Author photoAdrian Gubčo 10.08.2020 12:50

Výstavba ďalšej etapy Nového Ružinova sa naplno rozbieha

Jeden z väčších bratislavských rezidenčných projektov postupne rozbieha výstavbu ďalšej etapy – Nový Ružinov, ktorý sa jedného dňa pretransformuje na samostatnú štvrť, sa rozrastá o ďalšie bytové domy, severovýchodne od dokončenej prvej časti. Aktuálne sa už budujú základy prvých domov, povolenie získali aj ostávajúce budovy.

Zdroj: CZ Slovakia / EIA

Zdroj: CZ Slovakia / EIA

Nový Ružinov bol prvýkrát predstavený ešte v predminulej dekáde, kedy sa pod menom Dunajské Predmestie prezentovala veľkorysá vízia výstavby mestskej štruktúry v dovtedy neurbanizovanom území medzi Ružinovom (Mlynské Nivy – Východ) a areálom Slovnaftu (Páleniskom). Dlhšiu dobu bolo okolo zámeru ticho, preto sa zdalo, že ide o príliš ambiciózny zámer. V roku 2016 však developer CZ Slovakia projekt, pomenovaný Nový Ružinov, skutočne rozostaval.

Predaj bol úspešný, na klientov zaúčinkovala priaznivá kombinácia ceny, štandardu a lokality. V štvorici bodových domov a dvojici doskových vzniklo 296 bytov a apartmánov, vypredať sa podarilo všetky. Investor sa tak pustil aj do prípravy ďalších etáp, ktoré dnes prakticky výlučne rezidenčný súbor premenia na základ polyfunkčnej štvrte.

Nido

Druhá etapa vznikne (resp. vzniká) severovýchodne od dokončených častí projektu, na mieste, kde bola doteraz poľnohospodársky využívaná pôda. Postupne tu má vzniknúť sedem objektov, z toho pätica bytoviek bude mať charakter bodových domov, dvojica „polyfunkčných objektov dopravných služieb“ budú doskové domy. Spoločne vytvoria vnútroblok, ktorý bude parkovo upravený, prístupné budú od novovybudovanej komunikácie. Budovy budú na menšom pódiu, čo uľahčí výstavbu podzemného parkovania.

V tejto chvíli už prebieha výstavba základov prvej dvojice bodových domov. Bytovky Bella a Doris budú mať päť podlaží, bývanie sa bude nachádzať na všetkých podlažiach. Jednotky na prízemí budú disponovať predzáhradkami, kým najvyššie piate podlažie bude ustúpené a vzniknú tu rezidencie s terasami. V tejto dvojici budov sa nachádza 63 bytov a apartmánov, v trojici zvyšných budov – Sofia, Florentina a Marlen – vznikne ďalších 94.

Developer predáva byty a apartmány vo všetkých budovách, voľných zatiaľ ostáva ešte 83 jednotiek. Vypredaná je tak necelá polovica tejto časti projektu. Štandard bytov je priemerný (pozitívom je však predpríprava pre osadenie klimatizácie, ktorá je súčasťou výbavy pri voľbe nadštandardu), no dispozície sú racionálne a efektívne. Najlacnejší 1,5-izbový byt vychádza na viac ako 124-tisíc eur, najdrahší na 346-tisíc eur. K dvojizbovým a väčším bytov si treba prikúpiť aj parkovacie miesto.

Kým pätica bodových domov je povolená už dlhšie, doskové domy získali stavebné povolenie len v uplynulých dňoch. Sedempodlažné budovy s najvyšším podlažím ustúpeným majú slúžiť ako objekty pre správu a riadenie dopravy, preto je tu deklarovaný vznik administratívnych priestorov, ako aj zariadenia sociálnych služieb a doplnkových funkcií bývania a občianskej vybavenosti. Celkovo má vzniknúť 16 bytov a 166 nebytových priestorov, na ktoré bude pripadať 160 parkovacích miest.

Dané nastavenie súvisí s regulatívmi Územného plánu, ktorý tu predpisuje vyššiu mieru občianskej vybavenosti – na úrovni 30%. Domy pôsobia na prvý pohľad ako bytovky, preto sa dá predpokladať, že ak tu aj vzniknú kancelárie, nebude problém ich v budúcnosti premeniť na byty.

Autorom architektonického konceptu je tak, ako pri prvej etape, kancelária Compass Architekti, ktorá v Bratislave realizuje alebo bude realizovať viacero veľkých obytných súborov. Ďalšie etapy Nového Ružinova odzrkadľujú rastúcu skúsenosť architektov a navonok budú pôsobiť príjemne, hoci budú využívať len jednoduché výrazové prostriedky. Charakter územia dotvoria parkové úpravy od kancelárie LABAK, ktorá navrhla príťažlivý parčík už do prvej etapy.

Druhá časť Nového Ružinova bude teraz postupne pridávať nové fázy. Ako ďalšie pôjdu do výstavby pravdepodobne tri bodové domy, ktoré majú povolenie už dlhšie, a až nakoniec doskové domy. Dokončenie prvých domov očakávam v druhej polovici roka 2022, ďalšie budú pribúdať v rokoch 2023 a teoreticky až v roku 2024.

 

Zdroj: CZ Slovakia

 

Zóna aktuálne prechádza veľkými zmenami, súvisiacimi s výstavbou rýchlostnej cesty R7. Pôvodné prístupové komunikácie sa kompletne prebudovali, v dôsledku čoho sa Nový Ružinov v podstate stane developmentom na konci slepej ulice. Nevýhodou ostáva, že v jeho tesnej blízkosti sa bude nachádzať (ďalšia) rušná cesta, ktorá sa bude pravdepodobne vyznačovať častými dopravnými zápchami.

V danom mieste totiž bude R7 vstupovať priamo do širšieho centra Bratislavy, odkiaľ sa bude doprava distribuovať po jednotlivých mestských komunikáciách. Problémom však ostáva, že Bajkalská ulica, hlavná prístupová cesta, bola zaťažená už predtým, kým teraz sa dopravné nároky zvýšia prakticky skokovo. Nové dopravné riešenie síce umožní ešte predtým odbočiť na Slovnaftskú a Prístavnú, dá sa však predpokladať, že Bajkalská bude už čoskoro po dokončení rýchlostnej cesty zdrojom problémov, a to priamo v meste.

Pre obyvateľov novej štvrte to môže byť nemalá komplikácia, popri ktorej sa najlepším riešením stane využívanie iných spôsobov dopravy. Verejná doprava na báze koľají však zatiaľ v lokalite zavedená nie je a autobusy budú situáciou ovplyvnené rovnako ako automobily, preto sa dnes ako najrýchlejšia alternatíva črtá cyklodoprava, ktorej infraštruktúra sa postupne zlepšuje.

Do budúcna by to ale predsa len mohla byť koľajová doprava, a to električky aj vlaky. V prípade električiek sa začína intenzívnejšie diskutovať o perspektíve výstavby novej radiály – Prievozskej, resp. Biskupickej, ktorá by spojila historické a nové centrum mesta s juhovýchodnými mestskými časťami Vrakuňa a Podunajské Biskupice. Teoretickou možnosťou je výstavba trate v blízkosti Nového Ružinova a podľa mojich informácií sa projekt čiastočne upravuje tak, aby tu takýto koridor mohol byť umiestnený. Pre development by bol vznik trate v tesnej blízkosti obrovským víťazstvom.

Druhou možnosťou je intenzívnejšie využitie železníc vďaka umožneniu využívania blízkej Ústrednej nákladnej stanice aj pre osobnú dopravu. To má perspektívu v prípade masívneho developmentu v okolí, ktorý je otázkou času, a realizácie zastávky v Petržalke na Einsteinovej ulici, kde by bol zavedený prestup na električkovú trať a zrealizovaný prístup do budúceho Nového Lida.

Nový Ružinov je skutočne developmentom, ktorý je na počiatku svojho vývoja, ale aj vývoja celej okolitej zóny. Kým dnes ide o sídlisko, ktorého okoliu dominujú veľké dopravné stavby a slabo využívané územie, v dohľadnej budúcnosti sa tu rozvinie veľká mestská štvrť s dobrým napojením na rastúce centrum metropoly. Aktuálny projekt sa tak stáva latkou, ktorá môže určiť jej ďalší charakter.

 

Pozrite si výstavbu Nového Ružinova vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame

Sledujte YIM.BA na YouTube

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Zdroj: CZ Slovakia
  • Zdroj: CZ Slovakia
  • Zdroj: CZ Slovakia
  • Zdroj: CZ Slovakia / EIA
  • Zdroj: CZ Slovakia / EIA

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube