Bratislava YIMBY

Author photoAdrian Gubčo 27.08.2019 08:40

Aktuálny postup výstavby Stanice Nivy, august 2019

Projekt výstavby komplexu Stanice Nivy a výškovej budovy Nivy Tower pokračuje neprerušeným tempom aj v auguste, postupne sú tak čoraz viditeľnejšie kontúry budúceho multifunkčného centra, pozostávajúceho z nákupného centra, autobusovej stanice a kancelárií. Developerom je HB Reavis.

Article Big

Okrem najpokročilejšej časti – nárožia Mlynských nív a Svätoplukovej, kde bude jedn z hlavných vchodov do Stanice Nivy – už takmer maximálnu výsšku dosiahla stavba na západnom konci, teda v kontakte so Šagátovou ulicou. Zhotoviteľ tu začal realizovať druhý z hlavných vchodov s charakteristickou konštrukciou, založenou na „stromových stĺpoch“.

Menej viditeľné z ulice sú práce na pasážach nákupného centra, aj tu však pokročili práce na konštrukciách, ktoré budú tvoriť nosnú časť najvyššieho podlažia, čiastočne sa už realizujú aj strechy. Developer predpokladá ukončenie hrubej stavby ešte v priebehu tohto roka, pravdepodobne v novembri.

V prípade Nivy Tower sa postúpilo ešte ďalej – veža je už takmer kompletne obložená, dokončiť už ostáva len obloženie najvyšších technologických podlaží, ako aj časti, kde sa bude nachádzať strešná reštaurácia s vyhliadkou. Práce nezaháľajú ani v prípade spodnej časti Nivy Tower, pracuje sa dokončovaní lobby. Aktuálne najvyššia budova Slovenska má byť totiž dokončená ešte v priebehu tohto roka.

Popri Stanici Nivy sa mení aj samotná ulica, hoci táto ostane staveniskom ešte takmer rok, čo súvisí s nedávno avizovanými zmenami, podľa ktorých pribudnú na mestskej triede opatrenia v prospech chodcov a cyklistov. Každopádne, všetky práce by mali byť ukončené do druhej polovice roka 2020, kedy sa má otvoriť celý komplex Stanice Nivy, vrátane autobusovej stanice aj nákupného centra.

 

 

Rozsahom staveniska, podlažnej plochy, ktorá tu vzniká, ale aj rozpočtom ide o jeden z najväčších a najvýznamnejších projektov v nedávnej histórii Bratislavy. Stanica Nivy totálne pretransformuje veľký mestský blok v novom komerčnom centre metropoly a bude tvoriť jej zásadnú súčasť.

Vzniknúť tu má predovšetkým nákupné centrum so 70-tisíc metrami štvorcovými, ktoré bude patriť k najväčším v meste, podzemná autobusová stanica na 30-tisíc metroch štvorcových, ktorá nahradí súčasnú dočasnú na Bottovej ulici a pôvodnú Autobusovú stanicu Mlynské Nivy, zasanovanú v roku 2017, kancelárie na ploche 30-tisíc metrov štvorcových v najvyššej kancelárskej budove Slovenska so 125 metrami, a farmárska tržnica či strešná záhrada.

Developer sľubuje, že daný mix urobí zo Stanice Nivy novú bratislavskú destináciu, čo chce podčiarknuť vynikajúcim výberom nájomníkov (hoci eše konkrétne mená nie sú verejne známe) a architektúrou, ktorá ma umocňovať zážitok z nakupovania aj trávenia voľného času. Autormi projektu sú experti na nákupné centrá z britskej kancelárie Benoy v spolupráci so slovenskou kanceláriou Siebert + Talaš.

Hlavné mesto tak čoskoro dostane ďalší výrazný komerčný komplex, ktorý doplní už existujúci veľký počet iných centier. Dá sa predpokladať, že to zostrí boj medzi jednotlivými nákupnými galériami a tie slabšie budú čeliť kríze. Niektoré z nich už reagujú rekonštrukciami (Polus), iné čakajú na rozšírenie (Eurovea). Každopádne, Bratislava posilní svoj status veľmoci v počte metrov štvorcových nákupnej plochy na obyvateľa.

To v praxi znamená takmer úplný zánik tradičného pouličného retailu, ktorý je bežnou súčasťou európskych veľkomiest, v Bratislave však prakticky s výnimkou jednej či dvoch ulíc neexistuje. Hlavné mesto tak postráda významnú časť základnej aspektu urbánneho života, ktorý sa významnou mierou podpisuje na pocite kvality mesta samotného. Zlyhanie nastalo na mestskej úrovni ešte v minulosti, problémom je najmä zastaralý Územný plán.

Do budúcnosti bude potrebné nájsť prostriedky, ako zakročiť voči ďalšej výstavbe veľkých nákupných a retailových centier, hlavne v oblasti širšieho centra mesta. Bratislavu bude musieť čakať ťažká, desaťročia trvajúca a finančne náročná cesta revitalizácie tradičných mestských ulíc.

V opačnom prípade sa len sotva podarí urobiť z Hlavného mesta skutočne živú a udržateľnú metropolu s preferenciou pešieho pohybu a verejnej dopravy.

 

Fotografie z 22.8.2019. Viac nájdete vo fotogalérii

Galéria

  • Zdroj: HB Reavis

Súvisiace články

Návrh ulice Mlynské nivy prechádza zmenami, bude priateľskejšia k chodcom aj cyklistom

16.08.2019 13:00:00 Adrian Gubčo

Prestavba ulice Mlynské nivy patrí k najvýznamnejším aktuálnym dopravným projektom v Bratislave. Masívne úpravy súvisia s výstavbou projektu Stanica Nivy a štvrte Nové Nivy, pričom developer tvrdil, že vybuduje nový mestský bulvár. V skutočnosti tu však mala vzniknúť komunikácia s totálnou preferenciou automobilovej dopravy, čo sa teraz mení.

čítať viac

Prestavba Mlynských nív postupuje, ulica čoraz viac viac pripomína diaľnicu

08.08.2019 14:15:00 Adrian Gubčo

Prestavba časti ulice Mlynské nivy je v súčasnosti jeden z tých projektov, ktoré život v Bratislave ovplyvňujú najviac. Súvisiace dopravné obmedzenia trvajú už takmer pol roka a pravdepodobne aj podobnú dobu ešte trvať budú. Výmenou za to mala metropola dostať nový atraktívny bulvár, s postupom prác sa však táto predstava vzďaľuje.

čítať viac

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

pozrieť viac

YouTube