Author photoAdrian Gubčo 20.02.2019 10:00

Na Stanici Nivy už rastú nadzemné podlažia, Nivy Tower je v dvoch tretinách výšky

Začiatkom minulého týždňa som mal možnosť navštíviť stavenisko projektu Stanica Nivy a Nivy Tower. Jeden z najväčších projektov v porevolučnej Bratislave mení celú štvrť Nivy a bude zásadným vstupom do nového downtownu. Developerom projektu je HB Reavis.

Výstavba projektu napreduje veľmi rýchlo a tento sa mení prakticky každým dňom. Aktuálne je vybetónovaných už viac ako 80% základových dosiek, čo je viac ako 30.000 metrov kubických betónu. Na stavbe sa denne pohybuje takmer 300 robotníkov, pričom s ohľadom na stav výstavby tu už pracujú aj zazepľovači, fasádnici, výťahári a ďalšie profesie. Nachádza sa tu 18 žeriavov.

Výstavba Stanice Nivy už na niektorých miestach presiahla úroveň druhého nadzemného podlažia, pričom zhotoviteľ už začal realizovať aj zvislé konštrukcie (steny, stĺpy) a predpäté stropy. Od Svätoplukovej už vznikla prvá rampa do podzemných garáží, ktorá sa aktívne využíva pre dodávku materiálu.

Najbližšie práce, ktoré sa budú realizovať, budú pozostávať z vyhotovovania oceľových a železobetónových konštrukcií, ako aj z dokončenia základových dosiek, ktoré sa predpokladá v marci. Hrubú stavbu by celá Stanica Nivy mala dosiahnuť na konci roka 2019.

 

Postupujúce práce na stavbe Stanice Nivy. Zvýšené podlažie patrí autobusovej stanici

 

O niečo ďalej je výstavba najvyššej budovy na Slovensku, Nivy Tower so 125 metrami. V čase mojej návštevy sa realizoval strop 21. podlažia, veža tak bola približne v 80-metrovej výške. Namontovaných bolo 16% fasády, zo severnej strany sa dosiahlo už deviate podlažie. V podzemných častiach veže sa už murujú a zatepľujú steny.

Hrubá stavba Nivy Tower by mala byť dosiahnutá v priebehu 2Q 2019, najpravdepodobnejšie v júni. Už v priebehu jari tak Bratislava získa novú výškovú dominantu, ktorá aspoň nejakú dobu ponesie titul najvyššej veže. Čo však túto budovu odlišuje od ostatných zrealizovaných alebo plánovaných veží, je možnosť nejvyššie podlažie (29., budova však obsahuje ešte dve technické podlažia) voľne navštíviť.

Na tomto najvyššom podlaží by sa totiž mala okrem kancelárií nachádzať aj vyhliadková reštaurácia, prístupná z lobby samostatným výťahom (o ktorom developer vyhlasuje, že bude najrýchlejším na Slovensku – na vrchole by mal byť za 25 sekúnd). Reštaurácia bude mať vlastnú vyhliadkovú terasu, hoci ešte nie je známe, či bude možnosť návštevy terasy aj bez nutnosti navštíviť reštauráciu, čo vraj bude závisieť až od prevádzkovateľa reštaurácie.

Nivy Tower, vrátane strešného priestoru, by mal byť prvou dokončenou časťou celého komplexu, pričom ukončenie prác sa predpokladá do konca tohto roku.

 

Nivy Tower z priestoru druhého podzemného podlažia, teda budúcej garáže

 

Po úplnom dokončení celého developmentu v priebehu roku 2020 sa výrazne zmení fungovanie tejto časti nového centra mesta, čo je dané mimoriadnym rozsahom projektu. Ten v sebe kombinuje nákupné centrum, kancelárie a autobusovú stanicu, pričom každá z týchto funkcií bude generovať tisíce návštevníkov.

Z nákupného centra plánuje developer spraviť akýsi centrálny hub nákupov a trávenia voľného času v tejto časti metropoly. Nákupné priestory vzniknú na 70-tisíc metroch štvorcových, k čomu sa pridáva freshmarket alebo tržnica s 3-tisíc metrami štvorcovými a strešná záhrada so športoviskami a miestami pre rekreáciu. Okrem toho, súčasťou centra má byť aj jeden z najväčších foodcourtov v metropole.

Kancelárie budú koncentrované v Nivy Tower, pričom poskytnú výmeru približne 30-tisíc metrov štvorcových kancelárskych plôch. Spoločne s okolitými administratívnymi developmentami v bezprostrednom okolí tu bude podľa odhadu HB Reavis pracovať až 12-tisíc zamestnancov.

Nakoniec autobusová stanica, ktorej kontúry sa už na stavenisku zreteľne črtajú, má slúžiť ako ďalší zdroj návštevnosti, keď sa denne očakáva až 20-tisíc cestujúcich prechádzajúcich cez terminál v prvom podzemnom podlaží. Ani tu sa nešetrí superlatívmi, developer hovorí o priestore „letiskového typu“.

Rozsah investície vyše 300 miliónov eur robí zo Stanice Nivy jeden z najdrahších súkromných projektov v Bratislave v súčasnosti. Developer nepochybne prinesie na trh veľmi dobre prepracovaný projekt, pričom predpokladám, že s ohľadom na polohu a prítomnosť autobusovej stanice príde aj komerčný úspech.

 

 

Výhrady však k projektu existujú, pričom ako kritickú vnímam otázku mestotvornosti takéhoto komplexu, ktorý je sám osebe dostatočne veľký, aby vytvoril akúsi mikroštvrť. Nákupné centrá patria ku kontroverzným formám investovania, keďže mávajú štandardne negatívny dopad na maloobchod priamo v uliciach mesta, čo sa zle odráža na vitalite mestského parteru a lokálnej ekonomike. Okrem toho, veľké centrá generujú aj výrazne väčšiu dopravnú záťaž (len Stanica Nivy bude mať 2.150 parkovacích miest) a mnohokrát vznikajú veľké hluché fasády, ktoré robia mesto fádnym.

Ako alternatíva sa núka „obloženie“ nákupného centra rezidenčnými budovami, čo sa v Bratislave podarilo napríklad v Eurovei, ktorá tak získala atraktívnu mestotvornú promenádu. Taký spôsob riešenia by bol ideálny aj pri Stanici Nivy, kde by tak mohol vzniknúť skutočne atraktívny „bulvár“ a projekt by sa lepšie zžil s okolitým mestom, kde sa v priamom susedstve nachádzajú dobre zavedené štvrte a ďalšie sa pripravujú (Zwirn).

Takto sa však nanešťastie neuvažovalo, Bratislava tak dostane nepochybne dobre navrhnutý, no len málo polyfunkčný komplex nákupného centra a priľahlých kancelárii. Autorom achitektúry je britské štúdio Benoy v spolupráci so slovenskou kanceláriou Siebert + Talaš.

 

Stanica Nivy po dokončení. Zdroj: HB Reavis

 

Je nepochybné, že po dokončení Stanice Nivy (a rozšírenia Eurovey) už bude Bratislava viac než nasýtená nákupnými plochami v obchodných centrách. Snahy mesta by v budúcnosti mali smerovať k maximálnemu obmedzovaniu výstavby podobného charakteru a nastavení podmienok tak, aby sa retail orientoval do parteru mestských domov, k čomu územné plánovanie dokáže vytvoriť predpoklady.

Bratislava musí pozostávať z mozaiky rôznorodých a aktívnych štvrtí, ktoré sa budú vyznačovať vysokou kvalitou prostredia, k čomu patrí aj pouličný život miminálne v ťažiskových lokalitách. Nový mestský downtown bude mať samozrejme medzi nimi špecifickú pozíciu, k čomu je predurčený už len koncentráciou funkcií a ľudí, ktorí sa tu budú pohybovať. Do tej miery je lokalizácia veľkého nákupného centra akceptovateľná.

Toto centrum by však malo byť na veľmi dlhú dobu posledné. Pre Bratislavu by to bolo maximálne pozitívne.

 

Pozrite si kompletnú galériu z aktuálneho stavu výstavby vo fotogalérii.

Ako vyzerajú výhľady z Nivy Tower nájdete tu.

Pozrite sa, ako vyzerala výstavba Stanice Nivy priamo zo staveniska pred rokom

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Zdroj: HB Reavis

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube