Author photoAdrian Gubčo 26.11.2021 10:50

Verejný priestor sa môže radikálne zlepšiť, zrušené bolo parkovanie na chodníkoch

Bratislavský verejný priestor má mnoho problémov. Zanedbanosť, obrovský investičný dlh, bariérovosť, vizuálny smog, nízka úroveň estetiky a celkového štandardu či nedostatočné osvetlenie patria k veľmi zásadným. Aj tak však medzi nimi kraľuje jeho devastácia parkujúcimi autami, ktoré môžu nepochopiteľne parkovať na chodníkoch pre peších. Už onedlho by to mohla byť minulosť.

Autá dnes môžu devastovať chodníky, novú dlažbu či obmedzovať chodcov, po novom sa to zmení

Autá dnes môžu devastovať chodníky, novú dlažbu či obmedzovať chodcov, po novom sa to zmení

O novinke informovalo občianske združenie Cyklokoalícia. Podľa Cyklokoalície, v priebehu včerajška bola v parlamente schválená novela Zákona o cestnej premávke, na ktorú sa, ako píšu aktivisti, „roky čakalo a ktorá výrazne prispeje k tomu, aby sa Slovensko stalo dopravne civilizovanou krajinou“. Úpravy zákona vychádzajú z balíka zmien zákona, ktoré aktivisti vypracovali, aby zlepšili podmienky pre cyklistov aj chodcov. Odstrániť sa mali viaceré nelogické body v doterajšom znení zákona a legislatíva sa mala priblížiť praxi, aká je vo vyspelejších krajinách. Zákon predložili poslanci zo všetkých koaličných strán.

Zmeny sa týkajú viacerých bodov. Po novom sa napríklad upravuje prednosť cyklistu pred odbočujúcimi autami na cyklotrase, vedúcej popri ceste, čo doteraz platilo len na namaľovanom pruhu. Spresňuje sa minimálny bezpečný odstup pri predchádzaní vodiča malého motocykla, cyklistu alebo chodca na konkrétnu vzdialenosť. Pri rýchlosti do 50 km/h na to bude jeden meter, nad 50 km/h jeden a pol metra. Osoby, ktoré sprevádzajú na bicykli alebo vezú v sedačke deti do 10 rokov, budú môcť bicyklovať aj na chodníku. Do zákona sa dopĺňajú pravidlá premávky na tzv. bicyklovej ceste, kde budú mať cyklisti prednosť, budú ju môcť využívať v celej šírke a autá sa budú musieť pohybovať do 30 km/h. Pri jazde skupiny od šesť cyklistov sa umožňuje jazda vedľa seba.

Hoci ide o dôležité zmeny, z hľadiska verejného priestoru najzásadnejšou je úprava, podľa ktorej sa ruší paušálne povolenie parkovať na chodníku. Podľa pozmeňovacieho návrhu poslanca Radovana Slobodu (SaS), sa z V §52, ods. 2, odstraňuje možnosť zastavenia na chodníku pre vozidlá s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3.500 kg, pokiaľ ponechajú súvislú voľnú šírku chodníka najmenej 1,5 metra. Výnimku budú predstavovať len tie miesta, kde to povolí značka. Ako konštatuje predkladateľ pozmeňovacieho návrhu, mestám to umožní vhodnejšiu reguláciu parkovania namiesto osádzania stĺpikov. Parkovanie na chodníku bolo aj tak okresané po novele zákona z konca roka 2019. Zavedené bolo v roku 2009. 

Hoci poslanec Sloboda diplomaticky hovorí, že až taká zmena to nebude, v skutočnosti by to mohla byť pre Bratislavu úplne zásadná úprava. Aj napriek spomínanej novele z roku 2019, chodníky v niektorých lokalitách sú doslova obsypané autami. Formálne je všetko v poriadku, lebo je ponechaný koridor pre chodcov a autá sú odstavené popri ceste. V mnohých prípadoch sú však tieto chodníky vďaka autám úzke, zdevastované spoločne s obrubníkmi, a jednoducho neestetické. Možno nič neubližuje vzhľadu mesta tak, ako práve divoké parkovanie.

Poslanci schválili novelu zákona ohromujúcou väčšinou, kedy zaň zahlasovalo 133 zo 134 prítomných zákonodarcov. Nová legislatíva prešla druhým aj tretím čítaním. Úpravy podľa Cyklokoalície odobrila aj Polícia SR. Zmeny majú platiť od 1. marca 2022, aby sa mohli zodpovedné orgány – policajti a obce – na nové vyhlášky pripraviť.

V kombinácii so zavedením objektívnej zodpovednosti pre Mestskú políciu a postupným zavádzaním parkovacej politiky tak Bratislava získala úplne rozhodujúci nástroj k vyčisteniu svojich ulíc. Prirodzene, existujú chodníky, kde nie sú parkujúce autá taký problém. Tu nepochybne dôjde k osadeniu príslušných značiek. Vo väčšine prípadov by sa však mali uvoľniť chodníky najmä v centrálnej časti mesta. Polícia už pri riešení priestupkov nebude musieť na centimetre riešiť, či autá nechali dostatok voľného priestoru.

 

Podobné výjavy by mohli byť onedlho minulosťou

 

Cyklokoalícia hodnotí novelu ako veľký úspech, ktorá Slovensko v oblasti cyklistickej legislatívy posúva do 21. storočia. S týmto sa dá stotožniť. Okrem chodcov budú z úprav benefitovať aj cyklisti alebo samosprávy, ktoré to s rozvojom cyklodopravy myslia vážne. Veľmi pomaly sa k nim začína radiť aj Bratislava, ktorá má naplánovaný veľkorysý rozvoj cyklotrás v najbližšom období. Po novom budú omnoho použiteľnejšie bez obavy, že by cyklisti páchali priestupok. Zvýši sa ich bezpečnosť, a vo väčšej miere sa otvoria aj rodičom, doprevádzajúcim deti.

Bratislava tak stojí na prahu radikálneho zlepšenia mestského prostredia. Jeho vzhľad to ovplyvní oveľa viac ako osadenie dlažby, nový dizajnový mobiliár alebo vysadený stromček – hoci aj to sú dôležité veci. V tomto prípade však ale ide o úplne bazálnu záležitosť. Keď sa spojí vytlačenie automobilov, vyššie spomenuté zásahy a k tomu ešte aj odstraňovanie vizuálneho smogu, čo má od budúceho roka umožňovať Územný plán Hlavného mesta SR Bratislavy v zmysle Zmien a doplnkov 07, do 21. storočia sa posunie aj slovenská metropola. Ohavná kombinácia áut, reklamy a všeobecného úpadku, typická pre toto mesto, by mohla byť o niekoľko rokov minulosťou.

Bratislava bude ale musieť využiť nové možnosti, ktoré jej novelizácia Zákona o cestnej premávke dáva. Mesto má veľké ambície v súvislosti so zavádzaním parkovacej politiky. Parkovanie zadarmo v preťažených lokalitách by malo byť onedlho minulosťou a vyzbierané peniaze majú podporiť veľkú zmenu v budúcnosti mestskej mobility – podľa mesta pribudnú nové linky verejnej dopravy, električkové trate, cyklotrasy, P+R parkoviská, parkovacie domy, zároveň sa ale spustia aj rekonštrukcie verejných priestranstiev. Teraz je to už plne v jej rukách.

Oceniť treba v tomto smere nielen predkladateľov novely, ale predovšetkým prácu Cyklokoalície. Občianske združenie ukazuje, ako má vyzerať moderný aktivizmus – namiesto neustáleho vypisovania petícií, emotívnych statusov a večného boja proti domnelému nepriateľovi je omnoho vhodnejšie pokúsiť sa priložiť ruku k dielu a proaktívne problémy riešiť. Ani Cyklokoalícia nie je neomylná, rozhodne však ku kultivácii verejného priestoru prispieva viac, ako rozličné NIMBY združenia. Bez jej existencie by na tom Bratislava nielen v oblasti cyklodopravy bola oveľa horšie.

Včerajšok tak poskytuje veľa dôvodov na optimizmus. Metropola má šancu opäť sa o kúsok priblížiť štandardu vyspelých európskych veľkomiest. K dosiahnutiu skutočne špičkovej kvality života je však dlhá cesta. Na naplnenie cieľa bude treba zopakovať širokú spoluprácu, ktorá umožnila prijatie tejto novely.  

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube