Obchodné priestory v Slnečniciach sú takmer naplnené. Chceme stabilnú štvrť s kvalitnými nájomcami, hovorí developer
Aktívne mestské ulice so živým prízemím a vyplneným modernými obchodnými prevádzkami a službami sú v Bratislave štandardne doménou centra. Ako sa ale ukazuje, silná obchodná trieda a príťažlivé komerčné priestory môžu vzniknúť aj mimo tradičnej lokality. Dôkazom sú Slnečnice v Petržalke. Developer Cresco Real Estate hlási výbornú mieru obsadenosti, keď sú obsadené takmer všetky priestory.
Zdroj: Cresco Real Estate
Mestské prostredie tvoria aj obchody
Slnečnice sú nová štvrť, ktorá postupne vzniká na juhu, resp. juhovýchode Petržalky. Podľa developera Cresco Real Estate nejde o akúsi alternatívu najväčšieho slovenského sídliska, namiesto toho je jeho doplnením. Tvorená je viacerými zónami, pričom Zóna viladomy je zo severovýchodnej strany Azúrovej už dokončená a Zóna mesto sa postupne buduje.
Komerčné priestory sa nachádzajú vo všetkých častiach projektu, hoci sa líšia svojim zastúpením. Vo Zóne viladomy sa nachádzajú najmä v domoch orientovaných na Žltú ulicu, čo zodpovedá rozvoľnenejšiemu, rezidenčnému charakteru tohto sektoru. V prípade Zóny mesto ale majú dvojitú typológiu: časť sa nachádza v nákupnom centre Slnečnice Market, ostatné v parteri domov popri Ulici Zuzany Chalupovej.
Niektoré prevádzky sa tak očividne orientujú na zákazníkov s autom, ktorí dochádzajú aj z väčšej vzdialenosti alebo iných lokalít. Ďalšie sú zas skôr pre lokálnych obyvateľov, ktorí sa po štvrti pohybujú peši. V každom prípade, vznikli tak predpoklady pre rozvoj bohatej ponuky rozličných typov služieb, čo je v súlade s predstavami o vitálnom mestskom prostredí.
V prípade Slnečníc sa to potvrdzuje v čoraz väčšej miere, keďže s každou ďalšou etapou tu pribúda čoraz viac prevádzok. Ako deklaruje developer, obsadenosť komerčných priestorov stabilne rastie už od začiatku výstavby projektu Slnečnice. Kým v roku 2020 bola obsadenosť komerčných priestorov pri štyritisíc obyvateľoch na úrovni 34%, v súčasnosti je to už 96%.
Naostatok, potvrdzuje sa silná životaschopnosť týchto prevádzok. „Nárast záujmu o komerčné priestory vnímame kontinuálne, dokonca aj počas pandémie COVID-19. Aj v tom čase zatvorilo len minimum prevádzok,“ uvádza Michal Pauer, obchodný riaditeľ Cresco Real Estate. „Napriek tomu sa väčšina z nich dokázala obnoviť alebo nahradiť novými konceptmi. Komerčná funkcia projektu sa tak stala z okrajovej súčasti jedným z kľúčových pilierov života v štvrti.“
Pauer upozorňuje, že aj veľké projekty, ako sú Slnečnice, narazia na hranicu ekonomicky udržateľnej plochy obchodných prevádzok. Nateraz ale ešte priestor pre ďalší rast očividne existuje. V tomto momente je v oboch zóna štvrte 18.451 m² komerčnej podlahovej plochy, čo je asi štvrtina Auparku. Veľká časť z týchto plôch však má na rozdiel od známeho nákupného centra charakter pešieho bulváru.
Prevádzky v Slnečniciach dbajú na výborne spolužitie s komunitou. Zdroj: Cresco Real Estate
Vysoká variabilita a mimoriadny dopyt
Miestne prevádzky dnes navštevujú rozličné typy zákazníkov. Podľa developera ide najmä o rezidentov, zamestnancov firiem a ľudí z okolitej zástavby. Týka sa to najmä nákupného centra Slnečnice Market, ktorého návštevnosť sa odhaduje na niekoľko tisíc denne.
Atraktivita je daná širokou ponukou prevádzok a služieb. Kým miestni rezidenti uprednostňujú lokálne obchody s produktami bežnej spotreby – ktorých prítomnosť zároveň znižuje tlak na dopravu – ľudia zo širšieho územia smerujú za špecializovanými prevádzkami, kam investor radí obchod s bicyklami, zubnú kliniku či detské centrum. Okrem toho dodáva, že sa v rámci Slnečníc nachádza aj materská škola vo vlastníctve mestskej časti či dve súkromné škôlky a jasle.
Kombinácia rozličných typov predajní a služieb bola každopádne cieľom developera. „Dosiahnuť takto vyvážený mix služieb a obchodov je kľúčové. Jednak kvôli zabezpečeniu dostupnosti rôznych služieb v blízkom okolí pre obyvateľov, ale aj z pohľadu dlhodobej udržateľnosti z pohľadu samotných podnikateľov,“ vysvetľuje Pauer. Čo sa týka podielu plochy, najviac zaberajú potreby pre domácnosť, potraviny, materské školy, gastro, zdravotnícke zariadenia alebo služby pre deti.
S ohľadom na takmer úplnú naplnenosť priestorov vzniká zoznam čakateľov, ktorý umožňuje developerovi selektívne vyberať koncepty, ktoré posilňujú diverzitu a ekonomickú udržateľnosť služieb.
Pozerá sa pritom aj na budúci vývoj štvrte. „Pri výbere prevádzok zohľadňujeme, čo komunita potrebuje, ale zároveň aj to, či daný typ podnikania má v štvrti ekonomickú perspektívu,“ naznačuje Pauer. „Nechceme plnú obsadenosť za cenu rýchleho striedania prevádzok. Našou víziou je dlhodobo fungujúca, stabilná štvrť, kde sa podnikanie prirodzene prepája so životom obyvateľov.“ Ako uzatvára, najväčší záujem je o otvorenie kaviarní, fitness centier a prevádzok z beauty segmentu.
MUDr. Roshko pripomína, že mnoho pacientiek je priamo zo Slnečníc. Zdroj: Cresco Real Estate
Inovatívne koncepty pre široký okruh zákazníkov
Moderný charakter Slnečníc a prítomnosť množstva rodín aj mladších obyvateľov sa stali predpokladom pre rozvoj vysokej koncentrácie inovatívnych konceptov služieb či prevádzok. Orientované sú tak na špecifické demografické skupiny, ako aj na rozšírenie tradičnej ponuky o nové prístupy. Ilustrujú to aj niektoré z najúspešnejších zariadení, ktoré tu v posledných rokoch vznikli – voľnočasové Flou centrum, GynekaCare alebo Bystrá škôlka.
V prvom prípade ide o voľnočasové centrum pre deti so špeciálnymi potrebami, ktoré vzniklo ako inkluzívne miesto na hranie, pohyb a rozvoj. Deti tu navštevujú rozličné krúžky pod dozorom odborníčok. Miesto si vraj zakladatelia vybrali schválne, menujúc priateľskú atmosféru, bezpečné prostredie pri detskom ihrisku, dostatok prirodzeného svetla, dostupnosť i blízkosť kaviarne či parku.
Naostatok, dochádza tu k prepájaniu s miestnou komunitou. „Vysoká koncentrácia mladých rodín nám umožňuje organizovať inkluzívne aktivity, kde sa deti prirodzene učia prijímať odlišnosti,“ hovorí Viera Hámošová, spoluzakladateľka centra. Podobných miest je podľa nej zatiaľ málo.
Výhody miestnej komunity zdôrazňuje aj MUDr. Nataliya Roshko, ktorá otvorila gynekologickú ambulanciu Gyneka Care v roku 2022. „Keď som si prišla pred štyrmi rokmi pozrieť priestor, ešte tu bolo dosť voľných prevádzok. Ale cítila som, že toto miesto má veľký potenciál,“ približuje. „Dnes vidím, že to bola správna voľba – Slnečnice sa rýchlo naplnili a pacientky si nás samy nachádzajú, často aj tak, že nás vidia z ulice.“ Ambulancia sa má čoskoro sťahovať do väčších priestorov priamo v Slnečniciach. Mnoho pacientiek údajne pochádza priamo z okolia.
O úspechu hovorí aj Gabriela Mattošová, zakladateľka Bystrej škôlky. „Našimi prevádzkami už prešli stovky detí a po rokoch pôsobenia v Slnečniciach nás vyhľadávajú rodičia už takmer z celej Bratislavy a dokonca i z Rakúska,“ popisuje. Bystrá škôlka vznikla v štvrti už v roku 2015, pričom od pôvodných detských jaslí sa rozšírili na zariadenie kapacitou 30 detí v jasličkách a 101 v materskej škole. Za jeden kľúčových aspektov označuje škôlka dôraz na životné prostredie.
Podľa developera sa tak ukazuje, že Slnečnice generujú priestor pre rozvoj nových typov prevádzok aj koncepcií podľa moderných myšlienok. Komunita miestnych obyvateľov je pritom silným benefitom, ktorý praje odvážnym podnikateľom.
Záujemcovia, hľadajúci nové priestory, budú mať príležitosť v rámci nasledujúcich etáp projektu. Slnečnice sú stále ešte len v polovici vývoja. Aktuálne sa buduje prvá časť projektu Slnečnice Nad mestom, pred výstavbou sú Slnečnice Nové viladomy a v príprave ďalšie mohutné sektory s tisícmi bytov aj novými komerčnými priestormi v blízkosti električkovej trate.
S každou ďalšou etapou sa bude zvyšovať kritická masa potenciálnych zákazníkov, čím sa zlepšia predpoklady pre úspech danej prevádzky. V dohľadnej budúcnosti tak budú Slnečnice charakteristické nielen súčasnou architektúrou či zeleňou, ale aj bohatým komerčným životom. V pešej vzdialenosti nájdu obyvatelia takmer všetko potrebné. Kvalita života v štvrti tak bude výrazne rásť.
Článok vznikol v spolupráci s Cresco Real Estate.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.




























Komentáre