Author photoAndrej Sárközi 02.11.2022 09:28

Bratislavský unikát má pol storočia. Lanovka na Kamzík sa obnovuje, oproti svetu máme medzery

Takmer kilometer dlhá a 50 rokov stará lanovka s prepravnou kapacitou 342 osôb za hodinu získava späť svoj zašlý vzhľad. Sedačková lanovka Železná studnička – Koliba po skončení tohtoročnej letnej sezóny opäť pokračuje vo svojej obnove. Rekonštrukcia prebehla ešte koncom minulého roka, v máji bola lanovka opäť spustená a od septembra sa v obnove pokračuje.

Lanová dráha Železná studnička – Koliba a nová mestská lanovka v Prahe. Zdroj: Bratislava - Nové Mesto, eARCH.cz

Lanová dráha Železná studnička – Koliba a nová mestská lanovka v Prahe. Zdroj: Bratislava - Nové Mesto, eARCH.cz

Do istej miery už historická atrakcia Bratislavy tento rok oslavuje 50. výročie svojej prevádzky. Za toto obdobie sa stala obyvateľmi hlavného mesta mimoriadne obľúbená. Avšak zub času sa podpísal na jej vzhľade i funkcii, rekonštrukcia preto musela prebehnúť ešte koncom minulého roka. 

Podľa oficiálnej stránky Nového Mesta, práce prebehli v dolnej stanici. „Nanovo sa vybudovali prístupové cesty k nástupištiam, inštalovalo sa nové zábradlie, urobili sme kompletnú hydroizoláciu nástupišťa. Postavili sme novú pokladňu, betónové schodisko k bufetu, vymenili sme elektroinštalácie. Zbúrali sme staré prístupové a výstupové lávky, zaizolovali sme strechu,“ uviedol Daniel Hulín, zástupca prednostu miestneho úradu Nové Mesto. 

V rámci celého Československa ide dokonca o jedinú existujúcu dvojsedačkovú lanovku z produkcie bývalej TRANSPORTY Chrudim. „Unikátom je aj svojou spoľahlivosťou. Do dnešného dňa sa nestala ani jedna porucha, pri ktorej by nebol možný dojazd cestujúcich do staníc,” uviedla samospráva. Rekonštrukčné práce pokračovali aj začiatkom tohto roka a lanovka bola nakoniec spustená až v máji.

Prevádzka trvala štyri mesiace, po skončení letnej sezóny musela byť pre jej zlý stav opäť zatvorená a spustila sa druhá fáza opravy. „Od 12. septembra sme spustili rekonštrukciu strechy hornej stanice lanovky, ktorá bola v havarijnom stave a pýtala si nevyhnutnú opravu,” uvádza sa v najnovšom čísle časopisu Hlas Nového Mesta. Popri novej streche aktuálne prebiehajú práce aj v priestoroch bývalého bufetu. Tento objekt by mal aj naďalej slúžiť ako miesto občerstvenia pre návštevníkov. „O novom nájomcovi a službách rozhodne obchodná verejná súťaž,” uvádza sa v článku. 

Tohtoročná sezóna lanovky v Novom Meste však nie je zavŕšená. „Po dokončení strechy bude premávka lanovky opäť spustená,” informuje redakcia Hlasu Nového Mesta. Svoje stanovisko opäť dodal aj Daniel Hulín, ktorý je zároveň poverený riadením EKO-podniku VPS, prevádzkovateľa sedačkovej lanovky: „Práce idú dobrým tempom, je pravdepodobné, že lanovku spustíme už koncom októbra, alebo začiatkom novembra.“ 

Lanovka teda bude pokračovať ďalej v sezóne, jej letná časť bola dokonca rekordná. „Od mája do začiatku septembra to bola z hľadiska tržieb najsilnejšia sezóna v histórii lanovky,“ potvrdil vedúci prevádzky lanovej dráhy Milan Hanečka. Návštevníkov tak neodradili ani zvýšené ceny lístkov, ku ktorým pristúpil prevádzkovateľ tento rok. 

 

Horná stanica sedačkovej lanovky. Zdroj: iMHD.sk

 

Pôvodná lanovka začala premávať v roku 1972 a jej prevádzka sa skončila v roku 1990. Koncom januára 2005 Hlavné mesto odkúpilo nehnuteľnosť, teda pozemky aj stavby, za vtedajších 19,5 milióna korún (dnešných 647-tisíc eur) a stavbu následne zverilo mestskej časti. Tá ju zrekonštruovala za 32 miliónov korún (vyše 1 milión eur). Lanovku opätovne uviedli do prevádzky 30. septembra 2005. Od tohto obdobia tak ťahá dlhú a úspešnú šnúru prepravy svojich návštevníkov. Až do súčasnej rekonštrukcie. 

V porovnaní s inými mestami však v turistických lanovkách a ich kvalite Bratislava zaostáva. Napríklad české hlavné mesto bude okrem turistických onedlho disponovať aj dopravnou lanovkou. Tie turistické sa nachádzajú napríklad v ZOO Praha – lanovka prevezie 720 osôb za hodinu (dvojnásobok tej v bratislavskom Novom Meste), je však objektívne kratšia. Dĺžkla dráhy je 105 metrov. Nasleduje Lanová dráha na Petřín, azda najznámejšia v stovežatej Prahe. Spolu s Petřínskou rozhľadňou sa inšpirovala v Paríži a lanovka jazdí doteraz. Nejde však o klasickú “sedačkovú lanovku”, ale o kabínu jazdiacu po koľajniciach. Treťou a poslednou turistickou lanovkou v Prahe je ikonický červený vagón z roku 1996 na Smíchově, ktorý je príznačný pre miestny nadštandardný hotel. Kabína, opäť jazdiaca po koľajovej trati, dokáže previesť ako hotelových hostí, tak aj turistov či obyvateľov Prahy do hotelovej reštaurácie s výhľadom na mesto.

Vo svetových mestách sú lanovky bežnou súčasťou dopravy. V kopcovitých juhoamerických mestách - vo venezuelskom Caracase, v kolumbijskej Bogote, Cali alebo Medellíne alebo bolívijskom La Paz - dokážu mestské lanovky skrátiť cestovanie do práce až o 2 hodiny. Ich prepravná kapacita je dokonca až štyritisíc osôb za hodinu (La Paz). Rovnako je na tom aj Nemecko, kde v meste Koblenz vybudovali dočasnú lanovú dráhu dlhú 890 metrov. Tá sa však stala natoľko populárnou, že funguje dodnes. V Londýne spája brehy Temže medzi Greenwichským poloostrovom a Kráľovskými dokmi zase lanovka Emirates Air Line, svoju lanovku má aj New York, kde prepája Manhattan a Roosevelt Island.

Svojou dopravnou lanovkou sa však čoskoro bude môcť pochváliť aj Praha. Nové spojenie medzi Prahou 6 a 8 by mala priniesť nová lanová dráha od londýnskej architektonickej kancelárie William Matthews Associates. Výstavba by mala prebehnúť v rokoch 2024 a 2025, české hlavné mesto sa tak opäť posunie k svetovým veľkomestám v hľadaní kreatívnych možností prepravy v náročných podmienkach. Bratislava ostane opäť o čosi pozadu. 

O lanovke sa pritom hovorilo v roku 2017 aj v Bratislave. Developer HB Reavis vtedy prišiel s víziou spojiť Petržalku s novou autobusovou stanicou. Tento nápad sa však neujal a prijatý bol skôr vlažne. Moderná lanovka, či už dopravná, alebo turistická, tak metropole aktuálne chýba. Hlavné mesto sa spolieha na jediné, polstoročné sedačkové zariadenie zo 70-tych rokov minulého storočia. Čo je škoda. Minimálne niektorým častiam Bratislavy - napríklad Vydrici - by mohlo nové spojenie len pomôcť a zlepšiť možnosti vnútromestskej mobility. Týka sa to turistov aj obyvateľov. 

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube