Staromestská ulica v centre Bratislavy je v posledných rokoch predmetom intenzívnej diskusie. Podnietila ju tragická nehoda na zastávke Zochova v októbri 2022. Hlavné mesto SR plánuje vzhľadom na potenciálne nebezpečnú situáciu v tejto časti centra upraviť dopravné značenie, ktoré má prispieť k účinnejšiemu dodržiavaniu dopravných predpisov.
Staromestská ulica v druhej polovici 20. storočia oddelila hradný kopec od historického jadra mesta. V súčasnosti patrí medzi rušné komunikácie, ktoré dramaticky vplývajú na bezpečnosť chodcov a kvalitu života obyvateľov lokality, nehovoriac o celkovom obraze Bratislavy. Jej charakter dlhodobo evokuje rýchlostnú mimomestskú cestu, pričom sa nachádza priamo v jadre metropoly s intenzívnym pohybom ľudí.
V dohľadnej dobe by sa ale mal negatívny dosah cesty zmierniť. Hlavné mesto v najbližších dňoch začne s plánovanou úpravou vodorovného dopravného značenia na Staromestskej ulici. Projekt, zameraný na zlepšenie bezpečnosti a organizácie dopravy, získal po dodatočných úpravách súhlasné stanovisko Krajského dopravného inšpektorátu (KDI).
Ako informoval hovorca Bratislavy Peter Bubla, táto iniciatíva je odpoveďou na potrebu zvýšenia bezpečnosti a spomalenia dopravy, najmä v reakcii na spomínanú tragickú dopravnú nehodu. „Úprava značenia má zlepšiť bezpečnosť. Každá zmena si však vyžaduje istú zmenu návykov a najmä v prvých dňoch po zmene aj viac pozornosti,” upozorňuje zároveň na zvýšenie obozretnosti vzhľadom na nadchádzajúce zmeny.
Cieľom úpravy dopravného značenia na Staromestskej ulici je predovšetkým zlepšiť bezpečnosť a zabezpečiť adekvátnejšie dodržiavanie rýchlostných limitov. Staromestská ulica je totiž známa tým, že jej priestorové usporiadanie nabáda vodičov na rýchlejšiu jazdu, ako predpisy dovoľujú. Merania ukazujú, že mnoho z nich pravidelne prekračuje povolenú rýchlosť.
Jednou z hlavných zmien bude zúženie jazdných pruhov, čo je overená metóda, ktorá opticky prinúti vodičov spomaliť. Magistrát ubezpečuje, že počet jazdných pruhov zostane rovnaký a samotné zúženie nebude mať negatívny vplyv na kapacitu a nezníži ani priepustnosť komunikácie. Zmena sa dotkne celého úseku Staromestskej ulice, a to od podjazdu až po Most SNP.
Magistrát však zdôrazňuje, že jedným z najúčinnejších spôsobov, ako zaistiť dodržiavanie rýchlosti, je inštalácia stacionárnych radarov na meranie rýchlosti. Aktuálne môže tieto merania vykonávať iba Policajný zbor SR, avšak mesto Bratislava spolu s ďalšími samosprávami dlhodobo apeluje na vládu a parlament, aby umožnili obciam inštalovať stacionárne radary a uplatňovať tak objektívnu zodpovednosť voči vodičom.
Na realizáciu tejto požiadavky je však potrebná legislatívna zmena, ktorú by musela schváliť Národná rada SR. „Dlhodobo preto s ďalšími samosprávami apelujeme na vládu a parlament, aby bolo priamo obciam umožnené vykonávať meranie povolenej rýchlosti prostredníctvom stacionárnych radarov a uplatňovať tak objektívnu zodpovednosť,” zdôrazňuje Bubla.
Okrem zlepšenia organizácie dopravy na Staromestskej ulici, mesto pracuje aj na projekte revitalizácie verejného priestoru v priestore zastávky Zochova, kde došlo k tragickej nehode. Táto iniciatíva zahŕňa prípravu architektonickej štúdie, ktorej cieľom je zlepšiť kvalitu verejného priestoru, najmä čo sa týka ochrany a bezbariérovosti pre peších a cestujúcich mestskou hromadnou dopravou. Projekt zahŕňa aj obnovu zelene a ďalšie zlepšenia v okolí Zochovej.
V nedávnej minulosti sa zvažovalo aj pridanie riadenej svetelnej križovatky s priechodom pre chodcov, ktorá by nahradila podchod. Táto idea však bola veľmi skoro opustená v obavách z reakcií verejnosti.
Komplexné riešenie problému cesty, ktorá tvorí fyzickú, vizuálnu aj mentálnu bariéru, zatiaľ ostáva hudbou budúcnosti. Jej vznikom bola odstránená storočia vytváraná urbanistická štruktúra a samostná Staromestská nikdy nezískala charakter mestského bulváru. Nejde o unikátnu situáciu - podobné zíásahy sa po druhej svetovej vojne realizovali v mnohých mestách.
V niektorých sa už pristúpilo k opatreniam, ako historické chyby napraviť. Nové úpravy majú prekryť či odstrániť rušné cesty a nahradiť ich novou zástavbou, verejnými priestormi či zeleňou. Príkladný projekt zrealizovalo dánske mesto Odense, pri ktorom je paralela s povahou Staromestskej ulice viac ako zjavná. V Odense došlo k vybudovaniu mestskej štruktúry vrátane bývania, kultúrnych zariadení a električkovej trate.
Mesto navrhlo riešiť problém v podobe realizácie betónovej platformy nad cestou so zelenou strechou, nazývanej Plató Staromestská. Premostenie by malo siahať od Kapucínskej ulice po Katedrálu sv. Martina. Podľa predstáv vedenia Magistrátu by tak vznikol verejný priestor s charakterom parku, určený na oddych. Prispieť by mal k zlepšeniu klímy a redukovať hlučnosť z dopravy, na druhej strane ale stoja vysoké predpokladané náklady, pohybujúce sa na úrovni minimálne 20 miliónov eur.
Tragická dopravná nehoda, ktorá sa stala v októbri 2022, si vyžiadala päť ľudských životov a viacero zranených, keď opitý vodič narazil do davu ľudí čakajúcich na zastávke MHD. Podľa informácií TASR sa v čase incidentu malo na autobusovej zastávke nachádzať až 40 ľudí.
Udalosť, ktorá zasiahla metropolu, prispela k tlaku na zlepšenie bezpečnosti a kontroly dodržiavania rýchlostných limitov na nebezpečných úsekoch bratislavských ulíc. Napriek tomu prešli takmer dva roky, kým sa situácia na Staromestskej ulici začína riešiť v podobe reálnych opatrení. K skutočnému riešeniu tejto bratislavskej jazvy je však ešte nesmierne ďaleko.
(TASR, MIB, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac