Author photoAdrian Gubčo 04.10.2025 15:07

Konečná pre lacné bufety a alkohol. Železnice naznačili, ako si predstavujú rekonštrukciu Hlavnej stanice

V dohľadom čase by sa mohla začať rekonštrukcia Hlavnej železničnej stanice. Objekt, ktorý je vo všeobecnosti považovaný za hanbu Bratislavy, má prejsť úpravami, ktoré zvýšia jeho štandard a dajú mu kultivovanejší charakter. Toľko aspoň tvrdí vedenie Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré tvrdí, že zmeny sa už začínajú rozbiehať.

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Hlavná železničná stanica a jej stav sú vo všeobecnosti považované za veľký problém Bratislavy. Tieto nedostatky majú prevádzkový, urbanistický aj estetický charakter. Aj preto sa o jej presunutí hovorí už viac ako storočie. Veľkorysé plány z minulosti však napokon odozvu na najvyšších miestach nikdy nenašli – a preto ostáva na svojom mieste, pričom sa zlepšuje len veľmi pomaly.

Zmeniť sa to má v nadchádzajúcich rokoch. Tvrdí to riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik. Ešte pred svojim nástupom do funkcie hovoril o stanici ako o hanbe Slovenska a o nutnosti zlepšenia jej stavu. Jeho víziou bolo vytvoriť dôstojné prostredie do dvoch či troch rokov. Prostriedkom k tomu má byť rekonštrukcia relatívne rozsiahleho charakteru.

Podľa Bednárika malo byť už v júni vypísané výberové konanie na zhotoviteľa projektovej dokumentácie. Napokon to bolo o čosi neskôr – v auguste – keď bol zverejnený zámer národného projektu Bratislava hlavná stanica – rekonštrukcia výpravnej budovy, projektová dokumentácia. Predmetom projektu bola projektová príprava vrátane súvisiacej inžinierskej činnosti pre rekonštrukciu výpravnej budovy železničnej stanice Bratislava hlavná stanica. Cena projekčných prác je s rezervou 2,9 miliónov eur. 

Podľa základného popisu má v rámci obnovy dôjsť na zlepšenie technických parametrov budovy, najmä obvodového plášťa, tepelnej pohody v budove a parametrov pre využívanie priestorov cestujúcou verejnosťou. Podľa ŽSR sa taktiež dosiahne zvýšenie energetickej efektívnosti, významné zníženie spotreby energií a zvýšenie hodnoty objektov. Obnoviť sa majú zastaraní priestory stanice aj predstaničného priestoru.

Ide o pomerne vágny opis, teraz sa ale začína odhaľovať, čo by obnova mohla priniesť. Bednárik to naznačil v stanovisku pre Denník N. „Budú tam slušné potraviny, slušné stánky s rýchlym občerstvením. Naopak, nepočítame so stánkami s lacným alkoholom v jednorazových fľaštičkách,“ prezradil. ŽSR už údajne dali výpovede niektorým prevádzkam a plánujú v tom pokračovať. Argumentujú pritom chystanou obnovou.

Inšpirovať sa chcú košickou stanicou. Hlavný objekt stanice bol pred niekoľkými rokmi prestavaný, pričom tu vzniklo menšie nákupné centrum. Prevádzkovateľom je však súkromná firma, čo nebude prípad bratislavskej Hlavnej stanice.

Železnice ďalej informovali, že vzniknú atraktívne, prakticky a účelovo usporiadané priestory pre cestujúcich, ako aj logicky usporiadaná koncepčná prevádzka. Dôležitou súčasťou projektu má byť debarierizácia, určená pre ľudí na vozíčkoch. Ako však vyplýva z popisu projektového zámeru a potvrdzuje to aj Denník N, obnova sa nedotkne podchodov, perónov a koľajísk. Tieto preto aj naďalej ostanú úzke, bariérové a v oblúku.

Otázkou ostáva ešte budúcnosť predstaničného priestoru. Podľa Bendárika prebiehajú diskusie s Hlavným mestom, pričom sa údajne blížia do finále. Čo to ale presne znamená, nie je jasné. Magistrát pred niekoľkými rokmi predláždil plochy bezprostredne pred stanicou a čiastočne zvýšil ich štandard. Úpravy sa však už nedotkli chodníkov smerom k Šancovej (napriek sľubom, že pôjde o ďalšiu etapu prác), ani terminálu autobusov, trolejbusov či električiek.

Po obstaraní zhotoviteľa dokumentácie majú následne prebiehať projekčné práce, čo Bendárik odhadol približne na jeden rok. Následne sa pristúpi k prácam. Ich ukončenie sa predpokladá v roku 2028, pričom rekonštrukcia bude prebiehať za plného chodu železničnej stanice. Náklady by sa mohli pohybovať na úrovni 20 miliónov eur a viac.

 

Úprava verejného priestoru pred stanicou čiastočne zvýšila kultivovanosť priestoru. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Slová ŽSR o veľkej rekonštrukcii a kultivovaní priestoru znejú na prvé počutie pomerne dobre, napriek tomu sú spojené aj s určitými otázkami. Pri takejto veľkej obnove a plánovanom rozpočte za projekciu aj stavebné práce je nevhodné, aby sa postupovalo jednoduchou súťažou na zhotoviteľa projekčných prác, kde rozhoduje najnižšia cena. Namiesto toho mal štát vyhlásiť architektonickú súťaž, čo je štandardom nielen v iných krajinách, ale aj na Slovensku na úrovni rozumnejších samospráv.

Taktiež mala byť otvorená debata, nakoľko udržateľné budú tieto úpravy. Aj v prípade, že bude Hlavná stanica obnovená v dobrej kvalite, stále to vyrieši len (menšiu) časť problémov. Skôr či neskôr bude potrebná generálna modernizácia. Ak má stanica zostať v súčasnej polohe, vyžadovať si to bude obrovské stavebné zásahy. Vylúčiť pritom nemožno ani asanáciu súčasnej staničnej budovy.

Z tohto dôvodu by malo byť už dnes jasné, či je plánom ŽSR a štátu sa po rekonštrukcii stanice zbaviť tejto otázky na ďalšie desaťročia, alebo sa stále ešte uvažuje nad skutočným riešením. Železničnú dopravu v Európe i na Slovensku čakajú v najbližších rokoch veľké výzvy. Bratislavská Hlavná stanica je ne zúfalo nepripravená.

V každom prípade, vytlačenie rozličných zastaraných prevádzok, predajní lacného alkoholu a kaviarní, ktoré pôsobia ako skanzen 90-tych rokov minulého storočia, je dobrou správou. Tieto zásahy sa v skutočnosti mohli spraviť už dávno bez toho, aby bola potrebná veľká rekonštrukcia. V posledných rokoch sa tu objavili dve či tri prevádzky, ktoré sa vyznačujú pomerne kvalitným prostredím aj súčasnou ponukou. Dramaticky tým zmenili úroveň stanice.

Zlepšením bola aj obnova predstaničného priestoru. Je veľkou škodou, že bola zatiaľ limitovaná len na malú plochu priamo pred stanicou a nie aj na iné verejné priestory v lokalite. Dobrý prvý dojem sa totiž tvorí len raz. Bratislava v tomto smere zatiaľ dramaticky zlyháva.

 

(YIM.BA, Denník N)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube