Druhý z aktuálne rozostavaných bratislavských projektov developera HB Reavis je mamutí development Stanica Nivy, ktorého súčasťou je aj výšková budova Nivy Tower. Ide nepochybne o jedno z najväčších stavenísk v metropole.
Aktuálne sa dokončujú práce na asanácii pôvodnej autobusovej stanice, postupne sa hĺbi stavebná jama a spevňujú jej steny. Práce sú pokročilejšie na výstavbe Nivy Tower, kde už prebieha betónovanie základovej dosky a zakladanie výstuží. Čoskoro tak začnú rasť prvé podzemné podlažia.
Stanica Nivy bude po dokončení patriť so 70-tisíc štvorcovými metrami obchodných plôch k najväčším nákupným centrám na Slovensku. Ďalších 3-tisíc metrov štvorcových bude tvoriť freshmarket, teda farmárska tržnica na najvyššom z troch nadzemných podlaží, využitá bude aj strecha, kde vznikne strešný park. Z pohľadu verejnosti zásadná funkcia novej autobusovej stanice vznikne na prvom podzemnom podlaží, pričom vstup bude vedený cez nákupnú pasáž, priamy prístup z ulice teda nebude možný. Na druhom podzemnom podlaží vznikne parkovisko, spolu s ďalšími plochami na parkovanie celkovo vznikne až 2150 parkovacích miest. Projekt obsahuje aj kancelárie s výmerou 30-tisíc metrov štvorcových, ktoré vzniknú v 125 metrov vysokej veži Nivy Tower. Architektmi projektu sú štúdiá Siebert + Talaš a Benoy, celkové dokončenie sa očakáva v roku 2020.
Rozsah projektu je obrovský (keď bude výstavba v najpokročilejšej fáze, bude tu až desať aktívnych žeriavov) a oprávnene vyvoláva obavy, najmä čo sa týka riešenia dopravy. Developer predložil ideu pretvorenia ulice Mlynské nivy na "bulvár", pričom žiada mesto o uzavretie ulice na 14 mesiacov, zatiaľ má však povolenie len na časť prác a pokúša sa získať ďalšie.
Či sa naozaj ulica uzavrie na 14 mesiacov, je nateraz ťažké povedať. Dopravné riešenie bolo každopádne kritizované komunitou cyklistov, keďže návrh predpokladá vedenie cyklotrasy popred zastávky MHD, čo by mohlo viesť k ohrozeniu bezpečnosti cyklistov, developer však s ohľadom na stále trvajúce konanie nechcel detaily riešenia potvrdiť.
Ďalším spôsobom riešenia dopravy má byť nadzemná elektrická dráha (lanovka), vedená z Petržalky k Stanici Nivy, resp. k parkovaciemu domu, ktorý vznikne pri budove bývalého OC Bottova, dnes dočasná AS. Nateraz sa predpokladá, že odtiaľto by sa spojenie k Stanici Nivy zabezpečilo lávkou. Finálne riešenie tak lanovky, ako aj spojenia so Stanicou Nivy, však ešte ujasnené nie je.
Cieľom projektu je vytvoriť živú polyfunkčnú zónu, ktorá má byť opakom administratívnych štvrtí, ktoré sú mimo pracovnú dobu vymreté. Je otázne, či sa to developerovi bez doplnenia kľúčovej rezidenčnej funkcie (aspoň ako sa nateraz zdá) podarí, a rozhodnutie nebudovať byty možno z urbanistického hľadiska vnímať ako veľkú chybu. Na druhej strane, chyba je aj na strane mesta, ktoré túto funkciu nežiadalo - ukazuje sa totiž, že pri silnej samospráve, aká je napríklad v Londýne, kde HB Reavis pripravuje svoj projekt One Waterloo, je možné developera kancelárskych a obchodných plôch presvedčiť, aby vybudoval aj byty. Nanešťastie, komplexný rozvoj lokality nebol nikdy v záujme miestnej samosprávy.
Za možnosť navštíviť stavenisko Stanice Nivy ďakujem spoločnosti HB Reavis.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre