Author photoMartina Gregová 28.05.2023 19:21

Jazva mesta prestane špatiť. Praha ukazuje, ako si poradiť s necitlivou dopravnou stavbou

Pražská Severojužná magistrála je dôležitou dopravnou stavbou, pretínajúca centrum českej metropoly. Obyvateľmi Prahy je vo všeobecnosti nenávidená a je považovaná za jazvu mesta. Preto sa už roky vyvíjajú snahy o jej poľudštenie či úpravu okolitých verejných priestorov. Ako by to mohlo vyzerať, naznačil teraz Institut plánování a rozvoje Hlavného města Prahy (IPR).

Zdroj: De Architekten Cie, Lola Landscape architects, agps architecture

Zdroj: De Architekten Cie, Lola Landscape architects, agps architecture

Len pred niekoľkými dňami predstavitelia mesta schválili trojicu architektonických štúdií, ktoré by mali slúžiť ako podklad pre budúci rozvoj a skvalitnenie Severojužnej magistrály v úseku medzi Vltavou a Hlavným nádražím (Hlavnou stanicou). Okrem toho, že jednotlivé riešenia zabezpečia skvalitnenie dopravy ako takej, budú slúžiť aj na zlepšenie verejného priestoru v danej lokalite.  

Petr Hlaváček, námestník primátora Prahy pre územný rozvoj, pripomína, že pre mesto ide o mimoriadne dôležitú úlohu. „Cieľom predstavených štúdií je vrátiť tomuto zanedbanému územiu priamo v centre Prahy kvalitu odpovedajúcu jeho významu," hovorí. „Obe pražské hlavné stanice, ako železničná, tak autobusová, sú významnou bránou do mesta. Chceme, aby sa ľudia, ktorí stanice z rôznych dôvodov využívajú, cítili bezpečne a príjemne."

Za prvou vypracovanou štúdiou stojí švajčiarsky ateliér agps architecture. Cieľom tejto práce bola úprava Severojužnej magistrály v úseku Hlávkov most - križovatka Bulhar, a to za predpokladu, že existujúca estakáda ostane zachovaná.

 

1. štúdia. Zdroj: agps architecture

 

Návrh predstavuje možné riešenia, ktorých cieľom je zaistiť bezproblémové spolunažívanie existujúcej dopravnej stavby a Těšnovského parku, ktorý sa nachádza pod ňou. Štúdia však naznačuje budúcnosť aj niekoľkých ďalších objektov či priestorov, ktoré pri pretváraní lokality zohrávajú kľúčovú úlohu. Architekti prinášajú nový pohľad na riešenie električkových tratí, nábrežia rieky, úpravu pamiatkovo chránených budov či križovatiek.

Hlavný koncept návrhu spočíva vo vybudovaní niekoľkých menších parkov a verejných priestranstiev pozdĺž celého riešeného územia. Každý z nich by mal mať rôzne využitie aj charakter. Vďaka takto zvolenému prístupu tak bude možné územie prestavať postupne. Súčasťou projektu je vybudovanie rozsiahlej zelenej infraštruktúry, série neformálnych športovísk aj nového archeologického múzea. Okrem toho v lokalite vzniknú nové pešie prepojenia v podobe schodísk, smerujúcich priamo na existujúcu estakádu. Vďaka týmto prvkom sa celé územie z pohľadu chodcov viac prepojí a vo výsledku to prispeje k zatraktívneniu celej oblasti. Dopomôže k tomu aj pripravovaný development

Mesto už teraz avizuje, že v prvej fáze prestavby danej lokality sa obyvatelia Prahy dočkajú napríklad zmeny osvetlenia, vysadenia nových stromov a inej zelene. Postupne dôjde aj k úprave jazdných pruhov a výstavbe cyklotrás priamo na estakáde. 

 

2. štúdia. Zdroj: De Architekten Cie a Lola Landscape architects

 

Druhú štúdiu spracovala skupina holandských urbanistov a krajinných architektov z ateliéru De Architekten Cie a Lola Landscape architects spolu s brnianskou kanceláriou M2AU. Zadaním v tomto prípade bolo riešenie Těšnovského parku za predpokladu, že zníženie intenzity dopravy v tejto časti mesta v budúcnosti umožní existujúcu dopravnú estakádu úplne odstrániť. Namiesto priebežnej transformácie súčasného parku s magistrálou sa tak projekt zameral najmä na konečnú víziu parku Těšnov po odstránení Magistrály. 

Ako tvrdia autori štúdie, „transformácia územia pomôže nájsť rovnováhu medzi štyrmi prvkami - zeleňou, vodou, verejnými priestormi aj mobilitou.” Odstránením existujúcej dopravnej tepny sa celé územie zmení z výraznej mestskej bariéry na spojnicu. Novonavrhnuté územie bude veľmi dobre dopravne prepojené, sociálne bezpečné, s vodnými prvkami aj rozsiahlou vrstvou zelene. Súčasťou parku by mala byť aj nová budova archeologického múzea. 

Ako však doplňuje Hlaváček: „Táto štúdia je skôr dlhodobou víziou. Odstránenie estakády na Těšnově zatiaľ nie je reálne. Štúdia od holandského ateliéru bola schválená ako jeden z podkladov, ktorý bude slúžiť pre dlhodobé aktivity v oblasti Tešnova v horizonte 2035+.”

 

3. štúdia. Zdroj: IPR 

 

Za posledným projektom, ktorý bol pred pár dňami predstavený, stojí priamo IPR. Hlavným cieľom tohto návrhu je prepojenie rekonštrukcie Fantovej budovy (historického objektu pražskej železničnej stanice) s pripravovanou rekonštrukciou stropnej dosky Novej odbavovacej haly.  

V súčasnosti je priestor pred Fantovou budovou veľmi nereprezentatívny a pohyb chodcov v tejto časti mesta je občas naozaj nebezpečný. „Pred hlavným vchodom secesnej budovy vznikne nový priechod pre chodcov, zároveň dôjde k redukcii odbočovacieho a pripojovacieho pruhu ku križovatke U Bulhara. Súčasne priestor získa nový mestský charakter, ktorý ďalej bude kultivovať celý nadväzujúci verejný priestor magistrály,” opisuje svoj zámer IPR. 

Predstavené štúdie ponúkajú mnohé zaujímavé pohľady na riešenie územia, ktoré je dnes charakteristické najmä výraznou dopravnou infraštruktúrou a rokmi zanedbávanými parkami (Tešnovom alebo Vrchlického sadmi), ktorý sa rozprestiera priamo pod ňou. Prvá štúdia predstavuje, ako by mohol byť verejný priestor v tejto časti mesta kvalitnejší aj za predpokladu zachovania estakády. Druhá predstavuje víziu, v ktorej je táto významná dopravná tepna redukovaná. 

Obe sa pritom snažia o to isté - o skvalitnenie verejného priestoru, podporu udržateľnejšej dopravy, zatraktívnenie územia z pohľadu chodcov aj o návrh zelenej a modrej infraštruktúry. To všetko s jasným cieľom - lokalitu premeniť na príjemnejšie aj udržateľnejšie miesto.

Situácia, ktorej čelí Praha, však nie je vôbec ojedinelým prípadom. V nejednom európskom meste v horizonte niekoľkých rokov rátajú s premenami niektorých častí v dôsledku zmien v doprave. Spomenúť možno napríklad Hofplein v Rotterdame, námestie Place de la République v Paríži či Plazu Espaňa v Madride. Z pohľadu Bratislavy sú príklady podobne nevhodne riešených dopravných stavieb hneď dva - prvým je Staromestská, ktorá rovnako ako v prípade Magistrály priniesla deštrukciu pôvodnej urbanistickej štruktúry, druhým Einsteinova, ktorá odtrhla Petržalku od nábrežia aj centra.

Česká metropola sa usiluje o riešenie, ktoré prinesie vhodné začlenenie Magistrály do mestského prostredia - pričom otvorená je aj možnosť jej výraznej redukcie. Opäť sa tak budú môcť obnoviť logické vzťahy, prepojenia, ale aj zástavba na miestach, kde predtým bola. Praha sa očividne neusiluje o rehabilitáciu Magistrály. Namiesto toho dáva jasný signál, že v danej podobe je už neprijateľná. 

 

(IPR, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • 1. štúdia. Zdroj: agps architecture
  • 1. štúdia. Zdroj: agps architecture
  • 1. štúdia. Zdroj: agps architecture
  • 1. štúdia. Zdroj: agps architecture
  • 2. štúdia. Zdroj: De Architekten Cie a Lola Landscape architects
  • 2. štúdia. Zdroj: De Architekten Cie a Lola Landscape architects
  • 2. štúdia. Zdroj: De Architekten Cie a Lola Landscape architects
  • 2. štúdia. Zdroj: De Architekten Cie a Lola Landscape architects
  • 3. štúdia. Zdroj: IPR
  • 3. štúdia. Zdroj: IPR
  • 3. štúdia. Zdroj: IPR

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube