Author photoMartina Gregová 05.12.2023 18:04

Nenávratná deštrukcia priestoru alebo úplne bežné riešenie? Električky a divadlá patria k sebe, dokazujú to európske mestá

Previazanosť kultúrnych inštitúcií a verejnej dopravy je pre rozvoj kultúry aj podporu udržateľnejšej formy mobility v mestách kľúčová. Uvedomuje si to nejedna európska metropola. Električkové trate tak vznikajú bez ohľadu na to, či tieto inštitúcie sídlia v historických budovách alebo v moderných objektoch.

Bordeaux. Zdroj: Alstom

Bordeaux. Zdroj: Alstom

Trasovanie električkovej trate po Pribinovej ulici popred novú budovu Slovenského národného divadla je jednou z najpálčivejších otázok, s ktorou sa Bratislava momentálne potrebuje vysporiadať. Zatiaľ čo Hlavné mesto tvrdí, že umiestnenie trate v tejto časti mesta je najlepšie možné riešenie z hľadiska dopravnej obslužnosti, neustále sa objavujú aj argumenty proti tomuto kroku.

Mesto pripomína, že okrem časovo najvýhodnejšej trasy a množstva prepravených cestujúcich ide o ekonomicky najvýhodnejšie riešenie. V neposlednom rade argumentuje aj tým, že električka do verejného priestoru jednoducho patrí. Proti týmto tvrdeniam vystupujú aktivisti spolu s Ministerstvom kultúry SR a SND, podľa ktorých hluk a vibrácie narušia prevádzku divadla a dôjde k neospravedlniteľnému zásahu do "unikátneho" verejného priestoru.  

Štúdia uskutočniteľnosti, ktorá má byť vypracovaná v spolupráci so Slovenskou technickou univerzitou, síce ešte nebola zverejnená, príklady zo sveta však už roky potvrdzujú, že výborná dostupnosť dôležitých kultúrnych inštitúcií formou verejnej dopravy je samozrejmou súčasťou ich riešenia. Dôvod je logický - do týchto objektov sa dopravujú veľké počty návštevníkov, no nie je žiadúce, aby sa prepravovali autami. 

Galéria

  • SND. Zdroj: J&T Real Estate
  • Národní divadlo Praha. Zdroj: Kudyznudy
  • Vltavská filharmónia. Zdroj: IPR
  • Burgtheater vo Viedni. Autor: Robert Murray
  • La Scala. Zdroj: Railway Technology
  •  Grand Théâtre Bordeaux. Bordeaux. Zdroj: Alstom
  •  Grand Théâtre v Luxembourg City. Zdroj: Secretimmo

V susednom Česku sa k Národnému divadlu v Prahe možno dostať hneď niekoľkými dennými aj nočnými električkovými linkami. Električková križovatka pred Národným divadlom bola svedkom väčšiny zmien, ktoré ovplyvnili mestskú hromadnú dopravu v tejto časti Prahy. Národné divadlo bolo slávnostne otvorené v roku 1881. Prvá konská trať v jeho okolí bola spustená už v roku 1883, elektrifikovaná bola v rokoch 1900-1901. 

Električková trať má rovnako viesť aj popred budúcu Vltavskú filharmóniu, ktorej návrh vznikol na základe mimoriadnej medzinárodnej architektonickej súťaže. Ešte pred jej vyhlásením v auguste 2021 IPR (Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy) zverejnil takzvanú preverovaciu štúdiu, ktorá okrem iného načrtla zmeny v doprave, týkajúce sa územia v okolí filharmónie. Vedenie električkovej trate v blízkosti tejto významnej kultúrnej inštitúcie bolo pritom považované za jednu z hlavných podmienok rozvoja oblasti.  

Po dokončení projektu bude Vltavská filharmónia obklopená električkovými traťami z troch strán. Z východu bude viesť, resp. už vedie železničná trať do dnes rozostavanej stanice Bubny (takže vlaky tu budú brzdiť, čo si bude vyžadovať dobrú údržbu koľajníc pre zamedzenie hluku) a priamo pod filharmóniou sa nachádza stanica metra Vltavská. Nevznikne tak len verejná inštitúcia a kvalitný verejný priestor - bude tu zároveň aj dopravný uzol. 

Praha ani zďaleka nie je jedinou metropolou, kde sa previazanosť dôležitých kultúrnych inštitúcií a verejnej dopravy považuje za logické riešenie. Budova rakúskeho národného divadla Burgtheater vo Viedni bola situovaná v centre Viedne na hlavnej okružnej ulici Universitätsring. Priamo popred budovu vedie električková trať, ako aj rušný bulvár s neustálou automobilovou premávkou. 

Medzi jeden z najväčších električkových systémov v Európe patrí aj ten v talianskom ekonomickom centre Miláne. Obslužnosť dôležitých kultúrnych inštitúcií touto formou dopravy je preto samozrejmosťou. Výnimku netvorí ani svetoznáme divadlo La Scala. Operný dom sa nachádza v centre mesta, neďaleko milánskeho dómu. Priamo pred divadlom sa nachádza zastávka električky číslo 1 "Teatro alla Scala", zatiaľ čo najbližšia stanica metra "Duomo", kde sa krížia dve podzemné linky, leží asi 250 metrov od La Scaly. 

Priamo pred historickú budovu divadla sa dá električkou dostať aj vo francúzskom meste Bordeaux. Keďže miestna električková infraštruktúra patrí medzi najvyťaženejšie vo Francúzsku, priame prepojenie s Grand Théâtre de Bordeaux bolo považované za nutnosť. Celý systém je pritom relatívne nový - električkové trate sa začali budovať po roku 2000, potom, ako zlyhala politika podpory automobilizmu (predošlé trate boli úplne zrušené). Ide zároveň o modernú trať bez trakčných stĺpov, ktorá prechádza po pešej zóne. 

V tesnom dotyku s električkou je aj Theatre Royal v britskom Nottinghame. Moderná trať pritom kopíruje tú historickú, ktorá popred divadlo viedla už v čase jeho vzniku koncom 19. storočia. Touto formou dopravy je taktiež ľahko dostupné aj Grand Théâtre v Luxemburgu, Théâtre national de Strasbourg, opera v Antverpách alebo Kultúrny palác v Drážďanoch. Od legendárnej Semperovej opery v tom istom meste je trať vzdialená len niekoľko desiatok metrov.

 

Vltavská filharmónia v Prahe bude obklopená električkovými traťami z troch strán, jej susedom bude aj železničná trať. Zdroj: IPR Praha

 

Či už ide o výstavbu nových kultúrnych objektov v okrajových častiach veľkomiest alebo o budovy divadiel, nachádzajúce sa v ich historických častiach, ich priama nadväznosť na verejnú dopravu je naozaj vo väčšine prípadov považovaná za samozrejmosť. Ide o štandardnú súčasť snáh o podporu verejnej dopravy. 

Pri historických objektoch síce platí, že električkové trate v ich okolí vedú už niekoľko desaťročí, jednotlivé príklady ale ukazujú, že sa ich rozvoj nevyhýba ani novým lokalitám. Pri výstavbe nových budov mestá prichádzajú s plánmi na zmenu a zefektívnenie verejnej dopravy v ich okolí, od čoho si sľubujú nielen ľahšiu dostupnosť, ale aj zatraktívnenie celej oblasti. Nie je žiadnou novinkou, že kvalitná obsluha verejnou dopravou je katalyzátorom rozvoja. 

Výstavba novej električkovej trate v blízkosti SND je nevyhnutná. Bolo by príjemné povedať, že je pravdepodobne len otázkou času, kedy k nej príde. Ako-tak presvedčivým argumentom proti jej existencii je len negatívny dosah na fungovanie divadla, pripravovaná štúdia uskutočniteľnosti má ale ukázať spôsoby, ako mu zamedziť. Pokiaľ sa bude aj potom hovoriť o nemožnosti výstavby trate, začne sa to nebezpečne približovať demagógii a politizovaniu.  

 

(IPR, Railway Technology, Urban Rail, Secretimmo, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube