Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Ďalšie informácie  

YIMBA

Author photoAdrian Gubčo 01.07.2020 12:03

Prvému bratislavskému mrakodrapu už rastú základy

Výstavba druhej etapy multifunkčného komplexu Eurovea od developera J&T Real Estate naberá na obrátkach. Po spustení budovania prvých podzemných podlaží pod predĺžením nákupného centra a kancelárskych budov sa spúšťajú práce na základovej doske ikony celého developmentu: Eurovea Tower, ktorá sa stane prvým bratislavským mrakodrapom.

Article Big

Zhotoviteľ hrubej stavby, spoločnosť VHS-PS, postupne vypĺňa hmotou celú stavebnú jamu druhej etapy Eurovey. Práce sú najviac pokročilé v západnej časti staveniska, kde sa pokračuje v betonáži jednotlivých záberov základovej dosky a v armovaní záberov stropov tretieho podzemného podlažia. To je čiastočne prestropené pod nákupným centrom aj kancelárskou budovou Pribinova X.

Tretie podzemné podlažie výraznejšie rastie aj pod rezidenčnou časťou Eurovea Riverside, ktorá sa napojí na obytný dom, dokončený v roku 2010. Vysoké tempo výstavby je umožnené, okrem iného, aj tým, že v tejto časti projektu je už aktívnych päť vežových žeriavov. Pri danej rýchlosti stavebných prác sa dá očakávať, že úroveň terénu stavba aspoň čiastočne dosiahne už v druhej polovici leta.

Intenzívnejšia aktivita sa však spúšťa aj o čosi východnejšie – v uzlovej časti celého projektu, na mieste budúceho mrakodrapu Eurovea Tower. Zhotoviteľ tu už začal s betonážou základovej dosky v dotyku s budovou, v ktorej je zreteľne viditeľný tvar veže. Betonáž základov samotného mrakodrapu sa spúšťa taktiež, v čase fotenia bol zrealizovaný prvý záber. Čoskoro tu bude osadená ďalšia minimálne dvojica vežových žeriavov.

Pozorovanie výstavby Eurovea Tower bude nepochybne zaujímavé pre laikov aj odborníkov. S takouto vysokou vežou na Slovensku zatiaľ skúsenosti nie sú a konštrukčne ide o výrazne náročnejšiu úlohu, ako to je v prípade doteraz postavených výškových budov. Pre projektantov aj architektov z kancelárie GFI to bude výzva, napriek tomu, že sa už podieľali napríklad na výstavbe Sky Parku a v tíme sú tvorcovia, ktorí sa pracovali na mrakodrapoch v zahraničí.

Doterajší pohľad ukazuje, že veža má pomerne mohutný pôdorys, ktorý je inak pre bratislavské veže typický, keďže investori maximalizujú metráž jednotlivých podlaží. V tomto prípade však bude vyvážený výškou, ktorá dosiahne 160 metrov po atiku a 168 po architektonický vrchol. Najvyššie susedné veže prerastie o vyše 50 metrov, čo jej zaručí miesto nespochybniteľnej dominanty.

Okrem Eurovea Tower postupuje aj betonáž základov kancelárskej budovy Pribinova Y. Vzniká tu taktiež základ pre ďalší vežový žeriav, v dohľadnej dobe tak pravdepodobne uvidíme výraznejší rast podzemných podlaží tejto časti projektu.

 

 

Pokračovanie Eurovey sa tak postupne stáva realitou a nateraz sa nezdá, že by malo tempo výstavby poľaviť. Hoci sa v čase spustenia obmedzení v dôsledku pandémie koronavírusu COVID-19 nakrátko upravoval režim prác, teraz už výstavba pokračuje rýchlo.

Výhodou projektu je fakt, že sa tu nachádza pomerne dosť bytov, ktoré sú už z veľkej časti vypredané, kým potenciálni nájomníci v kancelárskej či retailovej časti zatiaľ pravdepodobne necítia akútnu potrebu odstupovať od zmlúv, keďže do dokončenia prvých častí projektu sa môže ekonomická situácia ešte výrazne zmeniť.

Preto neočakávam, že by malo byť pokračovanie Eurovey pandémiou výraznejšie ohrozené. Bratislava sa, podľa všetkého, dočká svojho prvého mrakodrapu, ale aj rozšírenia nákupného centra, nových kancelárskych a rezidenčných kapacít v novom centre mesta, ako aj predĺženia nábrežnej promenády. Prvé časti by mali byť dokončené na konci roka 2022, Eurovea Tower v roku 2023.

Developer predpokladá, že v rámci celého súboru projektov Eurovea City (kam patria aj dokončené projekty Panorama Towers či Landererova 12Pribinova 19, spolu s pripravovanou vežou East Tower a komplexom Ganz House) by tu malo žiť tritisíc ľudí, pracovať 40-tisíc a denne lokalitu navštevovať 65-tisíc ľudí. Ak sa tieto čísla potvrdia, pôjde o jednu z najživších lokalít v Bratislave a jedno z jej komerčných centier. To kladie vysoké nároky na dopravnú dostupnosť a verejný priestor.

JTRE v tomto smere pokračuje v pripomínaní výhod dovedenia električkovej trate do lokality, ktorá má prepojiť Petržalskú a Ružinovskú radiálu spojkou cez Pribinovu, Košickú a Miletičovu. Pribinova samotná sa má transformovať na atraktívny bulvár s integrovanou cyklotrasou, stromoradiami a širokými chodníkmi, kým automobilová doprava bude vovedená pod zem. Autorkou dizajnu verejných priestranstiev je architektka Beth Galí s kanceláriou BB+GG.

Hoci výhodnosť takéhoto vedenia trate potvrdzuje aj Hlavné mesto, diskusie o vhodnosti vloženia električiek do priestoru Námestia M. R. Štefánika pokračujú, pričom najprudšie sa voči plánu stavia časť kultúrnej obce – divadelníci a časť architektov, ktorí namietajú narušenie pešej zóny námestia. Mesto sa v tomto smere usiluje o dialóg, v rámci ktorého chce vysvetliť príčiny svojho rozhodnutia (viac o téme čoskoro), zatiaľ však zhoda medzi samosprávou a umelcami nenastala.

 

O vedení trate po Pribinovej ulici sa aj naďelj vedú debaty. Zdroj: JTRE

 

V každom prípade je mesto každým dňom bližšie k ďalšej zásadnej transformácii svojho obrazu. Už prvá etapa Eurovey priniesla výrazné predĺženie nábrežnej promenády, čo zvýšilo mestotvornosť nábrežia a dodalo Bratislave viac veľkomestský charakter. Medzičasom prešla slovenská metropola ďalšími veľkými zmenami, no len málo z nich bude tak viditeľných, ako dotvorenie nábrežia a vznik prvého mrakodrapu.

Bratislavská panoráma konečne získa akú-takú variabilitu a skutočnú dominantu, ktorá aspoň čiastočne naruší v súčasnosti vznikajúcu „stenu“ rovnako alebo podobne vysokých budov, ktoré pri diaľkových pohľadoch vyzerajú zle. Príčinou je do veľkej miery zlá výšková regulácia a nepochopiteľné trvanie mesta (a mestskej časti) na tom, aby sa neprekračovala výška 115 metrov. Výsledok nemôže oceniť žiaden odborník ani laik, aj napriek tomu, že jednotlivé veže majú svoje individuálne kvality.

Bratislava v minulosti spravila chybu, že neurčila jednu lokalitu, kde by mohli vertikálne dominanty vznikať, v dôsledku čoho vzniklo mnoho veží aj tam, kde ich osadenie nebolo vhodné. V čase, kedy sa do veľkej miery samovývojom začínajú skutočne koncentrovať v jednej časti mesta, sa zas spravila druhá chyba v podobe nevhodnej regulácie.

Eurovea Tower túto neschopnosť aspoň čiastočne napraví. Či však k tomu prispeje aj ďalší rozvoj bratislavského downtownu, je nateraz otázne.

 

Fotografie z 28.6.2020. Pozrite si výstavbu Eurovey vo fotogalérii

Sledujte YIM.BA na Instagrame

Sledujte YIM.BA na YouTube

Galéria

  • Zdroj: J&T Real Estate
  • Zdroj: J&T Real Estate

Súvisiace články

Na stavenisku Eurovey rastú prvé podzemné podlažia

03.06.2020 11:29:00 Adrian Gubčo

Aktivita pri výstavbe projektu Eurovea II rastie. V mohutnej stavebnej jame už vyrástli prvé žeriavy a začínajú sa budovať podzemné podlažia. Pripravovať sa začalo aj zakladanie budúcej najvyššej budovy Bratislavy a Slovenska, mrakodrapu Eurovea Tower. Developerom je J&T Real Estate.

Čítať viac

Sklad č. 7 čoskoro ožije, rekonštrukčné práce už prebiehajú

24.04.2020 09:23:00 Adrian Gubčo

Postupne vznikajúca štvrť Eurovea City sa mení na jadro nového centra Bratislavy, vyznačujúce sa vysokou hustotou zástavby a modernou architektúrou nových budov a veží. Medzi týmito stavbami sa nachádza príťažlivý, no dlhodobo prehliadaný objekt Skladu č. 7. Po desaťročiach bez trvalého využitia sa konečne prebúdza k životu, pričom sa už spustili prvé práce.

Čítať viac

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Nová centrála spoločnosti Innovatrics zmení okolie železničnej stanice Vinohrady a zvýši prestíž mesta.

New HQ of Innovatrics will transform the surroundings of Vinohrady railway station and raise the prestige of the city

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #development #realestate #office #work #hq #techcampus #innovatrics #architecture #modernarchitecture @a.m_architects
Eurovea II počas západu slnka.

Eurovea II during sunset.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #bratislavadowntown #development #realestate #eurovea #euroveacity #riverfront #downtown #city #architecture #modernarchitecture #gfi @jtre_sk
Koniec Apollo Business Centra.

The end of Apollo Business Center.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #bratislavadowntown #development #realestate #demolition #destruction #Apollo #apollobusinesscenter #office #work #architecture #modernarchitecture @hbreavis
Vajnorská 21 je príjemným doplnkom meniacej sa ulice. Vajnorská sa už onedlho premení na pekný bulvár.

Vajnorská 21 is a nice addition to the changing Vajnorská street. Soon it will be a pretty boulevard.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #development #realestate #housing #living #home #city #novemesto #vajnorska #architecture #modernarchitecture #vsco @cakovandpartners
Ďalší veľký bratislavský development je odhalený: pokračovanie Klingerky prinesie nové výškové budovy, vrátane jednej z najvyšších v Bratislave.

Another big Bratislava development is revealed: Another stage of Klingerka contains several highrises including one of the tallest towers in the city.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #bratislavadowntown #downtown #development #realestate #housing #living #home #city #highrise #tower #office #work #architecture #modernarchitecture #urbanism #klingerka #gfi @jtre_sk
Niekoľko vízii, ako by sa mohla zmeniť Panenská ulica a okolie.

Visions of the transformation of Panenská st. and surroundings. 

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #oldbratislava #staremesto #panenska #publicspace #street #city #urbanism #architecture
Pozrieť viac

YouTube