínaný projekt Praha-Kladno je len jeden z mnohých, ktoré Správa železnic ČR v poslednej dobe pripravuje. V Česku v horizonte niekoľkých rokov pribudnú nielen kilometre nových železničných tratí, ale aj rekonštrukcie či dokonca výstavba nových staníc, ktoré budú zohľadňovať súčasné požiadavky na priestory tohto typu a výrazným spôsobom zefektívnia a zatraktívnia verejnú dopravu.

 

(Správa železnic, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube