Author photoAdrian Gubčo 10.05.2019 08:28

Územné rozhodnutie pre petržalskú električku je potvrdené

Enormne dôležitý projekt predĺženia petržalskej električkovej radiály, tzv. II. Etapa Nosného systému mestskej hromadnej dopravy (MS MHD), získal jedno z kľúčových povolení. Rozhodnutie o umiestnení stavby vydala mestská časť Petržalka ešte v októbri 2018, voči nemu sa však odvolalo viacero účastníkov. Okresný úrad však odvolania zamietol a rozhodnutie tak získalo právoplatnosť.

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / Reming Consult

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / Reming Consult

Ako informuje portál iMHD, voči rozhodnutiu sa odvolali traja účastníci, okrem jednej súkromnej osoby ešte Združenie domových samospráv a spoločnosť Aquaterm. Odvolávajúci sa napadli niektoré z rozhodnutí stavebného úradu, Okresný úrad však potvrdil ich zákonnosť. Preto nie je dôvod rušiť platnosť územného rozhodnutia.

Ide o mimoriadne zásadný krok, od ktorého je už k výstavbe pomerne blízko, pričom možnosti vstupu do povoľovacích konaní alebo zmien stavby sú už len miminálne. Hlavné mesto teraz musí požiadať o vydanie stavebného povolenia po dopracovaní dokumentácie pre stavebné povolenie, ako aj požiadať o nenávratný finančný príspevok z európskych zdrojov. Po prebehnutí týchto procesov sa bude vyhlasovať súťaž na zhotoviteľa. Vedenie Hlavného mesta verí, že výstavba by sa mohla rozbehnúť v roku 2021 a byť ukončená v roku 2023.

Rok 2023 predstavuje kritickú hranicu pre to, aby bolo možné financovanie projektu z eurofondov. Hlavné mesto je preto pod obrovským tlakom, aby dovtedy stihlo rozšírenie trate zrealizovať. V opačnom prípade by muselo trať dofinancovať samo, čo je pri výške bratislavského rozpočtu devastačná suma.

Samotná druha etapa NS MHD je tvorená dvojkoľajnou traťou v dĺžke 3,78 kilometra, ktorá prepojí centrum mesta s Janíkovým dvorom, pričom začínať bude v priestore dnešnej zastávky Jungmannova. V rámci novej trate pribudne sedem zastávok, zastávka Jungmannova sa bude rušiť (resp. bude nevyužívaná). Úpravy sa zrealizujú aj na zastávke Farského, kde vznikne prestupný terminál medzi električkami a autobusmi. Celá trasa by mala byť vedená úrovňovo.

Na bratislavské pomery by malo ísť o mimoriadne moderný a progresívny projekt, ktorý bude plne bezbariérový a s vysokým užívateľským komfortom (ktorý sa ešte zvýši po aktuálnych vstupoch Útvaru hlavnej architektky do dokumentácie). Medizastávkové úseky budú zazelenené a očakáva sa aj rozsiahla výsadba stromov. Okrem toho vznikne súbežne s traťou aj cyklotrasa v šírke štyri metre, teda s parametrami cyklodiaľnice. Pôvodne uvažovaná štvorprúdová súbežná cesta sa budovať nebude.

Celkové náklady na projekt sú vo výške približne 114 miliónov eur, čo z neho robí najväčšiu investičnú akciu mesta pre najbližšie obdobie.

 

Vedenie petržalskej radiály. Zdroj: iMHD.sk

 

Dobudovanie električkovej trate naprieč Petržalkou má obrovský význam. Toto sídlisko s vyše 100-tisíc obyvateľmi bolo už od svojho vzniku plánované tak, aby jeho jadrom prechádzala spoločensko-komunikačná os, ktorou malo viesť rýchle spojenie do centra mesta – pôvodne metro, neskôr „rýchloelektrička“. Po výstavbe dopravnej línie malo nasledovať aj dobudovanie spoločenskej a verejnej infraštruktúry, z Petržalky by sa tak stala plnohodnotná mestská štvrť.

To sa však v dôsledku nerealizácie NS MHD dosiaľ nestalo, populačne najväčšia mestská časť Bratislavy je tak stále len v provizórnom stave, ktorý znižuje kvalitu života jej obyvateľov. Tým chýba nielen rýchlejšie spojenie do centra bez kongescií, ale aj dostatok vybavenosti, kvalitných a živých verejných priestranstiev či možností pre socializáciu a trávenie voľného času. Petržalka napriek viacerým zásahom (paradoxne, hlavne na jej okrajoch) ostáva sídliskom a perifériou, nie platnou polyfunkčnou súčasťou kompaktného mesta.

To sa môže teraz zmeniť, pričom impulzom k tomu bude práve výstavba električkovej trate do Janíkovho dvora. Vysoko pravdepodobne sa potvrdí pravidlo, že kvalitná infraštruktúra verejnej dopravy je jednou zo základných prísad pre tvorbu udržateľnejšieho, funkčnejšieho, príjemnejšieho, úspešnejšieho a lepšieho mesta, čím Petržalka (a s ňou Bratislava) po vyplnení celého centrálneho koridoru môže byť.

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / Reming Consult
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / Reming Consult
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / Reming Consult
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / Reming Consult
  • Zdroj: iMHD.sk

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube