Author photoAdrian Gubčo 22.07.2025 16:43

Odpor starostu bol zbytočný. Garáž na Kollárovom námestí vstúpi do kľúčovej fázy prác, rozsah obnovy priestoru je neznámy

Otázka vzniku garáže v severnej časti Kollárovho námestia je témou už viac ako desaťročie. Osobitne aktívny bol v tomto smere starosta mestskej časti Staré Mesto a bývalý aktivista Matej Vagač, ktorý sa dlhodobo usiloval o zastavenie projektu. Napokon to ale nestačilo – developer Parking House a.s. sa po prípravných prácach blíži k naštartovaniu ďalšej fázy výstavby a sľubuje, že námestie sa čoskoro zmení.

Zdroj: Parking House a.s., Nino Belovič / YIM.BA

Zdroj: Parking House a.s., Nino Belovič / YIM.BA

Dlhé roky sporov projekt nezastavili

Úvahy o vzniku podzemnej garáže na severnej strane Kollárovho námestia, v susedstve administratívneho objektu Park One, sa prvýkrát objavili už v roku 2009. Spoločnosť Parking House a.s. uvádzala, že v spolupráci s Hlavným mestom vybuduje v tejto lokalite 296 parkovacích miest a upraví časť parku na povrchu. Reagovať chcela na vysoký dopyt po parkovaní v rušnej časti centra mesta.

Proti projektu sa ozvali kritici, odmietajúci odstránenie zelene. Obzvlášť aktívny bol vtedy najmä aktivista a súčasný starosta mestskej časti Bratislava – Staré Mesto Matej Vagač. Aj v dôsledku sporov sa povoľovanie vlieklo dlhé roky, počas ktorých sa vystriedalo niekoľko primátorov.

Napokon až súčasné vedenie podpísalo Memorandum o spolupráci, v rámci ktorého sa mestská samospráva dohodla s investorom na viacerých ústupkoch, napríklad k presadeniu desiatok stromov a ustálení počtu parkovacích miest na 265, z toho 60 malo byť pôvodne súčasťou parkovacej politiky. To ale nebol koniec komplikácií.

Stavebné povolenie získal investor v roku 2021, právoplatnosť ale získalo až na konci roka 2023, keď o ňom rozhodol Okresný úrad. Proti povoleniu sa totiž odvolali aktivisti vrátane M. Vagača. Starostom sa stal na konci roka 2022.

Vo svojej pozícii sa snažil využiť dostupné prostriedky, aby výstavbu zastavil, príp. sťažil. Tvrdí to Michal Maštena, predseda predstavenstva Parking House a.s., podľa ktorého sa celý rok 2024 niesol v znamení „odrážania útokov“ starostu. „Podal cca tri návrhy na neodkladné opatrenie, ktoré všetky boli zamietnuté ako nedôvodné (absolútne premrhané verejné prostriedky m. č.),“ uvádza Maštena.

Krokov starostu však bolo viac. „Cez podriadených nám písal listy, kde si vymysleli absurdnú konštrukciu, že aj keď na presádzanie nie je potrebné akékoľvek povoľovacie konanie, musíme hľadať najbližšie povoľovacie konanie, ktorému by sme sa podriadili (samozrejme v réžií m. č. resp. Vagača). Na arboristov, ktorí presádzali prvé stromy a robili ošetrenia, volali každý deň najprv mestskú políciu, potom štátnu políciu, nakoniec envirokriminálku, pričom v žiadnom prípade sa nepreukázalo nič nezákonné alebo čo by poškodzovalo predmetnú zeleň.“

Podľa Maštenu dokonca zvolil aj nezákonný postup. „Vo finále zahájili (úplne mimo zákonných postupov) cez m. č. ako orgán ochrany prírody štátny dozor a obmedzili činnosť (presádzanie) – toto dopadlo nakoniec tak, že znalecký posudok z UKF, ktorý si sami nechali vypracovať, obsahuje záver, že tým stromom bude hocikde prinajmenšom tak dobre ako na Kollárku, ak nie lepšie,“ konštatuje developer. Až potom sa mu uvoľnili ruky k prvý výraznejším zásahom.

Mestská časť odmieta, že by prekročila svoje kompetencie. „Mestská časť Bratislava-Staré Mesto postupuje striktne v súlade s platnou legislatívou a jej stavebný úrad má v konaniach zákonom vymedzené kompetencie,“ upozorňuje Veronika Gubková, hovorkyňa starostu. „Našou úlohou je zabezpečiť, aby každý projekt prešiel zákonným procesom posudzovania a povoľovania a aby boli rešpektované zákony a práva všetkých dotknutých strán vrátane verejnosti. Všetky kroky mestskej časti boli aj v minulosti v súlade s vyššie uvedeným.“

 

Aktuálny stav námestia. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Hlavná časť výstavby prichádza

Developer môže aktuálne napredovať v ďalšej príprave projektu. Ako bolo zmienené, presadených bolo asi 70 stromov, pričom bola použitá technológia, umožňujúca ich presun aj s koreňovým balom. Aktuálne sa nachádzajú na križovatke Pečňa, teda na mieste, ktoré určil Magistrát. Samotná stavba bola ohlásená v marci, keď bol aj riešený priestor uzavretý.

V tom čase sa začala realizovať prvá etapa výstavby v podobe prípravy územia. „Keďže ide o stabilizované územie v centre mesta, obsahujúce tak množstvo infraštruktúry, ako aj pozostatkov z budov, ktoré tam stáli pred stavbou STU, bola a je prvá fáza najmä o búracích prácach, likvidácií povrchových prvkov a starého plynovodu, ako aj prekladaní sietí,“ špecifikuje Michal Maštena.

Aktuálne sa realizujú prekládky optických káblov a pracuje sa na archeologickom výskume. Ten údajne nepriniesol prakticky žiadne nálezy, čo je dané tým, že sa na tomto mieste nachádzala už predtým zástavba, ako aj geologickým podložím. „Momentálne teda prebieha výkop pracovnej plošiny a zarovnanie terénu pre rozloženie zariadenia a zahájenie prác špeciálneho zakladania,“ popisuje M. Maštena.

Investor pripomína, že bude ešte prekladať stĺpy trolejbusového vedenia, v čom ho mala zdržať mestská časť asi o tri roky, lebo nevedela dodať záväzné stanovisko pre účely povolenia pre Bratislavský samosprávny kraj. Okrem toho by v auguste až októbri tohto roka mala prebehnúť prekládka kanalizácie a dočasná prekládka vodovodu, čo si vyžiada uzavretie ľavého jazdného pruhu ulice Kollárovo námestie, od vjazdu do garáže Park One v dĺžke cca 60 metrov. „Za spôsobené nepríjemnosti sa vopred ospravedlňujeme,“ dodáva Maštena.

Na konci tohto leta pristúpi stavebník k druhej fáze výstavby, ktorou je špeciálne zakladanie a výkopové práce. Prebiehať by mala do marca 2026, zdržanie pripúšťa len v prípade nečakanej byrokracie. Nasledovať bude záverečná tretia fáza, ktorou je vybudovanie vnútornej konštrukcie, práce profesistov a uzavretie povrchu. „Dodávateľa jednotlivých prác a dodávok na túto fázu momentálne tendrujeme, pričom výsledok budeme mať do konca tohto roku,“ približuje developer.

Celkové dokončenie stavby je očakávané na prelome rokov 2026 a 2027. Parking House a.s. zhŕňa, že napriek snahe ho zdržuje čiastkové povoľovanie jednotlivých častí stavby naprieč mnohými orgánmi. Do konca roka 2026 chce mať stavbu v kolaudovateľnom stave.

 

Plánované riešenie verejného priestoru. Zdroj: Parking House a.s.

 

Rozsah obnovy námestia zostáva neznámy

Od dobudovania podzemnej garáže sa očakáva niekoľko efektov. Prvým z nich je zlepšenie situácie v parkovaní v lokalite, ktorej súčasťou je množstvo inštitúcií, firiem aj bytov. Podľa Michala Maštenu sa potvrdzuje, že po parkovaní je vysoký dopyt. „Plán predaja je nastavený na 10 parkovacích miest mesačne, čo sa nám zatiaľ darí plniť. Momentálne je už predaných viac ako 70 parkovacích miest, čo je už za 50% kapacity určenej na predaj,“ konkretizuje. Priemerná cena predaných miest je 47-tisíc eur bez DPH.

Maštena pripomína, že už dnes tento predaj prináša pozitíva. „Cca 25% predaných miest súvisí s projektmi výstavby alebo rekonštrukcie na Obchodnej ulici, ktorých realizácia sa tak môže uskutočniť, čo je len ďalším dôkazom pozitívneho vplyvu projektu na lokalitu,“ myslí si. „V tejto súvislosti stojí za zmienku, že 60 miest, ktoré si magistrát vymienil v memorande, sme im ponúkli za cenu nákladov, avšak nakoniec zvolili iné rozpočtové priority,“ dopĺňa.

S Magistrátom súvisí ďalšia kritická otázka, a síce revitalizácia priestoru Kollárovho námestia ako takého. V rámci memoranda bol investor zaviazaný k tomu, aby rešpektoval uvažovanú rekonštrukciu priestranstva. Tá počíta s vylúčením motorovej dopravy na západnej strane námestia, rozšírením pešej zóny, presunom trolejbusovej dopravy na východnú časť námestia, rozšírením plôch pre peších pred Hurbanovými kasárňami aj posunom električkovej zastávky.

Developer však naznačuje, že to nie je také horúce. „Pokiaľ ide o revitalizáciu námestia, magistrát žiaľ žiadnym spôsobom nepokročil vo svojej vízií celkovej transformácie priestoru s vytvorením pešej zóny na strane Živnodomu a Novej scény,“ vysvetľuje Maštena. „Keďže sme v nezáväznej komunikácií s Park One a ďalšími stakeholdermi v tejto lokalite, navrhli sme magistrátu, že realizáciu tejto vízie by sme vedeli zabezpečiť na vlastné náklady v rámci PPP/koncesie.“

V tomto smere ale zatiaľ neprebehli žiadne rokovania. Investor preto upozorňuje, že ak sa to nestane ani do konca tohto roka, zrealizuje len tie úpravy, ku ktorým sa zaviazal – teda obnoví povrchy priamo nad garážou. „My si samozrejme svoje záväzky splníme v najvyššej možnej kvalite, ale súhlasíme s názorom magistrátu, že tento priestor má veľký potenciál a bola by škoda ho nerozšíriť a nezatraktívniť,“ dopĺňa Michal Maštena.

Samotné mesto sa vyjadruje diplomaticky. „Mesto v spolupráci s investorom plánuje realizovať úpravu okolia podzemnej garáže na Kollárovom námestí ako aj samotného Kollárovho námestia v zmysle zmlúv a príslušnej dokumentácie,“ oznamuje Peter Bubla, hovorca Magistrátu Hlavného mesta SR Bratislavy. „Ďalšie úpravy, týkajúce sa prípadného presunu dopravy, rozšírenia pešej zóny alebo ostrovčeka pre Hurbanovými kasárňami, budú vykonané na základe dopravných analýz s dôrazom na bezpečnosť a plynulosť dopravy v uvedenej lokalite.“

Nanešťastie, tieto slová neznejú veľmi optimisticky. S ohľadom na rozpočtové možnosti Bratislavy sa úpravy námestia nezačnú tento rok a vysoko pravdepodobne ani budúci. Na ten zatiaľ mesto ohlásilo najmä úpravy okolia nemocníc na Kramároch, zastávky Zochova a pravdepodobne bude pokračovať realizácia Živého námestia.

 

Vízia budúcich úprav. Zdroj: Metropolitný inštitút Bratislavy

 

Bolestivá bodka za projektom?

Dobudovanie garáže každopádne ešte nemusí byť koniec príbehu. Developer je totiž aj naďalej nespokojný s komplikáciami, vyvolanými odporom vedenia mestskej časti. Aktuálne má síce podľa vlastných slov k dispozícii všetky potrebné povolenia, ktoré sú nutné k realizácii stavby, niektoré sťažnosti starostu Vagača ale v minulosti viedli k stratám, a to na strane investora, ako aj mestskej časti samotnej.

„Jeho minuloročné akcie voči nám a projektu stáli MČ – Staré Mesto úplne zbytočne desaťtisíce eur z verejného rozpočtu, čo máme podložené dokumentmi, vyžiadanými na základe infozákona,“ hodnotí Michal Maštena. „Vzhľadom na nepravdivé výroky M. Vagača na adresu našu a projektu vo volebnej kampani aj neskôr, sme na tohto podali žalobu na ochranu povesti, pričom prvostupňový súd nám dal za pravdu a M. Vagača zaviazal zverejniť ospravedlnenie a zaplatiť nemajetkovú ujmu.“

Väčší problém je ale údajná majetková ujma. „Pokiaľ ide o prieťahy a schválnosti z minulosti zo strany magistrátu a MČ – Staré Mesto, v týchto dňoch nám bol doručený znalecký posudok na skutočné škody, na základe ktorého spracúvame príslušné žaloby - tieto budú neskôr doplnené aj o dáta z posudkov na ušlé zisky, pretože nepovažujeme za normálne, aby stavebno-povoľovací proces na podzemnú garáž trval 15 rokov,“ varuje Maštena.

Ako ale uzatvára, so súčasným vedením Magistrátu sa spolupracuje veľmi kvalitne, preto verí, že sa nájde „win-win riešenie“ pre všetkých. „MČ – Staré Mesto je iný príbeh, a to najmä vzhľadom na absolútnu neochotu starostu s nami komunikovať, napriek tomu, že sme ho na to opakovane vyzývali cez jeho právnych zástupcov,“ dodáva.

Mestská časť odpovedá opäť diplomaticky. „Neradi by sme vstupovali do hypotetických úvah o možných žalobách voči mestskej časti,“ hovorí Gubková. „Mestská časť koná v súlade so zákonom a v rámci svojich kompetencií. V prípade, že dôjde k oficiálnemu právnemu kroku zo strany investora, mestská časť situáciu vyhodnotí a zvolí primeraný postup v záujme ochrany verejného záujmu a právnej istoty.“

Vznik podzemnej garáže na Kollárovom námestí tak môže Staré Mesto ešte zabolieť. Paradoxne, nebude to veľmi ani kvôli „zničeniu“ zelene či vybudovaniu dodatočných parkovacích kapacít, ale možným finančným kompenzáciám pre investora. Za to si však samospráva bude môcť výlučne sama.

 

Fotografie z 14.7.2025. Pozrite si výstavbu garáží vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube