Pražská Magistrála je už niekoľko desaťročí významnou súčasťou dopravnej siete českej metropoly. Ide zároveň o jazvu na tvári nádherného mesta. Mnoho plánov na jej humanizáciu však v minulosti zlyhalo. Potenciál premeny niektorých častí tejto infraštruktúrnej stavby sa rozhodlo predstaviť občianske združenie AutoMat, ktoré upozorňuje na potrebu kvalitného riešenia.
Sokolská ulica. Zdroj: AutoMat
Magistrála je jednou z najvyťaženejších cestných komunikácií v Prahe. Denne ňou prejde zhruba 100-tisíc vozidiel. České hlavné mesto preťala v 70. rokoch 20. storočia. Podľa Institutu plánování a rozvoje Hlavního města Prahy (IPR) v dobe svojho vzniku chránila najcennejšie historické centrum mesta od automobilovej dopravy, zlepšila obslužnosť a výrazným spôsobom podporila ekonomický rozvoj mesta. Na druhej strane ale priniesla deštrukciu viacerých pamiatok a dnes je hlučnou špinavou jazvou, vytvárajúcou neprívetivé priestranstvá.
O humanizácii Pražskej magistrály sa hovorí už niekoľko rokov. Počas nich bolo vypracovaných viacero štúdií, ktoré poskytli rôzne pohľady na to, ako možno problematiku tejto v podstate mestskej diaľnice riešiť. Jeden z materiálov dokonca vypracoval ešte v roku 2017 svetoznámy architektonický ateliér Gehl Architects, ktorý je známy svojim prístupom, zameraným na tvorbu prostredia príjemného pre ľudí.
Jeho cieľom bola postupná premena magistrály na mestskú triedu. „Predpokladá sa etapizácia úprav v krátkodobom, strednodobom a dlhodobom horizonte. Krátkodobé úpravy sú takého charakteru, aby neboli podmienené znížením priepustnosti pre automobilovú dopravu, ale aj tak majú priniesť potrebné oživenie miest a zlepšenie priestoru ulice a priľahlých námestí, aby sa v nich dalo lepšie chodiť, nakupovať a žiť,” popisoval projekt v tej dobe IPR.
Občianske združenie AutoMat nedávno predstavilo vizualizácie, ktoré ukazujú, ako by mohli byť lepšie transformované niektoré časti Magistrály po tom, ako sa premenia na normálne ulice. Vo svojich návrhoch v podstate neuberajú existujúce cestné pruhy, pridávajú však zeleň a verejné priestory v okolí ciest. Reagujú pritom na plány samotného mesta.
AutoMat vznikol v roku 2003 ako neformálna platforma, ktorá sa o niekoľko rokov transformovala do občianskeho združenia. Dnes je súčasťou siete iniciatív, ktoré sa rôznymi spôsobmi usilujú o rozvoj Prahy. Vo všeobecnosti spolok podporuje verejnú, pešiu a cyklistickú dopravu a rozumné využívanie automobilov. „Kľúčom k zvýšeniu kvality života v meste je moderný systém dopravy, ktorý ponúkne všetkým obyvateľom dobré podmienky pre efektívny a príjemný pohyb mestom,” popisujú členovia spolku svoj pohľad na mestský urbanizmus. Pri svojej práci čerpajú inšpiráciu z rôznych svetových metropol a spolupracujú s komunálnymi politikmi, dopravnými odborníkmi, architektmi či samotnými obyvateľmi Prahy.
Na tvorbe vizualizácií možnej podoby pražskej Magistrály občianske združenie spolupracovalo združenie s architektom Petrom Bednárom. Predstavené návrhy riešia oblasť Fügerovho námestia, Sokolovskej, Rumunskej a Legerovej ulice. Práve tieto oblasti tvoria značnú časť Magistrály v centre Prahy.
Cieľom projektu je predovšetkým vytvorenie príťažlivej mestskej triedy. Okrem opráv povrchov by malo dôjsť tiež k obnove stromoradia a k čiastočnej úprave pešej siete. V hre je aj zrušenie niektorých podchodov. „Účelom projektov je umožniť vznik ústretových, esteticky hodnotných a dopravne vhodne usporiadaných mestských tried a verejných priestranstiev, ktoré zvýšia bezpečnosť chodcov a cyklistov a zásadne posilnia možnosti užívania verejného priestoru,“ popisuje ČTK.
Vytvorenie vizualizácií bolo reakciou na všetky zatiaľ nenaplnené plány s Magistrálou, ktoré za posledných 20 rokov vznikli. AutoMat kritizuje, že len málo z nich sa napokon stalo realitou. S poľutovaním sa spolok vyjadruje aj k spolupráci s Gehl Architects, ktorá ani po rokoch nepriniesla žiadne významné zmeny pri riešení tohto dlhotrvajúceho dopravného problému.
Ako problematický vnímajú aj fakt, že pražský magistrát vybral koncom minulého roka projektantov, ktorí sa majú podieľať na rekonštrukcii Magistrály na území Prahy 2. „Desiatky rokov stará hanba v podobe diaľnice prechádzajúcej centrom hlavného mesta má teraz konečne šancu na skutočnú zmenu k lepšiemu. Ale zadanie na tzv. humanizáciu je veľmi vágne,” tvrdia.
Zároveň apelujú na to, že mestské diaľnice sú konceptom, ktorý rozhodne nepatrí do 21. storočia a ktorého je potrebné sa zbaviť, aby sa Praha mohla skutočne premeniť na vyspelú európsku metropolu. „Poďme sa spoločne zasadiť o to, aby plánovaná „humanizácia” nebola len ďalšou premárnenou príležitosťou,” vyzýva združenie.
Česká metropla sa o riešenie, ktoré prinesie vhodné začlenenie Magistrály do mestského prostredia, usiluje už roky. Všetci zainteresovaní sa viac menej zhodujú na tom, že v súčasnej podobe je pre mesto neprijateľná. Napriek tomu je extrémne náročné získať politický súhlas na výraznejšie zásahy. Aj Praha je totiž v mnohom podobná iným mestám na celom svete - z automobilovej dopravy sa stala modla, ktorú je len veľmi náročné poraziť.
(AutoMat, IPR, Czechcrunch, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac