Author photoMartina Gregová 06.01.2023 16:32

Zázračná premena: Rušnú cestu nahradil jeden z najlepších verejných priestorov v Európe

Obnovu historického kanálu a zredukovanie automobilovej dopravy si v referende vyžiadali samotní obyvatelia holandského mesta Utrecht. Realizácia, ktorá následne vznikla, však Utrechtu priniesla viac než len obnovu. O tom, že ide o jedinečný projekt, svedčí aj jeho víťazstvo v Európskej cene za mestský verejný priestor.

Zdroj: OKRA landschapsarchitecten

Zdroj: OKRA landschapsarchitecten

Každé dva roky Centrum súčasnej kultúry v Barcelone organizuje udeľovanie ocenenia The European Urban Public Space Award (Európska cena za mestský verejný priestor). Ocenenie sa už od svojho vzniku zameriava na prezentáciu najlepších diel, ktoré vytvárajú, obnovujú a zlepšujú verejný priestor v Európe. Tento rok účasť dosiahla rekordné čísla. Odborná porota spomedzi 326 prihlásených projektov z 35 krajín najskôr vybrala piatich finalistov. Ich projekty ohodnotila ako najlepšie zásahy do tvorby, transformácie a obnovy verejných priestranstiev. Pár mesiacov na to experti vybrali aj víťazný projekt.  

Tohtoročným víťazom ocenenia sa stala holandská architektonická firma OKRA, ktorá stojí za projektom obnovy kanála Catharijnesingel v holandskom meste Utrecht. V roku 1958 bol postavený cestný okruh, ktorý z mesta spravil hlavnú dopravnú tepnu danej oblasti. Samotný kanál bol vtedy odvodnený, aby uvoľnil miesto rozvoju automobilovej doprave. Tento počin mal však katastrofálne následky pre verejný priestor v centre mesta.

Obyvatelia sa týmto rozhodnutím cítili dlhé roky zanedbávaní. Mali pocit, že zásahy vykonané v 60-tych rokoch zvýhodňovali návštevníkov a premávku vozidiel. Zároveň prostredníctvom rôznych kampaní na podporu prestavby kanálu vyjadrili silný odpor proti miznutiu vody v meste. Posledným krokom, smerujúcim k vytvoreniu projektu, bolo referendum v roku 2002. Občania Utrechtu v ňom odhlasovali obnovu Catharijnesinge. Začal sa tak proces, v ktorom mestská rada, obyvatelia a krajinní architekti z OKRA spolupracovali na vytvorení projektu regenerácie tohto jedinečného miesta.

Galéria

  • Zdroj: OKRA landschapsarchitecten
  • Zdroj: OKRA landschapsarchitecten
  • Zdroj: OKRA landschapsarchitecten
  • Zdroj: OKRA landschapsarchitecten
  • Zdroj: OKRA landschapsarchitecten
  • Zdroj: OKRA landschapsarchitecten
  • Zdroj: OKRA landschapsarchitecten
  • Priestor kedysi. Zdroj: Google StretView

Cieľom architektov aj mesta bolo predovšetkým obnoviť štruktúry kanála okolo historického centra mesta Utrecht. Za týmto účelom bola obnovená pôvodná historická vodná stavba opätovným prekopaním kanála v mieste, kde bol v minulosti prehradený. Územie projektu má zelený a svahovitý charakter, do ktorého bola starostlivo integrovaná ekológia, (vodná) rekreácia a doprava. 

Kanál, ktorý bol dlhé roky nahradený cestnou komunikáciou, sa vďaka projektu vrátil do svojho pôvodného stavu. Celý proces realizácie prebiehal v dvoch fázach - prvá v roku 2015 a druhá v roku 2020. Obnova posledného úseku Catharijnesingel zahŕňa oblasť dlhú zhruba 1,1 kilometra. Celkovo sa do mesta vrátilo asi 40-tisíc metrov kubických vody a jeho dĺžka teraz dosahuje takmer šesť kilometrov. Autorom návrhu sa tak podarilo zredukovať automobilovú dopravu a uprednostniť pohyb chodcov a cyklistov. Podľa kritérií medzinárodnej poroty: „Obnova kanála a parku je vzorovým zásahom pre prežitie našich miest v novej klimatickej ére." 

Jednou z priorít projektu bolo aj vytvorenie nového biotopu pre živé organizmy. Autori návrhu pochopili kľúčovú úlohu danej lokality pri budovaní mesta, ktoré bude schopné bojovať proti vysokým teplotám, búrkam a záplavám. Rekultivácia vody a vegetácia tiež pomáhajú znižovať znečistenie. Pestrý výber stromov navyše spája tento nový verejný priestor s už existujúcim Zocherparkom. Svojim návštevníkom tiež umožňuje zažiť rozmanitosť prírody počas všetkých ročných období. 

Okrem pozitívneho ekologického dopadu obnova kanála zvyšuje sociálnu interakciu obyvateľov mesta a je súčasťou oveľa širšej urbanistickej transformácie zameranej na regeneráciu zabudnutých oblastí mesta. Poskytnutie prístupu k vode je kľúčovým aspektom tohto projektu. Obyvatelia Utrechtu môžu v novom priestore zažiť prepojenie mesta s vodou a kanálom, či už sa zapájajú do vodných aktivít alebo sa prechádzajú po brehu kanála.

Tento projekt môže byť skvelým príkladom toho, ako zvýšiť kvalitu mestského verejného priestoru opätovným zavedením vody a biodiverzity, ktorú vytvára. Okrem samotného prekopania kanálu bolo jeho súčasťou aj vytvorenie príjemného verejného priestoru v jeho okolí. Architekti preto vyberali všetko od vegetácie, dlažby až po mestský mobiliár. S návratom vody sa celý kanál opäť stal miestom, kde sa ľudia zdržiavajú. Ide o odvážny, radikálny zásah na zlepšenie verejného priestoru, ktorý obnoví vodu, prírodu a pamäť historického dedičstva mesta a zároveň zbaví mesto prebytočnej automobilovej dopravy. 

Na Slovensku tiež existujú mestské lokality, kde sa kedysi nachádzala voda, ale v rámci neskoršieho vývoja bola zbytočne odklonená. Najznámejším príkladom je Mlynský náhon v Košiciach, na ktorého mieste je dnes rušná komunikácia. Mesto už dlhodobo uvažuje nad obnovením náhonu. Vodný prvok bol kedysi zredukovaný aj v Bratislave. Mlynské rameno Dunaja sa kedysi tiahlo naprieč celým Ružinovom. Jeho celková obnova je nereálna, teoreticky však existujú miesta, kde by sa dalo odkryť. Ak by sa tak stalo, možno by sa podarilo zopakovať úspech Utrechtu - a vytvoriť najlepší verejný priestor Európy. 

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube