Prvá časť modernizácie Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály naberá finálne kontúry. Zhotoviteľ po položení koľají v celom úseku pristúpil k zhotoveniu koľajového zvršku, pričom na súvislých častiach sa už objavilo aj zazelenenie. Napriek tomu, stavba oproti pôvodným odhadom mešká, aktuálny termín dokončenia znie 17. november.
Práce odštartovali na konci júna s avizovaným termínom dokončenia 27. septembra, tento plán sa však nepodarilo dodržať nielen s ohľadom na zistené nedostatky v označení inžinierskych sietí, ktoré sa zistili až počas realizácie, ale aj kvôli nedostatku pracovníkov na stavbe. S narastajúcim meškaním preto Hlavné mesto pristúpilo k zmene harmonogramu, pričom najnovší termín spustenia prevádzky na radiále až po obratisko v Karlovej Vsi je 18. november.
Samotná trať je však už teraz viacmenej pred dokončením, najvýraznejšie sa omeškanie dotklo zastávok či priechodov pre chodcov a cyklistov. V tejto chvíli sa dláždi ešte len prvá zo zastávok, MiÚ Karlova Ves, ostatné sa pripravujú. Preto Hlavné mesto plánuje pristúpiť ku sankciám za omeškanie, ktoré bude trvať od 1. novembra až do termínu spustenia prevádzky. Tieto sankcie by mali sanovať zvýšené náklady mesta na zabezpečenie náhradnej dopravy.
Po dokončení prvej etapy, ktorá zahŕňa úsek od zastávky Molecova po obratisko, sa bude ešte pracovať na druhej, ktorá sa realizuje v úseku medzi obratiskom a zastávkou Damborského v Dúbravke, kde nadväzuje na úsek zmodernizovaný v roku 2014. Dátum dokončenia tejto časti projektu je 21. december 2019, zatiaľ nie sú vykazované závažnejšie meškania, na významnej časti trate sú už položené koľaje.
Do konca roka by tak mala byť obnovená prevádzka električiek v celej západnej Bratislave. Posledná, tretia etapa modernizácie úseku od električkového tunelu po plánovanú prestupnú zastávku Molecova, by mala prebehnúť v lete budúceho roka.
Napriek meškaniam, postupne dokončovaná stavba ukazuje, že Karlovej Vsi aj Dúbravke prinesie výrazné zvýšenie komfortu a úrovne električkovej dopravy. Projekt modernizácie bol intenzívne pripomienkovaný a upravovaný, aby sa mesto vyvarovalo chybám, ktoré sa spravili počas rekonštrukcie úseku v Dúbravke z roku 2014. Výsledkom je trať, ktorá spĺňa vysoké technologické a estetické štandardy.
Ako je už v tejto chvíli vidno, podstatná časť trate bude zazelenená kobercom zo sukulentnej zmesi Sedum, resp. rozchodníkom, ktorý si nevyžaduje náročnú údržbu, napriek tomu prináša benefity v podobe utlmenia hluku a zvýšenia estetickej úrovne trate. Pozdĺž trate budú okrem toho zrealizované výsadby trvalkových porastov, nízkych živých plotov alebo na niektorých miestach lúčnych zmesí. Električková trať tak bude pripomínať živý zelený koridor v strede sídliska.
Vyššia bude aj úroveň zastávok, ktoré budú bezbariérové, širšie (až na zastávku Segnerova, ktorá vyzerá byť pomerne úzka), s moderným mobiliárom, elektronickými tabuľami a kvalitnou betónovou dlažbou. Bezbariérové budú aj priechody, do ktorých budú navyše integrované cyklopruhy. Na Damborského a Borskej sa rekonštruujú podchody, v prípade zastávky Karlova Ves, teda pri obratisku, sa zhotovujú výťahy.
Zásadnú zmenu však predstavuje zriadenie dvoch prestupných uzlov – spomínaný uzol Molecova, ktorý bude patriť k najvýznamnejším uzlom v Bratislave, a Damborského, kde bude zabezpečený prestup medzi električkami a autobusmi „na hrane“, teda z priestoru jednej zastávky. Druhý menovaný je už vo výstavbe.
Popri týchto úpravách treba spomenúť ešte ďalšiu dlho nevidenú, no mimoriadne príjemnú vec – silný dôraz na detaily a kvalitu ich prevedenia, čo je vidno v osádzaní kamenných obrubníkov alebo prídlažieb v mieste priechodov cez trať. Za týmito detailami stojí odborník na dopravné stavby, inžinier František Brliť, pracujúci pre Magistrát.
Naostatok, modernizácia prinesie zvýšenie traťovej rýchlosti a spoľahlivosti električkovej dopravy v západnej časti Bratislavy. Cesta z konečnej v Dúbravke do centra mesta by sa mala skrátiť o tri minúty, čo je veľmi zásadné zrýchlenie, jednotlivé priechody budú opatrené preferenciou električkovej dopravy. Odolnosť voči možným havarijným situáciám zlepší umožnenie otáčania električiek z Dúbravky v obratisku Karlova Ves.
Dlhoočakávaná modernizácia Karlovesko-dúbravskej radiály sa tak naťahuje, čo je pre obyvateľov Karlovej Vsi aj Dúbravky výrazná komplikácia, napriek tomu, výsledok následne prinesie výrazné zlepšenie situácie oproti minulosti. V oboch mestských častiach sa už čoskoro stane električková doprava veľmi komfortnou a rýchlou alternatívou, zvlášť v kontexte zväčšujúcich sa kongescií na nábreží Dunaja.
Hlavné mesto týmto zároveň nastavuje určitý štandard aj pre ostatné pripravované modernizácie v meste, teda Ružinovskú a Vajnorskú radiálu. Podľa najnovších informácií, Magistrát je tesne pred uzavretím zmlúv s projektantami a jednotlivé projekty ešte prejdú kvalitatívnymi úpravami, aby bol ich štandard vyšší a zlepšil fungovanie nielen električkovej dopravy v meste.
S plánovanými modernizáciami, ako aj rozšíreniami siete v Petržalke a v downtowne, kde mesto konečne vyjadrilo svoj (kladný) postoj k uvažovanému prepojeniu Petržalskej a Ružinovskej radiály cez Pribinovu a Košickú ulicu, sa tak zdá, že električkovú dopravu v Bratislave čaká výrazné zlepšenie. Ani to však nebude stačiť, keďže mnohé spojenia – najmä s Podunajskými Biskupicami a Vrakuňou, ako aj pripravovanými TIOPmi (Terminálmi integrovanej osobnej prepravy) – chýbajú. V zlom stave je aj Račianska radiála, kde sa ešte len pripravujú podklady pre možnú modernizáciu.
Kým sa teda dostane električková doprava v Bratislave na skutočne vysokú úroveň, bude potrebné zrealizovať ešte veľké množstov projektov, ktoré si budú vyžadovať enormné financie. Dôležitý je však citeľný záujem mesta o túto tému, čo je hádam najdôležitejšia zmena vo verejnej doprave za posledné takmer tri desaťročia.
Fotografie z 2.11.2019. Pozrite si masívny fotoreport v albume.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre