Author photoAdrian Gubčo 25.02.2022 13:38

Bratislava získala financovanie na projekty rozvoja trolejbusovej dopravy

Hlavné mesto oznámilo, že získalo financie na rozvoj trolejbusovej siete vo viacerých bratislavských štvrtiach. Niektoré trate by mali byť zmodernizované, pribudnú však aj úplne nové úseky. Financie na projektovanie pochádzajú z fondov Európskej únie z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Ministerstvo dopravy a výstavby SR v stredu s Hlavným mestom podpísalo zmluvy o nenávratný finančný príspevok.

Autor: Dalibor Jančík

Autor: Dalibor Jančík

Plány na rozvoj trolejbusovej dopravy, spojené s modernizáciami aj rozširovaním siete, sa pripravujú už niekoľko rokov. Do veľkej miery ich definovali už materiály Koncepcia rozvoja mestskej hromadnej dopravy v Bratislave na roky 2013-2025 a Územný generel dopravy z roku 2015. Z týchto vízií vyplýva, že cieľom mesta je výrazne posilniť význam trolejbusovej dopravy v meste, čiastočne nahradiť niektoré autobusové linky trolejbusmi, podporiť obsluhu niektorých častí mesta verejnou dopravou a ekologizovať ju.

Dopravný podnik (DPB) Bratislava preto vyhlásil už v priebehu minulého roka verejné obstarávanie na projekčné práce na 16 kilometrov nových trolejbusových tratí a modernizáciu už existujúcich 10 kilometrov tratí. DPB hľadalo projektanta, ktorý pripraví na realizáciu štyri nové alebo modernizované trate v rámci mesta. V tejto chvíli sú už dodávatelia po ukončení obstarávaní vybratí. Po strede je navyše naplno zabezpečené financovanie projekčných prác. Namiesto pôvodne uvažovanej ceny 3,3 milióna eur sa podarilo náklady znížiť na 2,8 milióna.

Zisk prostriedkov bol spojený s podpisom zmluvy o nenávratný finančný príspevok. Ako kontrolný orgán v tomto smere vystupuje Ministerstvo dopravy a výstavby SR. Podľa ministra dopravy Andreja Doležala ide o významný krok. „Každý projekt, ktorý rozvíja verejnú hromadnú dopravu, je veľmi dôležitý. Dnes podpísaná zmluva je prvým krokom k tomu, aby sa vybudovali 4 úplne nové trasy trolejbusov a teší ma, že vďaka eurofondom môžeme podporiť práve túto ekologickú formu dopravy. Verím, že od prípravy projektov čo najskôr prejdeme aj k ich úspešnej realizácii,“ hovorí.

Projektanti sa tak môžu pustiť do prípravy projektovej dokumentácie. Konkrétne ide o päticu úsekov alebo nových tratí: modernizáciou prejde trolejbusová trať v úseku Patrónka – Kramáre – Hlavná stanica, nové trate vzniknú na úseku Patrónka – Mlynská dolina – Riviéra (čím sa odstráni ostrovná prevádzka trolejbusov na Dlhých Dieloch), Trenčianska – Hraničná – Grófska niva (obslúženie nových developmentov v tejto oblasti), Bulharská – Galvaniho – Avion Shopping Park a napokon medzi Autobusovou stanicou (Nivy) a Novým SND.

Mesto a DPB označujú pripravované projekty za rozsahom najväčšie zámery v oblasti modernizácie a rozširovania trolejbusovej prevádzky na Slovensku. Financovanie projektovania výrazne prispeje k posunu k ich realizácii. „Získanie eurofondov vo výške viac ako 2,8 mil. eur predstavuje výraznú úsporu pre mesto a náš Dopravný podnik Bratislavy,“ zdôraznil Matúš Vallo, primátor Bratislavy. „Podpisom zmluvy o NFP sa púšťame do prípravy projektových dokumentácií na štyri nové trolejbusové trate a modernizáciu existujúcej trati.“

Tlačová správa naznačuje, že sa od vypracovania projektovej dokumentácie prejde plynule k realizácii. Táto však bude finančne omnoho náročnejšia. Napríklad v prípade trate medzi Trenčianskou a Grófskou Nivou by mali náklady dosiahnuť odhadom 5,82 milióna eur (trate medzi Riviérou a Hlavnou stanicou budú stáť vyše 21 miliónov eur a trať na Trnávke 7 miliónov). Takisto nemožno čakať ani okamžitú realizáciu. Od vyprojektovania, cez povoľovanie až po dokončenie väčšiny zámerov prejdú približne dva roky.

DPB sľubuje komplexnú modernizáciu, minimálne na časti zastávok tak pribudnú aj nové elektronické odchodové tabule alebo nové prístrešky (špeciálne sa spomína kapacitná zastávka pri Zoologickej záhrade). Rovnako zásadnou novinkou je aj veľká modernizácia a rozšírenie počtu nových vozidiel vo flotile DPB.

 

Plánovaný rozvoj trolejbusovej dopravy. Aktuálne pripravované trate sú zaznačené žltou. Zdroj: Daniel Chovanec / iMHD.sk

 

Dopravný podnik totiž plánuje čoskoro získať veľký počet nových trolejbusov. „Pripravujeme sa na veľký rozvoj trolejbusovej dopravy v meste, pričom dbáme aj na komplexnú modernizáciu už existujúcich tratí,“ uvádza Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB, a.s. „Okrem toho sme vysúťažili dodávateľov nových moderných, hybridných trolejbusov aj na batériový pohon. Úplnou novinkou budú familiárne označované dvadsaťštyri metrové megatrolejbusy.“

Bratislava tak v dohľadnej dobe obdrží 23 hybridných 18-metrových trolejbusov, 16 veľkokapacitných dvojkĺbových 24-metrových vozidiel a 11 kusov 12-metrových vozidiel. Veľkokapacitné dvojkĺbové trolejbusy plánuje DPB podľa portálu iMHD.sk nasadiť na najvyťaženejšiu trolejbusovú linku L71 z Hlavnej stanice na Dolné hony, kde slúži ako nosná linka. 18-metrové trolejbusy pravdepodobne nahradia autobusy na L61 z Hlavnej stanice na letisko, a doplnia linku 40 z Hlavnej stanice k novému SND. Hybridné 12-metrové trolejbusy zas prepoja Hlavnú stanicu s Kolibou cez Drotársku cestu, Hrad a Hodžovo námestie.

Všetky tieto zásahy umožnia citeľné skvalitnenie verejnej dopravy. „Novovybudované trolejbusové trasy a moderné vozidlá výrazne prispejú k zlepšeniu ekologickej a udržateľnej mobility v Bratislave a zvýšia kvalitu cestovania mestskou hromadnou dopravou,“ potvrdzuje M. Rybanský. Slovenská metropola je, čo sa týka trolejbusovej dopravy, už dnes celkom rozvinutá, keďže sieť je pomerne veľká a drvivá väčšina vozidiel je nízkopodlažná a klimatizovaná.

V budúcnosti sa výhľadovo očakáva vybudovanie trolejbusových tratí na Starých Gruntoch, v Slávičom údolí, na Drotárskej ceste, na Prokopa Veľkého, v okolí Slavína, ako aj na Tomášikovej, v Prievoze, v dotyku so Slovnaftom, a v Podunajských Biskupiciach. Uvažované je aj rozšírenie smerom k Tesco Lamač, na Rázsochy a do Lamača. Najzásadnejšou však má byť expanzia siete do Petržalky cez Most Apollo – najprv v Ovsišti, neskôr aj v iných častiach najväčšieho bratislavského sídliska. Toľko aspoň vyplýva z Územného plánu Hlavného mesta SR Bratislavy.

Ak sa tieto vízie naplnia, v podstate celá Bratislava bude mať k dispozícii elektrifikovanú verejnú dopravu, a pravdepodobne aj na dobrej kvalitatívnej úrovni. Je zrejmé, že ide o projekty na dlhé roky, ak nie desaťročia. Dovtedy by však mali byť modernizované aj všetky električkové trate a dobudované ďalšie, najmä v Petržalke, v downtowne a v miestach dotyku so železničnými terminálmi (TIOPmi). TIOPy zároveň prispejú k posilneniu významu osobnej železničnej dopravy, ktorá je taktiež z veľkej časti elektrifikovaná. Medzičasom sú naplánované nákupy nových električiek s výrazne vyšším komfortom.

Metropola tak aj napriek mnohým výhradám smeruje k veľkému zvýšeniu kvality verejnej dopravy. Od dna, na ktorom bola pred približne dvanástimi rokmi, sa mimoriadne posunula a krok po kroku sa stáva použiteľnejšou a lepšou. V danom trende treba pokračovať aj naďalej – a perspektíva posilnenia významu verejnej dopravy oproti individuálnej automobilovej sa stane reálnou. O ďalšie desaťročie a niekoľko stoviek miliónov investovaných eur, snáď z európskych zdrojov, môže dosiahnuť úroveň tých najvyspelejších miest kontinentu.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube