Author photoAdrian Gubčo 28.11.2018 13:30

Nový foodcourt v Avione pred otvorením

Nákupné centrum Avion prechádza v poslednom období postupnou transformáciou. Po zániku pôvodného hypermarketu sa mení využitie pôvodnej rozsiahlej plochy, v rámci čoho najnovšie pribudla mohutná gastronomická zóna. Otvorenie sa predpokladá približne v priebehu týždňa.

Gastro pasáž má výmeru približne 5-tisíc metrov štvorcových a nachádza sa v centrálnom priestore niekdajšieho hypermarketu. Vzniklo tu 20 gastronomických prevádzok, z toho 14 klasických fast-foodov, tri kaviarne a tri menšie kiosky. Investor, ktorým je prevádzkovateľ Avionu INGKA Centres zo skupiny INGKA Group, sa zameral na výber overených prevádzok aj módneho street-foodu. Gastronomické možnosti doplní kontakt s uvažovaným detským svetom.

 

Zoznam prevádzok:

  • Nord See
  • Regal Burger
  • Subway
  • FitFood
  • Nomad
  • I love pasta
  • Pizza Hut
  • Hummus & Couscous
  • Pho
  • Burger King
  • Koliba
  • Pirohi Hi
  • Santa Fe
  • LA Finger
  • Kiosk cukrárenským sortimentom
  • Kiosk s pekárenským sortimentom
  • SUSHI Time
  • Avia cafe
  • Art café
  • Art cafe bar

 

Pri nastavení konceptu developer stavil na a snahu o zachytenie aktuálnych trendov a inšpiráciu severským dizajnom, čo súvisí aj s blízkym vzťahom ku spoločnosti IKEA. Koncept objasňuje Vladimír Béreš, riaditeľ nákupného centra Avion: „Od otvorenia Avionu v roku 2002 sa veľa zmenilo. Požiadavky a očakávania zákazníkov sa neustále vyvíjajú a retailové prostredie sa vplyvom technológií, urbanizácie, ekonomiky a ďalších faktorov rýchlo mení. Aj v bratislavskom Avione sa chceme prispôsobiť novým trendom a zostať dlhodobo atraktívnym miestom pre nášho zákazníka, spoznávať jeho potreby a túžby.“

 

Zľava projektový manažér Radovan Galamboš, riaditeľ nákupného centra Avion Vladimír Bereš a architekt Pavol Suchánek

 

V snahe pritiahnuť zákazníkov bol mimoriadne dôležitý architektonický koncept, ktorý kládol na architektov veľké nároky. Ako pripustil architekt prestavby a víťaz internej architektonickej súťaže, Pavol Suchánek, náročnou úlohou bolo vytvoriť príjemné miesto v priestore, ktorý mal hĺbku až 72 metrov, šírku 24 metrov a výšku 11 metrov.  V celej gastrozóne je miesto na sedenie pre približne 700 stravníkov. Výstavba prebiehala od jari 2017, celkové náklady dosiahli 12,5-milióna eur.

Výsledkom je moderný foodcourt, v ktorom sa vďaka vloženiu centrálneho pobytového schodiska, resp. akéhosi amfiteátru, podarilo architektom opticky zmeniť ceý priestor. Návštevníkov má pritiahnuť aj akási skulptúra v podobe „hríbu“, na ktorom bude umiestnená kaviareň, nazvaná Avia. Celá zóna je dobre presvetlená, hlavne v teplejších mesiacoch bude atraktívnym priestorom nepochybne aj exteriérová terasa na streche nákupného centra, prístupná z druhého nadzemného podlažia.

Po sprístupnení foodcourtu, ktorého presný dátum nie je s ohľadom na prebiehajúcu kolaudáciu ešte presne známy (ale malo by to byť na budúci týždeň), sa sem presunú viaceré prevádzky z existujúceho foodcourtu. Ten bude nahradený novými retailovými prevádzkami.

 

Moderné a atraktívne priestory nákupných centier sú hrozbou pre tradičné pouličné prevádzky

 

Investor aj architekt pripúšťajú, že trendy v rozvoji nákupných centier sa menia, čo sa odráža na ich charaktere. Z obyčajných nákupných zón sa stávajú komplexné miesta pre trávenie voľného času, čím nahrádzajú tradičné mestské priestory – ulice a námestia. Prevádzkovatelia tomu podriaďujú zloženie nájomníkov a rozširujú ponuku so snahou o oslovenie širšej klientely.

Podobné trendy možno badať aj pri iných bratislavských nákupných centrách. Kým Eurovea má výhodu vo veľmi navštevovanej nábrežnej promenáde, Stanica Nivy sa chystá potenciálnych zákazníkov osloviť veľkou strešnou záhradou (parkom), jednou z najväčších gastrozón v Bratislave a farmárskym trhom.

Konkurencia nákupných centier tak vedie k úpadku pouličného retailu, čo nie je pre miestnu ekonomiku a život v meste žiadúce. Na verejný sektor to kladie nároky, aby prispeli k oživeniu upadajúcich lokalít. Prvým a základným krokom k tomu je jednoznačne investícia do bežpečných a príjemných ulíc či námestí s preferenciou pešieho pohybu.

V opačnom prípade bude iniciatíva jednoznačne v rukách súkromných majiteľov nákupných centier, ktorí by mali tvoriť len dodatočnú, nie kľúčovú ponuku kvalitných verejných (ako pre koho) priestorov v meste.

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Mohutný priestor je optický zmenšený vložením pobytového schodiska
  • Priestor je presvetlený a doplnený zelenými úpravami
  • V celej gastrozóne sa nachádza približne 700 miest na sedenie
  • Tzv hríb je nielen výrazným architektonickým prvkom, ale aj miestom, kde vznikne kaviareň
  • Architekti sa snažili o diverzifikáciu typov sedenia
  • Exteriérová terasa bude využívaná hlavne v teplejších mesiacoch. Tráva je umelá
  • Druhé nadzemné podlažie, kde bude kaviareň
  • Blízky vzťah k spoločnosti IKEA sa prejavil vo výbere mobiliáru
  • Jedna z nových prevádzok, Burger King
  • Časť prevádzok sa sem presunie z pôvodného foodcourtu
  • Zdroj: Avion Shopping Park

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube