Author photoAdrian Gubčo 14.07.2023 10:36

Civilizované riešenie pre nebezpečnú cestu. Staromestská bude priateľskejšia k chodcom

Staromestská ulica je jedným z najlepších príkladov bezohľadného dopravného plánovania, ktoré v druhej polovici minulého storočia znivočilo centrum Bratislavy. Cesta rýchlostného charakteru pripomína diaľnicu, cez ktorú sa nedá bezpečne a pohodlne prejsť. Hlavné mesto sa po určitom tlaku rozhodlo túto situáciu zmeniť.

Zdroj: Adrian Gubčo / YIM.BA, Metropolitný inštitút Bratislavy

Zdroj: Adrian Gubčo / YIM.BA, Metropolitný inštitút Bratislavy

V druhej polovici 20. storočia sa pod vplyvom modernistického urbanizmu rozšírila myšlienka o potrebe lepšieho napojenia centier miest na automobilovú dopravu. Tradičné jadrá neboli projektované pre autá, zvlášť pokiaľ mali mať dopravné komunikácie rýchlostný a tranzitný charakter. Výsledkom modernistického zmýšľania bola bezprecedentná miera deštrukcie, ktorá postihla množstvo európskych alebo amerických miest. Bratislava sa tejto chybe nevyhla.

Najvýznamnejším príkladom ničenia pôvodnej zástavby v prospech dopravy je Most SNP a hlavná prístupová komunikácia v podobe Staromestskej. Cieľom bolo rýchle a pohodlné napojenie novej obrovskej štvrte na pravom brehu Dunaja, teda Petržalky, na centrum mesta. Dopravní plánovači prerazili trasu cez Rybné námestie a Židovskú ulicu. Hoci bola Židovská v tom čase už veľmi zanedbaná a narušená, podľa plánovačov aj urbanistov išlo o ideálne a historicky správne riešenie – cesta bola totiž umiestnená v priestore bývalej vodnej priekopy pred hradbami.

Výsledkom bol vznik Staromestskej ulice, ktorá umožňuje vysoké rýchlosti a v dôsledku prítomnosti viacerých mimoúrovňových križovaní sa automobilisti vedia bez obmedzení dostať až na Námestie 1. mája. Na druhej strane, chodci sú nútení cestu prechádzať podchodom Nie je prekvapenie, že to mnoho ľudí v minulosti nerešpektovalo, na čo muselo mesto reagovať umiestnením oplotenia do stredu cesty.

Galéria

  • Staromestská - diaľnice v jadre mesta. Autor: Adrian Gubčo / YIM.BA
  • Staromestská - diaľnice v jadre mesta. Autor: Adrian Gubčo / YIM.BA
  • Staromestská - diaľnice v jadre mesta. Autor: Adrian Gubčo / YIM.BA
  • Staromestská - diaľnice v jadre mesta. Autor: Adrian Gubčo / YIM.BA
  • Zóna Zochova. Zdroj: Metropolitný inštitút Bratislavy
  • Napriek úprave verejného priestoru, podchody sa mali zachovávať. Zdroj: Metropolitný inštitút Bratislavy
  • Ľudia by boli nútení dávať prednosť autám. Zdroj: Metropolitný inštitút Bratislavy
  • Bariérovosť mala byť riešená výťahmi. Zdroj: Metropolitný inštitút Bratislavy

V súčasnosti sa ale trend mení a vyspelé európske mestá sa snažia naprávať chyby minulosti. Súčasťou týchto snáh je humanizácia dopravných osí a ich prispôsobovanie peším, cyklistom či verejnej doprave. Najradikálnejšie mestá dokonca obnovujú pôvodnú situáciu, kedy sa cesty odstraňujú alebo presúvajú do podzemia, kým na povrchu sa obnovuje zástavba či verejný priestor (príkladom je dánske Odense, holandský Delft a Utrecht alebo juhokórejský Seoul). V Bratislave boli takéto úvahy donedávna agendou nadšencov a aktivistov.

Zmýšľanie ale pokročilo aj v slovenskom hlavnom meste. Metropolitný inštitút Bratislavy (MIB), príspevková organizácia mesta, vyvíja už nejakú dobu snahy o zlepšenie verejného priestoru. Postupne sa zameriava na viaceré prehliadané miesta, pričom spolu so zmluvnými externými architektmi hľadá riešenia pre ich zlepšenie. To je aj prípad tzv. Zóny Zochova, teda priľahlého okolia frekventovanej rovnomennej zastávky na Staromestskej.

Podľa vízie MIBu má dôjsť k celkovému zlepšeniu stavu územia. Zlepšia sa povrchy, upraví zeleň, pribudne mobiliár. Na druhej strane, so samotnou Staromestskou sa nemalo stať v podstate nič. Chodci mali byť aj naďalej nútení cez podchod, ktorý mal byť akurát vybavený výťahmi. Za pomoci drahých prostriedkov by sa tak zachovala súčasná situácia, ktorá je ukážkou preferencie automobilizmu v Bratislave.

 

Mesto chcelo upravovať okolie Zochovej, no podchod chcelo zachovávať. Zdroj: Metropolitný inštitút Bratislavy

 

Teraz sa ale ukazuje, že zlepšenie môže predsa len nastať. Ako informuje občianske združenie Cyklokoalícia, mesto vytvorí priechod cez Staromestskú. „Spolu so Znepokojené matky sme sa včera stretli s viceprimátorkou Bratislavy Tatianou Kratochvílovou, aby sme hovorili o problematickej Staromestskej ulici a plánoch mesta v okolí zastávky Zochova,“ píše organizácia, ktorá spolupracuje s vplyvným združením Znepokojené matky, venujúcemu sa problematike klimatickej zmeny a jej dosahu na mestá. „Výsledok stretnutia nás potešil – mesto upúšťa od pôvodne komunikovaného zámeru dobudovania výťahov do podchodu a pracuje na vytvorení úrovňového priechodu v mieste zastávok, ktorý dlhodobo presadzujeme.“

Ide o zásadnú informáciu, ktorá má potenciál dramaticky zmeniť kvalitu Staromestskej, minimálne v danom úseku. Pre chodcov ide o najpohodlnejšie a najpriamejšie riešenie, pričom výhodné je najmä pre ľudí so sťaženými možnosťami pohybu. Detaily projektu však ešte nie sú známe, v tomto momente totiž ešte dokumentácia neexistuje. „Kedy sa priechod stane realitou, je však otázne – mesto chce tento krok podložiť dátami z dopravných prieskumov, čo realizáciu o niečo oddiali a predraží, pričom ešte nezačala ani samotná projektová príprava,“ pripomína Cyklokoalícia.

Ako však pripomína, vedenia mesta toto jasne prisľúbilo. Kým dôjde na túto významnejšiu úpravu, Magistrát chce zrealizovať aspoň menšie zmeny v podobe zúženia jazdných pruhov a doplnenia vodorovného značenia maximálnej povolenej rýchlosti. Aktivisti dúfajú, že sa vďaka tomu aspoň čiastočne zvýši miera dodržiavania pravidiel.

V každom prípade, ide o vcelku jednoduché riešenia, ako riešiť problém nebezpečnej Staromestskej. Volanie po ich aplikovaní sa objavuje už dlhšie, výrazne sa ale zvýšilo počas minulej jesene – potom, ako vodič pod vplyvom alkoholu v extrémnej rýchlosti vošiel na zastávku verejnej dopravy, pričom zabil niekoľko mladých ľudí. Hoci ide o extrémnu situáciu, viacerí komentátori upozornili, že ulica by mohla byť bezpečnejšia, keby sa aplikovali rozličné dizajnové úpravy, nútiace k spomaleniu.

Tragická udalosť azda prispela k zmene postoja mesta. Aj Magistrát si uvedomil, že Staromestská je napriek dopravnému významu akousi otvorenou stokou, ktorej prítomnosť v mestskom prostredí je príťažou. Vybral si preto relatívne jednoduchý, efektívny a rozumný spôsob, ako negatívny vplyv ulice znížiť.

Cyklokoalícia dodáva, že už počas tohto leta by sa mohla zrealizovať v meste nová cyklotrasa, hoci nemá dovolené písať o nej viac. Na základe zverejnenej fotografie sa špekuluje, že by mohlo ísť o cyklotrasu na ľavobrežnom nábreží, kde sú už dlhodobo sťažené podmienky pre cyklistov, hoci ide o frekventovaný úsek.

Fakt, že sa o tomto pláne nemôže zatiaľ písať viac, považuje Cyklokoalícia za škodu. „Práve dlhodobá, transparentná komunikácia o potrebe obmedzovania automobilovej dopravy by v konečnom dôsledku pomohla aj akceptácii týchto opatrení širokou verejnosťou,“ myslia si aktivisti. S ich názorom sa dá súhlasiť. Dôležité to je aj v prípade Staromestskej. Je vysoko pravdepodobné, že kým príde na realizáciu, bude návrh na úpravu Staromestskej ešte terčom intenzívneho odporu zo strany vodičov.

 

Mesto chce zvyšok Staromestskej prekryť plató, samotný problém rýchlostnej komunikácie v centre to nerieši. Zdroj: Metropolitný inštitút Bratislavy

 

V každom prípade, zmenený prístup Magistrátu treba oceniť. Nejde totiž o kozmetické prekrývanie problému, ale o skutočnú súčasť jeho riešenia. V tomto ohľade môže mať malý zásah v podstate ešte pozitívnejší efekt ako plánovaný multimiliónový projekt plató nad Staromestskou naproti mestským hradbám. Masívna oceľová konštrukcia, nad ktorou sa bude nachádzať zelená pobytová strecha, má byť riešením bariéry medzi historickým jadrom a Židovskou ulicou. Pre mesto ide o jednu z priorít.

So Staromestskou sa však nestane v podstate nič. Aj naďalej pôjde o rušnú širokú cestu, ktorá bude akurát skrytá v akomsi tuneli. Nedôjde ani ku skutočnému odstráneniu bariéry, keďže plató bude začínať až niekoľko metrov za Katedrálou sv. Martina (pri pohľade z juhu) a nebude siahať po Kapucínsku ulicu. Medzi plató a hradbami bude navyše otvorený priestor. Až sa žiada dodať, že ide o veľmi drahú formu greenwashingu.

Pri danom rozpočte (odhad je 18 miliónov eur) by bolo azda vhodnejšie premýšľať nad komplexnejším riešením. Inšpiráciu ponúka vyššie zmieňované Odense, ktoré malo podobný problém. Vyriešilo ho presunom cesty do podzemia, obnovením zástavby v podobe niekoľkých susedstiev a vybudovaním novej električkovej trate. Z jazvy mesta sa stala atraktívna ulica – a presne to by malo byť cieľom aj pri Staromestskej.

Správne riešenie problému Staromestskej môže dramaticky zmeniť kvalitu centra a tým aj celej Bratislavy. Magistrát robí správny krok, keď chce pri Zochovej nahradiť udržiavanie statusu quo skutočným zlepšením. To isté by malo nasledovať aj pri zvyšku cesty. Slovenská metropola môže ukázať, že sa mení na mesto, kde je prioritou maximálne zvýšenie kvality života.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube