Author photoAdrian Gubčo 01.10.2021 17:03

Chýbajúci úsek R7 a D4 pred Lužným mostom sa otvára

Uplynulý víkend bola konečne otvorená kľúčová časť bratislavského obchvatu, teda diaľnice D4: Lužný most, ktorý sa stal šiestym bratislavským premostením Dunaja. Význam spustenia bol však oslabený faktom, že nebol otvorený aj súvisiaci úsek D4 medzi križovatkami Jarovce a Petržalka a najmä rýchlostnej cesty R7 medzi Bratislavou – Juh a Prievozom. Hoci sa pôvodne mali otvárať s mostom, v skutočnosti k tomu príde až v priebehu tohto víkendu.

Zdroj: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj

Zdroj: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj

O spustení prevádzky na nových úsekoch informoval na sociálnej sieti primátor Bratislavy Matúš Vallo. Z pohľadu Hlavného mesta ide o dôležitú správu: R7 sa bude totiž priamo napájať na mestské komunikácie, konkrétne Bajkalskú ulicu. To zásadne zmení organizáciu dopravy v rámci mesta a povedie k presunu dopravných prúdov. Organizácia dopravy sa bude meniť aj priamo na miestach, ktoré budú otvorením nových úsekov najviac zasiahnuté.

Ako prvý bude už v priebehu zajtrajška od 8:00 otvorený, resp. otváraný úsek R7 medzi križovatkou Bratislava – Juh a Bratislava – Prievoz. Ide o 6,3 kilometra dlhý úsek, ktorý priniesol aj radikálnu prestavbu vyťaženej križovatky Prievoz. Súvisiace opatrenia sa výrazne dotkli každodenného života obyvateľov mesta. Na určitú trpezlivosť sa musia motoristi pripraviť aj v najbližšej dobe po otvorení novej cesty. „Staviteľ naplánoval postupné otváranie úsekov a smery dopravy aj dopravné značenie sa budú v rýchlom slede meniť. Čo bude platiť doobeda, nemusí platiť už poobede,“ upozorňuje primátor.

Ako ďalej M. Vallo uvádza na svojom oficiálnom profile, v prvej fáze v sobotu ráno sa cez nové, tzv. turbokruhové objazdy presunie doprava zo Slovnaftskej na posledný úsek R7 s napojením na Bajkalskú. Organizácia dopravy tak bude možno pôsobiť zložito. V snahe o minimalizáciu kolíznych situácií budú musieť totiž vozidlá idúce zo Slovnaftskej na Bajkalskú prejsť obchádzkou cez dva kruhové objazdy a až následne sa napoja na R7. Zvyšok rýchlostnej cesty sa bude postupne spúšťať až do noci. Primátor vyzýva na dôsledne sledovanie dopravného značenia.

Deň na to sa bude do nočných hodín postupne spúšťať úsek D4 medzi križovatkami Jarovce a Petržalka. Konečne by tak mala byť diaľnica prejazdná od rakúskej hranice až po Ivanku pri Dunaji.

Dôležité je, že cez víkend ešte nebudú spustené chýbajúce vetvy v rámci rondelu Prievoz (pod Prístavným mostom) – keďže tento podľa primátora rozdeľuje dopravu z novej rýchlostnej cesty a D1 v smere do centra, Petržalky a Ružinova. Otvorený nebude ešte minimálne týždeň. Mesto však údajne zhotoviteľa, spoločnosť D4R7 Construction, požiadalo, aby ho otvoril najneskôr do týždňa od otvorenia celej R7. Zhotoviteľ potvrdil, že takýto je plán. O dva týždne by mal byť otvorený zjazd z D1 na Bajkalskú v smere od Senca aj výjazd na Prístavný most z Bajkalskej.

Po tomto dátume bude chýbať ešte posledný mestský úsek stavby, ktorým je prepojenie R7 s Prístavnou ulicou. Jeho dokončenie a sprístupnenie je údajne otázkou dvoch mesiacov. „Po jeho spustení by sa doprava v tejto časti Bratislavy už mala ustáliť a my sa budeme môcť konečne venovať aj ďalším dôležitým stavbám,“ dodáva Matúš Vallo. Za tie považuje najmä nešťastnú križovatku D1 a D4, ktorej vznik je pravdepodobne otázkou niekoľkých rokov, ako aj úsek D4 medzi Račou a Záhorskou Bystricou, ako aj štátnou hranicou s Rakúskom. Jeho súčasťou bude tunel Karpaty, s dĺžkou 10,5 kilometra najdlhší tunel na Slovensku.

Okrem týchto veľkých stavieb však mesto pripravuje aj relatívne drobné zmeny, ktoré pomôžu zlepšiť (verejnú) dopravu v Bratislave a súvisia s R7. Viaceré dočasné buspruhy, ktoré vznikli v čase spustenia najväčších dopravných obmedzení, sa totiž premenia na trvalé. Týka sa to najmä Gagarinovej v úseku medzi Mierovou, resp. Hraničnou po Cintorín Vrakuňa, ale aj Bajkalskej na viacerých úsekoch (podjazd pod Prievozskou, okolie križovatky Trenčianska a Prešovská – Vajnorská).

Nové buspruhy vzniknú aj na Moste Apollo v smere do centra od Dolnozemskej cesty až po zastávku Most Apollo a na Dolnozemskej ceste od zastávky Ekonomická univerzita na nájazdovú rampu na Prístavný most až po pripojenie cesty od Einsteinovej. O detailoch informoval portál iMHD.sk.

 

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

 

Doprava v Bratislave by sa tak mala čoskoro dočkať viacerých zlepšení. Najväčšiu úľavu pravdepodobne pocítia obyvatelia mestských častí Vrakuňa a Podunajské Biskupice, keďže spojazdnenie R7 by malo výrazne utlmiť dopravu na Ulici Svornosti, Popradskej a Gagarinovej, kadiaľ premávajú aj nosné linky MHD pre túto oblasť. Spoločne s realizáciou (resp. potvrdením existencie) buspruhov sa spojenie odľahlejších mestských častí s centrom stane spoľahlivejšie.

Na definitívnu bodku za celou ságou D4R7 si treba ešte počkať, keďže štát ešte nemá v rukách finálne riešenie situácie ohľadne križovatky D1 a D4. Do jej dobudovania bude efekt aktuálne dokončenej časti bratislavského obchvatu len obmedzený. Znamenať to bude zvýšenú prítomnosť tranzitnej dopravy priamo v srdci mesta a brániť to bude aj dôležitým investíciám, napríklad prepotrebnej rekonštrukcii Prístavného mostu. Zlyhania okolo tejto časti projektu by mali ostať mementom do budúcna.

Na druhej strane, nemožno nesúhlasiť s primátorom, keď hovorí, že sa treba venovať aj ďalším dôležitým stavbám. Lebo aj keby bola D4 kompletná s tunelom pod Malými Karpatami, mostom ponad Moravu a rakúskou diaľnicou do Viedne, Bratislavu nespasí. Doprava v metropole Slovenska bude uspokojivá až po realizácii doslova desiatok (možno aj stoviek) projektov, od menších po obrovské. Štafeta je tak v rukách mesta aj štátu, pred ktorými stojí táto obrovská a enormne náročná úloha.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Zdroj: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj
  • Zdroj: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj
  • Zdroj: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj
  • Zdroj: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj
  • Zdroj: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj
  • Zdroj: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj
  • Zdroj: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj
  • Zdroj: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj
  • Zdroj: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj
  • Zdroj: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj
  • Zdroj: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj
  • Zdroj: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj
  • Zdroj: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube