Bratislava YIMBY

Author photoAdrian Gubčo 06.06.2019 14:00

Hlavné mesto predstavilo projekt modernizácie Karlovesko-dúbravskej radiály

Zástupcovia Magistrátu Hlavného mesta SR Bratislavy a Dopravného podniku Bratislava, spoločne so starostami dotknutných mestských častí, dnes predstavili detaily modernizácie Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály. Realizácia dlhoočakávaného projektu sa spustí 22. júna 2019.

Article Big

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

Karlovesko-dúbravská radiála predstavuje kľúčovú líniu verejnej dopravy v podstatnej časti západnej Bratislavy, predovšetkým v mestských častiach Karlova Ves a Dúbravka, ale s nadväznosťou na nábrežie a štvrte Dlhé Diely či Mlynská Dolina. Denne sa ňou prepraví asi 30-tisíc ľudí. Električková trať bola už dlhšiu dobu v zlom stave, najhorší úsek v Dúbravke bol modernizovaný v roku 2014.

Teraz sa však spustí modernizácia celej trate medzi tunelom na nábreží až po zrekonštruovaný úsek v Dúbravke. Celková dĺžka rekonštruovaného úseku je 6,8 kilometrov a obsahuje 12 zastávok. Cieľom je komplexná modernizácia, opravovať sa tak bude spodok, zvršok aj zastávky. Výsledkom má byť radikálne zvýšenie kvality cestovania v tejto časti mesta.

K najvýznamnejším benefitom patrí zvýšenie cestovnej rýchlosti a skrátenie jazdnej doby o tri minúty v celom úseku, preferencia električiek, vybudovanie prestupných terminálov na Molecovej a Damborského (kde bude tzv. prestup na hrane, t.j. autobus bude zachádať na električkovú zastávku), zastávky budú širšie, bezbariérové a vybavené elektronickými tabuľami. Trať bude zazelenená pomocou rastlinnej zmesi sedum. Obratisko v Karlovej Vsi bude obojsmerné, pri nehodách tak nebude vyradená prevádzka električiek v Dúbravke.

Modernizácia trate v Karlovej Vsi by mala byť ukončená do konca tohto roka, neskôr - v lete 2020 - ešte prebehne obnova trate na nábreží. Celkové náklady predstavujú približne 65 miliónov eur, projekt spolufinancuje Európska únia. Realizátorom je konzorcium DK Radiála.

 

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

 

Obyvateľov budú vysoko pravdepodobne zaujímať predovšetkým dopravné obmedzenia počas modernziácie, ktoré sa pridajú k iným v rámci metropoly kvôli prestavbe ulice Mlynské nivy či výstavbe križovatky pre rýchlostnú cestu R7. Magistrát aj Dopravný podnik deklarujú, že na obmedzenia sú pripravení.

V prvej fáze modernizácie od 22.6.2019 až do konca septembra 2019 bude výluka električiek na celej radiále až po Molecovu, ktorá bude riešená náhradnou autobusovou dopravou (X5) od Molecovej do Dúbravky a posilnením L29, L83 a L84.

V rámci druhej fázy budú električky premávať až po konečnú v Karlovej Vsi, X5 tak bude premávať len v rámci Dúbravky. Ukončenie druhej etapy sa predpokladá 20. decembra 2019, kedy má byť dokončená aj modernizácia trate v Karlovej Vsi.

Hlavné mesto sľubuje, že vďaka prijatým opatreniam sa nezníži komfort cestujúcich v MHD, práve naopak, cesta verejnou dopravou bude rýchlejšia ako autom. Zvlášť to platí preto, lebo individuálna automobilová doprava bude prevedená len do jedného pruhu, v miestach rekonštruovaných podchodov bude premávka prevedená na jednu stranu cesty. Autám bude umožnené obiehať vozidlá verejnej dopravy v miestach zastávok.

Opatrenia sa čiastočne dotknú aj vstupov na diaľnicu D2, obyvateľom mestských častí Lamač a Záhorská Bystrica je odporúčané využiť vjazd na diaľnicu v Boroch.

 

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

 

Bratislavu tak čaká ďalší masívny dopravný projekt, v tomto prípade však nemožno pochybovať o jeho výhodnosti pre verejnú dopravu. Po jeho dokončení sa výrazne zvýši komfort cestujúcich v západnej časti mesta, ktorá je z hľadiska dopravnej organizácie v metropole problematické, keďže pre spojenie s centrom sú k dispozícii len tri radiály.

Je to práve takéto zvyšovanie úrovne verejnej dopravy, ktoré môže verejnosť presvedčiť, že vymeniť automobil za električku má zmysel, preto treba v podobných zámeroch pokračovať. Podobne významné sú aj projekty modernizácie Ružinovskej či Vajnorskej radiály, pri ktorých mesto sľubuje, že sa s nimi po rokoch neodborného dozoru pohne.

Pre budúcnosť nielen dopravy, ale aj vyššej úrovne života a mestského verejného priestoru je to absolútne nevyhnutné.

 

Viac detailov o projekte na stránke Magistrátu

Galéria

  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

Súvisiace články

Modernizácia Karlovesko-dúbravskej radiály sa spustila

24.06.2019 08:50:00 Adrian Gubčo

V sobotu sa oficiálna začala komplexná modernizácia električkovej trate v mestských častiach Karlova Ves a Dúbravka, teda Karlovesko-dúbravskej radiály. Pôvodná trať bola naposledy kompletne rekonštruovaná v roku 1992. Pozrite si zábery z posledného dňa prevádzky v starej podobe.

čítať viac

Modernizácia Karloveskej radiály sa odsúva na leto

22.01.2019 14:00:00 Adrian Gubčo

Pred niekoľkými dňami preletela médiámi správa, že dlhoočakávaná modernizácia Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály je konečne na dosah ruky – prvé práce sa mali spustiť už v marci. Počas včerajšej tlačovej konferencie však Hlavné mesto túto informáciu dementovalo. Aká je nakoniec situácia?

čítať viac

Komentáre

Najčítanejšie

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

pozrieť viac

YouTube