Author photoAdrian Gubčo 25.09.2025 13:45

Do európskej metropoly konečne rýchlejšie. Elektrifikácia železničnej trate do Marcheggu je pred dokončením

Bratislava a Viedeň sú dve najbližšie hlavné mesta v Európe. Prepojené sú diaľnicou, mnoho ľudí však využíva železničné spojenie. V prípade vlakov z Hlavnej stanice to štandardne znamenalo cestovanie cez Marchegg, vďaka čomu sa dalo na viedenskú hlavnú stanicu (Hauptbahnhof) dostať za viac ako hodinu. Teraz by sa mala rýchlosť citeľne zvýšiť.

Ilustračné zábery. Autor: Michal Feik

Ilustračné zábery. Autor: Michal Feik

Železničná trať, ktorá spája Viedeň s Bratislavou cez Marchegg, patrí k najstarším tratiam na Slovensku, pochádzajúcim z roku 1847. V priebehu rokov bola samozrejme obnovovaná, napriek tomu však bola donedávna zastaraná. Technické parametre nezodpovedali súčasným štandardom rýchlej, plynulej a udržateľnej dopravy. Úsek medzi Devínskou Novou Vsou a Marcheggom nebol dokonca ani elektrifikovaný a v zlom stave bol železničný zvršok aj most cez Moravu.

Železnice Slovenskej republiky v spolupráci s rakúskym ÖBB preto pristúpili ku komplexnej modernizácii a elektrifikácii tejto trate s cieľom zlepšenia spojenia medzi metropolami. V rámci realizácie došlo na elektrifikáciu trate striedavou napäťovou sústavou, výstavbu trolejového vedenia, úpravy železničného zvršku a spodku, ako aj rekonštrukciu existujúcich mostných objektov, prekládky inžinierskych sietí, úpravy miestnych komunikácií a vonkajšie zásahy do staničného zabezpečovacieho systému 3. kategórie. Obnovovaný úsek mal dĺžku 2.381 metrov.

Dnes sú tieto práce pred dokončením. „Rakúska trasa je dokončená. Hneď ako dostaneme súhlas zo slovenskej strany, môžeme začať s prevádzkou,“ cituje hovorcu ÖBB Bernharda Riedera portál Záhorí.sk.

Galéria

  • Autor: Michal Feik
  • Autor: Michal Feik
  • Autor: Michal Feik
  • Autor: Michal Feik
  • Autor: Michal Feik
  • Autor: Michal Feik

Na slovenskej strane ešte prebiehajú posledné zásahy. „Práce na železničnom zvršku pokračujú podbíjaním. Trakčné vedenie je natiahnuté po štátnu hranicu a v spolupráci s rakúskou stranou bude prebiehať prepojenie trakčného vedenia v tomto týždni,“ povedala hovorkyňa ŽSR Petra Lániková. Všetko tak smeruje k obnoveniu prevádzky na tejto trati.

Pôvodne bola ukončená už 4. marca 2024, tri dni po odovzdaní staveniska zhotoviteľovi. Očakávané bolo dokončenie do apríla 2025, práce ale skomplikovala obnova historického mosta cez Moravu, ako aj klimatické podmienky. Dnes je už ale známe, že sa prevádzka obnoví 11. októbra tohto roka. Potvrdzuje to aj Bratislavský samosprávny kraj.

Podľa kraja zostáva rozsah dopravy zachovaný ako pred výlukou, no ponuka bude posilnená o tri nové páry vlakov REX. Tie budú premávať najmä v skorých ranných a neskorých večerných hodinách, čím sa zabezpečí pravidelný hodinový takt spojov od skorého rána až do polnoci. ÖBB pripomína, že počas pracovných dní bude medzi Viedňou a Bratislavou premávať až 49 vlakov, keďže sa k štvorici vlakov REX pridajú ešte tri denné vlaky, pokračujúce do Žiliny a Košíc.

Od nového spojenia sa očakáva dramatické zlepšenie komfortu cestujúcich. Prvým dôvodom je zrýchlenie cesty medzi hlavnými mestami o 11 minút. Kým predtým trvala cesta z Bratislavy do Viedne (Hbf) hodinu a sedem minút, po novom to bude len 56 minút. Prevádzková rýchlosť sa z 80 km/h zvyšuje na 120 km/h, s potenciálom až 140 km/h na mostných úsekoch, a teoretickou možnosťou dosiahnuť 200 km/h. Na trati budú premávať lokomotívy Vectron, vozne budú patriť tak ZSSK, ako aj ÖBB.

K ďalším benefitom patrí nahradenie dieselových lokomotív elektrickou trakciou, čím sa zníži hluková a emisná záťaž v regióne. V dôsledku zvýšenia technickej úrovne trate sa očakáva aj vyššia bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy. Projekt zároveň prispeje k výraznému zníženiu nákladov na údržbu trate a infraštruktúry.

Stavbu realizovalo združenie vedené spoločnosťou PORR s.r.o., pričom výška zazmluvnenej sumy predstavuje 10.940.261,94 eur bez DPH. Financovanie projektu je zabezpečené z Nástroja na prepájanie Európy (CEF) a zo štátneho rozpočtu.

 

Nové trate v blízkosti viedenského letiska, ktoré prinesú aj napojenie Bratislavy. Zdroj: ÖBB/ZKPT ZT

 

Obnovenie prevádzky na trati medzi Viedňou a Bratislavou je dobrou správou pre obe mestá. Spojenie je intenzívne využívané pracujúcimi, študentami či turistami vrátane zahraničných návštevníkov. Tí už nebudú nútení prechádzať cez železničnú stanicu v Petržalke, ktorá je od centra vzdialenejšia a ponúka horšie alternatívy dopravného spojenia so zvyškom mesta ako Hlavná stanica.

Na druhej strane, pre niektoré regióny ide o dôležité spojenie, keďže táto trať zabezpečuje obsluhu viacerých obcí medzi Viedňou a Bratislavou. Do budúcna bude jej význam ešte väčší, a to aj pre slovenskú metropolu – rakúska strana chce totiž v rokoch 2026 až 2032 realizovať novú trať o dĺžke 26 kilometrov, ktorá prepojí Fischamend so Sarasdorfom. Vznikne tak zároveň priame železničné spojenie medzi Petržalkou a letiskom vo Schwechate.

Pre Bratislavu ide o mimoriadne dôležitú správu. Viedenské letisko zabezpečuje podstatnú časť leteckej obsluhy širšieho regiónu vrátane Bratislavy. V roku 2019 odtiaľto odlietalo až 60% všetkých slovenských leteckých cestujúcich. Išlo teda o významnejšie letisko, ako samotné Letisko M. R. Štefánika. V budúcom desaťročí tak bude mať metropola výborné spojenie na jeden z významných európskych leteckých prístavov.

Čo sa týka zlepšení v železničnej doprave v Bratislave, do roku 2032 možno v ideálnom prípade očakávať realizáciu niekoľkých terminálov integrovanej osobnej prepravy (TIOP), najmä v Boroch, Ružinove a teoreticky na Železnej studničke či Einsteinovej. Okrem toho by mohla pokročiť modernizácia bratislavského železničného uzla. Za prioritu ŽSR označujú aj rekonštrukciu Hlavnej stanice, hoci táto bude mať len obmedzený rozsah.

Konkrétne detaily by mali byť známe v nadchádzajúcich mesiacoch. ŽSR si aktuálne objednali projekciu obnovy, do ktorej hodlajú investovať viac ako 2,9 milióna eur, z toho 2,5 milióna pôjde priamo do projektovania a zvyšok je rezerva. Výška investície do samotnej rekonštrukcie by mohla presiahnuť 20 miliónov eur.

Nejde o úplne malé peniaze, hoci sa nedajú porovnávať so stámiliónovými až miliardovými rozpočtami na realizáciu nových špičkových európskych staníc. Ešte celkom nedávno sa uvažovalo aj nad komplexnejším riešením, po nástupe aktuálnej vlády však boli všetky plány, spojené s niekoľkoročnou prípravou na vyhlásenie urbanisticko-architektonickej súťaže, vyhodené do koša.

Cestujúci sa tak z Viedne do Bratislavy dostanú rýchlejšie a na kvalitnejšej trati, obrovský rozdiel medzi jednotlivými stanicami však bude platný aj naďalej. Bratislavská Hlavná stanica zostáva aj naďalej jedným z významných problémov a viditeľným príkladom zaostávania krajiny za vyspelým svetom. Skutočná zmena zostáva v nedohľadne.

 

(Záhorí.sk, ÖBB, BSK, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube