Author photoAdrian Gubčo 02.03.2020 16:00

Pri Stanici Nivy začína vznikať cykloveža

Výstavba Stanice Nivy by mala okrem vybudovania novej autobusovej stanice, nákupného centra či najvyššej budovy na Slovensku priniesť aj výrazné zlepšenie cykloinfraštruktúry. K novým cyklotrasám sa pridá v Bratislave dosiaľ nevyskúšaná novinka: cykloveža na parkovanie bicyklov, ktorej realizácia sa už spustila.

Autor: Dominik Jursa

Autor: Dominik Jursa

Výstavba cykloveže sa spustila v uplynulých dňoch na severnej strane objektu Stanice Nivy od Páričkovej ulice. Vložená bude do trojuholníkového parčíku, vymedzeného Páričkovou, objektom patriacemu Zboru väzenskej a justičnej stráže a Stanicou Nivy. Najbližší vchod do nákupného centra sa nachádza len niekoľko metrov od veže. Stavba sa momentálne zakladá.

Developer HB Reavis, ktorý buduje Stanicu Nivy aj cyklovežu, zatiaľ neodhalil jej finálny dizajn, hoci bude pravdepodobne identický ako pri prvej podobnej veži na Slovensku v Trnave. Naznačuje tomu aj zhodná kapacita veže, ktorá bude 118 bicyklov. Stanica Nivy tak bude mať s prehľadom najväčšiu kapacitu pre parkovanie bicyklov spomedzi nákupných centier v Bratislave, kde býva zvyčajne osadených len niekoľko stojanov, aj to často nevalnej kvality.

Cenotvorba ohľadne uzamknutia bicykla v cykloveži ešte nebola predstavená, bolo by však príjemné, keby bola podobná Trnave – úložné na 24 hodín je tu desať centov. Proces uzamknutia bicykla trvá asi 30 sekúnd, postup je plne automatizovaný. Zákazník dostane potvrdenie, ktoré vloží do čítačky terminálu pri vyzdvihnutí si bicykla. Po zaplatení požadovanej sumy mu veža bicykel vydá.

Zhotoviteľom cykloveže je česká firma Systematica, ktorá v Česku nainštalovala už 15 podobných veží. Veža v Bratislave bude druhou na Slovensku, hoci firma je v rokovaní údajne aj s ďalšími mestami. HB Reavis ešte v minulosti uvádzal, že by chcel mať pri Stanici Nivy dve veže s celkovou kapacitou 250 miest, v tomto smere však nie sú dnes známe žiadne informácie.

Dá sa predpokladať, že cykloveža bude spustená v podobnom čase ako Stanica Nivy. Jej dokončenie a otvorenie sa predpokladá v októbri tohto roka.

 

Autor: Dominik Jursa

 

Okrem vzniku cykloveže by malo s obrovským polyfunkčným developmentom pribudnúť v jeho bezprostrednom okolí viacero zlepšení, týkajúcich sa cyklodopravy. Niektoré z nich sú výsledkom zmien, ktoré tu iniciovalo už aktuálne vedenie Hlavného mesta, v ktorom sú prítomní viacerí cykloaktivisti.

K takýmto zmenám patrí výrazná úprava pôvodného návrhu riešenia ulice Mlynské nivy, ktorá bola v zmysle zastaralého prístupu k dopravnému plánovaniu navrhnutá výrazne v prospech individuálnej automobilovej dopravy, čím by utrpeli chodci aj cyklisti. Chodníky mali byť mimoriadne úzke, kým cyklotrasa bola vedená po vozovke aj v priestore zastávok verejnej dopravy, čo viedlo k potenciálne kolíznym situáciám.

Po aktualizácii projektu sa však podarilo zúžiť pruhy pre automobilovú dopravu, rozšíriť chodník na južnej strane z 4,2 na 5,5 metra, a presunúť cyklotrasu na severnú stranu ulice, kde bude obojsmerná a plne segregovaná. To by malo zabrániť nebezpečným situáciám na zastávkach. Problémom ostávalo pokračovanie cyklotrasy na križovatke Mlynských nív a Karadžičovej, no podľa stanoviska Hlavného mesta zo začiatku roka bude na severnom ramene križovatky vybudovaný priechod pre chodcov aj cyklopriechod.

Zmeny sa však týkali aj Páričkovej ulice. Podľa pôvodného projektu mali byť na Páričkovej vedené jednosmerné cyklopruhy po okrajoch vozovky, nakoniec však aj tu vznikne obojsmerná segregovaná cyklotrasa na jednej strane ulice (predpokladám, že na južnej). Medzi cyklotrasami na Páričkovej a Mlynských nivách vznikne nad rámec pôvodného projektu cyklistická spojka, ktorej realizáciu potvrdil aj developer.

Oproti pôvodným predpokladom tak výstavba Stanice Nivy nakoniec prinesie výrazné skvalitnenie úrovne cyklodopravy v oblasti. V minulosti išlo o miesto, ktorému sa mnohí cyklisti vyhýbali, najmä kvôli neodstráneným zvyškom koľajníc z bývalej Železničnej stanice Nové Mesto (nemýliť si so súčasnou stanicou rovnakého mena – tá pôvodná sa nachádzala na mieste dnešného City Business Centra) do priemyselnej oblasti v okolí Chalupkovej ulice. Tie často viedli k pádom aj zraneniam.

V blízkej budúcnosti by tu však mohla vzniknúť vcelku pohodlná a bezpečná spojnica medzi historickým centrom mesta, kde sú vyznačené trasy na Dunajskej, Štúrovej a okruh okolo stredovekého jadra, a Ružinovom, kde je jedna z hlavných mestských cyklotrás vedená po Košickej a Trenčianskej ulici. To by mohlo motivovať množstvo ľudí, ktorí sa momentálne obávajú využívať bicykel ako formu prepravy napríklad do práce alebo do školy.

Zmeny v okolí Stanice Nivy budú takisto pravdepodobne najvýraznejšími zlepšeniami cyklodopravy v priebehu tohto roka. V tomto smere sa totiž aj pod novým vedením situácia mení len pomaly, keďže nie sú pripravené projekty na realizáciu, a to aj napriek dostatku finančných prostriedkov. Hoci rozpočet Hlavného mesta na rok 2020 počíta s niekoľkými projektami, absentuje lepšia informovanosť a dáta o stave príprav dôležitých úsekov.

Bratislava si tak na transformáciu na mesto s kvalitnou cyklodopravou ešte nejakú dobu asi musí počkať. Dovtedy ostávajú projekty súkromných developerov, popri ktorých vzniknú aj cyklotrasy, najvýraznejším spôsobom rozvoja mestskej cyklistiky v metropole.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Autor: Dominik Jursa
  • Autor: Dominik Jursa
  • Autor: Dominik Jursa

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube