Author photoAdrian Gubčo 12.10.2023 10:36

Dve opravy, dva svety. Vinohrady sa zlepšili po šokujúcom chátraní, za vyspelým svetom stále zaostávajú

Aktívnejšie využívanie železničnej dopravy je veľkým snom Bratislavy v rámci rozvoja verejnej dopravy. Bráni tomu však zlá úroveň železničnej infraštruktúry, teda tratí, zastávok či staníc v kombinácii s neatraktívnymi intervalmi. V niektorých prípadoch terminály chýbajú úplne, inokedy už desaťročia nevideli zásadnejšiu opravu. Medzičasom, v Rakúsku sa opravuje aj opravené.

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Keď sa v Bratislave hovorí o budúcnosti verejnej dopravy, panuje všeobecná zhoda, že systém bude založený na kombinácii električkovej a železničnej siete, ktoré sa budú efektívne dopĺňať. Problémom ale ostáva nedostatočne dobudovaná sieť električkových trás, ako aj zlý stav železničnej infraštruktúry. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) dlhodobo pripravujú výstavbu tzv. terminálov integrovanej osobnej prepravy (TIOPov), dodnes však nie je dokončený žiaden.

V katastrofálnom stave sú aj železničné stanice a zastávky. Okrem notoricky známej Hlavnej stanice je to predovšetkým zastávka Vinohrady. Súčasná podoba zastávky vznikla v roku 1963. Za celých 60 rokov jej existencie sa však zrealizovali len čiastočné úpravy, v dôsledku čoho bol inak frekventovaný dopravný uzol už v katastrofálnom stave.

ŽSR preto v uplynulých mesiacoch pristúpila k opravám železničnej trate medzi Hlavnou stanicou a Vinohradmi, ale aj k obnove nástupíšť 3 a 4 (smer Trnava a Bratislava – hl. stanica) vo Vinohradoch. Predmetom prác bola úprava a mierne vyvýšenie nástupných hrán aj výmena povrchov. Na nástupištiach sa objavila betónová dlažba s vodiacimi prvkami pre slabozrakých a nevidiacich. Pôvodne sa pritom hovorilo o zámkovej dlažbe.

Galéria

  • Vinohrady. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Vinohrady. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Vinohrady. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Vinohrady. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Vinohrady. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Vinohrady. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Vinohrady. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Haslau. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Haslau. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Haslau. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Úprava je dnes dokončená, čím sa odstránil jeden z najviditeľnejších problémov zastávky Vinohrady. ŽSR dokonca začalo vymieňať povrchy nástupíšť 1 a 2 na trati 130 v smere na Galantu. Vizuálna zmena je výrazná a zastávka teraz pôsobí omnoho lepším dojmom.

Nanešťastie, ani zďaleka sa nedá povedať, že by úroveň zodpovedala súčasným a medzinárodným kritériám na kvalitnú železničnú zastávku. K vyriešeniu kľúčových nedostatkov nedošlo. Nástupištia neboli predĺžené, takže ani naďalej nie je možné vystupovať zo zadných vagónov dlhších vlakov. Prístupové schody na nástupištia sú zanedbané, výťahy nefungujú a celý priestor je bariérový. Tragický stav zastávky dokresľuje informačný plagát na nefunkčných výťahoch, informujúci, že najbližšou bezbariérovou stanicou je Hlavná stanica (čo tiež nie je žiadna výhra).

Vinohrady sú pritom jednou z najrušnejších zastávok na Slovensku, kde denne zastavuje približne 160 vlakov a prejdú tadiaľto tisíce ľudí. Železničný uzol takéhoto významu by mal byť tvorený širšími nástupišťami, eskalátormi, výťahmi, parkovaním pre stovky bicyklov, jednoduchým a priamym prestupom na električku, modernou a čistou čakárňou so sociálnym vybavením a kaviarňou, príp. menším supermarketom, ako aj rýchlym vybavením cestujúcich. Tak by to aspoň bolo, keby sa nachádzali vo vyspelej časti Európy – napríklad v Rakúsku, vzdialenom niekoľko kilometrov.

 

Jednoduchá úprava zastávky v Haslau v mnohom predčí aj oveľa dôležitejšie projekty na Slovensku. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Rakúske železnice ÖBB investujú obrovské prostriedky do postupnej modernizácie a zatraktívňovania železničnej dopravy. To zahŕňa rekonštrukcie staníc, ktoré sú najmä v mestách dôležitými prestupnými bodmi. Peniaze ale nevkladajú len do veľkých a rušných uzlov, ale aj do lokálnych zastávok, cez ktoré prejde relatívne malý počet vlakov.

Takou je aj zastávka v osade Haslau and der Donau na trati medzi Viedňou a Wolfstahlom (ktorá sa dodnes nazýva Pressburgerbahn, ktorý u nás poznáme pod názvom Viedenská električka). Ide síce o prímestskú linku do rakúskej metropoly, avšak len sotva ju možno označiť za významnú trať. Napriek tomu spoločnosť zmodernizovala zastávku v Haslau, hoci už predtým bola v lepšom stave, ako drvivá väčšina zastávok na Slovensku.

V skutočnosti nejde o výnimočnú úpravu. Pôvodný asfaltový povrch nahradila dlažba, murovaný prístrešok bol nahradený dizajnovým preskleným a opravená bola nástupná hrana s výškou, umožňujúcou pohodlnejší nástup do vlaku. Pribudnúť by ešte mali stojany na bicykle. Vo výsledku vznikla jednoduchá zastávka, ktorá ale pôsobí lepšie, ako omnoho významnejšie zastávky na Slovensku.

Dalo by sa diskutovať o rozličnom financovaní ÖBB oproti ŽSR, dlhodobom strategickom uvažovaní, zvládnutí iných kľúčových projektov a podobne, to je ale unikanie od podstaty. Tou je naozaj sústredená pozornosť, ktorá sa venuje železniciam ako kľúčovým formám prepravy. V Rakúsku sú zásadným nástrojom pre budúci rozvoj krajiny. Na Slovensku ide skôr o problematické dedičstvo Rakúsko-uhorskej monarchie, s ktorým si krajina nevie poradiť.

Aj preto možno ktosi povie, že cestujúca verejnosť môže byť spokojná aspoň s nejakými opravami na Vinohradoch. Pri kríze, ktorá panuje v železničnej doprave na Slovensku, je aj to veľká investícia (nerátajúc eurofondové projekty). V tom istom čase ju v úrovni pomaly predbieha aj oprava zastávky v malej vidieckej obci o necelých 33 kilometrov ďalej. Najhoršie na tom je, že neexistuje žiadna perspektíva toho, že by sa to na Slovensku v najbližších rokoch zlepšilo.

 

Fotografie z Vinohradov z 10.10.2023.

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube