Author photoAdrian Gubčo 21.06.2021 12:05

Stanica Nivy rebranduje na Nivy, zvonka získava konečnú podobu

Masívny projekt Stanice Nivy od developera HB Reavis vstupuje do finálnej fázy. Najnovšie bratislavské nákupné centrum, kombinované s autobusovou stanicou a tržnicou, je zvonka prakticky dokončené a zostávajúce práce sa realizujú už len v interiéri. Otvorenie sa predpokladá na konci leta.

Že sa development blíži k dokončeniu, signalizuje aj kampaň a aktivity developera, ktorý pristúpil k zmene názvu projektu. Po novom sa už nevolá Stanica Nivy, ale len Nivy, čo má lepšie zohľadňovať charakter komplexu. „Jednou z viditeľných vecí je, že Stanica Nivy prešla zmenou názvu, ktorú sme symbolicky zrealizovali inštaláciou nového loga – po novom sa projekt volá jednoducho "Nivy". Nový názov lepšie reflektuje multifunkčnosť projektu, kde sa na jednom mieste prelína autobusová stanica, nákupné centrum, gastro zóna s farmárskou tržnicou a verejná zelená strecha,“ vysvetľuje Sebastián Révay, hovorca HB Reavis Slovakia.

Inštalovanie loga predstavuje jednu z posledných vecí, ktoré boli zrealizované v exteriéri. Zostávajúce práce sa týkajú interiéru. „Čo sa týka prác, na centre Nivy sa postupne blížime do finále. Fásady boli ukončené inštaláciou spomínaného loga, v interiéroch sa inštalujú posledné prvky, pribúdajú drevené obklady eskalátorov, ktorých je na Nivách neuveriteľných 35 kusov,“ hovorí za developera S. Révay. „Nájomcovia jednotlivých prevádzok pripravujú svoje interiéry. Dátum otvorenia plánujeme oznámiť už čoskoro.“

S otvorením súvisí aj možnosť využívania novej infraštruktúry v okolí, ktorú developer vybudoval, čiastočne v kooperácii s Hlavným mestom. „S otvorením centra sa začne naplno využívať aj ostatná infraštruktúra v okolí, vrátane cyklotrás, parčíka, ale aj cykloveže zo strany Páričkovej ulice či podzemný kruhový objazd na ulici Mlynské nivy,“ sľubuje hovorca HB Reavis. Nový parčík, kde sa dodnes nachádza jeden z pôvodných stromov, nie je jedinou zelenou plochou, ktorá v rámci projektu vzniká.

Developer zdôrazňuje význam riešenia (časti) strechy nákupného centra, kde má vzniknúť akási mestská záhrada s početnými atrakciami. Určená bude primárne pre návštevníkov nákupného centra, cestujúcich, využívajúcich autobusovú stanicu, ale aj zamestnancov v okolí a susedov z okolia. „Na streche dosádzame zeleň, ktorá doplní 134 už vysadených vzrastlých stromov. Dokončuje sa montáž lavičiek, herných prvkov detských ihrísk či povrch bežeckého okruhu dlhého 500 metrov,“ vypočítava aktuálne aktivity Sebastián Révay. Strecha má nepochybne zvýšiť konkurencieschopnosť a atraktivitu centra oproti iným bratislavským nákupným galériám, ktoré disponujú zeleňou v okolí (Aupark Sadom Janka Kráľa alebo Eurovea nábrežím).

Nákupné centrum však bude zákazníkov musieť nalákať aj na značky, vrátane nových, ktoré v Bratislave zatiaľ nepôsobia. „Centrum Nivy prinesie aj nové značky, ako napríklad Zara Home či Oysho. Čo sa týka značiek, v prvej vlne sme oznámili približne 50 konceptov, ktoré už dnes budúci návštevníci nájdu na webe nivy.com,“ upozorňuje S. Révay. Nový web je už určený vyslovene pre účely nákupného centra, stránku rozostavaného developmentu nepripomína. Developer dodáva, že momentálne má Nivy naplnené na tri štvrtiny, postupne bude oznamovať nové značky a že centrum bude mať vďaka mixu služieb veľký význam pre lokálnu komunitu.

Výstavba projektu sa spustila v priebehu roka 2017, kedy sa začalo s realizáciou kancelárskej budovy Nivy Tower a dokončila sa asanácia pôvodnej autobusovej stanice. Komplex mal byť dokončený a otvorený na jeseň 2020, pandémia koronavírusu COVID-19 však sprevádzkovanie centra odsunula. Okrem kancelárií vo výškovej budove, ktorých je 30-tisíc metrov štvorcových, tu vzniká 70-tisíc metrov štvorcových retailu, stanica na 30-tisíc metroch štvorcových a naostatok mestská tržnica s 3-tisíc metrami.

Autorom architektonického konceptu je britský špecialista na retailové priestory, kancelária Benoy. Slovenským partnerom je Siebert + Talaš, ktorý s developerom spolupracuje na väčšine projektov. Dizajnovania sa zúčastnili aj expertné pracoviská ako BDP (landscape architektúra) alebo Space Syntax (wayfinding). Náklady na projekt sa pohybujú na úrovni minimálne 345 miliónov eur.

 

 

Developer HB Reavis má skúsenosti s výstavbou nákupných centier, ktorých doteraz vybudoval päť – štyri na Slovensku a jedno v Česku – ako aj významných komplexov s veľkým rozsahom retailu. Nivy majú byť vlajkovým projektom na vysokej kvalitatívnej úrovni. Hlavnými dôvodmi, prečo investor predpokladá úspech projektu, je lokalita, prítomnosť autobusovej stanice aj vyladený koncept – kombinácia nových a overených značiek, veľká gastrozóna a strešná záhrada. Spoločne majú viesť k stálej návštevnosti a atraktivite v období, kedy je kvalita nákupného centra daná nielen obchodmi, ale aj možnosťou tráviť tu voľný čas (t.j. možnosťou zážitku).

V tomto smere je mimoriadnou výhodou budúca gastrozóna. Táto sa už zariaďuje a podľa informácií z prostredia gastronómie bude v bratislavskom kontexte skutočne jedinečná. Na treťom podlaží by mala byť prepojená tržnica, reštaurácie a aj exteriérový priestor, spojený so strešnou záhradou. Developer detaily neprezrádza, nachádzať by sa tu však mali klasické reštaurácie, zážitkové varenie, streetfood, fastfood a predaj a prezentácia produktov.

Developer aj jeho architekti sú si vedomí významu gastrozóny aj zelenej strechy. Súčasťou projektu sú preto eskalátory cez dve podlažia, ktoré umožnia rýchlejšie spojenie prízemia a reštauračnej časti. V prípade tržnice sú známe aj nemalé ambície HB Reavisu, podľa ktorej by mohla byť táto významnejšia ako trhovisko na Miletičovej ulici. Cieľové skupiny oboch trhovísk sú pravdepodobne výrazne odlišné, konkurenciu v tomto smere to ale bezpochyby výrazne zvýši.

Nivy sa však budú musieť vyrovnať s komplikáciou, ktorou je možná zmena regionálneho autobusového dopravcu. Spoločnosť Slovak Lines, za ktorou stojí HB Reavis, prehrala v tendri na prevádzku autobusov na najbližších 10 rokov. Víťazom sa stal medzinárodný prevádzkovateľ autobusov Arriva, čo by teoreticky mohlo znamenať, že regionálne autobusy nebudú zachádzať až na stanicu na Nivách. Pre návštevnosť centra by to bol vážny úder.

Developer sa k tejto téme nevyjadril. Tender ešte podľa všetkého nie je uzavretý a zmena prevádzkovateľa od novembra nie je istá. Takisto nie je zrejmé, ako by prípadná zmena ovplyvnila stanicu a zmenu súčasných trás autobusov. Ak by však predsa len došlo k situácii, že Nivy nebudú terminálom regionálnej dopravy, najviac by to pomohlo konkurentom, najmä neďalekej rozšírenej Eurovei. Tá sa otvorí už v priebehu budúceho roka.

 

 

Bratislava tak po istej pauze smeruje k ďalšiemu výraznému rastu v rozsahu nákupných plôch na obyvateľa – v štatistike, v ktorej je podľa spoločnosti Colliers International lídrom aj pred mnohými západoeurópskymi mestami. Vznik alebo rozšírenie nových nákupných plôch bude viesť nielen ku konkurencii medzi centrami, ale aj k tlaku na tradičný pouličný retail. HB Reavis si je vedomý trhovej situácie. Podľa developera to je podnet k vyššej kvalite a lepšej ponuke pre zákazníkov, možnosti menších podnikateľov a prevádzkovateľov obchodov v uliciach mesta sú však obmedzené.

Nivy pôsobia vo viacerých ohľadoch z prezentačných materiálov atraktívne a nepochybne poskytnú niektoré prvky, ktoré budú v Bratislave novinkou a pritiahnu návštevníkov. Popritom však netreba zabúdať, že v nich vznikne ďalší „hotspot“ aktivity, ktorú vysajú z iných miest v meste. Zároveň prichádzajú s celkovým urbanistickým konceptom, ktorý považujem za prežitý. Veľká, uzavretá nákupná galéria s prakticky mŕtvym partrom (a drive-in reštauráciou na "bulvári"!), zlou priečnou priechodnosťou, nedostatočnou mierou polyfunkcie s ohľadom na plochu alebo monolitickými fasádami nie je niečo, čo by bolo v novom centre mesta najvhodnejšie.

Ak by sa dokonca stalo, že sa oproti predpokladom výrazne zníži návštevnosť centra (kvôli autobusom), vzniknúť môže kolos, ktorý ani zďaleka nenapĺňa svoj návštevnícky potenciál. Pohľad by to bol bezútešný. Priestor, kde sa dnes dokončujú Nivy, navyše ostane bez radikálnejšej zmeny pravdepodobne desiatky rokov. Nachádzať sa tu mohla bohatá a živá mestská štruktúra, namiesto toho tu vznikol v podstate monofunkčný mamut – nový, príťažlivý a upravený, ale stále nedostačujúci.

Spustenie kampane už teraz, niekoľko mesiacov pred otvorením centra, je dobre premyslenou aktivitou. Developer nemá ľahkú úlohu a nebude stačiť, aby Nivy len otvoril a úspech má zaručený. Musí taktiež presvedčiť širokú bratislavskú verejnosť, že vzniká destinácia pre všetkých, ktorá bude jadrom života a lepšou alternatívou oproti zavedeným komplexom na dopravných uzloch, diaľnici či v blízkosti príťažlivých verejných priestorov. Nivy musia dokázať, že nie sú vo svojej podstate antimestom.

 

Fotografie z 12.6.2021. Pozrite si výstavbu Stanice Nivy, resp. Nív, vo fotoalbume

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Zdroj: HB Reavis

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube