V prevádzke, ale nedokončená: Petržalská radiála nebude naplno dobudovaná ani tento rok
Pred niekoľkými týždňami bola slávnostne sprevádzkovaná premávka na predĺženej Petržalskej radiále. Cestujúca verejnosť získala električkové spojenie medzi centrom a južným okrajom Petržalky, čo nepochybne prispeje k zvýšeniu kvality života miestnych obyvateľov. Napriek tomu budú užívatelia ešte nejakú dobu konfrontovaní s nedokončenými zastávkami a ďalšími objektami.
Autor: Nino Belovič / YIM.BA
Na konci júla bola po bezmála štyroch rokoch stavebných prác spustená prevádzka električkovej trate medzi Jungmannovou a Južným mestom (alebo Janíkovym dvorom) v Petržalke. Táto novinka nebola len míľnikom jedného projektu. Išlo aj o dôležitú udalosť v dejinách mestskej časti, ktorej súčasná podoba vznikla ako výsledok plánovacej aktivity za minulého režimu. Už vtedy sa rátalo s centrálnou osou, v ktorej srdci bude nosný systém mestskej hromadnej dopravy.
Hoci sa pôvodne uvažovalo o metre, po páde bývalého režimu sa táto vízia ukázala ako nereálna. Namiesto rozličných nových konceptov sa napokon rozhodlo o výstavbe klasickej električkovej trate. Malo tak ísť o relatívne jednoduchý projekt – napokon, v Bratislave išlo už o zabehnutý systém, pričom trať mala byť vložená do prostredia, pripraveného na výstavbu dopravného koridoru.
Napriek tomu bola príprava i realizácia spojená s problémami. Pôvodne sa očakávalo, že realizácia úseku medzi Jungmannovou a Janíkovym dvorom začne krátko po dokončení prvej etapy trate do Petržalky, teda v roku 2016. Neskôr sa termíny posúvali – namiesto dokončenia v roku 2020 sa začalo hovoriť o roku 2021, neskôr o roku 2023.
S realizáciou sa reálne začalo v novembri 2021. Zhotoviteľom sa stalo Združenie NS MHD Petržalka. V tom čase ešte platil termín december 2023. Po krátkom čase sa ale práce začali utlmovať v dôsledku inflácie a rastúcej ceny stavebných materiálov, čo viedlo mesto k nutnosti vyrokovať nové podmienky. Výstavba začala ožívať ku koncu roka 2022, v tom čase už ale bolo zrejmé, že sa pôvodný termín stihnúť nedá.
Ako sa neskôr ukázalo, trať sa nepodarilo do prevádzkyschopného stavu uviesť ani v roku 2024, hoci prvé skúšobné električky po nej prešli ešte pred koncom roka. Prevádzka bola po niekoľkých odkladoch napokon spustená v lete tohto roka, hoci Bratislavský samosprávny kraj musel udeliť povolenie k predčasnému užívaniu stavby. Hlavné mesto avizovalo, že niektoré z nedokončených prvkov – najmä prístrešky na zastávkach – budú dobudované ešte pred začiatkom školského roka.
Teraz sa ale zdá, že by to tak byť nemuselo. Ako informuje portál iMHD.sk, Bratislavský samosprávny kraj (BSK) oznámil začatie stavebného konania o zmene stavby pred dokončením pre projekt „NS MHD, prevádzkový úsek Janíkov dvor – Šafárikovo námestie, 2. časť Bosákova ul. – Janíkov dvor“. Mesto totiž požiadalo o zmenu podmienky stavebného povolenia, týkajúcej sa lehoty na dokončenie objektov električkovej dráhy.
Inými slovami, mestu sa ani do 15. augusta, dokedy malo ukončiť celú stavu, nepodarilo dokončiť všetky stavebné objekty. Preto teraz žiada o nový termín dokončenia, ktorým je 30. jún 2026. Týka sa viacerých objektov vrátane električkovej trate, zastávok, meniarne, haly depa a i.
Ako pripomína iMHD.sk, medzi dôvodmi na predĺženie tejto lehoty mesto opäť uvádza časovú náročnosť prípravy uskutočňovania stavby, potrebu nepredvídaného zosúlaďovania prebiehajúcich stavebných prác na súvisiacich stavebných objektoch tejto stavby a prípravy iných stavieb v území.
K pôvodnej zmluve o dielo bolo prijatých už 30 dodatkov, pričom posledný rieši úpravu zmluvnej ceny z dôvodu prác navyše, napríklad aj kvôli zmene použitých prístreškov. Aktuálna zmluvná cena projektu je na úrovni 94,8 miliónov eur bez DPH, pričom pôvodná zmluvná cena bola 74,6 miliónov. Portál dodáva, že zmena prístreškov vytvorila pre zhotoviteľa nárok na úpravu harmonogramu výstavby – príslušné výkresy boli totiž poskytnuté s oneskorením.
Stavebné práce tak majú ešte ďaleko od ukončenia. Aktuálne sa pracuje na zastávkach či na napriamení Kutlíkovej ulice. V prípade premostenia Chorvátskeho ramena bude aktivita trvať ešte niekoľko mesiacov. Zastávky už mali byť v pokročilejšom stave, ako sa ale zdá, cestujúci si musia na skompletizované priestory s vybavením počkať.
Dopravný portál dodáva, že sa medzičasom podarilo aspoň vyriešiť počiatočné problémy s preferenciou. Napriek určitým nedorobkom a nedostatkom tak hlavný prísľub nová trať napĺňa – centrálna časť Petržalky získala naozaj rýchle spojenie s centrom mesta. Ide o dopravný úspech, nanešťastie s určitou pachuťou.
(iMHD.sk, YIMBA)
Pozrite si výstavbu Petržalskej radiály vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.



















Komentáre