Výraznou súčasťou Trnavského mýta je mohutná budova bývalej Železničnej nemocnice a polikliniky v susedstve Novej tržnice. Objekt, vybudovaný v 80-tych až 90-tych rokoch minulého storočia, chcel vlastník, Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) predať. Teraz je však všetko inak. Ako informuje Denník E, štátna firma uvažuje nad presťahovaním svojho sídla práve sem.
Zdroj: Google Maps
Železnice Slovenskej republiky vznikli spoločne so vznikom Slovenskej republiky v roku 1993, inak však do veľkej miery nadviazali na aktivity spoločnosti Československé dráhy. Išlo o mamutí podnik s desiatkami tisíc zamestnancov a s dlhou tradíciou. Sídlom firmy bola už od roku 1928 veľká budova na Klemensovej ulici v bratislavskej Dunajskej štvrti.
Ako dnes konštatujú historici architektúry, ide o posledný príklad rondokubistických realizácií známych medzivojnových architektov, Aloisa Balána a Jiřího Grossmanna. Dané riešenie vychádzalo pravdepodobne z požiadavky investora na vysokú reprezentatívnosť budovy. Masívny objem stavby odľahčuje štvorica vnútorných nádvorí, akcentom je osempodlažná veža na nároží Klemensovej a Dobrovičovej. Pôvodne išlo o priestory, slúžiace riaditeľovi a ako zasadacie miestnosti.
ŽSR tu sídlia dodnes, teda už takmer storočie, čo je pomerne pozoruhodné. Napriek tomu sa tradícia nemusí zachovať – ako totiž vyplýva zo zistení Denníka E, vedenie spoločnosti sa veľmi vážne zaoberá možnosťou presťahovania sa do vhodnejšej budovy. Ako ideálne miesto vytypovalo veľký objekt bývalej Železničnej nemocnice a polikliniky na Trnavskom mýte.
Denníku to prezradil riaditeľ ŽSR Alexander Sako, argumentujúc obrovskými nákladmi na správu budovy. Pre YIM.BA to potvrdzuje aj Petra Lániková, hovorkyňa ŽSR. „Táto budova je energeticky náročná a nevyhovuje moderným prevádzkovým potrebám a keďže vedenie Železníc Slovenskej republiky má tiež výrazný záujem zlepšovať pracovné podmienky svojich zamestnancov, je potrebné riešiť nevyhovujúci stav budovy,“ vysvetľuje Lániková.
Rekonštrukcia súčasného sídla bola vyhodnotená ako nevýhodná. „Budova na Klemensovej ulici, kde v súčasnosti sídli Generálne riaditeľstvo ŽSR, je historickou stavbou z roku 1928, a zároveň kultúrnou pamiatkou. To výrazne komplikuje možnosť akejkoľvek rozsiahlejšej rekonštrukcie, ktorá by musela spĺňať prísne pamiatkové a stavebné požiadavky,“ upozorňuje hovorkyňa.
Na druhej strane, objekt bývalej nemocnice poskytuje viacero výhod. „Areál na Trnavskom mýte ponúka lepšiu polohu, flexibilnejšie priestorové možnosti a možnosť modernizácie objektov tak, aby spĺňali aktuálne štandardy energetickej efektívnosti a ekologickej udržateľnosti, zároveň poskytovali väčší komfort zamestnancom ŽSR,“ sumarizuje P. Lániková.
Zámer je v súčasnosti ešte len v úvodných fázach. „Projekt je momentálne v štádiu príprav a analýz. Presný harmonogram rekonštrukcie a presunu bude závisieť od výsledkov týchto príprav, schválenia investičných plánov a prípadných povolení,“ hovorí Lániková. „Cieľom ŽSR je však postupovať tak, aby bol presun do nového sídla uskutočnený efektívne a s minimalizáciou dopadu na chod organizácie.“
Ako pripomína aj Denník E, ide o zmenu prístupu. V minulosti chceli ŽSR budovu predať, keďže vlastnú zdravotnú starostlivosť už neposkytovali a súkromnému nájomníkovi končil nájom. Vyhlásená bola aukcia s vyvolávacou cenou 20 miliónov eur, relevantní hráči však o budovu napokon záujem neprejavili. Jedným z problémov mohol byť Územný plán, ktorý tu neumožňoval vytvoriť bývanie. Občianska vybavenosť je v lokalite relatívne saturovaná.
Súčasné vedenie ŽSR predaj úplne zrušilo. Ako tvrdí Sako, k premene budovy chce urobiť „nezvratné kroky“. Kedy však k rekonštrukcii a presunu dôjde alebo koľko by to mohlo stáť, definovať nevedel.
Okrem týchto otázok zámer otvára aj mnohé ďalšie. Jednou z nich je ekonomická efektivita obnovy a presťahovania sa do staršej budovy namiesto výstavby úplne novej na súčasnej úrovni. Podľa Lánikovej to však vychádza v prospech obnovy existujúceho objektu. „Areál na Trnavskom mýte, ktorý je vo vlastníctve ŽSR, už dnes poskytuje vhodné administratívne a infraštruktúrne podmienky, pričom jeho modernizácia je ekonomicky výhodnejším riešením v porovnaní s výstavbou úplne novej budovy,“ vysvetľuje.
Podrobnejšia analýza zatiaľ k dispozícii nie je, napriek tomu sa narába s určitými predpokladmi. „Hoci presné náklady ešte nie sú špecifikované, predpokladá sa, že revitalizácia existujúcich objektov bude finančne efektívnejšia ako investícia do nového komplexu. Cieľom je dosiahnuť optimálny pomer medzi investíciou a dlhodobými úsporami, najmä v oblasti energetickej efektívnosti a prevádzkových nákladov,“ tvrdí Petra Lániková.
V tomto momente je asi predčasné uvažovať, ako sa zmení architektúra budovy, ak sa vôbec zmení. ŽSR nechce ani len povedať, či bude rekonštrukcia predmetom architektonickej súťaže. „V súčasnosti sa vyhodnocujú možnosti ďalšieho postupu a rozsah potrebnej modernizácie areálu na Trnavskom mýte,“ konštatuje jednoducho hovorkyňa.
Ujasnený nie je ani ďalší osud budovy na Klemensovej. ŽSR pripúšťa, že ide o vzácny objekt. „Aktuálne sa zvažujú rôzne možnosti, a to vrátane predaja, prenájmu alebo využitia pre iné potreby v rámci ŽSR. Pri rozhodovaní sa budú zohľadňovať nielen ekonomické, ale aj kultúrne a urbanistické faktory, aby sa zabezpečilo dôstojné a efektívne využitie tejto nehnuteľnosti,“ zhŕňa P. Lániková.
Informácie chce firma zverejniť až potom, ako obdrží podrobnejšie dáta. „Projekt je zatiaľ v štádiu predbežných analýz a plánovania, pričom štúdia uskutočniteľnosti a ďalšie podrobné dokumenty sú v procese spracovania. Po ich dokončení budú ŽSR pripravené zverejniť relevantné informácie a prezentovať ich príslušným inštitúciám a verejnosti,“ uzatvára hovorkyňa.
Denník E pripomína, že v prípade areálu na Trnavskom mýte sa uvažuje aj nad využitím susednej budovy Konskej železnice, ktorá patrí mestskej časti Bratislava – Nové Mesto (ktorá ju má dokonca v erbe). ŽSR by radi objekt využívali aj pre vlastné účely nad rámec súčasných spoločenských podujatí v réžii mestskej časti. Dosiaľ neujasnené plány majú železničiari aj s blízko ležiacou stanicou Filiálka.
Úvahy ŽSR o sťahovaní sa zo súčasnej budovy nie sú veľmi prekvapivé. Faktom je, že súčasné sídlo už má takmer storočie a vzhľadom na jeho rozsah by boli náklady na rekonštrukciu enormné. V porovnaní s tým pôsobí obnova relatívne novej budovy s oveľa priaznivejšou dispozíciou ako omnoho efektívnejšie riešenie. Bývalá nemocnica na Trnavskom mýte nebude nikdy taká reprezentatívna, funkčná ale byť môže.
Významným faktorom je aj lokalita. Kým Dunajská štvrť bola v čase vzniku v medzivojnovom období dôležitým miestom, kde sa nachádzalo mnoho úradov, inštitúcií a kde bývali všade naokolo úradníci, dnes ide v drvivej miere o pokojnú rezidenčnú štvrť. Dopravná dostupnosť je z pohľadu dochádzajúcich zamestnancov horšia a parkovacie kapacity nedostupné.
Trnavské mýto je úplným opakom. V kontexte verejnej dopravy ide o jedno z najdostupnejších miest v Bratislave, kde sa križujú linky z takmer všetkých smerov. Pripravovaný development Istropolisu od Immocapu z neho urobí jedno zo spoločenských jadier Bratislavy vďaka výstavbe novej kultúrno-spoločenskej haly. Naostatok, v prípade obnovenia stanice na Filiálke a nebodaj pokračovania trate na Nivy by išlo o úplne zásadný uzol a dôležité miesto z pohľadu železničnej dopravy.
V konečnom dôsledku tak nemusí ísť o zlý nápad – hoci iné lokálne železničné spoločnosti si budujú nové sídla so súčasnými modernými technológiami. V slovenskom kontexte, keď je železničná infraštruktúra na katastrofálnej úrovni, stanice zúfalo zastarané a investičný dlh obrovský, by však výstavba veľkej reprezentatívnej budovy pripomínala chudobného človeka s veľmi drahým autom. Nebolo by to zodpovedné voči verejným financiám ani zamestnancom.
Treba však podotknúť, že ŽSR pomerne často vyrukujú s rozličnými plánmi či víziami, z ktorých napokon po nástupe nového vedenia nič neostane. Sťahovanie z Klemensovej na Trnavské mýto tak naďalej zostáva skôr možnosťou ako definitívnym plánom.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre