Author photoAdrian Gubčo 10.02.2020 10:26

Novinky z Eurovey: Nový Food Hall, mrakodrap sa čoskoro začne zakladať

Prvá etapa multifunkčného centra Eurovea v čase otvorenia v roku 2010 zásadne zmenila vzťah Bratislavy s nábrežím a výrazne ovplyvnila tvár slovenskej metropoly. Podobnú ambíciu má aj druhá etapa, o ktorej sa odhaľujú stále nové detaily. Zároveň sa tu začne čoskoro zakladať v budúcnosti jedna z najvýraznejších budov v meste: prvý slovenský mrakodrap Eurovea Tower.

Zdroj: J&T Real Estate

Zdroj: J&T Real Estate

Tak ako prvá etapa, aj druhá bude pozostávať z rozšírenia nákupného centra, obytných blokov, administratívnej časti a nábrežnej promenády. Keďže developer J&T Real Estate už má v rukách všetky potrebné povolenia, postupne predstavuje čoraz viac informácii o projekte – jednak o rezidenčnej časti, ale aj o nákupnom centre, ktoré bude s 85-tisíc metrami štvorcovými po dokončení druhým najväčším v Bratislave.

Po nedávnom oznámení jedného z kľúčových nájomníkov – írskeho fast-fashion reťazca Primark – a naplnení nákupného centra na 70 percent, boli teraz odhalené parametre budúcej gastronomickej časti projektu. Tá by mala vychádzať z nového a aktuálneho konceptu „Food Hall“, teda veľkého otvoreného priestoru, založenom na tvorbe zážitku z jedla a vytvorení spoločenského miesta.

„Uvedomujeme si stále meniace sa potreby našich zákazníkov aj vývoj najnovších trendov,“ vysvetľuje Oľga Hammer, PR a marketingová manažérka Eurovea. Preto sa developer spojil s architektonicko-poradenskou kanceláriou Sonae Sierra, ktorá sa venuje dizajnu retailových priestorov, s ktorou spolupracoval už pri redizajne prvej etapy Eurovey, a prišiel s ideou Food Hall.

„Chceme aby to nebolo iba o jedle, ale aby sa tam zákazníci cítili komfortne a osvojili si tento priestor ako miesto, kde môžu aj relaxovať a oddychovať,” opisuje pripravovaný koncept Oľga Hammer. Súčasný foodcourt sa tak rozšíri z 1.600 metrov štvorcových na 3.700. Malo by tu byť 1.156 miest na sedenie a celkovo 35 prevádzok.

Súčasťou Food Hall však nemajú byť len gastroprevádzky, ale aj široká škála doplnkových aktivít a priestorov. „Po celej hale sú navrhnuté rôzne multifunkčné zóny, ako napríklad detský kútik, zábavná zóna, pódium pre rôzne prezentácie či vystúpenia, oddychová a spoločenská zóna s výhľadom na Dunaj, ktorý sa stal inšpiráciou pri vytváraní celého návrhu,“ opisuje Food Hall  J. Morgadinho, architekt a generálnehy riaditeľ spoločnosti Sonae Sierra Development Services.

Dizajn má odkazovať na nábrežie Dunaja, teda na elementy vody, kameňov či zelene, čomu má dopomôcť materialita s využitím dreva, betónových dlaždíc alebo kamennej podlahy. Priestor bude viditeľný aj z nižších podlaží a vytvorí alternatívu voči prevádzkam na promenáde alebo v pôvodnom foodcourte.  

Otvorenie nákupného centra je očakávané v roku 2022.

 

Zdroj: J&T Real Estate

 

O niečo neskôr, v roku 2023, by mal byť definitívne dokončený aj symbol projektu, mrakodrap Eurovea Tower so 160 (resp. 168 metrami). Na stavenisku aktuálne prebieha výkop stavebnej jamy, ale aj príprava zakladania v podobe pilótovania – vrátane priestoru pod budúcou vežou. Na začiatku decembra 2019 developer priblížil, že v priebehu tohto mesiaca by sa mala spustiť realizácia železobetónových konštrukcií.

Už v najbližšej dobe tak začnú vznikať podzemné podlažia komplexu, ktoré budú celkovo tri. Na druhom a treťom podzemnom podlaží vzniknú parkovacie kapacity, prvé podzemné podlažie už bude patriť pokračovaniu nákupného centra. Vzhľadom na rozsah tejto časti projektu bude táto fáza prác trvať pomerne dlho. Nadzemné časti Eurovey začnú rásť až v druhej polovici roka.

Bratislava však každopádne získa predĺženie nábrežnej promenády, do ktorej sa bude obracať rezidenčná zástavba Eurovea Riverside s ôsmimi nadzemnými podlažiami, ale aj Eurovea Tower so 46 podlažiami. Takisto sa dobuduje južná časť Pribinovej s kancelárskymi budovami Pribinova X a Pribinova Y. Prvá z nich bude mať deväť nadzemných podlaží, druhá pätnásť.

Napriek tomu, že výstavba je ešte len v úvodných fázach, developer už môže hovoriť o pomerne veľkom úspechu, čo sa týka predaja jednotlivých rezidencií. Z 96 bytov a apartmánov v Eurovea Riverside je podľa oficiálnej webstránky dostupných ešte 26, z 389 jednotiek v Eurovea Tower ešte 84. To všetko sa podarilo napriek tomu, že v prepočte na meter štvorcový patrí rozšírenie Eurovey k najdrahším projektom v Bratislave.

Na svoje definitívne odhalenie ešte čaká priestor nábrežnej promenády, o ktorej je zatiaľ známe, že by mala obsahovať niekoľko relaxačných zón v závislosti od veku návštevníka, a mala by kontinuálne prechádzať do priestranstva pod mostovkou Mostu Apollo, kde majú byť športoviská. Dôležité bude vyriešiť spojenie nábrežnej promenády s riekou ponad železničnú trať, ale aj so zastávkou na moste. Developer už avizoval, že tomuto spojeniu plánuje venovať mimoriadnu pozornosť.

Viacmenej definitívna je však už podoba Pribinovej ulice, resp. strany východne od budovy Slovenského národného divadla, kde je viacmenej ujasnená forma organizácie priestoru. Pribinova sa tu má zmeniť na príťažlivý mestský bulvár so širokými chodníkmi, segregovanou cyklotrasou, stromoradiami a električkovou traťou. Úsek ulice západne od SND zatiaľ odhalený nebol, rovnako ako detailný zákres formy križovania priestoru električkou.

JTRE sa v súčasnosti začína venovať aj ďalšiemu aspektu prepojenia s okolím v podobe spojenia s Novým Lidom cez peší most ponad Dunaj. Inšpirovaný zaujímavými výsledkami nedávnej študentskej súťaže na riešenie interiérov bytov a vstupnej výťahovej haly v Eurovea Tower, plánuje podobnú vyhlásiť aj pre most. Malo by ísť o zbieranie podnetov pred skutočným navrhovaním mosta, čo snáď bude výsledkom veľkej architektonicko-dizajnovej súťaže.

Bol by to rozdiel oproti samotnej Eurovei, kde súťaž síce prebehla, vo výsledku však bola zadaná architektom zákazka priamo. Pre kanceláriu GFI ide tak ako pre developera o vlajkový projekt, kde sa od nej žiada maximum tvorivých schopností. Výsledok je na slovenské pomery relatívne dobrý, v širšom kontexte, ku ktorému by mala byť Eurovea ako jeden z najväčších a najprestížnejších projektov v meste vnímavá, je však len priemerný. GFI pri návrhu spolupracuje s kanceláriou BB+GG, ktorá spracúva verejné priestranstvá.

 

Aktuálny stav výstavby, fotografia z 8.2.2020

 

Eurovea prichádza s novinkami v čase, kedy sa v Bratislave zostruje konkurencia medzi nákupnými centrami aj gastronomickými konceptami. Prevádzkovatelia priestorov hľadajú spôsoby, ako transformovať nákupné komplexy na spoločenský priestor, ktorý ľudia navštevujú nielen kvôli nákupom, ale aj zážitku či tráveniu voľného času.

Najväčšou konkurenciou v tomto smere bude pre Euroveu Stanica Nivy od HB Reavis, ktorá je už vo vysokom štádiu realizácie a bude dokončená ešte tento rok. Jej silnými stránkami, okrem prítomnosti autobusovej stanica na prvom podzemnom podlaží, bude jeden z najväčších foodcourtov v Bratislave, mestská tržnica alebo rozsiahla pobytová strecha so zeleňou a športoviskami. V prospech Stanice Nivy hrá aj lepšia dostupnosť verejnou dopravou.

Druhým oznámeným gastronomickým konceptom je gastropriestor v objekte Prioru na Kamennom námestí, ktorý prechádza rebrandingom na OC Prešporok. V interiéri budovy bližšie k Špitálskej by malo vzniknúť 14 prevádzok, popritom sa postupne čistí exteriér od nevhodných stánkov, čo prispieva k lepšej úrovni územia.

Inú taktiku skúša Avion Shopping Park, ktorý po minuloročnom otvorení veľkého foodcourtu pristúpil k vytvoreniu co-workingového priestoru priamo v nákupnom centre, čo je pomerne netradičné, no inovatívne riešenie, ako prepojiť jednotlivé funkcie. Centrum Kolabo vychádza z konceptu aplikovaného v Novej Cvernovke a je súčasťou vízie Avionu stať sa miestom stretnutí nielen neformálneho charakteru. Ďalšie kancelárie by tu mali vzniknúť v budúcnosti.

Boj nákupných centier síce zvyšuje ich atraktivitu a konkurencieschopnosť, z pohľadu mesta a života v jeho verejných priestoroch ale ide o veľmi rizikové aktivity. Existujúci malooobchod je pod obrovským tlakom a nedokáže voči nákupným centrám, dostupným automobilmi a chánenými pred poveternostnými podmienkami, vytvoriť alternatívu. Problémom je nízka úroveň verejného priestoru aj slabá spolupráca obchodníkov.

Mesto dopláca na svoj nízky záujem v minulosti, kedy bez rozpakov súhlasilo s výstavbou masívnych nákupných centier priamo v centre, ale aj na predmestiach. Problémy z toho vyplývajúce – menej aktívne a teda menej bezpečné ulice, slabší rozvoj lokálnej ekonomiky či vysokú dopravnú záťaž – bude riešiť desaťročia. Namieste by boli aspoň teraz už také zmeny Územného plánu, ktoré by do budúcna zabránili podobným zámerom a vytvárali predpoklady pre transformáciu nákupných centier na živé štvrte s aktívnym parterom.

 

Fotografie z 8.2.2020. Viac nájdete vo fotoalbume

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Zdroj: J&T Real Estate
  • Zdroj: J&T Real Estate
  • Zdroj: J&T Real Estate
  • Zdroj: J&T Real Estate
  • Aktuálny stav výstavby. Fotografia z 8.2.2020
  • Zdroj: J&T Real Estate

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube