Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Ďalšie informácie  

YIMBA

Author photoAdrian Gubčo 12.08.2021 14:07

Diaľnica D4 je v podstate dokončená, spojenie s D1 si počká niekoľko rokov

V podstate už len niekoľko týždňov ostáva do sprevádzkovania zostávajúcich úsekov rozostavaných častí diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. Práce sú dnes prakticky dokončené, pričom sa bude dať používať aj spojenie Bajkalskej ulice s R7. Problémom však ostáva križovatka D4 a D1 – plne funkčná bude možno až v roku 2024.

Article Big

Lužný most. Ilustračný záber. Zdroj: Združenie Obchvat Nula

O aktuálnom stave dokončovania projektu informovala agentúra SITA. Ako pre agentúru potvrdil zhotoviteľ projektu, spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., práce sú prakticky dokončené na zostávajúcej trojici neotvorených úsekov. To celkovo tvorí 18 kilometrov ciest z celkovej dĺžky viac ako 59 kilometrov. Nové cesty sú súčasťou vzniku tzv. Nultého obchvatu, teda série diaľnic, ktoré v budúcnosti, po vybudovaní spojnice Rače a Marianky, vytvoria okruh okolo hlavného mesta.

„Zostávajúce úseky vozoviek budú pripravené na použitie v priebehu konca augusta a septembra 2021,“ uviedol zhotoviteľ o dokončení posledných úsekov D4 a R7. „Tešíme sa na potvrdenie ministerstva dopravy, aby sme súčasne otvorili tieto úseky vozoviek pre dopravu a verejnosť.“ Dôležitou správou je možnosť otvorenia úseku rýchlostnej cesty R7 z Bajkalskej ulice po križovatku Bratislava - Juh. Možné to bude aj napriek tomu, že ešte nebude úplne dokončená križovatka Nivy (Prievoz), kde je začiatok úseku.

Hescon

Okrem tohto úseku čakajú na sprevádzkovanie ešte sekcie medzi križovatkami D4 Bratislava - Východ po Bratislava – Rača a D4 Bratislava – Jarovce až Bratislava – Juh. Súčasťou druhého menovaného úseku je asi najznámejšia súčasť celého projektu, dunajské súmostie s Lužným mostom. Bratislava tak už onedlho získa šiesty most cez Dunaj. Okrem rieky tento úsek prekonáva aj lužné lesy, vrátane vzácnych chránených území. Práve to stojí za jeho pomenovaním, ktoré je výsledkom verejnej ankety.

Po piatich rokoch výstavby tak bude projekt z veľkej časti dokončený. Ako prvé boli približne pred rokom otvorené úseky R7 medzi Ketelcom a Holicami a D4 z Ketelca do Rovinky. V novembri nasledoval krátky úsek na D4 medzi križovatkami Podunajské Biskupice a Vrakuňa. Vo februári tohto roka bol do užívania daný úsek od križovatky Vrakuňa po Ivanku Západ (Senecká cesta). Celkovo ide o približne 41 kilometrov ciest. Ich význam je bez zostávajúcich častí zatiaľ len obmedzený.

Do veľkej miery to isté ale bude platiť aj po otvorení ďalších úsekov v nadchádzajúcich týždňoch. Zaústenie R7 do Bajkalskej ulice pomôže tranzitu v obciach juhovýchodne od Bratislavy, a čiastočne aj mestským častiam Podunajské Biskupice alebo Vrakuňa. Pri diaľnici D4 sa však ešte nejakú dobu nemusí podariť naplno odľahčiť Prístavnému mostu, čo je jeden z hlavných cieľov projektu. Chýbať totiž bude prepojenie diaľnic D1 a D4. Realitou navyše nemusí byť ešte niekoľko rokov, mesto tak bude aj naďalej čeliť dopravným problémom – hoci štát už bude platiť koncesionárovi za vybudovanie D4 a R7.

Križovatka diaľnic mala byť pôvodne súčasťou projektu D4R7, vtedajší starosta mestskej časti Vajnory Ján Mrva však nesúhlasil s tým, aby D4 viedla ponad D1. Zvolené tak muselo byť ďaleko náročnejšie podsunutie D1. Návrh križovatky navyše neprešiel štúdiou realizovateľnosti. V tejto chvíli sú však už povolenia k dispozícii, rovnako ako vyčlenené peniaze v štátnom rozpočte (127 miliónov eur), no čaká sa na ich uvoľnenie zo strany Ministerstva financií. Národná diaľničná spoločnosť totiž tvrdí, že bez nich nedokáže rozbehnúť verejné obstarávanie. Po vysúťažení zhotoviteľa bude trvať ešte približne tri a pol roka, kým bude stavba zrealizovaná.

Vo finále tak dátum 2024 môže byť vcelku optimistický. Hospodárske noviny naznačujú, že súťaž sa vyhlási na jeseň po kreovaní rozpočtu. Ak to tak bude, reálne môže byť križovatka D1 a D4 dokončená v roku 2025. Po všetkých stránkach ide o totálne fiasko.

 

 

Ministerstvo dopravy a výstavby SR si je toho slovami ministra dopravy Andreja Doležala vedomé. Preto chce do ukončenia výstavby križovatky prijať opatrenia, ktoré povedú k zlepšeniu situácie na Prístavnom moste. „Ten obchvat (na D4) nebude mať taký efekt, pokiaľ nebude hotová križovatka D1-D4,“ potvrdzuje minister. „Dovtedy budeme riadiť dopravu tak, aby sa pripájala na D1-ku v Prievoze pod Prístavným mostom. Aspoň odľahčíme Einsteinovu a Prístavný most. Budeme sa o to snažiť dopravným značením, resp. motivovaním dopravcov, aby bolo lacnejšie ísť touto trasou.“

Samozrejme, ide len o veľmi provizórne riešenie. V žiadnom prípade nenahradí plnohodnotnú križovatku. Navyše, R7 môže mať tiež svoje problémy – vytlačí síce tranzit z viacerých obcí alebo tradične zaťaženej Ulice Svornosti, zápchy však môže preniesť inam. Najviac ohrozenou je v tomto smere Bajkalská ulica, do ktorej R7 vyústi. Ruch by sa mohol zvýšiť aj na Prístavnej ulici a následne Landererovej. Pôjde totiž o najrýchlejšiu spojnicu s centrom mesta, kde v poslednom období navyše vznikli rozsiahle kancelárske kapacity.

Banner Harrys

Dopravné toky v Bratislave sa tak zmenia. Nie však len negatívne – niektoré ulice by sa mohli, naopak, odľahčiť. Najvýraznejšie by sa mohlo zlepšenie dotknúť Gagarinovej ulice, ktorá je kľúčovou spojnicou s Podunajskými Biskupicami a doteraz aj s juhovýchodnými predmestiami. Nová situácia je podnetom pre prestavbu ulice, ktorá si zaslúži nielen novú vozovku, ale aj trvalé buspruhy, cyklotrasy a kvalitné chodníky. Veľkú rekonštrukciu by si zaslúžilo aj okolie zastávky Cintorín Vrakuňa. Užívatelia MHD a prímestskej dopravy v smere z centra majú dnes k dispozícii mimoriadne nedôstojné podmienky.

Medzičasom, diaľnica D4 bude aj po dokončení križovatky dokončená len čiastočne. K plnému dobudovaniu bude chýbať úsek medzi Račou a Mariankou, ako aj pokračovanie od križovatky Stupava smerom do Rakúska. V oboch prípadoch pôjde o masívne a náročné stavby. V rámci prvej vznikne tunel Karpaty, ktorý bude s predpokladanou dĺžkou 11,76 kilometrov najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku. Predpokladané náklady sa pohybujú na úrovni jedna miliarda eur. Druhý projekt musí prekonať Moravu a jej nivu, ktorá je prísne chránená.

Až po ich dokončení týchto ciest, snáď na začiatku 30-tych rokov tohto storočia, bude mať Bratislava skompletizovaný obchvat. Vysoko pravdepodobne pôjde o zásadný faktor rozvoja mesta aj prímestí. Už teraz možno pozorovať dynamickejšiu výstavbu v oblastiach juhovýchodne od mesta vo väzbe na R7. D4 by zas mohla fungovať ako akási hranica stavebného vývoja metropoly, kým na prístupové radiály sa budú líniovo viazať logistické centrá, sklady, retailové komplexy a pravdepodobne aj areály sídelnej kaše.

D4 a R7 tak prinášajú mnohé zmeny. Niektoré z nich sú pozitívne, dopad ďalších môže byť vysoko negatívny. Diskusia o tom, či to bola z hľadiska hodnoty za peniaze najvhodnejšia investícia, je teraz už bezpredmetná. Úlohou pre zodpovedné orgány je zabezpečiť, aby dôsledky výstavby nových ciest nepriniesli vymazanie všetkých na začiatku proklamovaných výhod projektu za 1,9 miliardy eur. Lebo aj to by sa pri nepozornosti mohlo veľmi ľahko stať – a navyše skôr, než D4R7 vôbec uplynie doba splatnosti.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Súvisiace články

Chýbajúci úsek R7 a D4 pred Lužným mostom sa otvára

01.10.2021 17:03:41 Adrian Gubčo

Uplynulý víkend bola konečne otvorená kľúčová časť bratislavského obchvatu, teda diaľnice D4: Lužný most, ktorý sa stal šiestym bratislavským premostením Dunaja. Význam spustenia bol však oslabený faktom, že nebol otvorený aj súvisiaci úsek D4 medzi križovatkami Jarovce a Petržalka a najmä rýchlostnej cesty R7 medzi Bratislavou – Juh a Prievozom. Hoci sa pôvodne mali otvárať s mostom, v skutočnosti k tomu príde až v priebehu tohto víkendu.

Čítať viac

Ďalšia časť D4 sa otvára, Bratislava získa šiesty most cez Dunaj

24.09.2021 13:03:09 Adrian Gubčo

V túto nedeľu, 26. septembra, sa otvorí ďalší úsek diaľnice D4. Jeho súčasťou je aj Lužný most, šieste bratislavské premostenie rieky Dunaj. Pôvodne sa mal otvárať aj zvyšok rýchlostnej cesty R7 medzi križovatkou Bratislava – Juh a Bratislava – Nivy (Prievoz), pravdepodobne kvôli chýbajúcim povoleniam to však bude o čosi neskôr. To isté platí o krátkej spojnici križovatiek Jarovce a Petržalka.

Čítať viac

Ďalší úsek diaľnice D4 je otvorený

06.09.2021 18:02:20 Adrian Gubčo

V priebehu včerajška bol otvorený ďalší úsek diaľnice D4, a to v úseku medzi Račou a Vajnorami. Ide o krátku časť, ktorá má dĺžku asi len dva kilometre, a zatiaľ jej chýba aj napojenie aj na zvyšok diaľnice. Jeho otvorením je však budúci obchvat Bratislavy opäť o čosi kompletnejší. Ako si však začína uvedomovať aj široká verejnosť, k plnému dokončeniu diaľnice medzi Jarovcami a Račou chýbajú ešte roky.

Čítať viac

Výstavba diaľnice D4 medzi Jarovcami a Račou je vo finálnej fáze

24.05.2021 16:24:51 Adrian Gubčo

Výstavba kľúčových častí diaľnice D4, ktorá v budúcnosti vytvorí obchvat Bratislavy, vstupuje do finálnej fázy. Ako oznámilo Ministerstvo dopravy SR, na Lužnom moste cez Dunaj boli úspešne vykonané záťažové skúšky. Okrem toho sa začínajú procesy technického odovzdania ďalších úsekov diaľnice, ako aj dôležitého napojenia rýchlostnej cesty R7 na dopravný systém mesta.

Čítať viac

Ďalší úsek diaľnice D4 sa otvára

12.02.2021 14:05:00 Adrian Gubčo

V priebehu včerajška bol otvorený nový úsek diaľnice D4, teda nového obchvatu Bratislavy. Zhotoviteľ, spoločnosť D4R7 Construction, odovzdal do užívania 7,1 kilometra dlhý úsek medzi križovatkami Vrakuňa a Ivanka Západ (Senecká cesta). Nadväzuje tak na v novembri dokončený úsek medzi križovatkami Podunajské Biskupice a Vrakuňa a umožňuje spojenie aj s križovatkou Bratislava (Juh).

Čítať viac

Ďalší úsek diaľnice D4 bol dokončený

09.11.2020 15:19:01 Adrian Gubčo

V priebehu nedele, 8. novembra 2020, bol otvorený ďalší úsek tzv. Nultého obchvatu – teda diaľnice D4, ktorá má v budúcnosti vytlačiť tranzitnú dopravu z hlavného mesta. Ide o pomerne krátky úsek medzi križovatkami Podunajské Biskupice a Vrakuňa. Celkové dokončenie prvej etapy D4 medzi Jarovcami a Račou sa aj naďalej predpokladá v roku 2021.

Čítať viac

Prvé časti rýchlostnej cesty R7 a diaľnice D4 sa otvárajú

17.07.2020 11:02:48 Adrian Gubčo

Po dlhých rokoch plánovania a štyroch rokoch výstavby sa v nedeľu, 19. júla 2020, otvoria pre verejnosť prvé úseky rýchlostnej cesty R7 medzi Ketelcom a Holicami a D4 medzi Ketelcom a Rovinkou. Štát si od týchto ciest sľubuje výrazné zlepšenie dopravnej situácie v okolí Bratislavy, ktorej juhovýchodné predmestia sú mimoriadne zaťažené v dôsledku intenzívneho rozvoja v posledných desaťročiach.

Čítať viac

Šiesty bratislavský most spojili, odovzdaný bude na budúci rok

10.06.2020 09:30:00 Adrian Gubčo

Budovanie diaľnice D4 prekonalo významný míľnik – za účasti zástupcov Ministerstva dopravy a výstavby a koncesionára, budujúceho diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7, teda tzv. nultý obchvat, boli spojené jednotlivé strany šiesteho bratislavského mosta cez Dunaj. Ministerstvo už hľadá aj meno pre kľúčovú stavbu v rámci jedného z najväčších infraštruktúrnych projektov v dejinách Slovenska.

Čítať viac

Prvý úsek R7 a D4 sa bude otvárať už o niekoľko týždňov, celkové dokončenie sa očakáva až v roku 2021

24.02.2020 11:15:30 Adrian Gubčo

Už v najbližších týždňoch by sa mala ukončiť výstavba prvých častí novej diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, ktoré spoločne tvoria najdrahší projekt v histórii nezávislého Slovenska. Premávka bude spustená na časti R7 od Ketelca po Holice a D4 medzi Ketelcom a Rovinkou, dokončenie kľúčových úsekov, napríklad mosta cez Dunaj, sa ale očakáva až neskôr.

Čítať viac

Veľké dopravné obmedzenia sa začínajú

15.02.2019 13:00:00 Adrian Gubčo

Dnešným dňom sa spúšťajú jedny z najvýraznejších dlhodobých dopravných obmedzení v nedávnej histórii Bratislavy. V súvislosti s uzávierkou niekoľkých zjazdov z Prístavného mosta v dôsledku výstavby Rýchlostnej cesty R7 a uzávierky ulice Mlynské nivy sa predpovedá dopravný kolaps, Hlavné mesto sa však k problému postavilo otvorene a pripravilo viacero náhradných opatrení.

Čítať viac

Bratislava sa pripravuje na obmedzenia v súvislosti s výstavbou dopravných projektov

21.01.2019 15:40:17 Adrian Gubčo

Dopravu v Hlavnom meste čakajú v blízkej dobe výrazné dopravné obmedzenia, súvisiace s výstavbou diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, ako aj s prestavbou ulice Mlynské nivy. Opatrenia, akými sa bude na vzniknutú kritickú situáciu reagovať, predstavilo dnes vedenie Bratislavy, mestskej časti Ružinov a Bratislavského samosprávneho kraja na tlačovej konferencii.

Čítať viac

Šiesty bratislavský most rastie, s ním rastú aj kontroverzie

20.09.2018 14:30:00 Adrian Gubčo

Práce na výstavbe diaľničného obchvatu D4 a rýchlostnej cesty R7 (D4R7) postupne akcelerujú. Stavebné práce sa rozbiehajú na viacerých úsekoch nových komunikácii, vrátane náročnejších stavieb – k tým najnáročnejším a najvýznamnejším patrí nové premostenie Dunaja, vznikajúce východne od Jaroviec a južne od areálu Slovnaftu. Ozývajú sa však aj kritici.

Čítať viac

Odhalené: Rýchlostná cesta R7

25.02.2015 13:00:00 Adrian Gubčo

V súvislosti s možným začiatkom výstavby rýchlostnej cesty R7 ešte tento rok získavame stále lepší prehľad o tom, ako bude táto významná dopravná stavba vyzerať. Firma Render Systém, venujúca sa tvorbe vizualizácii, zverejnila kvalitné vizuály časti novej dopravnej tepny.

Čítať viac

Ako bude vyzerať diaľnica D4?

22.12.2014 12:30:00 Adrian Gubčo

Výstavba diaľnice D4 sa pomaly blíži a v súvislosti s tým sú zverejňované stále nové informácie a materiály, existuje dokonca samostatná stránka o projekte.

Čítať viac

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube