Author photoAdrian Gubčo 18.11.2020 11:35

Eurovea II rastie, jej obsluha ostáva otázna

S postupom prác na výstavbe Eurovea II je čoraz zrejmejší enormný rozsah tohto projektu. Spoločne s ostatnými pripravovanými zámermi v oblasti, známymi ako Eurovea City, tak vznikne mimoriadne aktívne srdce nového centra Bratislavy. Napriek tomu sa neustále vedú diskusie o umiestnení električkovej trate, pričom kameňom úrazu je striedmo využívaný priestor pred SND.

Developer J&T Real Estate aktuálne realizuje podzemné podlažia všetkých objektov, ktoré v rámci pokračovania Eurovey vzniknú, v prípade sekcie najbližšie k prvej fáze – teda predĺženia nákupného centra – už vzniká aj prvé nadzemné podlažie. Pribúdajú aj podzemné priestory prvého bratislavského mrakodrapu Eurovea Tower, ktorého tvary sú v rámci staveniska jasne rozoznateľné. V neposlednom rade, rekonštrukciou prechádza aj Sklad č. 7.

Priestor Eurovey je tak dnes asi najrušnejším staveniskom nielen v centre Bratislavy, ale aj v rámci celej metropoly. Už v najbližších týždňoch bude zhotoviteľ budovať aj prvé podlažia od nábrežia, čím sa začne meniť jeho panoráma, kým v priebehu budúceho roka sa začne meniť panoráma celého mesta. Okrem Eurovea Tower s 46 podlažiami a 168 (resp. 160) metrami tu vznikne aj kancelárska budova s 15 nadzemnými podlažiami, ktorá by bola v inom kontexte výrazná, tu však bude oproti susednej veži drobná. Napriek tomu dotvorí pohľad z pravého brehu Dunaja alebo z Mosta Apollo.

Nido

V rozšírenej Eurovei vznikne 485 nadštandardných bytov (majiteľov už má väčšina z nich), 40-tisíc metrov štvorcových kancelárií a 25-tisíc metrov štvorcových obchodných plôch. Súčasťou rozšírenia budú nové kinosály, foodcourt, od nábrežia sa rozšíri promenáda s reštauráciami a parkovou úpravou. Pod Mostom Apollo majú vzniknúť nové športoviská a Sklad č.7 by mal obsahovať veľkú piváreň. To všetko bude realitou v rokoch 2022-2023 (mrakodrap bude dokončený o čosi neskôr).

Tým sa však rozvoj zóny Eurovea City nekončí. Na severnej strane Pribinovej je naplánovaný vznik výškovej kancelárskej budovy East Tower s 25 podlažiami a takmer 40-tisíc metrami štvorcovými kancelárskych plôch, polyfunkčnýého domu Ganz House so 66 bytmi a viac ako 10-tisíc metrami štvorcovými kancelárií, ako aj dvojice (alebo trojice) projektov západne od novej budovy SND, kde má byť kancelárska budova aj rezidenčné objekty. V blízkosti Eurovey, na nároží Košickej a Prístavnej, zas plánuje svoju vežu HB Reavis.

Spolu s existujúcimi stavbami sa budú všetky tieto projekty viazať na Pribinovu, ktorá sa zmení na najmodernejšiu bratislavskú ulicu. Developer avizuje, že chce radikálne pretvoriť a skvalitniť verejný priestor ulice, ktorú označuje za bulvár. Dizajn nielen Pribinovej, ale aj celej Eurovea City, spracúva španielska architektka Beth Galí so svojou kancelárou BB+GG. Súčasťou vízie JTRE, ale v súčasnosti aj Hlavného mesta, je umiestnenie električkovej trate v tomto území.

Potreba obsluhy tak využívaného priestoru a územia formou vysokokapacitnej verejnej dopravy je zrejmá a nepochybná. Za najlogickejší spôsob riešenia možno bez veľkých debát označiť električku, otázkou je však jej umiestnenie. Developer ju umiestnil najpriamejším a najjednoduchším spôsobom na Pribinovu, pričom zmysel daného vedenia potvrdilo po analýzach aj Hlavné mesto.

Daná podoba trate by priniesla najvyššie benefity v podobe rýchlosti, redukcie hluku, ceny aj jednoduchosti realizácie. Nespôsobila by problémy na križovatkách a neznížila kapacitu iných ciest, práve naopak, pribudla by úplne nová dopravná línia. Developer ju zároveň chce finančne podporiť, a to sumou vo výške až 10 miliónov eur.

Napriek tomu sa jej budúcnosť zdá ako neistá.

 

Tvary prvého bratislavského mrakodrapu začínajú byť zreteľné

 

Proti zamýšľanému vedeniu trate sa totiž postavila časť verejnosti a kultúrnej obce, ktorá považuje blízkosť trate k budove SND za rizikovú. Hluk a vibrácie majú údajne narúšať predstavenia v divadle, kým trať pred objektom povedie k zníženiu kvality verejného priestoru. Ten je podľa niektorých aktivistov a architektov v porevolučnej Bratislave unikátnym príkladom vzniku nového pešieho námestia, pričom trať by ho nenávratne poškodila.

Hlavné mesto sa snaží na tieto postoje reagovať a viaceré špekulácie vyvrátiť. V prípade hluku zriadilo medzinárodnú odbornú pracovnú skupinu zloženú z odborníkov na akustiku, architektúru a dopravné inžinierstvo, ktorej súčasťou majú byť aj zástupcovia SND a Ministerstva kultúry. Na kritiku smerujúcu k využiteľnosti verejného priestoru zas dátami odpovedal Metropolitný inštitút Bratislavy, ktorého analýza dokazuje, že „vzácny a jedinečný“ priestor pred divadlom, kadiaľ má viesť električka, je v skutočnosti len tranzitným územím.

Magistrát pred niekoľkými dňami prezentoval kompromisné riešenie, podľa ktorého by okolo budovy SND vznikla slučka, ktorá bude využívaná v čase exteriérových podujatí na Námestí M.R. Štefánika. Má ísť o reakciu na záujem SND presunúť svoje aktivity aj do verejného priestoru v okolí. Tak priama trať, ako aj slučka, sú zanesené do pripravovaných Zmien a doplnkov Územného plánu 07, ktoré sa budú teraz verejne prerokovávať a približne o rok aj schvaľovať.

Napriek všetkým týmto argumentom ale ostáva postoj Ministerstva kultúry SR, ktorý je vlastníkom plôch v okolí divadla, nemenný. Ministerstvo neprijalo ani kompromisný návrh a podľa všetkého preferuje status quo. To všetko v čase, kedy už vznikajú najmohutnejšie developmenty, ktoré budú bez adekvátnej obsluhy verejnou dopravou cieľom obrovského počtu automobilov. Trať, ktorá by zabezpečila spojenie Petržalky či Ružinova s novým centrom mesta, prípadne umožnila akési zaokruhovanie električkovej siete, tak ostáva stále ohrozená.

Na konci dňa totiž aj napriek súladu s Územným plánom bude musieť vlastník pozemkov s výstavbou električkovej trate súhlasiť. Ministerstvo kultúry tak má voči plánom mesta v podstate právo veta. V situácii, kedy sa z výsostne odbornej otázky stala otázka politická, to je veľmi nebezpečné. V stávke je funkčnosť kľúčovej časti Bratislavy, ktorá bude vystavená neustálemu tlaku individuálnej dopravy bez reálnej alternatívy.

Negatívnymi dôsledkami nebude trpieť len súkromný investor Eurovea City, ale predovšetkým celé mesto a jeho obyvatelia. Nové projekty totiž vzniknú v každom prípade. Prípadné „víťazstvo“ Ministerstva kultúry SR, SND a aktivistov bude Pyrrhovým.

 

Fotografie z 7.11.2020. Pozrite si výstavbu Eurovey vo fotogalérii

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Zdroj: J&T Real Estate

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube