Author photoAdrian Gubčo 09.10.2020 12:12

Nové Apollo rozšíri kapacitu parkovacích miest

HB Reavis sa už dlhšie pripravuje na vybudovanie kancelárskeho komplexu Nové Apollo. Hoci sa očakávalo, že sa stavebné práce spustia okamžite po odstránení pôvodného Apollo Business Centra, výstavba sa pravdepodobne o nejaký čas odsunie – developer totiž pripravuje radikálny nárast počtu parkovacích miest, čo je predmetom nového schvaľovania.

Zdroj: HB Reavis

Zdroj: HB Reavis

Ako vyplýva z dokumentácie, zverejnenej v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), počet parkovacích miest sa zvýši z pôvodne uvažovaného počtu 484 (z toho 454 v garáži a 30 na teréne) na 909, z čoho pripadá 880 na garáž a 29 miest bude na teréne. Keďže predošlý počet parkovacích miest bol menší ako 499, na zámer neprebehla „veľká EIA“, teda plné posudzovanie. S navýšením kapacít sa však proces nanovo rozbieha.

Navýšenie počtu miest predkladateľ vysvetľuje viacerými dôvodmi. Prvým je optimalizácia počtu miest, ku ktorej došlo po vypracovaní realizačnej dokumentácie pre stavbu. Ďalším faktorom sú požiadavky budúcich nájomcov, čím sa zmenšil rozsah skladových priestorov a rozšíril priestor pre parkovanie. Uvažovaný sklad bicyklov sa presunul z podzemia na prízemie. V neposlednom rade, požiadavku na zvýšenie počtu parkovacích miest adresovala na investora aj mestská časť Ružinov.

Nido

Nové Apollo tak bude mať tri podzemné podlažia parkovania, inak však ostane rovnaké ako predtým. Vjazd do garáží bude z Mlynských nív a z Turčianskej. Na prvom podlaží bude umiestnený vstup do budovy (lobby) a prenajímateľné retailové priestory vo výmere 4.140 metrov štvorcových, ako aj gastro o výmere 500 metrov štvorcových. Nad prízemím bude sedem podlaží kancelárií, ktorých bude približne 47,3-tisíc metrov štvorcových.

Na prízemí sa má nachádzať tzv. Bike Hub, čo má byť komfortný priestor pre uskladnenie bicykla, nachádzať sa tu však má aj možnosť servisu, drobná občianska vybavenosť či požičovňa bicyklu či elektrokolobežky. Pre cyklistov sa tu plánujú zriadiť šatne, sprchy, skrinky, ako aj gastro služby. Priestor by mal byť umiestnený na nároží Mlynských nív a Turčianskej ulice.

Budova bude mať tvar bloku so zvýrazneným vstupom od Prievozskej a veľkým nádvorím, kde sa budú konať eventy. Architektúra bude súčasná a čiastočne pripomínať londýnske vzory investora - architektom totiž bude britské štúdio Make Architects. 

Developer teraz bude musieť prejsť posudzovaním, po ktorom musí požiadať o zmenu stavby pred dokončením. To môže významnejšie odsunúť štart výstavby, hoci projekt už mal stavebné povolenie. Pôvodne uvažovaná realizácia medzi rokmi 2020-2022 je dnes už nereálna.

 

Bike Hub bude umiestnený na Mlynských nivách. Zdroj: HB Reavis

 

Takýto masívny nárast počtu parkovacích miest je výraznou zmenou projektu, ktorá mení aj jeho ekonomiku. Náklad na jedno parkovacie miesto v podzemnom podlaží môže dosahovať 16-25-tisíc eur, čo spolu so zložitejším zakladaním a konštrukciami to môže viesť k dodatočným nákladom vo výške sedemciferného čísla. To je niečo, čo dokáže ovplyvniť uvažovanie aj pri takomto veľkom projekte. Je každopádne na debatu, či len rokovania so samosprávou podnietili developera k takej zmene.

Ružinov onoho času toto navýšenie označil za veľké víťazstvo, vďaka ktorému nebudú okolité komunikácie v takej miere zaťažené parkovaním. V skutočnosti je to však skôr prehra; v Novom Apolle bude pracovať okolo 1,8-tisíc zamestnancov (1.741 v kanceláriách, 53 v obchodoch, 8 v jedálni). Polovica z nich bude mať možnosť komfortne zaparkovať, pri danom počte mieste však bude viac ľudí motivovaných chodiť autom a dúfať, že si nájdu miesto. Okolité cesty tak zaťaží možno o pol tisíca automobilov viac, v dôsledku čoho sa zvýšia emisie aj hluk.

Konštatovanie v dokumentácii, že treba podporovať dopravovanie sa verejnou dopravou, pôsobí v tomto kontexte veľmi nedôveryhodne. Pripisovať však vinu (len) developerovi by nebolo správne. Ten istý HB Reavis je známy tým, že pre projekt 33 Central v Londýne, kde dnes sídli banka Wells Fargo, navrhol dve parkovacie miesta, za čím je prísna londýnska regulácia a skutočný záujem o podporu alternatívnych spôsobov dopravy a redukciu IAD.

Zodpovedná je najmä kombinácia zastaralých parkovacích noriem, ktoré prikazujú parkovacie minimá (minimálny počet parkovacích miest) namiesto maxím, ako to je vo vyspelejších mestách, a slovenských návykov. Klienti totiž sami žiadajú väčšie počty parkovacích miest, aj napriek proklamáciám o ekologickom prístupe k mestu a pracovisku. Na životné prostredie má väčší dosah spôsob dopravy stoviek zamestnancov do práce, ako počet črepníkových rastlín a koše na separovaný odpad v kancelárii (hoci tým nechcem povedať, že to je zlá vec).

Pokiaľ nepríde k prehodnoteniu noriem a k reálnemu znižovaniu objemu parkovacích kapacít v novostavbách, možno len sotva hovoriť o tvorbe lepšieho mesta. Ak by však toto nastalo, zlepšenia by boli všestranné: znižovala by sa dopravná záťaž, emisie, hluk, klesli by ceny bytov (alebo by nerástli tak výrazne), developerom by sa uvoľnili prostriedky, ktoré by mohli investovať prospešnejšie (predstavme si, koľko cyklotrás by mohlo vzniknúť už len za cenu zvýšenia počtu parkovacích miest v Novom Apolle), zlepšil by sa zdravotný stav obyvateľstva alebo skvalitnil verejný priestor mesta. O toto všetko sa súčasným prístupom pripravujeme.

Podnet pre zmenu však prichádza. Už čoskoro by mohol byť predstavený nový Stavebný zákon. Jednoznačnou podmienkou jeho prijatia musí byť právomoc k tvorbe samostatných bratislavských stavebných predpisov, ktoré by riešili aj tému parkovania. Ak totiž chceme ekologickú, dostupnú a krajšiu metropolu, potrebujeme k tomu aj podmienky. Tie súčasné dobré snahy znemožňujú.

 

Pozrite si všetky fotky z asanácie Apollo Business Centra vo fotogalérii

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Zdroj: HB Reavis
  • Zdroj: HB Reavis
  • Zdroj: HB Reavis
  • Zdroj: HB Reavis
  • Zdroj: HB Reavis

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube