Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Ďalšie informácie  

YIMBA

Author photoAdrian Gubčo 10.05.2019 08:28

Územné rozhodnutie pre petržalskú električku je potvrdené

Enormne dôležitý projekt predĺženia petržalskej električkovej radiály, tzv. II. Etapa Nosného systému mestskej hromadnej dopravy (MS MHD), získal jedno z kľúčových povolení. Rozhodnutie o umiestnení stavby vydala mestská časť Petržalka ešte v októbri 2018, voči nemu sa však odvolalo viacero účastníkov. Okresný úrad však odvolania zamietol a rozhodnutie tak získalo právoplatnosť.

Article Big

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / Reming Consult

Ako informuje portál iMHD, voči rozhodnutiu sa odvolali traja účastníci, okrem jednej súkromnej osoby ešte Združenie domových samospráv a spoločnosť Aquaterm. Odvolávajúci sa napadli niektoré z rozhodnutí stavebného úradu, Okresný úrad však potvrdil ich zákonnosť. Preto nie je dôvod rušiť platnosť územného rozhodnutia.

Ide o mimoriadne zásadný krok, od ktorého je už k výstavbe pomerne blízko, pričom možnosti vstupu do povoľovacích konaní alebo zmien stavby sú už len miminálne. Hlavné mesto teraz musí požiadať o vydanie stavebného povolenia po dopracovaní dokumentácie pre stavebné povolenie, ako aj požiadať o nenávratný finančný príspevok z európskych zdrojov. Po prebehnutí týchto procesov sa bude vyhlasovať súťaž na zhotoviteľa. Vedenie Hlavného mesta verí, že výstavba by sa mohla rozbehnúť v roku 2021 a byť ukončená v roku 2023.

Rok 2023 predstavuje kritickú hranicu pre to, aby bolo možné financovanie projektu z eurofondov. Hlavné mesto je preto pod obrovským tlakom, aby dovtedy stihlo rozšírenie trate zrealizovať. V opačnom prípade by muselo trať dofinancovať samo, čo je pri výške bratislavského rozpočtu devastačná suma.

Samotná druha etapa NS MHD je tvorená dvojkoľajnou traťou v dĺžke 3,78 kilometra, ktorá prepojí centrum mesta s Janíkovým dvorom, pričom začínať bude v priestore dnešnej zastávky Jungmannova. V rámci novej trate pribudne sedem zastávok, zastávka Jungmannova sa bude rušiť (resp. bude nevyužívaná). Úpravy sa zrealizujú aj na zastávke Farského, kde vznikne prestupný terminál medzi električkami a autobusmi. Celá trasa by mala byť vedená úrovňovo.

Na bratislavské pomery by malo ísť o mimoriadne moderný a progresívny projekt, ktorý bude plne bezbariérový a s vysokým užívateľským komfortom (ktorý sa ešte zvýši po aktuálnych vstupoch Útvaru hlavnej architektky do dokumentácie). Medizastávkové úseky budú zazelenené a očakáva sa aj rozsiahla výsadba stromov. Okrem toho vznikne súbežne s traťou aj cyklotrasa v šírke štyri metre, teda s parametrami cyklodiaľnice. Pôvodne uvažovaná štvorprúdová súbežná cesta sa budovať nebude.

Celkové náklady na projekt sú vo výške približne 114 miliónov eur, čo z neho robí najväčšiu investičnú akciu mesta pre najbližšie obdobie.

 

Vedenie petržalskej radiály. Zdroj: iMHD.sk

 

Dobudovanie električkovej trate naprieč Petržalkou má obrovský význam. Toto sídlisko s vyše 100-tisíc obyvateľmi bolo už od svojho vzniku plánované tak, aby jeho jadrom prechádzala spoločensko-komunikačná os, ktorou malo viesť rýchle spojenie do centra mesta – pôvodne metro, neskôr „rýchloelektrička“. Po výstavbe dopravnej línie malo nasledovať aj dobudovanie spoločenskej a verejnej infraštruktúry, z Petržalky by sa tak stala plnohodnotná mestská štvrť.

To sa však v dôsledku nerealizácie NS MHD dosiaľ nestalo, populačne najväčšia mestská časť Bratislavy je tak stále len v provizórnom stave, ktorý znižuje kvalitu života jej obyvateľov. Tým chýba nielen rýchlejšie spojenie do centra bez kongescií, ale aj dostatok vybavenosti, kvalitných a živých verejných priestranstiev či možností pre socializáciu a trávenie voľného času. Petržalka napriek viacerým zásahom (paradoxne, hlavne na jej okrajoch) ostáva sídliskom a perifériou, nie platnou polyfunkčnou súčasťou kompaktného mesta.

To sa môže teraz zmeniť, pričom impulzom k tomu bude práve výstavba električkovej trate do Janíkovho dvora. Vysoko pravdepodobne sa potvrdí pravidlo, že kvalitná infraštruktúra verejnej dopravy je jednou zo základných prísad pre tvorbu udržateľnejšieho, funkčnejšieho, príjemnejšieho, úspešnejšieho a lepšieho mesta, čím Petržalka (a s ňou Bratislava) po vyplnení celého centrálneho koridoru môže byť.

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / Reming Consult
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / Reming Consult
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / Reming Consult
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / Reming Consult
  • Zdroj: iMHD.sk

Súvisiace články

Výstavba električkovej trate v Petržalke sa môže spustiť v roku 2022

10.06.2021 17:05:53 Adrian Gubčo

Výstavba druhej etapy Nosného systému MHD v Petržalke, teda predĺženia petržalskej radiály, sa môže v horšom prípade spustiť až v roku 2022. Pripustil to primátor Bratislavy Matúš Vallo v rámci pondelňajšej verejnej diskusie k projektu Domino. Na projekt práve prebieha verejné obstarávanie, pričom prebieha kontrola ponúk od jednotlivých uchádzačov.

Čítať viac

Ponuky na zhotovenie druhej etapy Petržalskej radiály boli uzavreté, realizácia môže byť ďaleko

24.03.2021 10:27:00 Adrian Gubčo

DOPLNENÉ V priebehu včerajška bolo ukončené predkladanie cenových ponúk v rámci verejného obstarávania na vybudovanie druhej etapy Nosného systému MHD, teda pokračovania električkovej trate v Petržalke. Ponuky predložilo 8 uchádzačov, pričom mesto ich bude teraz vyhodnocovať. Podľa zistení Denníka E však v tomto procese hrozia komplikácie.

Čítať viac

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Nová podoba priestoru pred Novou tržnicou na Trnavskom mýte po doplnení výsadby, dlažby a sedenia.

New look of the public space before New Market Hall on Trnavské Mýto. New trees were planted, area was repaved and new seating added.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #publicspace #verejnypriestor #urbanism #city #design #trnavskemyto #architecture
Stanica Nivy je zvonka prakticky hotová.

Exterior part of Nivy is basically completed.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #development #realestate #stanicanivy #novenivy #nivy  #shopping #shoppingcenter

@hbreavis @nivycentrum @novenivy
Eurovea Tower začína pridávať podlažia - jedno pribudne každých 11 dní.

Eurovea Tower starts adding floors. New floor will be built every 11 days.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #bratislavadowntown #development #realestate #eurovea #euroveacity #euroveaTower #riverfront #downtown #skyscraper #skyline #architecture #contemporaryarchitecture #building #urbandevelopment #urbanism #upscaleliving

@jtre_sk @euroveacity
Výstavba prvej etapy Vydrice je konečne povolená.

Construction of the first stage of Vydrica development is finally approved.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #development #realestate #housing #living #home #vydrica #oldbratislava #staremesto #lucron #architecture #contemporaryarchitecture

@vydrica.ba @compassarchitekti @sieberttalas
Z paneláku nový projekt... Aj taký je súčasný bratislavský development.

From commieblock to new development. Another face of contemporary Bratislava.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #development #realestate #housing #living #home #city #ruzinov #Ružinov #architecture #modernarchitecture #reconstruction
Bratislava získava nové námestie: pri Pradiarni 1900 pribudlo 33 platanov.

Bratislava is getting a new square: 33 plane trees were planted next to Pradiareň 1900.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #bratislavadowntown #development #realestate #zwirn #publicspace #urbanism #city #verejnypriestor #pradiaren1900 #square #architecture #contemporaryarchitecture #industrialarchitecture

@yitslovakia @compassarchitekti
Pozrieť viac

YouTube