Author photoSimona Schreinerová 15.04.2024 16:38

Jedno z najnudnejších miest sveta. Bratislava dostala nelichotivú nálepku, odborníci nesúhlasia

Bratislava je jedným z najnudnejších miest sveta. Tvrdí to cestovateľský portál The World Bucket List, v ktorého zozname najnudnejších destinácií sa vyšplhala na tretie miesto. Bratislava je prezentovaná ako pokojné miesto s malomestským pôsobením. Experti na cestovný ruch takéto hodnotenie odmietajú.

Ilustračný záber. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Ilustračný záber. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Bratislava sa nedávno ocitla na nelichotivej priečke v zozname najnudnejších miest sveta. Autorka rebríčka z cestovateľského portálu uviedla, že slovenské hlavné mesto „svojou malomestkosťou prispieva k povesti jednej z menej živých metropol“. Zároveň poukázala na obmedzený počet atrakcií a uvoľnené tempo, ktoré vraj neuspokojí tých návštevníkov, ktorí túžia po vzrušení.

V rebríčku predbehlo Bratislavu len provinčné mesto Lubbock v Texase a St. Petersburg na Floride (obe v USA). Na zozname najnudnejších miest sa ocitla aj Pisa v Taliansku, Hatfield a Birmingham vo Veľkej Británii, Helsinki vo Fínsku, Ottawa v Kanade, Mesa v USA či Santiago de Chile. Za nudné považuje autorka aj Brusel, Frankfurt, Mannheim alebo Canberru. 

Treba podotknúť, že toto hodnotenie je do veľkej miery subjektívne a len sotva dokáže komplexne zhodnotiť všetky mestá na planéte. Taktiež hodnotí predovšetkým možnosti dobrodružného vyžitia sa v meste. Napokon, subjektivitu priznáva aj samotná autorka. „Určenie najmenej nudného mesta je úplne subjektívne a závisí od preferencií každého človeka. Mestá ako Tokio, New York a Paríž sú však často oslavované pre svoju dynamickú kultúru a rozmanité atrakcie,“ konštatuje.

 

Rebríček Bratislave vyčítal absenciu rušnejšieho života. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

V každom prípade to na Bratislavu nevrhá najlepšie svetlo. Takéto renomé neláka turistov, ktorí si chcú pri cestovaní okrem histórie či gastronómie užiť aj zábavu. Redakcia YIM.BA preto oslovila Slovenskú asociáciu cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) s otázkou, či je Bratislava pre turistov naozaj nudná.

„Vzhľadom na uvedenú skutočnosť musím predovšetkým vytknúť objektivitu uvedeného zoznamu," zdôrazňuje Marcela Lauková, člen prezídia SACKA, vedúca klubu incomingových touroperátorov KICK SACKA. „Neexistujú žiadne štatistické ukazovatele, na základe ktorých sú uvedené destinácie zaradené do zoznamu a je to teda skutočne LEN NA ZÁKLADE subjektívneho pocitu osoby, ktorá zoznam zostavovala.“ 

Lauková pripomína, že mnohé z uvedených miest v skutočnosti nie sú vôbec nudné. „Z pohľadu vedúcej klubu incomingových touroperátorov SACKA a touroperátora zameriavajúceho sa viac ako 20 rokov na príjazdový cestovný ruch zároveň musím konštatovať, že byť v takomto zozname v spoločnosti miest ako Ottawa, Helsinki či Santiago rozhodne nepovažujem za zlú spoločnosť, keďže sa jedná o známe destinácie a mestá zameriavajúce sa na udržateľnosť a kvalitu života obyvateľov,“ upozorňuje. 

Podľa Laukovej nemusí každé mesto dominovať v oblasti zábavy, aby malo potenciál získavať zahraničných návštevníkov. Pre spomínané destinácie sú príznačné lokálne kultúrne podujatia na vysokej úrovni.„Atraktivitu destinácia môže získať aj svojou históriou, architektúrou, dostupnosťou, autentickosťou, udržateľnosťou, prírodou v meste, bezpečnosťou či špecifickým lokálnym šarmom. Ide len o to, o aký druh klientely sa destinácia usiluje a tzn. niche market, ktorý svojou marketingovou aktivitou osloví,“ popisuje.

Rovnako k rebríčku pristupuje aj Bratislava Tourist Board. Ide o oblastnú organizáciu cestovného ruchu, ktorej cieľom je vybudovať z Bratislavy významnú a medzinárodne renomovanú destináciu cestovného ruchu. Prepája pritom mesto a privátnych aktérov v cestovnom ruchu. „Bratislava určite nie je pre turistov nudným mestom a vieme k tomu poskytnúť stovky publikácií v relevantných médiách ako i individuálnych recenzií na cestovateľských portáloch," hovorí jednoznačne Julius Buday, PR špecialista Bratislava Tourist Board.

Na hodnotenie mesta nahliada inou optikou. „V danom hodnotení portálu theworldbucketlist.com sa ako argument „nudnosti" spomína, že Bratislava má obmedzený počet hlavných atrakcií a pokojnejšie tempo z nej robia mesto, ktoré nemusí uspokojiť túžbu po vzrušení, ktorú niektorí cestovatelia hľadajú v hlavnom meste,“ pripomína. Podľa jeho slov je to ale práve pokojná atmosféra a nenasýtenosť turistami, čo mnohí návštevníci Bratislavy pri jej návšteve vyzdvihujú. „Tieto výhody zdôrazňujeme pri komunikácii často krát aj my.“

Čo Bratislave chýba, aby bola zábavnejšia, podľa Budaya závisí od toho, aký typ zábavy človek vyhľadáva. „V Bratislave sa dá stráviť kvalitný trojdňový program, na ktorého vytvorenie sme vytvorili aj online plánovač 72hodinovemesto.sk. Návštevník si môže ešte pred príchodom navoliť, či ho zaujíma história, šport, kultúra či športové aktivity. Na základe odporúčaných aktivít môže ihneď po príchode spoznávať jednu alebo i viaceré tváre Bratislavy,“ približuje.

Experti a aktéri v cestovnom ruchu tak kategoricky odmietajú, že by bola slovenská metropola málo príťažlivá a nezaujímavá pre návštevníkov. Faktom ale ostáva, že podobné hodnotenia na zahraničných portáloch (hoci v tomto prípade ide o relatívne malý a nevýznamný web) vedia odradiť časť potenciálnych návštevníkov. Mesto tak musí vyvíjať aktivity, ktoré by ich prilákalo v každom prípade. 

 

Slovenská národná galéria je po rekonštrukcii špičková inštitúcia, ktorá by mohla lákať aj zahraničných návštevníkov. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Prilákanie návštevníkov nie je jednoduchá úloha. Bratislava nie je taká veľká a naozaj nevyniká z pohľadu atrakcií, bujarého nočného života a zábavy. Z tohto hľadiska sa nemôže porovnávať s väčšími a „živšími“ mestami v regióne, nehovoriac o spomínanom Paríži či New Yorku. V prípade menších miest je potrebná špecializácia na určitý výsek trhu - vyššie spomínaný „niche". 

Skutočne platí, že nie každý turista vyhľadáva dobrodružstvo. Relevantná (a bonitná) cieľová skupina sa napríklad zaujíma o kultúru, históriu a umenie. V tomto smere nie je potenciál Bratislavy naplno využitý. Špičkové galérie, ako je Slovenská národná galéria, Danubiana alebo Nedbalka by mohli byť pri výraznejšom marketingu známe v širokom regióne. Okrem toho Bratislava disponuje viacerými unikátnymi pamiatkami a odkazmi na slávne dejiny, o čom sa mimo Slovenska (a často ani na ňom) nevie. 

Obrovský nevyužitý priestor je navyše aj v oblasti kongresov. Mestu chýba špičkové medzinárodné kongresové centrum, ktoré by poskytovalo dobré podmienky pre organizovanie popredných podujatí. Ako neopozeraná destinácia má v tomto smere výhodu a potenciál lákať nové podujatia. Silnou stránkou kongresov je ich konanie v návštevnícky slabších mesiacoch aj vyššia priemerná výška útraty ich účastníkov. To by vedelo naštartovať viacero odvetví - hotelierstvo, gastronómiu, kultúru - a multiplikačným efektom ďalej zvýšiť atraktivitu Bratislavy. 

Bratislava tak trpí syndrómom malého mesta, ktoré v mnohých ohľadoch nie je schopné konkurovať obrovským veľkomestám. Zároveň ale teoreticky ponúka mnoho možností pre príjemný pobyt. Jej úspech bude závisieť od investícií do potrebnej vybavenosti a schopnosti predať sa. Nie je vylúčené, že aj potom získa nelichotivé hodnotenia, keďže v konečnom dôsledku ide o subjektívne postoje. Vlastné uvoľnené tempo a charakter mesta (niektorými označované až za mediteránne) je ale jednoznačne jednou z jeho silných stránok.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Kategórie

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube