Podunajské Biskupice sú okrajová časť Bratislavy, ktorá si dlho zachovávala vidiecky charakter. V 70. rokoch tu však začali vznikať modernistické sídliská. V súčasnosti tu pribúdajú skôr objekty individuálnej bytovej výstavby aj objekty skladov a hál s ľahkou výrobou. Zámer South Point Logistic Park by mal byť práve z oblasti skladov a logistiky.
Zdroj: South Point Logistics Park
Pripravovaný zámer South Point Logistic Park od rovnomernej spoločnosti vznikne v lokalite, ktorá je zo severu ohraničená Lieskovskou cestou a areálom Slovnaftu. Z juhu a západu susedí s rýchlostnou cestou R7 a z východu so zeleňou na pozemkoch spoločnosti OLO, a.s. V súčasnosti sa na pozemku nachádzajú oplotené fotovoltické panely na výrobu elektrickej energie. Pred začiatkom výstavby budú odstránené a následne nahradené v rámci projektu.
Podľa dokumentácie pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA), chce investor vybudovať dve skladovo-výrobné logistické haly s prislúchajúcim zázemím. Slúžiť majú na skladovanie, ľahkú priemyselnú výrobu a na manipuláciu s tovarom pri skladovaní. V halách budú vyčlenené priestory pre skladové plochy, priestory pre ľahkú priemyselnú výrobu a montáž a priestory dvojpodlažných administratívno-sociálnych vstavkov.
Administratívne vstavky budú poskytovať okrem vlastných funkcií aj zázemie pre zamestnancov areálu (kancelárie, šatne, toalety a pod.). V skladových priestoroch nebudú skladované výrobky, ktoré by mali charakter nebezpečných látok. K plánovaným montážnym činnostiam, ktoré sa budú v areáli vykonávať, patria napríklad montážne práce automobilového a leteckého priemyslu, zostavovanie celkov z elektronických prvkov či montáž domácich spotrebičov.
Architektonicky budú haly riešené ako jednoduché objekty s obdĺžnikovým, resp. uskočeným pôdorysom. Každá hala bude obsahovať skladovacie priestory, technické zázemie a administratívne vstavky. Jedna hala bude rozdelená na štyri jednotky so štvoricou vstavkov a druhá hala sa rozdelí na dve jednotky s trojicou vstavkov.
V rámci projektu sa vybuduje 333 parkovacích stojísk pre osobné automobily a 29 stojísk pre nákladné automobily. Hlavné dopravné napojenie bude riešené prostredníctvom napojenia navrhovaných vnútroareálových komunikácií na Lieskovskú cestu.
Výstavba by podľa dokumentácie EIA mala prebiehať počas celého roka 2026. Predpokladaný termín začiatku prevádzky je posledný kvartál 2026. Predpokladané náklady na realizáciu sú 35 miliónov eur. Proces EIA začal ešte v decembri minulého roka. Aktuálne však boli zverejnené doplňujúce informácie, teda odpovede navrhovateľa na doručené pripomienky k zámeru.
Medzi pripomienkami účastníkov konania sa objavili pochybnosti o vhodnosti umiestniť zámer v bezprostrednej blízkosti areálu Slovnaft. Ako však upozorňuje navrhovateľ, projekt je v súlade s územným plánom a nepredstavuje ohrozenie verejného zdravia ani zhoršenie podmienok bývania v okolí. Medzi požiadavkami účastníkov konania je tiež vypracovanie dendrologického posudku, rozptylovej štúdie, analýzy kvality vzduchu, geologický a hydrogeologický posudok či kumulatívne zhodnotenie vplyvov so zámerom kompostárne OLO na susednom pozemku.
Predmetom pripomienok je tiež dostupnosť verejnej dopravy, nakoľko sú najbližšie zastávky vzdialené stovky metrov a s pripravovaným areálom nie sú prepojené bezpečným chodníkom. Možnosť vybudovania novej zastávky by mala byť podľa investora preverená v rámci územného konania. Jednou z požiadaviek verejnosti je aj riešenie opatrení pre cyklistov, keďže územím prechádza hlavná mestská cyklotrasa R57. Podľa investora je však cyklotrasa mimo riešeného územia a výstavbou zámeru nebude dotknutá.
K zámeru sa vyjadril aj Slovnaft, ktorý uvádza, že zámer sa nachádza v prvom bezpečnostnom pásme Slovnaftu. V ňom nie je možné umiestňovať žiadne objekty. Navyše, zámer zasahuje aj do pásma hydraulickej ochrany podzemných vôd Slovnaftu. Regionálny úrad verejného zdravotníctva však netrvá na ďalšom posudzovaní zámeru, avšak v rámci územného konania žiada predložiť hlukovú štúdiu.
Je teda na Okresnom úrade Bratislava, či posudzovanie EIA ukončí v zisťovacom konaní a aké podmienky realizácie stanoví v záverečnom rozhodnutí. Druhou možnosťou je posunúť projekt do správy o hodnotení, a požadovať napríklad predloženie ďalších odborných štúdií. Najväčším problémom však môže byť práve bezpečnostné pásmo Slovnaftu. Ako sa situácia so zámerom vyvinie môžu ukázať najbližšie týždne.
Na výrobu previazanú so špičkovými technológiami s vedecko-výskumnou základňou a drobnú výrobu by sa mal - aspoň podľa slov investora - orientovať aj kontroverzný InnoHub investora INHBB, s.r.o. Projekt je naviazaný na Vinohradnícku ulicu a pozostávať by mal zo štvorice objektov. Podľa všetkého by ale malo ísť štandardné skladovo-výrobno-komerčné centrum.
Podunajské Biskupice majú každopádne potenciál na rozvoj nielen rezidenčnej výstavby, ale aj výrobných areálov. V prospech budúceho rozvoja mestskej časti hovorí dobré cestné spojenie s centrom mesta a obchvatom, ako aj možnosť transformácie rozsiahlych poľnohospodárskych pozemkov, ktoré ju obklopujú.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac