Zástupcovia Magistrátu Hlavného mesta SR Bratislavy a Dopravného podniku Bratislava, spoločne so starostami dotknutných mestských častí, dnes predstavili detaily modernizácie Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály. Realizácia dlhoočakávaného projektu sa spustí 22. júna 2019.
Karlovesko-dúbravská radiála predstavuje kľúčovú líniu verejnej dopravy v podstatnej časti západnej Bratislavy, predovšetkým v mestských častiach Karlova Ves a Dúbravka, ale s nadväznosťou na nábrežie a štvrte Dlhé Diely či Mlynská Dolina. Denne sa ňou prepraví asi 30-tisíc ľudí. Električková trať bola už dlhšiu dobu v zlom stave, najhorší úsek v Dúbravke bol modernizovaný v roku 2014.
Teraz sa však spustí modernizácia celej trate medzi tunelom na nábreží až po zrekonštruovaný úsek v Dúbravke. Celková dĺžka rekonštruovaného úseku je 6,8 kilometrov a obsahuje 12 zastávok. Cieľom je komplexná modernizácia, opravovať sa tak bude spodok, zvršok aj zastávky. Výsledkom má byť radikálne zvýšenie kvality cestovania v tejto časti mesta.
K najvýznamnejším benefitom patrí zvýšenie cestovnej rýchlosti a skrátenie jazdnej doby o tri minúty v celom úseku, preferencia električiek, vybudovanie prestupných terminálov na Molecovej a Damborského (kde bude tzv. prestup na hrane, t.j. autobus bude zachádať na električkovú zastávku), zastávky budú širšie, bezbariérové a vybavené elektronickými tabuľami. Trať bude zazelenená pomocou rastlinnej zmesi sedum. Obratisko v Karlovej Vsi bude obojsmerné, pri nehodách tak nebude vyradená prevádzka električiek v Dúbravke.
Modernizácia trate v Karlovej Vsi by mala byť ukončená do konca tohto roka, neskôr - v lete 2020 - ešte prebehne obnova trate na nábreží. Celkové náklady predstavujú približne 65 miliónov eur, projekt spolufinancuje Európska únia. Realizátorom je konzorcium DK Radiála.
Obyvateľov budú vysoko pravdepodobne zaujímať predovšetkým dopravné obmedzenia počas modernziácie, ktoré sa pridajú k iným v rámci metropoly kvôli prestavbe ulice Mlynské nivy či výstavbe križovatky pre rýchlostnú cestu R7. Magistrát aj Dopravný podnik deklarujú, že na obmedzenia sú pripravení.
V prvej fáze modernizácie od 22.6.2019 až do konca septembra 2019 bude výluka električiek na celej radiále až po Molecovu, ktorá bude riešená náhradnou autobusovou dopravou (X5) od Molecovej do Dúbravky a posilnením L29, L83 a L84.
V rámci druhej fázy budú električky premávať až po konečnú v Karlovej Vsi, X5 tak bude premávať len v rámci Dúbravky. Ukončenie druhej etapy sa predpokladá 20. decembra 2019, kedy má byť dokončená aj modernizácia trate v Karlovej Vsi.
Hlavné mesto sľubuje, že vďaka prijatým opatreniam sa nezníži komfort cestujúcich v MHD, práve naopak, cesta verejnou dopravou bude rýchlejšia ako autom. Zvlášť to platí preto, lebo individuálna automobilová doprava bude prevedená len do jedného pruhu, v miestach rekonštruovaných podchodov bude premávka prevedená na jednu stranu cesty. Autám bude umožnené obiehať vozidlá verejnej dopravy v miestach zastávok.
Opatrenia sa čiastočne dotknú aj vstupov na diaľnicu D2, obyvateľom mestských častí Lamač a Záhorská Bystrica je odporúčané využiť vjazd na diaľnicu v Boroch.
Bratislavu tak čaká ďalší masívny dopravný projekt, v tomto prípade však nemožno pochybovať o jeho výhodnosti pre verejnú dopravu. Po jeho dokončení sa výrazne zvýši komfort cestujúcich v západnej časti mesta, ktorá je z hľadiska dopravnej organizácie v metropole problematické, keďže pre spojenie s centrom sú k dispozícii len tri radiály.
Je to práve takéto zvyšovanie úrovne verejnej dopravy, ktoré môže verejnosť presvedčiť, že vymeniť automobil za električku má zmysel, preto treba v podobných zámeroch pokračovať. Podobne významné sú aj projekty modernizácie Ružinovskej či Vajnorskej radiály, pri ktorých mesto sľubuje, že sa s nimi po rokoch neodborného dozoru pohne.
Pre budúcnosť nielen dopravy, ale aj vyššej úrovne života a mestského verejného priestoru je to absolútne nevyhnutné.
Viac detailov o projekte na stránke Magistrátu.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre