Author photoAdrian Gubčo 22.10.2020 13:00

N!do 2 spustilo predaj apartmánov

Developer jedného z najpríťažlivejších projektov v Bratislave rozbehol po stavebných prácach aj oficiálny predaj apartmánov v druhej etape developmentu. IURIS tak na trh prináša bývanie, ale aj občiansku vybavenosť na dôležitej mestskej križovatke, ktorá teraz získa svoju hmotovú aj architektonickú dominantu.

Zdroj: IURIS

Zdroj: IURIS

Aktuálna etapa projektu nadväzuje na úspešnú prvú časť, ktorá si získala obľubu u verejnosti aj odborníkov, ktorí ju ocenili Cenou za architektúru (CEZAARom) za rok 2018. Oproti tejto sa líši mierkou – jej súčasťou bude aj 15-podlažná budova – ako aj funkciami. Oficiálne totiž ide kompletne o občiansku vybavenosť, ktorej súčasťou sú apartmány a administratívne a obchodné priestory. Investor však získal záväzné stanovisko Magistrátu ešte pred rokom 2019.

Vďaka tomu dnes môže realizovať výstavbu a rozbehnúť predaj jednotiek, ktorému predchádzal predpredaj. Ten bol očividne celkom úspešný – z 99 apartmánov je voľných 49, dostupná je tak už len polovica jednotiek. Z týchto navyše nie sú uvedené ceny pri všetkých, keďže ich predaj je rozdelený na dve fázy. Zverejnené čísla však ukazujú, že ide o projekt s mierne nadpriemernými cenami. Najlacnejší dvojizbový apartmán vychádza na 203-tisíc eur, najdrahšia je veľkorysá päťizbová rezidencia za 551-tisíc eur, nachádzajúca sa v „krčku“ medzi dvoma časťami budovy. Obývačka je tak presvetlená z dvoch strán.

Nido

Výmenou za to dostanú klienti dobre spracované dispozície a lepší základný štandard, ktorého súčasťou sú drevené okná a parkety či predpríprava pre klimatizáciu. K dispozícii sú však ďalšie dve úrovne štandardu, vrátane dohotovenia do štádia holobytu. Projekt bude obsahovať aj recepcie či komunitné centrum, čo bude pravdepodobne spoločenská miestnosť, čoraz častejší a pozitívny prvok bratislavských novostavieb. Parkovanie v počte 154 miest je riešené predovšetkým v podzemnej garáži, súčasťou je aj predpríprava pre nabíjanie elektroáut.

Developer zatiaľ nezverejnil podrobnú ponuku kancelárskych a obchodných priestorov. Tieto sa budú nachádzať v dvojici trojpodlažných objektov, ktoré budú kopírovať hranu križovatky. Medzi komerčnou a obytnou časťou vznikne vnútroblok s parkovou úpravou, prístupný bude pasážami. IURIS bude musieť ako vyvolanú investíciu pravdepodobne zrealizovať aj súvisiaci úsek cyklotrasy popri Tomášikovej aj Trnavskej ceste. Tento nadviaže na pripravované úseky zo strany Hlavného mesta, ktoré by chcelo vybudovať najmä druhú menovanú cyklistickú radiálu.

Ako bolo povedané, architektúra nadviaže na úroveň, nastavenú už prvou etapou. Architektonická kancelária GRIDO tak zrealizuje celú elegantnú schému, čo platí najmä o rezidenčných objektoch. V prípade komerčnej časti vzniknú dlhé budovy s pásovými oknami, ktoré pripomínajú staršie modernistické vzory, ich hlavným benefitom však bude odhlučnenie rezidencií voči rušnej Trnavskej ceste. Umiestnením hodín na budove chce architekt a developer očividne spraviť z N!da orientačný bod.

Keďže projekt je už vo výstavbe a túto realizuje renomovaná stavebná spoločnosť ise, výraznejšie meškania neočakávam. N!do 2 by tak mohlo byť dokončené na prelome rokov 2022 a 2023.

 

Zdroj: IURIS

 

Výstavba N!da 2 je pozitívom a projekt obohatí lokalitu, ktorá postupne získava mestskejší charakter. Dnes je jej dominantným prvkom obrovský priestor venovaný dopravnej infraštruktúre, no s výstavbou nových mestotvorných komplexov sa zvyšuje tlak na zmenu. Trnavská cesta je so svojou enormnou šírkou ďalším miestom, kde by mohol vzniknúť skutočný mestský bulvár, základom je však jej budúca reprofilácia. Tá je dnes v nedohľadne.

Vhodné zásahy v jej okolí sa aktuálne nedejú vďaka, ale napriek mestu a verejnej správe. Ani druhá etapa N!da by nevznikala, kebyže bol IURIS nútený žiadať Magistrát o záväzné stanovisko v súčasnosti. Keďže Územný plán definuje plochu ako určenú pre občiansku vybavenosť mestského a nadmestského významu (hoci jej potenciál kanibalizujú blízke nákupné centrá), na N!de mohlo vzniknúť len do 30% bývania. To však vyťažila už prvá etapa.

Preto developer zadefinoval jednotky ako určené pre prechodné bývanie, ktoré patria medzi občiansku vybavenosť. Mesto v tom vidí obchádzanie Územného plánu a odmieta nové zámery, ktoré postupujú obdobne. Pre kritikov totiž ide o dôkaz developerskej honby za ziskom, v skutočnosti ale ide o reakciu na požiadavku trhu – v Bratislave je obrovský dopyt po bývaní, pre ktoré už ÚP neposkytuje dostatok miesta, zvlášť v lokalitách bližšie k centru. Tento problém Magistrát nerieši (resp. len veľmi pomaly), práve naopak, zmenou metodiky posudzovania developmentu ho ešte zhoršil.

Bratislava sa tým ochudobňuje nielen o nové byty, ale potenciálne aj o novú príťažlivú architektúru. Nejde len o zamietnuté zámery, ale aj o také ohrozenie rovnováhy trhu, že developeri budú schopní predať takmer čokoľvek bez veľkého ohľadu na kvalitu projektu. Šťastím je, že v hlavnom meste už prešla väčšina veľkých spoločností určitým vývojom a sama by si nedala katastrofálne realizácie do portfólia, neplatí to však univerzálne.

Aktuálna situácia je ukážkou, že aj dobre mienené zámery (teda prísne dodržiavanie pravidiel) sa môžu niekedy obrátiť. Mesto je zložitý organizmus, v ktorom treba flexibilne reagovať na aktuálne podmienky a nezväzovať sa alebo kŕčovito neodvolávať na niektoré už prežité postupy z minulosti. Bránime tak jeho vitalite – presne tej, ktorá je základom toho, čo robí mestá atraktívnymi miestami pre život.

 

Pozrite si N!do a výstavbu N!da 2 vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Zdroj: IURIS
  • Zdroj: IURIS
  • Zdroj: IURIS
  • Zdroj: IURIS

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube